Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 732

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Lillemis2012-07-13 10:01
Antall innlegg: 153

Useriøst om katter
Jeg har nettopp fått meg en ny katt. I høyeste grad omplassering. Fåglarna vet hva den heter, men siden min forrige het Makronen vurderer jeg å kalle denne for Muffins.

Maken til rolig katt skal man lete lenge etter - jeg henta den i går, putta den inn i bilen etter fem minutters bekjentskap, uten bur eller noe. Katta mjaua litt mens den kikka ut vinduet, men forholdt seg ellers rimelig i ro.

Vel hjemme fikk den en omvisning av stedets fasiliteter, pledd ute på benken, mat og drikke, og så ellers ut til å klare seg bra. I morges var jeg litt spent på om den fremdeles var her - katter har jo en tendens til å bestemme slikt sjøl - men jommen lå den på pleddet sitt og kikket opp med et klokt blikk!

Som nevnt vurderer jeg å kalle katten for Muffins. Da jeg var lita endte de fleste kattene opp med å hete Hubro. Vi har selvfølgelig opplevd et par varianter hvor Josefine har endt opp som Josef og Mons har blitt til Monsine, men har ellers hatt en del kjønnsnøytrale navn. Skiftende skydekke er et av de bedre, som broren min kom på. Gråtass var også en fin kamerat.

Jeg vil tro det finnes andre som har eller har hatt gode kattenavn til sine? Hadde vært artig å hørt hva som florerer der ute av kreative kattenavn, og kanskje historier!

oLaLaLaLa2012-07-13 11:09
Antall innlegg: 6

Kattene hjemme har hatt disse navnene:
Mons-fordi han var en ekte "matmons"
Kitte (villkatt som bodde i vedstabelen vår..)
Vera(!)
Caroline

Knusifix2012-07-13 11:11
Antall innlegg: 25

Gratulerer med nytt "familiemedlem!"
Ei venninne hadde en katt som var så innevant at når den var ute,
måtte den inn i huset for å gjøre sitt fornødne :)
Håper det går bedre med Muffins.

Lillemis2012-07-13 11:12

Vera var det spenst over! Etter Lynn?

Det bør kanskje nevnes at nicket mitt er det kosenavnet jeg bruker på kattene - Lillemis :-)

Lillemis2012-07-13 11:16

Takk takk, Knusifix!

Siden to av husets innvånere er noe allergisk mot katt, må nok Muffins belage seg på en utetilværelse. Siden han viser liten eller ingen interesse for og inn i huset, ser det foreløpig ut til å gå greit. Til vinteren skal han få et eget lite hus med isoporplate under pleddet og en slags svingdør sånn at han kan komme og gå der som han vil.

Anette19852012-07-13 13:04
Antall innlegg: 8

Grattis med ny katt!
Jeg har 3 katter, og de heter Pinky, Askepott og Tingeling.
Det er ungene som har bestemt navnene, så da blei det barnetv/Disney navn:)

Personlig syns jeg det er rart noen tar til seg når det er allergi i hus...?
Katter har ikke godt av å være ute hele året! En katt kan dø av kulde når det er mer enn -6 grader ute...

Nobel hunter - Ikke medlem lenger2012-07-13 13:45
Antall innlegg: 7

Jeg har skogskatt og den greier seg uten problem i -30 som vi har her oppe stadig vekk. Kommer inn om morran og spiser litt og ut igjen. Eller så tar formiddagen på sofen. Er han inne når vi legger oss begynner han å mjaue for han vil ut. Navn: Jonny. :-)

Lillemis2012-07-13 13:47

Takk takk Annette1985! Artige navn på kattene!

Jeg bor på gård med masse lure soveplasser, høy m.m. Vi har hatt katter i all min levetid, dvs. fra begynnelsa av 70-tallet, og ingen katter har dødd av forfrysning på den tida! :-) De har levd et fritt og godt katteliv med mat på trappa og så mye kos de har orka. De to siste kattene jeg har hatt er ville katter som bestemte seg for å bo her - den ene bodde vel her i en åtte års tid. Den hadde en skade på den ene poten, og ville nok ha vandret adskillig tidligere om den ikke hadde fått et hjem. Den ble såpass tam til slutt at den kunne klappes, og begynte til alles forundring å male til slutt. Jeg tror den fikk det godt sine siste leveår.

Den katten jeg har nå er en voksen katt som eierne tydeligvis har reist i fra, eller Muffins har bestemt seg for å reise ifra. Det hang lapper på butikken, og ingen svarte. Så da kan den gjerne bo her inntil videre. Dukker de riktige eierne opp, skal de få ham med hjem.

Blir det veldig kaldt kan jeg montere en varmelampe inne i huset hans. Akkurat nå har han fått grilla kylling, og i går fikk han fløte. Jeg tror Muffins får det bra. Og om det klør litt i nesen etter at han har fått kos, får jeg trøste meg med at det er jeg som er allergisk mot katta, ikke katta som er allergisk mot meg - og jeg gjør jo tross alt dette frivillig... ;-)

Lillemis2012-07-13 13:54

Hei Nobel hunter!

