Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 239 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
LoboTommy - Ikke medlem lenger | 2008-06-28 11:50 | |
![]() | For lett å jukse del II I forrige episode snakket jeg om å jukse med elektroniske hjelpemidler: www.ordspill.no/foru...am p;page=1 I denne episoden skal vi snakke om hvordan man jukser seg til bingotoppen. Man trenger minst en medhjelper. Denne har som oppgave å levere deler av bingoen. For å score solid på en bingo i standard ser jeg ingen annen mulighet enn å legge den over to røde felter. Da må den være på minst 8 bokstaver. Du kan og må legge 7, så din gode venn får som oppgave å legge en av bokstavene. Den skal ikke dekke noen av de røde feltene og helst ikke doble-poeng-felter. Dere må selvfølgelig bli enig om ord på forhånd. For å slå rekorden må man konstruere et ord som overgår COWBOYEN. Bokstavpoengene her er 10+2+8+4+2+6+1+1= 34. Lur som du er greier du det sikkert, men jeg har tenkt og tenkt, og makter ikke finne et 8-bokstavs-ord som gir flere poeng. Det mest åpenbare for å nå bingotoppen er da å gå for COWBOYENE. Det går bare hvis ordet slutter i brettkanten. Da bygger din gode venn seg langsomt ut til avtalt område hvor han legger ordet "BO". Selv bytter du brikker til du har "COW YENE". Men å snike seg over rekorden på denne måten er litt Bubka. Mitt forslag er å inkludere det tredje røde feltet. Det fordrer 15 bokstaver. Nå kan du gjerne inkludere to venner, Scrabble er tross alt et spill for hele familien. Den ene legger "PELS" fra og med rute tre fra hjørnet. Den andre leverer "FROM" slik at det etterlater tre ruter ledig mot det andre hjørnet. Så samler du opp til "AAIJNPS", og når ditt store øyeblikk oppstår smeller du "APPELSINFROMASJ" i bordet. Det gir småpene 702 poeng. Her er det rom for forbedring, det fins sikkert 15-bokstavers ord i ordlisten som gir mer. Jeg har bare lett frem til AP. Så kan de som føler de har kaliber til det jukse, og så kan vi andre diskutere hvilket ord som ville vært det optimale bingoordet. Det må ha femten bokstaver, og åtte av dem må kunne legges av andre i form av fornuftige ord. Ordene som legges av andre kan ikke dekke rute 1, 8, og 15. Unngår man rute 4 og 12 (som jeg ikke greide i appelsinfromasj) er det ekstra bonuspoeng for bokstav å hente. Så kan man spørre seg, har noen allerede jukset på bingotoppen? Tja, hvis eksempelvis COWBOYEN var juks på denne måten skulle spilleren ha sittet og byttet brikker det meste av spillet, og neppe fått særlig mer poeng enn det h*n fikk for bingoen. Men bingoen var på 434 poeng og spilleren fikk en totalsum i spillet over fem hundre (522). Motstanderen hans, eller i denne hypotesen, kompanjongen, fikk også en grei poengsum (307). Så her er det ingen som kan si noe sikkert. | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-06-28 12:24 | |
![]() | Det betenkelige og tragiske i videre forstand er jo at samfunnet blir belemret med personer som hovedsak er opptatt av å mele sin egen kake. Disse får jobber og posisjoner de ikke har kapasitet til å fylle. Hva blir resultatet - vi ender opp med middelmådighet kamuflert som toppfolk. Det å få en medspiller som er med å jukse en fram, er jo et godt knep hvis hensiktene er hule. Men hva er stas med å bekranse seg med falske laurbær? Alle ser jo etter hvert at de ikke visner på normal måte. | |
predikanten | 2008-06-28 15:36 | |
![]() | Man trenger i teorien ikke en venn en gang - man kan jo bare ha to profiler her inne............. | |
trymare | 2008-06-28 15:36 | |
![]() | prøvde å eksimentere med dette, men med meg selv ... klarte COWBOYEN og 1076 poeng :) | |
LoboTommy - Ikke medlem lenger | 2008-06-28 16:04 | |
