Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede17
Mobilspill
Pågående8 688

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JesusLover2012-01-31 03:46
Antall innlegg: 52

Bompengefinansiering av veger som ikke bygges før om fleire år
Gratis ferger er kjekt det. Ser at dem diskuterer det i en annen tråd (som jeg også har svart på). Ferger er kjekt det, i alle fall når'n bor i Indre Østfold.

Veit dere å dem gjorde her i Askim? i 2001, hele 4 år før motorvegen kom og faktisk før dem i det hele tatt hadde begynt å skrape vekk jorda til traséen til den nye motorvegtraséen til den nye E18 rundt Askim, så satte dem opp bomring. Ikke bare ene vegen fra Oslo og inn til Indre Østfold, nei en bom på E18 sør-øst for Askim (fra Sverige og Mysen), og en bom nord-vest for Askim (E18 fra Follo og Oslo). Og der er bommene fortsatt. Ikke ved Svenskegrensa eller Vinterbro i Ås der motorvegen skal starte / ende. Så dem av oss som bare skal på f.eks. den gamle E18-traséen til Slitu (nabotettsted i Eidsberg Kommune i sør-øst retning Sverige) eller til Spydeberg (nabokommune og tettsted i nord-vest retning Oslo) må enten kjøre en omveg på mye dårligere og mer svingete / lengre omveger eller betale bomavgift. Sjøl om dem kjører gamlevegen og aldri vil ha bruk for å kjøre nyvegen (motorvegen som åpna første traséen 4 år etter at bomstasjonene kom på plass).

På en av småvegene rundt så satte dem opp ca 20 30-km/t fartsdomper på en 3 km strekning så det skulle bli mindre attraktivt å kjøre småvegene rundt bommen. Det var i 2001. 4 år etterpå (høsten 2005) så åpna dem første strekningen av motorvegen fra Vinterbro (der E6 møter E18) til Sverige. Det var en strekning på 6 km rundt Askim (midt i den totale traséen fra Vinterbro til Sverige) som ingen i Askim hadde bruk for (bare tungtrafikken som skulle til og fra Oslo-Sverige og Oslo-Mysen / Ørje etc). Ingen i Askim hadde bruk for den vegstumpen. Et par år etterpå var vegen forlenga til Momarken ved Mysen, og der er det fortsatt stopp på motorvegen (fortsatt 3 mil igjen til Sverige). Så et par år etterpå så forlenga dem motorvegen ca en mil andre vegen (vestover, til forbi Knapstad i Hobøl - retning Oslo, fortsatt et par mil igjen til Vinterbro). Greit nok med en liten og moderne intern 100-km/t motorvegstump som ingen egentlig har bruk for midt i Indre Østfold hvor det bor maks ca 30.000 innbyggere, men atte dem satte opp bomring 4 år før første vegstump (som har telehiv-skader allerede i løpet av de første vintrene og som går i en sirkel rundt Askim så at alle som bor i Indre Østfolds største sted ikke vil bruke vegen) ble åpna slik at massevis av folk som aldri kom til å bruke den nye vegen måtte betale, tja... Å skal man si... Kunne like gjerne satt opp ei ferge over Glomma...? Så kunne Viggo Sandvig og Vazelina Bilopphøggers syngi så her i sin versjon av "Ferry cross the Mercy" ("Ferge over Mjøsa"): "I ei ferge over Glomma kæn det skje så mye rart - har vi erfaaaart"...

Actros2012-01-31 04:36
Antall innlegg: 2135

Du er ikke alene om å irritere deg over bompenger.

Har mer tro på det franske bomsystemet der man betaler for den strekkning man bruker. I tilleg så skal det være en alternativ vei uten bompenger. Men her i landet skal alle betale selv om. vei ikke benyttes. Er selv bosatt i distriktet, men hvis jeg skulle finne på å kjøre til f.eks Oslo så må jeg passere ikke mindre en 4 bomstasjoner og snart kommer det en til. Selvfølgelig kunne jeg tatt toget, men det er for dyrt. Det svarer seg faktisk å kjøre selv hvis vi er fler enn to i bilen.
Hura for avgiftskåte norge!!

subozone - Ikke medlem lenger2012-01-31 10:50
Antall innlegg: 15

Om en gud har lagd liv på andre planeter, har han også der lagd vesenene så ufullstendige at han måtte ofre sønnen sin? Kanskje har han der lykkes sånn at mennesket der er mer i sitt bilde sånn at bompenger er overflødige! Om mennesket er over naturen, og ikke en del av den, er det selvsagt at bompenger er idiotisk. I og med at gud skapte mennesket så ufullstendig at vi utrydder arter over en lav sko må man dessverre ha bomringer.

Actros2012-01-31 13:40

Hæ!!!

Brunett2012-01-31 13:55
Antall innlegg: 107

Ja.... HÆ????

