Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 705

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
mamz662012-03-24 16:43
Antall innlegg: 44

sommer tid
husk å stille klokka i natt
www.timeanddate.com/...er tid.html

Ruschne2012-03-24 16:46
Antall innlegg: 711

mente du sommertid?

GreteSB2012-03-24 16:47
Antall innlegg: 7777

Det der roter jeg med hvert år! Venter til telefon og pc forteller meg hva tiden er.

Boubou2012-03-24 16:51
Antall innlegg: 1210

Det er inatt, det er en time FRAM, det vil si at vi mister en time og jeg HATER dt. Jeg har vent meg til å ha morgensol når je står opp og sommertien ødelegger ALT bare for at noen andre B-mennesker skal kune sie oppe lenge om kvelden...

GreteSB2012-03-24 16:52
Antall innlegg: 7777

To ganger i året, til og med!

Cygnus2012-03-24 17:06
Antall innlegg: 44845

men tenk så deilig i oktober når vi får en hel time ekstra!

Lillekylling2012-03-24 19:20
Antall innlegg: 34

Går en fin tid i møte da :-) Da er den timen helt greit å flytte :-)

picassa2012-03-24 20:30
Antall innlegg: 596

Gsbj.
jeg ogsaa rotet med tiden og forsto aldri om jeg skulle flytte fram eller tilbake.helt til en ire fortalte meg :
SPRING FORWARD AND FALL BACKWARD.

Haaper dette kan hjelpe deg og andre som roter.

ave - Administrator2012-03-24 22:05
Antall innlegg: 4987

Den enkleste huskeregelen er at klokka alltid skal stilles mot sommeren....

altså, teskje:

en time fram mot sommeren om våren, en time tilbake til sommeren om høsten :)

gmw2012-03-24 22:18
Antall innlegg: 122

Jeg tenker bare "fram og tilbake......" - så ikke noe plunder med hvilken vei vi skal stille klokka. Men det er en helt annen ting at jeg synes hele greia er noe stort tull - enda jeg er B-menneske boubou :-) Vi vil bedras....

Juro2012-03-24 22:34
Antall innlegg: 13

Klokka skal alltid stilles MOT sommeren. Altså en time frem mot sommeren nå og en time tilbake mot sommeren i høst.
Ellers heter det sommertid i ett ord.

piaf2012-03-25 10:34
Antall innlegg: 995

Den beste natta i året for alle nattevakter!

piaf2012-03-25 10:35
Antall innlegg: 995

I hvert fall den korteste.

pandemonium - Ikke medlem lenger2012-03-25 10:59
Antall innlegg: 82

Sommertid er en uting og vil bli avskaffet en gang i fremtiden.

AaseB2012-03-25 11:50
Antall innlegg: 8147

Vintertida bør bli avskaffa!

choirgirl2012-03-25 12:44
Antall innlegg: 72

Terrassemøbler....fram om sommer`n, tilbake om høsten :)

BeeJay2012-03-25 13:36
Antall innlegg: 968

Enig med AaseB.....vil mye heller ha sommertid hele året, siden det gir lysere kvelder også om vinteren. Det er jo mørkt når man går på jobb og mørkt når man er ferdig med jobb og middag og alt slikt....

Ruschne2012-03-25 16:22
Antall innlegg: 711

Det spørs når du går på jobb og når du kommer fra jobb. Ikke alle jobber 9 timers dag. Og kanskje enda mer hvor du bor. Hva skal de nord for moralsirkelen si?

pandemonium - Ikke medlem lenger2012-03-25 16:25
Antall innlegg: 82

I Russland vil man den 27.mars for siste gang sette klokkeviserne en time fram. Man vil ikke lenger gå over til vintertiden. Sesongtiden er tatt i bruk i vel 110 land. Ideen om å sette klokkeviserne en tima fram eller tilbake for å spare elektrisitet kom fram i begynnelsen av det forutgående århundret. Russland startet å gå over til sommertiden så tidlig som i 1917. Ifølge de russiske legenes undersøkelser virker overgangsperioden negativt på menneskehelsen: antallet hjerteinfarkter øker med 50 prosent og selvmord med 60 prosent, man ringer legevakta betydelig oftere. For ett år siden foreslo Russlands president overfor eksperter å lage en analyse av formålstjenligheten ved overgangen til sommer- vintertiden. Og i begynnelsen av 2011 tok han beslutning om å oppheve overgangen til vintertiden. Dette betyr at folk i Russland den 27.mars for siste gang vil sette klokkeviserne en time fram og leve i det videre kun etter sommertiden. Medarbeider Marina Likasjova ved Instituttet for anvendt astronomi fortalte overfor Russlands Stemme hvorfor sommertiden blir foretrukket fram for vintertiden: Vi har omfattende nordlige områder, og forskjellen mellom soloppgangen om vinteren og sommeren er betydelig. I Sankt Petersburg kommer denne forskjellen opp i fem timer. Det betyr at om sommeren går solen opp betydelig tidligere enn om vinteren og det er bekvemmere å bruke denne tidlige tiden etter soloppgangen. Også elektrisitetsspesialister har godtatt overgangen til sommertiden fordi dette vil gjøre det mulig for befolkningen å spare mer elektrisitet. Men de som støtter den såkalte sonetiden er av den oppfatning at innføringen av ”evig sommer” kan skade menneskehelsen – vi vil jo ligge to timer foran sonetiden og følgelig lure naturen. For tiden utarbeider man en lov om tidsregning. Denne er allerede sendt til Russlands Statsduma. Dokumentet ”forutsetter ” ifølge Vladimir Krutikov, ”opprettelse av en mekanisme for håndteringen av tiden i landet”. Og imens vil Russland slutte seg til de landene som ikke setter sine klokker til vinter- og sommertiden. Og dette er et flertall av stater i Asia inkludert industriland som Japan,Kina og Sør-Korea. Nesten alle afrikanske og latinamerikanske landene greier seg uten sesongtiden. I USA blir klokkeviserne ikke satt fram og tilbake i Arisona og på Hawai.

Porthos2012-03-25 22:54
Antall innlegg: 120

De greiene med sommertid er jeg solid på etterskudd med hver gang. Heldigvis er pcène mer oppdatert på den slags enn meg.

Når det gjelder Ruschnes klageinnlegg om trådstarters uttrolige skrivefeil,så minner det meg om visdomsord jeg leste forleden:`Noen mennesker finner feil hos andre med en slik iver at man skulle tro det var utlovet dusør`.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?