Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 484 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-10 23:08 | |
![]() | Dette blir på mange måter en litt prinsipiell diskusjon. Det er ikke lov å jukse, det er vi vel alle enige om. Dessverre finnes det mange muligheter for det ute på nettet. Vi i spillvertgruppa er selvfølgelig ikke så naive at vi tror at ved å sensurere innlegg som henviser til disse sidene så hindrer vi folk i å jukse. De som ønsker å jukse, vil alltid gjøre det. Enten det er her på ordspill.no, eller under rundene med vri-åtter hos tante Gerd. Men, det som blir vurderingen for oss er hvorvidt man skal tillate å skrive om og komme med konkrete henvisninger til sider hvor man får jukset, all den tid juks ikke er tillatt? Hvis vi tillater dette, så kan vi jo heller ikke stenge rene ”juksetråder” med tips og lenker til juksemetoder og sider. Og vil vi egentlig ha dette i forumet vårt? Nå skal det sies at det er de aller, aller færreste som enten jukser selv eller trekker på skulderbladene av andres juks og synes det er ”ok”. Når det gjelder hvordan vi avslører juksere, så ønsker vi ikke å gå åpent ut med de metodene og tekniske løsningene vi har her. Men, rent generelt kan man si at det er først når spillere plutselig spiller betydelig bedre enn rankingen deres tilsier at man kan begynne å se på saken. At man møter motstand som legger flere ”lekre” bingoer og generelt mange for en selv ukjente ord er ikke i seg selv en indikasjon på juks. Til det finnes det alt for mange dyktige spillere og ordkunstnere der ute. Det må være en kombinasjon av flere ting for at vi skal se på saken. Mistenker du juks, så ta gjerne kontakt med oss, men husk at man har lov til å ha både en god dag og flaks som spiller. | |
lups - Ikke medlem lenger | 2014-06-10 23:20 | |
![]() | Er det juks å legge ord som motspiller aldri har hørt?????Noen kan flere ord enn andre ...Sånn er det bare.. Tenker ikke å bruke tid og krefter på å fundere på om motspiller jukser :) Latterlig spør du meg ......Men man lære veldig mange ord etter hvert .. | |
DrCamp | 2014-06-10 23:27 | |
![]() | En enkel måte å avsløre juks på, sett fra en teknisk synsvinkel, er å logge alle spill, med trekk og tidspunkt. Slike logger brukes i mange spilleportaler, og tar ikke stor plass, er tilgjengelig for brukere for "re-play" av gamle spill, og så kan man i ettertid analysere dem, gjerne med spesialutviklet programvare. Det krever muligens noen investeringer i denne sammenheng. | |
gompedyret | 2014-06-11 00:34 | |
![]() | De smartingene som tror det er lurt å la datamaskinen spille for seg kan fint gjøre søkejobben selv. Det burde ikke komme som noe sjokk at slikt blir fjernet fra forumet til en spillside. Det DrCamp nevner i innlegget over dette hadde vært stas å ha på Ordspill, men nytten jeg ser går nok mer på å kunne analysere eget spill i etterkant. Men det hadde kanskje også skremt noen fra å ta ulovlige snarveier om de visste at hele spillforløpet ble lagret. | |
Mio mio | 2014-06-11 08:39 | |
![]() | Jeg fatter ikke vitsen med å jukse. Jeg koser meg med spillet og spiller med alle. For meg er det bare et tidsfordriv og ikke noe mer enn det :) | |
berita | 2014-06-11 19:04 | |
