Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 749

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2013-04-28 12:18
Antall innlegg: 2369

Si ikke det gompedyret; i ukens kanskje mest delte fb-link er dette budskapet:

"17. Mai er NORGES nasjonaldag, hvor det KUN skal bæres norske flagg!!"

Joda, det rasler og rykker rundt omkring i heimene.

ave - Administrator2013-04-28 12:46
Antall innlegg: 4987

Personlig syns jeg den linken er motbydelig, og jeg skal avstå fra å kommentere nærmere på hvilke folk jeg ser det er som deler den videre. Liker IKKE!

Boubou2013-04-28 13:15
Antall innlegg: 1210

Jeg er litt på linje med det Gompedyret sier - folk får da gjøre som de vil - det vil uansett være en øredøvende overvekt av norske flagg og bunader og pølser og is på 17. mai.

Men egentlig... hvorfor har man et ønske om å bruke andre flagg enn norske/samiske i 17.maitoget om det ikke er for å demonstrere? Det er jo slikt disse annerledesflaggene har blitt brukt til i tidligere tider, og vi er vel glad vi slipper det nå?

Rent diplomatisk hadde det kanskje blitt enklere om man hvis man på altså vil bruke andre flagg (Wst har ramset dem fint opp) hadde disse på fanen sin for eksempel - som er et signal på hvem og hva man er - og ikke hva men feirer den aktuelle dagen?

På den andre siden heiser vi det norske flagget for å feire Frankrikes nasjonaldag den 14. juli. Av bekvemmelighetshensyn. Har aldri fått surret meg til å kjøpe noe fransk flagg - det er ikke noe kultur for privat flaggbruk der.

BowRain2013-04-28 14:19
Antall innlegg: 52

17 mai er jo den norske nasjonaldagen, da syns jeg man kun burde ha norske flagg.
Men dersom våre nye landsmenn absolutt vil vifte med sitt lands flagg, kan de vel feste dette under det norske flagget? :)
Når det gjelder hva folk kler seg i er jeg ikke like "streng", vil noen gå i sari eller hva det heter, så for all del...syns man skal få kle seg i det man selv syns er fint, men akkurat når det gjelder flagg syns jeg vi skal holde på det norske flagg, det er jo som sagt Norges nasjonaldag...ikke Etiopias...

Emmas2013-04-28 16:11
Antall innlegg: 1671

Vi har et spesielt forhold til flaggene våre i Norge. De er folkets flagg.
I svært mange andre land er flagget kun makthavernes flagg. Det forbindes med undertrykking av vanlige folk, og det er ingen kultur for å bruke det av folket og barna på samme måte som i Norge. Jeg vet ikke noe om hva samer har tenkt om det norske flagget, det kan kanskje ha føltes som noe undertrykkende? Barnetog er heller ikke et vanlig syn på nasjonaldager rundt om i verden. Jeg opplevde som 16 åring en 14. juli på Champs-Elysèes i Paris. Charles de Gaulle i militæruniform i åpen bil, bomber og granater fraktet i lastebiler og krigsfly i luften. Jeg ble vettskremt! Tror gladelig jeg aksepterer et pakistansk eller tyrkisk flagg i barnetoget her i Drammen. Det drukner likevel i mengden av norske flagg, bunader og fest-drakter som de fleste bruker enten de kommer herfra eller derfra, men jeg kan faktisk ikke huske å ha sett det.

anbjørg752013-04-28 17:15
Antall innlegg: 36

@Ave: jeg har savnet "liker ikke-knappen" i det siste..

Da jeg var liten (i forrige årtusen en gang) i Kristiansand, var det ikke helt uvanlig at barn fra internasjonale skoler bar flagg fra hjemlandet. Jeg reagerte aldri på det. Det er jo ikke snakk om noen demonstrasjon mot Norge! Det er uskyldige, små barn som vil feire dagen!

