Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede17
Mobilspill
Pågående8 764

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Harry 20122013-08-07 20:41
Antall innlegg: 48

At me har to skriftspråk i landet er ein styrke for samfunnet. Men namna på dei to er litt rare. Bokmål og nynorsk, kva tyder eigentleg dei to namna?
Nyttar sjøl nynorsk som hovedmål, men det var ei tid dette ikkje vart akseptert på alle arbeidsplassar.

Niillas2013-08-07 20:57
Antall innlegg: 6024

Jonassindre har sjølvsagt rett i at nynorsk er hovudmål for ein del - i skolen har elevane som ikkje har opplæring i samisk eller finsk eller av ein eller annan annan grunn er fritatt for skriftleg sidemålsopplæring, opplæring i to norske målformer. det eine er da hovudmålet deira og det andre sidemålet. Kva talemål ein har, er vel ei anna sak.

jonassindre - Ikke medlem lenger2013-08-07 22:11
Antall innlegg: 405

Hei Harry2012:)
Så vidt jeg vet er bokmål en norsk rettskriving av dansk og nynorsk er
opphav til de hundrevis av flotte avleggere av dialekter vi har i landet vårt..
Så: D e ikkje så lenge sia vi som har min dialekt ikkje fikk lov te å leie hybla i Oslo,men Æ fikk te en viss grad aksept fordi min far va fra Bærum og æ va av go familie i byen min her Nord

Vi er glad for at dette er annerledes nå:)
Nillas du vet masse om språk og dialekta.. Kan du avklare litt mer?? For eksempel om hvor det mest korrekte bokmål snakkes i Norge??
Tar denne Sylfest som jeg ikke husker etternavnet på helt feil eller??

Kvilepool2013-08-08 00:37
Antall innlegg: 1131

Om ordspill skal komme på nynorsk eller ikke burde ikke handle om hvor stor prosentandel her inne som er interessert, men om hvor mange som er interessert i å spille. Etter prosentandellogikken ville det for eksempel aldri ha blitt Scrabble på norsk her i verden siden det finnes så mange større skriftspråk.

Vi som foretrekker bokmål burde ikke ha stemmerett i spørsmålet om hvorvidt Aftenposten skal lansere en nynorsk versjon eller ikke.

Erik75 - Ikke medlem lenger2013-08-08 01:10
Antall innlegg: 11608

Det er 844 som har svart på undersøkelsen, Kvilepool.
Av disse er det kun 14% som svarer at de gjerne spiller nynorsk så mye som mulig.
Litt kjapp hoderegning tilsier et tall på ca.120 stykker.
Legger man til alle de som iallefall kan tenke seg å prøve, eller synes det er hipp som happ, runder vi kanskje 250 stykker totalt.

Ordguden - Ikke medlem lenger2013-08-08 02:23
Antall innlegg: 68

de som vil ha nynorsk kan gå sammen og spleise på leie av utviklere, så blir det sikkert gjort :) i disse tider tviler jeg på at nynorskversjon av et nettspill er førstepri for aftenposten...

dessuten trenger ikke folk å fremstille det som om nynorsk blir totalt oversett i det norske samfunn. alle på østlandet blir tvunget til å lære det gjennom flere år på skolen, så dette går begge veier. det er ikke slik at norsk språkpolitikk kun går ut over dem som ikke skriver bokmål, eller snakker en dialekt annerledes enn oslo-dialekten.

Ordguden - Ikke medlem lenger2013-08-08 02:24

jonassindre: jeg støtter forøvrig norske dialekter full ut og det er veldig bra at dialektmangfoldet er så stort i Norge. Men det er viktig å påpekte av den muntlige dialekten er noe helt annet enn skriftspråket nynorsk. ingen snakker nynorsk.

Kvilepool2013-08-08 07:44
Antall innlegg: 1131

Erik75: tenk på alle de som ikke er her fordi ordspill ikke finnes på nynorsk. Når de ikke er her, stemmer de nok ikke heller.

Hvis man gikk inn på en ordspillside på engelsk eller tysk og lagde en undersøkelse om de som var der også var interessert i ordspill på norsk, så tror jeg at det da også hadde vært liten andel og få som hadde svart at de ville det.

Niillas2013-08-08 10:51

Eg veit ikkje kor mange registrerte spelarar som finst, men det må vera godt over 2000. Berre 845 har svara på quizzen om nynorsk. kor mange av dei resterande som ville svara at dei kunen tenkt seg at dei ville spela på nynorsk, men nokon fleire er det vel grunn til å tru at det ville blitt.