![]() | preacherman: pluss at man må ha to datamaskiner også? trymare: pent. da spilte du neppe standard :) tipper du spilte tilfeldig. bingoen som holder rekorden i tilfeldig er over 3000. rekordholderen har bare lagt to bingoer i sin karriere, så bingoene hans holder en solid snittscore. philologicus: det er sant, egoismen har gode kår i nasjonen. men ser jeg på bingolistene syns jeg ikke det ser ut som om det er mye juks. hvis jukseprosenten er like lav på de andre triksene som er mulige på ordspill.no, er det knapt et problem. jeg tror jeg har opplevd det predikanten snakker om, folk som har flere brukere. jeg møtte en spiller med ranking rett over 1000, som hadde spilt 2 spill, men som spilte lynrask på en lynrask måte, kunne kulturen vår (tfs og alt det der) og gruste meg såpass grundig at det sannsynligvis dreide seg om en toppspiller. rett etterpå møtte jeg en med ranking 1000, aldri spilt før, som gjorde lignende inntrykk. dette var ikke nødvendigvis samme fenomen, spilleren oppga at en bestemt 3000+ spiller hjalp henne. det er hårda bud for rankingen å spille mot toppspillere når disse er ranket som nybegynnere, så de to spillene sende meg ned rundt 250 poeng alene. så hvis man er toppspiller og starter en andre bruker, ikke nødvendigvis for å jukse men kanskje for å teste ut nye ting uten å ødelegge rankingen sin, vil jeg si at det slett ikke er usportslig å trykke 'gi opp' på slutten av spillet. tvert imot. | |
predikanten | 2008-06-28 16:29 | |
![]() | Jeg er enig med deg i dette med "toppspillere" med flere nick, og tror absolutt at det er noen av de - har opplevd det ved noen anledninger selv. Jada - man må sikkert ha to maskiner, men mange av oss har jo tilgang på det i ulike sammenhenger.... | |
Ananda | 2008-06-28 16:46 | |
![]() | Jeg er målløs !! | |
MyRuin | 2008-06-28 16:53 | |
![]() | slik er det jo overalt, om mam virkelig ønsker å jukse så får man det til. Om det er å snyte på skatten, eller lure enna penger andre steder,eller lure venner. Jeg liker det ikke, men sånn er det nu engang | |
LoboTommy - Ikke medlem lenger | 2008-06-28 18:27 | |
![]() | Muligens, men det er stor forskjell på systemer. Det er lett å jukse seg til skimerket, hvor man selv skal oppgi hvor mange kilometer man har gått på ski en vinter. Mens jeg vet ikke f.eks. om Magnus Carlsen har mange juksemuligheter i konkurransesjakk. Jeg har arrangert flere internett-konkurranser hvor jeg la ned mye energi i å lage systemer som hindret juks, fordi jeg ikke liker tanken på å måtte utrope en jukser til vinner. Og min erfaring er at jo vanskeligere man gjør det for juksere, jo mindre juks blir det. | |
meglertest | 2008-06-28 19:14 | |
![]() | Hei. Interessant diskusjon. Jeg har selv ms og er ufør rullestolbruker. Bingo ja; Kjempegøy. La dem jukse de som vil. Jeg har selv studiekamerater i toppjobber som daglig står frem og gir meg gode råd om egen privat økonomi. Det dere ikke vet er at de har mange hengefag, bruker "sentralstimulerende" og har en flott fasade. Som MyRuin sier. Slik er det overalt. La oss spille og ha det moro. Om man er ufaglært, Dr Phil, Mba eller annet er uinteressant. La oss være ærlige og ha det gøy. God sommer til alle ! | |
candyk | 2008-09-10 11:35 | |
![]() | jeg spilte mot to stykker i dag som hadde fire-fem-seks binoger i ett spill, etter hverandre!! Det kan jo ikke være mulig å ha så flaks? jeg har ALDRI greid det så mange ganger etter hverandre. Jeg blir litt satt ut. La de som bare spiller bingoer spille mot de som bare spiller bingoer!!!!!! | |
Mooseman | 2008-09-10 12:03 | |
![]() | candyk : 3 og 4 bingoer er fullt mulig, og de du spilte mot hadde nettopp dette. Det er ikke vanlig, men innimellom får man brikker som gjør dette mulig. Det er også flere dyktige spillere som har fått 5 bingoer i et spill, men det skjer jo heldigvis ikke hver gang de spiller ;) Det går nok en stund til de klarer det igjen | |
Annmagritt | 2008-09-10 12:50 | |