Men - hadde jeg vært innflytter og mine barn skulle gå i tog, vet jeg ikke om jeg ville latt dem bære annet flagg. Rett og slett fordi det er så mange som slenger med leppa..... :(

Ironien rundt bunadspolitiet? Det er ikke til å kimse av! Jeg har fått tyn hvert eneste år (til jeg fikk barn) for at jeg gikk med svarte strømper i stedet for røde til min bunad - uten å være gift! At det var nylonstrømper var visst ikke så nøye. Det var heller ikke så populært at man ikke hadde på seg hodeplagget... Og enda værre; jeg har bunad fra min mors fødested - ikke min far.. ai ai .. Men så har jeg jo alltid hatt norsk flagg da.

westbas2013-04-28 17:39
Antall innlegg: 110

Synes absolutt at det bare bør være norske flagg på Norges Nasjonaldag!! Jeg ville aldri finne på å vifte med norsk flagg i Sverige på "Flaggans dag" ! Heller ikke om jeg var i Iran 1.april på deres nasjonaldag!! Dette i respekt for landenes feiring av "sine" dager!

CaB2013-04-28 20:02
Antall innlegg: 2926

Aspøy skole (en skole med mange utenlandske elever) her i Ålesund lagde egne flagg i forbindelse med 90-årsjubileumet i november, med det norske flagget på ene siden og flagget til elevenes hjemland på andre siden. Disse ønsker de å bruke på 17. mai i år. Barna er stolte av det norske flagget, samtidig som de vil vise at de er stolte av hjemlandet og hjemlandets flagg. Jeg ser ikke noe galt i at de får bruke disse flaggene på 17. mai. Ser ingen grunn til at de skal bli nektet dette.

ave - Administrator2013-04-28 20:21
Antall innlegg: 4987

"liker" CaB!
Og fra dette utgangspunktet drar nordnmenn nisselua ned på haka og setter i gang kampanjen "bare norske flagg på 17.mai".

Som om feiringen skulle bli noe mindre høytidelig og flott selv om noen barn i barnetoget hilser landet de bor i med flagg fra foreldrenes tidligere fedreland.

kuami2013-04-28 20:37
Antall innlegg: 586

Bra, CaB!

Jeg bruker ofte to flagg som dekorasjon på døren når vi har besøk fra utlandet, det norske og fra det aktuelle landet. Vi har også hatt mange gjester som kjøper med seg det norske flagget. En gang ble vi møtt med norsk flagg på flaggstangen i Tyskland (hos en tysk familie). Kan vi ikke være litt rause ang. flaggbruken?

Lurer også på om man må være norsk hvit innfødt for å kunne bruke bunad i toget. Og må man ha tilknytning til bunadens hjemsted? Her på Oslo vest snakkes det ofte om "Oslo 3"-bunad, dvs at mange velger seg en bunad ut fra popularitet og antall søljer, uavhengig av tilknytning. Dessuten har mange flere bunader og starter dagen med den varmeste, for så å dra hjem å skifte.

Torill2013-04-28 20:54
Antall innlegg: 3668

Jeg hadde besøk fra det store utland på nasjonaldagen i fjor, nærmere bestemt Sverige. Det som gjorde sterkest inntrykk på gjestene var det fargerike barnetoget med hudfarger og klesdrakter som iallefall eldre generasjoner ikke forbinder med "typisk norsk". Hvilke andre festligheter har så bred apell? De kristne høytidene feires først og fremst av kristne og norsknorske ateister (!).