Om eg ikkje hugsar feil, sa kirsti ein gong at kostnadene ved å leggje inn nynorsk ordliste i eit av spelromma, ikkje blir særleg stor. Og ettersom ordlista alt finst, vil det vel ikkje vera snakk om så mykje programutvikling heller. Ved ikkje å prøve, finn ein i alle fall ikkje ut kor mange som kunne tenkt seg dette.

Aller helst ville eg hatt høve til å spela med ord frå begge skriftmåla - dette har vore ein sjølvsagt praksis i heimen i alle år.

Niillas2013-08-08 11:09

Eg veit ikkje kor mange registrerte spelarar som finst, men det må vera godt over 2000. Berre 845 har svara på quizzen om nynorsk. Eg veit ikkje kor mange av dei resterande som ville svara at dei kunne tenkt seg at dei ville spela på nynorsk, men nokon fleire er det vel grunn til å tru at det ville blitt.

Om eg ikkje hugsar feil, sa kirsti ein gong at kostnadene ved å leggje inn nynorsk ordliste i eit av spelromma, ikkje blir særleg stor. Og ettersom ordlista alt finst, vil det vel ikkje vera snakk om så mykje programutvikling heller. Ved ikkje å prøve, finn ein i alle fall ikkje ut kor mange som kunne tenkt seg dette.

Aller helst ville eg hatt høve til å spela med ord frå begge skriftmåla - dette har vore ein sjølvsagt praksis i heimen i alle år.

Bokstavdilla2013-08-08 12:05
Antall innlegg: 11

Har ikkje vore med på nynorsk/ bokmål avstemming. Grunnen til det er enkel. Sidan ordspill ikkje finst på nynorsk - mens wordfeud derimot finst på nynorsk - så er det lenge sidan eg har vore inne på sidene til Ordspill.
'Nuff said - som det heiter på nynorsk?

piaf2013-08-08 12:23
Antall innlegg: 995

Det skal visst være en smal sak å implementere nynorskordlista, så hvorfor det ikke gjøres, er litt vanskelig å forstå. Det hadde jo vært den enkleste måten å finne ut om det er interesse for å spille på nynorsk eller ikke. Kanskje Aftenposten er redd for at riksmålet vil forsvinne!

jonassindre - Ikke medlem lenger2013-08-08 15:34

Hei Fru Nilsen.. du fikk i gang en fin debatt også blant oss som ikke har stor kunnskap om temaet:) Takk for det:)

Ordguden: I alle deler av landet fra nord til sør har vi blitt --påtvunget-?- nynorsk som skrive språk nr 2.. Har ikke blitt mentalt tilbakesatt av DET i alle fall;)
Tenke deg til at for noen få år siden fikk ikke innvandrere fra Ural og enda lengre øst ikke lov til å snakke sitt morsmål,men ble påtvunget bokmål.. det er trist det..
Spør enda en gang..hva er opphavet til bokmål???... Såkalt riksmål..

fin dag til alle som har taleevne:)

Ordguden - Ikke medlem lenger2013-08-08 16:31

opphavet til riksmål er dansk... og jeg har ikke problem med fremmede elementer i norsk kultur og språk :) er ikke så farlig for meg om vi snakker en dansk versjon av norsk eller "ekte" norsk :) det er bare spesielt og tungvint og ha 2 versjoner av det samme språket...

jonassindre - Ikke medlem lenger2013-08-08 16:55

I et tidligere innlegg i denne tråden skrev jeg at bok/riksmål har opphav i dansk,,så da er vi jo enige..MEN ikke noe nynorsk eller noen dialekter er fremmede elementer i norsk kultur og språk:)

D e sku deilig
Ha nu en god aften

Harry 20122013-08-08 17:16
Antall innlegg: 48

Ordguden: Som ein liten nasjon treng me å verna om kulturen og då språket er ein viktig del av det heile, må me verna om dialektane og dermed språket.
At det finnest dei som ikkje har forstått at til og med folk som bur i Oslo snakkar dialekt, viser at det trengs folkeopplysning og det gjer me best gjennom å taka vare på vårt eige språk!

Ordguden - Ikke medlem lenger2013-08-08 19:22

Helt enig. Dialekter må vernes. Men nynorsk er ikke dialekt. det er et skriftspråk og vi trenger bare ett.

jonassindre - Ikke medlem lenger2013-08-08 19:36

Nærast e du når du e borte..nokko vert borte når du e nær..
somme kallar det kjærleik..eg veit ikkje kva de er...

Før var dagene ....
Noen som vil fullføre??

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?