Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 708

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
mamz662012-04-20 17:46
Antall innlegg: 44

ekstremsport
Er det noen som har vokst opp med HJEMMELAGET mat, ALDRI gått på SFO, syklet til skolen UTEN hjelm, spolt tilbake kassettbånd med en blyant, erfart at fjernkontroller var et ukjent fenomen, at butikkene ALLTID hadde stengt på søndag. Tv,mobil, bankkort og
Facebook var IKKE oppfunnet enda så du lekte ute hele dagen, også med KNIV og ØKS, klatret i trærne, til dels i meget bratt terreng. Og klatret i fjell uten tau og UTEN tilsyn av voksne.
Så husk dette, for du har OVERLEVD det pinglene idag kaller EKSTREMSPORT!!!

brit - Ikke medlem lenger2012-04-20 17:57
Antall innlegg: 74

Haha...JA.
Vi var heldige som fikk vokse opp på den måten.

terø2012-04-20 18:22
Antall innlegg: 1916

Ja - vi lekte cowboy og indianer - og sparka på blikkboks
- og så sparka vi fotball på kuhagen.
Jeg husker også da den første mopeden kom
- Raufossmopeden.

CaB2012-04-20 18:28
Antall innlegg: 2926

he he! Er nok en del av dagens barn/ungdom som hadde fått sjokk om de plutselig hadde reist X antall år tilbake i tid! Skulle likt å vært flue på veggen da :p

nabodama2012-04-20 18:38
Antall innlegg: 119

Og når det var sengetid ROPTE mødrene på oss, (siden vi jo ikke engang hadde mobil), litt av et syn når mødrene med hårruller og forkle sto på haugene rundt her og hauka det høyeste de kunne og vi unga rusla hjem i ulike retninger ;-))

brit - Ikke medlem lenger2012-04-20 18:49
Antall innlegg: 74

Nabodama, det tror jeg ikke de ville gjort i dag :))

Matsine2012-04-20 22:11
Antall innlegg: 99

Hei!

EU-godkjente lekeplasser eksisterte i og vi fikk hull på buksene når vi stupte ned fra en hjemmelaget huske.

Vi hadde denne samtalen i "jenteklubben" (gj.snittsalder ca. 64,5) - og vi 6 lever ennå. Tenk det, gitt.

PHONETIC - Ikke medlem lenger2012-04-20 22:25
Antall innlegg: 9

nope, skyter heroin, røyker hasj, sover ute i 40 -

ellen12345 - Ikke medlem lenger2012-04-20 23:35
Antall innlegg: 60

Jepp klatret til og med i trær, sånne naturlige uten sikring, og iblant bygde vi hytter i de med ekte hammer og sag, uten voksne til stede :-)

Lillekylling2012-04-21 00:30
Antall innlegg: 34

Kastet på stikka å :-)

TDM9002012-04-21 01:40
Antall innlegg: 6

...... og far røkte i bilen - med vinduet såvidt på liten glipe :)

kihe2012-04-21 08:33
Antall innlegg: 60

Og vi satt usikret i hattehylla på folkevogna når vi kjørte på ferie:)

nabodama2012-04-21 11:44
Antall innlegg: 119

Ja det med røykinga husker jeg og, begge foreldrene dampet i vei og forsto ikke hvorfor vi unga i baksetet var lysegrønne i trynet, og vi satt helt usikret i bilen, dvs. vi kjempet om å få stå mellom forsetene, den som tapte furtet seg gjennom turen i baksetet sammen med bikkja ;-))

Lullen12012-04-21 12:50
Antall innlegg: 38

Det sier vel kanskje noe om overbeskyttelsen som er nå, overfor barn.
Når sanda i sandkassa ikke har riktig kvalitet og må byttes i alle barnehager, blir jeg litt oppgitt og lekeparken blir stengt pga det samme. Sukk. Egentlig bare tull slik det er nå. Jeg vokste også opp med det dere forteller ovenfor.
Nå er det jo farlig for alle uansett hva en gjør snart. Alt skal lovreguleres. Klarer vi ikke å tenke selv mer?

picassa2012-04-21 13:25
Antall innlegg: 596

Ja,heldigvis saann vokste jeg opp.ER 62 naa.

Mens ungene var smaa var jeg bonde,saa ungene min ogsaa fikk vokse opp i et lite overbeskyttende miljoe,selvom mange av de elektroniske duppedittene fantes da.

Rydningen2012-04-21 15:23
Antall innlegg: 166

Det at verden har beveget seg på en slik måte at majoriteten må ha sett på det som en framgang, er av og til hardt å observere... Skjønner den!

JamesO - Ikke medlem lenger2012-04-21 16:04
Antall innlegg: 2649

Vi som vokste opp på landsbyga på bondegårder på 1970 tallet og tildigere hadde nok en del andre erfaringer enn dere som vokste opp i mere urbane strøk. Noen av disse er:

Jeg vokste opp med slakting av sau og okser bl.a.. Slaktern i bygda kom innom med sin sedvanlige sorte forkle. Blodet skulle man samle opp i en bøtte som lå plassert under stikket i dyrets hals. Dette ble herlig blodpølse. Innvollene som vel fra kua veide ca 90 kg skulle man samle opp i en trillebåre og kjøre ut på jordet for å grave ned. Hønsene skulle halshogges slik at vi fikk middag. Var 6 år da jeg jaget kuene ut på jordet med en pisk i hånda. Den ferdigslaktede dyreskrotten ble hengt opp i uthuset. Noe kjøtt ble salta og hengt opp i stabburet..Det var i slåttonna hesjing og arbeide fra kl 9 til kl 20 på kvelden selv om man var bare et lite barn. Det var hopping i høyet og morro, innsamling av humler på glass, leker på gårdene og turer i naturen.

Elise2012-04-21 20:20
Antall innlegg: 5

Jada barn blir oversikret nå for tiden. MEN: hodeskader pga sykkelulykker er gått drastisk ned etter at unger begynte å bruke hjelm for ikke å snakke om hva som skjedde med skadestatestikken i bilulykker etter at bilbelter ble påbudt og man sluttet å ligge på hattehylla.

Matsine2012-04-21 20:29
Antall innlegg: 99

Hei!

Noen av påbudene er vel kommet p.g.a. utviklingen i samfunnet, men mye er overdrevet.

arctic - Ikke medlem lenger2012-04-22 01:53
Antall innlegg: 931

ja, mye var bedre før, men slett ikke alt. å drømme seg tilbake til tida uten setebelter virker helt utrolig korttenkt.

hilsen ei som ikke ville vært i live om jeg ikke hadde hatt sykkelhjelm pinsa 1996.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?