Brunett2012-01-31 13:56

Skjønner ka du snakker om, kan litt om religion. Men skjønner bare ikke hvor det passer inn her.. hm hm

malmedal822012-01-31 14:25
Antall innlegg: 13

ja bompenger er noe dritt. her på vågstranda blir nå 200 husstander innesperret mellom to bommer og risikerer og måtte betale opp i mot 40 kr pr vei for å komme seg til kommunesenteret :-(.bommene skal finansiere et rasprosjekt og en bru det ikke er bruk for :-( synes det er hårreisende at vi i norge som betaler så mye skatter og avgifter for bil og vei ikke skal få gratis rassikring :-(

terø2012-01-31 14:28
Antall innlegg: 1916

Det er ikke bare det offentlige som tar seg betalt med bompenger.
Også private tar seg betalt med bompenger på all slags humpete
seterveger og fjellveger. Det skulle bare mangle.
Vil vi ha veier, så koster det. I byer er vel bomringene ment for
å få mindre trafikk inn i sentrum(miljø), men ellers blir vel bommene
tatt vekk når veien er betalt, eller?

malmedal822012-01-31 14:32

www.andalsnes-avis.n...41 6980.ece

malmedal822012-01-31 14:33

les saka så kan dere si hva dere mener :-)

Actros2012-01-31 19:24

Som daglig bruker av nevnte veistrekkning så har jeg full forstålese for begge sider av saken. Men som langtransportsjåfør så ser jeg kun nytten av bro og tunell. Har selv opplevd naturkreftene på strekkningen Vågstranda Måndalen, fikk ett snø/jordras rett i siden. Veien var steng i over ett døgn etterpå så det er vel flaks som gjør at jeg sitter her nå. Ett annet men viktig spørsmål er jo hva tryggleken for de fstboende vil bli. Hvor mange har ikke mistet livet og blitt skadet på denne veien? Selvfølgelig er det urettferdig at lokalfolket skal betale for tryggere vei. Bare spør familien til disse ungdommene fra måndalen som mistet livet i tressfjord. Ja, det var ett stygt eksempel. Det er på tide at folk våkner og spesielt må politikerene få opp øynene strakks! Vi har ikke råd til å miste flere. Ja til bom på broen, nei til bom til tunell sier jeg i denne saken.

Alfa932012-01-31 20:46
Antall innlegg: 7771

Som Askimbeboer må jeg si at jeg synes det er veldig deilig med motorveier, med eller uten bompenger.

subozone - Ikke medlem lenger2012-01-31 21:14

Det er bare provoserende at de som tror på religionene fra midtøsten er de samme som ødelegger planeten med krig. Religioner som mener at mennesket ikke er et produkt av naturen, men skapt av en gud. Det utryddes hundrevis av arter hver dag, men problemet er bompenger.. Pga holdninger skapt av disse religionene klarer ikke livet seg mer enn noen få hundre år til, istedenfor 50 millioner åt til som er potensialet. Derfor bablet jeg høytsvevende om det tragikomiske i at jesuslover hater tiltak mot å begrense bilkjøring.

malmedal822012-01-31 22:38

100% enig med deg Actros :-) men det vegvesenet presterer og komme med da er at: rasfaren ikke er så stor siden det ikke kommer ovenfra det er jo BARE veien som kan rase ut når som helst.....

Actros2012-02-01 02:54

Det raset jeg opplevde kom fra fjellsiden! Og det gjorde det sist gang også.

Brunett2012-02-01 03:02

hæ?

subozone - Ikke medlem lenger2012-02-01 10:12

Også komisk at det er i indre østfold at ropes høyest om bompenger, og at man der samtidig er tilhengere av religion. Når Norge ble kristnet med vold var det ikke troen troen på Tor og Odin som rådet i østfold, men en mer primitiv religion; de tilba Vølse som er en fallos dyrkelse. Så mens resten av Norge hadde en nokså kompleks religion, og hadde hatt det lenge så hadde den ikke fått rotfeste i Østfold, de dyrket glinsende konserverte hestepikker som måtte holdes vedlike for at avlingene skulle bli bra, og at våren skulle komme tilbake.

gompedyret2012-02-01 15:16
Antall innlegg: 4381

Subozone: Du insisterer faktisk på å bruke en diskusjon om bompenger for å raljere over religion?

Det høres like naturlig ut som å forsøke å kombinere lutfisk med vaniljesaus. Men for all del, stå på.

Kokodrillen2012-02-01 20:28
Antall innlegg: 149

Nesten alle byer med bomring styres av Høyre eller Fremskrittspartiet. Kanskje de to partiene burde tenke litt mer på folk flest og litt mindre på seg selv ?

Actros2012-02-02 03:18

Finnes det byer idag uten bomring da? La oss se bort fra småbyer som er på størelse med f.eks Otta og Førde
Tror nok at veifinansiering har lite med sittende komunestyre å gjøre. På sunnmøre er det ikke bomringer ennå men masse broer og tunneler som er bomfinansiert.
Klart vi trenger bompenger for vi betaler jo ikke nok i avgifter på bilen fra før av (ironi)!!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?