17. mai er en fest for alle. Hvis noen synes det legger en demper på stemningen at vi lever i et flerkulturelt samfunn, ta en tur i norsk natur! Det er også mulig å holde seg hjemme og invitere likesinnede. Det virker som det er mange nok å ta av, desverre.

irenramsy2013-04-28 20:58
Antall innlegg: 80

Norges nasjonaldag skal vel kunne feires med god samvittighet uten at vi skal måtte ta hensyn til at noen kan føle seg støtt av at det er norske flagg som er representert. Jeg er normal svært så generøs og deler gjerne godene vi har med andre nasjonaliteter så fremst de respekterer våre lover, men debatten som har gått på facebook provoserer, når enkelte skriker rasist mot alle som mener at Norge bør få markere seg på sin egen nasjonaldag, og prøver å få det til å se ut som at de som ønsker norske flagg samtidig ikke ikke ønsker arbeidsinnvandring, eller andre innvandrere for den saks skyld. Det er til og med brukt argumenter om at det er ytringsfrihet her i landet og at det derfor er en selvfølge at andre lands flagg skal kunne bæres 17 mai, hva med ytringsfrihet til nordmenn som ikke er innvandrere da, spør nå jeg......

TAHZ2013-04-28 21:01
Antall innlegg: 58

Godt innlegg, Torill. Raushet handler om toleranse, og ydmykhet for den rikdommen vi som nasjon har fått i gave av naturen. Er vi blitt en nasjon med alt for mye selvgodhet?

ljusnan2013-04-29 11:50
Antall innlegg: 175

Norske flagg 17 mai.

bris12013-04-29 12:40
Antall innlegg: 2601

Jeg har nå lest gjennom innleggene i denne tråden, og har lyst til å komme med følgende tilleggskommentar:

Jeg har (i ettertid) sett at det foregår en slags kampanje for det norske flagg på 17. mai. Den kampanjen støtter jeg ikke! Og det til tross for at jeg synes at denne dagen er det Norge og det norske flagget som bør være i fokus. Det er forskjell på å synes at det er hyggelig at den norske nasjonaldagen skal feires med det norske flagget og det å FORBY bruk av andre lands flagg denne dagen.

Det er opptil flere som påberoper seg raushet og toleranse. La nå dette komme til utrykk også overfor den som er uenige med dere i enkelte ting.

Det var vel uunngåelig at budnadsdiskusjonen skulle dukke opp i denne sammenhengen, men det er da ikke slik at den ene meningen er en konsekvens av den andre. Den er ikke det for meg.
Kle på deg det finest du har, og ha en fin 17. mai.

Cygnus2013-04-29 22:51
Antall innlegg: 44845

Til Bris1 og andre om klær og annet på 17 mai! Da jeg flyttet tilbake til Norge midt på 70-tallet, bodde jeg på studentbyen på Kringsjå med min lille sønn - som ikke er mer enn halvparten etnisk norsk!! - jeg husker at jeg tenkte hvor fritt og raust det var der! Og på vår første 17 mai - fantastisk , der var bunadskledte folk og folk i dongeri og alt 'in between' - alt var liksom ok, følte jeg, og det var så befriende. Antagelig var jeg i noen slags naiv tåke, men husker ennå gledesfølelsen over et fritt sted!!!

alone2013-04-30 12:07
Antall innlegg: 387

Hele denne debatten stammer ifra ,,tror,, jeg 100%oppspinn ifra Nazistedet Fyret...de er kun interessert i å piske opp stemningen...Henger ikke på greip :)
Dele godene?????Vi gjør jo ikke annet enn å dele og gi bort!!!!!!!

linda_GI2013-04-30 12:52
Antall innlegg: 304

Er ikke sikker, mener å ha hørt at det var en rektor fra en minoritet-skole i Oslo som ytret forslaget om å fjerne det norske flagget på 17.mai.

alone2013-04-30 15:15
Antall innlegg: 387

Mulig han er en tilhenger av nazistedet.For hvem i all verden er det som kan finne på å ytre et ønske om akkurat dette???? Nasjonaldagen vår må ikke bli forsøplet.Det gjelder kun 1 dag av 365 dager ??????????

Skorpion19582013-04-30 23:32
Antall innlegg: 455

Ingen diskusjon er nødvendig. Det er NORGES nasjonaldag, så får utlendingene flagge når de har behov for det. Dette har vært siden 1814. Så da passer det seg dårlig at det er andre flagg enn det norske.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?