Jonny virker som en kul katt, og av samme natur som de som har bodd her! Katter er jo så herlig selvstendige, og har en naturlig autoritet. Etter under et døgn er det allerede klart hvem som er den nye sjefen på gården, der den ligger på pleddet sitt ved inngangsdøra og tar huslyden avmålt i øyensyn. Han betrakter oss med stoisk ro, og vurderer om det er her han vil bo. I går gikk han strake veien ned i beita med prestekrager, blåklokker og rødkløver og la seg rett ned! Det var første yndlingsplass, lunt, med gresset omkring som skjerma for vinden. Gi Jonny en god kos fra meg!

ellen12345 - Ikke medlem lenger2012-07-13 17:51
Antall innlegg: 60

Tenker katten din har det helt supert jeg :-)

En venn av meg kalte katten sin rett og slett KATT, synes det er utrolig bra og slår det mer vanlige navnet PUS så det holder :-)

Lillemis2012-07-13 18:55

Ha ha - den var god! :-)

berrum2012-07-13 19:43
Antall innlegg: 322

Har to makrellfargede katter som heter Felix og Molly. Har tidligere hatt Mia. Hun fikk to kattunger, Per og Oskar. Oskar viste seg etterhvert å være en liten jentepus, men ble likevel hetende Oskar. Lykke til med din nye katt, den får det nok flott på gården :)

Red - Ikke medlem lenger2012-07-13 19:59
Antall innlegg: 405

Den forrige katten min het Tøffen Olsen....hadde den i ca 9-ti år,men måtte avlives p,ga svulst i brystet. Et prakteksemplar av en kastrert hannkatt, halvt skogkatt og resten mix. Nå har jeg Pondus,liten ,halv skogkattjente med masse temperament... og veldig bortskjemt .

Lillemis2012-07-13 20:51

Hei berrum! Oskarine hadde nok blitt til tungvindt, ja... :-) Jeg lurer på om Muffins også er sånn makrellfarget - den er grå/brunstripet miks. Slanklemmet, men veldig muskuløs. Per og Oskar var tøffe navn - ei venninne av meg har en hund som heter Alfred. Jeg har sansen for sånt! :-)

Hallo Red! Tøffen Olsen var en tøft navn, for å si det sånn! :-) Jeg vurderte faktisk Pondus på Muffins, men han var litt for slank, liksom... Men enig i at det egner seg som et kjønnsnøytralt navn både på hunn- og hannkatter! :-)

Breath2012-07-13 21:22
Antall innlegg: 13

Folk som er glad i dyr og katter anskaffer seg ikke katt for å holde de ute vinterstid. Det er direkte dyreplageri.

brille - Ikke medlem lenger2012-07-13 21:25
Antall innlegg: 6

her går det i Sindre og Fanta, ellers andre kattenavn i familien; Junior, Mikkel og Virre

Likte godt Katt, rett og slett! :))

abelon - Ikke medlem lenger2012-07-13 21:59
Antall innlegg: 1807

Har bare hatt EN katt i min levetid,ellers hunder.Hvis det er noe som grenser til "katteplageri",så må det være å ha en såkalt INNEKATT ; Dyrene er frie vesener som hører hjemme i naturen.Får de et lite krypinn for natta;og hardt vær;så har de det bra.

Matsine2012-07-13 22:28
Antall innlegg: 99

Hei!

Jeg er en direkte hundevenn, men er også glad i katter. Da jeg skulle på jobb idag, regnet det. Derfor valgte jeg å ta sykkelen på trikken. Da jeg kom ned på stasjonen, så jeg et flott eksemplar av en labbetusshund. Jeg sa derfor til hunden: "for en søt og flott hund du er"; Da bjeffet eieren; Kan du ikke holde kjeft når jeg har fått hunden til å ligge i ro? Da svarte jeg; "Jaja, det er ikke greit når eieren gneldrer verre enn bikkja". Jeg tror nok eieren ble litt paff. Jeg bare geipte og gikk på trikken.

ajnor2012-07-13 22:50
Antall innlegg: 958

Breath: Har du lest Lillemis innlegg der hun skriver at hun bor på gård? En katt som bor på gård (i drift, vel og merke) har tilgang til drøssevis av flotte soveplasser der den ikke har sjans til å fryse i hjel.

Nei, det er overhodet ikke dyreplageri å ha katt på gård, selv om katten ikke får komme inn i bolighuset.

Lillemis2012-07-13 23:21

Takk abelon og ajnor for innsikt og tilbakemelding! Får helt vondt i magen, jeg, når folk antyder at det er dyreplageri om katter ikke er inne i bolighuset. En ting er når folk anskaffer seg kattunger sommerstid, og så går stasen ut av prosjektet når høsten kommer, eller det blir ferie, og katten går sin vei fordi eierne forsvinner et par uker av gangen.

Hva hadde skjedd med Muffins om ingen ville ha ham? Da hadde han virkelig gått en lang og kald vinter i møte! Og de ville kattene som har bodd her i flere år - det hadde de da ikke gjort om de ikke følte seg noenlunde trygge, og til slutt satt på trappa og ble kosa med og malte når de fikk mat. Det er da vel ikke dyreplageri? Å ta vare på et voksent dyr som allerede har kommet til verden og ikke har noen til å passe på seg ville jeg tro kom i motsatt kategori enn dyreplageri. Det å ikke kastrere dyra sine sånn at det kommer en overflod av kattunger hvorav en stor del ender som ville eller alternativt på de evige jaktmarker fordi man ikke får gitt dem bort - det er jo det som er realiteten, og i mine øyne større grad av dyreplageri. Men der er vi jo forskjellige...

Flott, Matsine, at du sa i fra til den hundeeieren. De sier jo at folk med kjæledyr er så mye mer harmoniske enn andre, men det finnes alltids unntak som bekrefter regelen...

Nå skal jeg ut til Muffins og si godnatt, og sørge for at han har nok mat og drikke til i morgen! Og stryke ham litt ekstra på pelsen, sånn at han skjønner at han er velkommen her!

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?