![]() | Er ikke enig i at det er for lett å jukse! Nå har jeg forsøkt å jukse siden dag én, uten hell! ... Jeg gir opp jukseteoriene og overgir meg til et liv som middelmådig....sukk | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-10 13:16 | |
![]() | Vil ikke anbefale noen og følge LoboTommys oppskrifter. Dersom juks oppdages, vil dette medføre utestengelse. Ønsker man trening, eller artige rekordforsøk, kan man gjøre som trymare har gjort - spille alene. | |
HanneH | 2008-09-10 13:22 | |
![]() | Jeg er vel den med flest spilte kamper her inne, men har nok ikke antall bingoer i forhold til spilte kamper sammenlignet med mange andre. Men har opplevd 2 ganger å få 3 bingoer i samme spill, noe som jeg regner som ren flaks for min del og selvfølgelig er man da også heldig med bokstavene. Jeg har også 2 ganger fått bingo som har gått over 2x3 rød på standard brett, da mostander har lagt ord helt ut mot ene kanten. Ser på det som like mye flask, siden man da må ha bokstaver som passer til den som motstander allerede har lagt. Selvfølgelig veldig morsomt for meg når det skjer, selv om jeg føler at jeg er litt stygg mot motstander, og kan jo godt forstå at motstander blir litt frustrert. Men har spilt mot veldig mange selv som hiver inn 2 bingoer i nesten alle spill jeg treffer dem i, så min samvittighet overfor motstander går som regel fort over når jeg tenker på det. | |
affi | 2008-09-10 13:35 | |
![]() | jeg har av og til reagert på at spillere har utrolig flaks. Jeg forstår ikke at det er noe stas å jukse seg til poeng. Jeg synes det er utrolig morro når jeg får til noe uten hjelp. Er det rart at det er mye snusk rundt oss??? | |
mikromina | 2008-09-10 16:07 | |
![]() | Vet dere hva? Jeg synes det begynner å bli direkte ekkelt å legge ut bingoer nå, spesiellt hvis man får flere i løpet av et spill. Jeg har alltid hatt lett for å sortere bokstavene i hodet mitt, og har aldri hatt behov for å jukse. Ikke har jeg teknisk IQ til sånt heller :-) Men nå er jeg livende redd for at mine medspillere skal mistenke meg for akkurat dette med juksing... Paranoid? Kanskje det, men når jeg har lest alle kommentarene her ang. dette med å få mange bingoer, så blir det sånn. Det hender rett som det er at jeg får både tre og fire bingoer i løpet av spillet, men nå tør jeg nesten ikke legge de ut. Så vær så snill; ikke dra alle over EN kam. Noen har lett for å stokke om på bokstavene og lage bingoer UTEN å jukse! Og det er jo dette med bingoer som gjør dette spillet så spennende! Iallefall for MIN del, for jeg får virkelig brukt mine små, grå! Og de som må jukse seg fram til dette, skjønner jeg meg ikke på, for halve moroa er jo borte hvis man ikke SELV klarer å produsere de ordene man legger ut... :-) Ha en fin dag, alle sammen! | |
qua - Ikke medlem lenger | 2008-09-10 17:21 | |
![]() | Fortsett med å legge bingoane dine, Mikromina. Det finst tydelegvis ein del personar her inne som er så demokratiske at dei trur at ingen er dyktigare enn dei sjølve, og når dei sjølve ikkje greier å få til bingoar utan juks, kan ingen andre greie det heller. Korleis skulle idretts-norge sett ut med ein slik tankegang? Eg har prøvd meg som spydkastar, men greidde ikkje 20 meter. Derfor må det vere juks når Andreas Thorkildsen kastar over 80! Så alle dyktige bokstav-omkastarar: Hev dokke over kritikken og imponer oss med den stadig aukande straumen av bingoar. Er her ikkje ein nevropsykolog eller liknande som kan forklare det der med at somme av oss har ein betre evne enn andre til å kaste rundt bokstavar? Det finst heilt sikkert eit namn på tilstanden. | |
mikromina | 2008-09-10 17:29 | |
![]() | Hehe... Takk for den, qua! :-)) Stå på! :-) | |
tjobling | 2008-09-10 18:26 | |
![]() | Hvorfor ikke lage en bingotoppliste der det ikke måles i poeng, men i hvor mange bingoer man får i løpet av et spill? Morsom tanke.. | |