![]() | Konkurransemomentet i rankingsystemet skaper helt sikkert flere juksere enn det ellers ville vært, prosentvis flere enn i vri-åtter hos tante Gerd. Jeg syns det høres svært naivt å bare ha søkelys på folk med lav ranking som plutselig gjør det mye bedre. Vi ordspillere kan jukse fra første stund, vi kan lage nye profiler hvis vi finner ut at vi vil jukse, det er grader av juksing, den kan starte moderat og så øke på, eller være moderat hele tida. Jeg tviler på at dere har belegg for å si at det bare er de aller, aller færreste som jukser, dere bør heller si at dere håper det er slik. Jeg vet at jeg har lest om mye juks i Wordfeud League of Honour, det er vel bare de flinkeste som er der. Det jukses i idrett, det jukses på eksamener, forhåpentligvis er det mindre av det hos oss, vi holder jo bare på med et ordspill! Rankingsystemet vil vi jo ha, de fleste av oss, juksing i Ordspill og Wordfeud er vanskelig å avsløre, det må vi trolig leve med. Men kutt ut «Ukens rakett», det er ei tullete og unødvendig liste. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-11 19:10 | |
![]() | Du må gjerne være uenig i hvordan vi gjør ting, synes vi er naive og alt det der, men det er nå engang slik vi gjør det her. Og det er det en samlet spillvertgruppe som står bak. Har du noen forslag til endringer, så kom gjerne med de. Vi noterer uansett innspillet ditt ang. "Ukens rakett". | |
berita | 2014-06-11 20:26 | |
![]() | Jeg sier IKKE at jeg vet, eller tror jeg vet, hvordan dere bør gjøre det, men at jeg tror det er atskillig mer komplisert enn dere forsøker å få det til å høres ut. Det er vanskelig nok i idretten, der de har både blod- og urinprøver å gå etter, hva har vel dere? Jeg er temmelig sikker på at det er umulig å ha noe i nærheten av full kontroll på dette, hvis dere innrømmer det, vil det gi meg større tillit til dere, ikke mindre:-). Jeg tror "Ukens rakett" både kan føre til mer juksing og til at flere starter på nytt med ny profil og raser oppover rankingstigen i vill fart. | |
Nixita | 2014-06-11 20:39 | |
![]() | Puh synes det er herlig befriende at dette bare er et spill jeg :) | |
Cygnus | 2014-06-11 20:41 | |
![]() | Ja jeg skjønner ikke vitsen med juksing her - i idretten er det jo en viss ære og noen ganger penger, men her? Ukens rakett! For å briljere vis-a-vis mennesker du aldri møter (jeg går ut fra at jukserne ikke kommer på live- Scrabble evenementer!). Selsomt!!! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-11 20:50 | |
![]() | berita : Selvsagt har vi ikke full kontroll på dette. Men, det har vi da heller aldri sagt? | |
gompedyret | 2014-06-12 01:26 | |
![]() | Berita vet jo ikke hvordan vi gjør ting, så da kan hun vanskelig være uenig. ;) Men, altså. Leser man at vi "bare har søkelys på folk med lav ranking" ut fra denne tråden mistenker jeg at man er vrang med vilje. Spillvertenes forhold til juks er preget av pragmatisme mer enn naivitet. Det er omstendigheter, typer og grader av juks som er lettere å avsløre enn andre. Slik er det. Jukses det? Javisst. Jukser også flinke spillere? Ingen grunn til å tro noe annet. Blir det aller meste aldri avslørt? Det sier seg dessverre selv. Og så? Oppgavene til en spillvert handler mest om den daglige driften av Ordspill, ikke å patruljere rundt etter juksere som vi likevel ikke får tatt. Dette kommer vi imidlertid aldri til å lage noe voldsomt nummer av. Naturligvis fokuserer vi heller på det vi kan fremfor det vi ikke kan, f.eks. mulighetentil å ta imot tips fra ordspillere. Og ja, det kan definitivt gi resultater. Når det gjelder WLoH er den med sine åtte divisjoner slett ikke bare for de flinkeste. Det er også tatt over 100 juksere der per nå, ganske rundelig fordelt mellom divisjonene. Tallet ville nok vært en god del høyere om "beviskravene" ikke hadde vært så strenge som de er. Hele denne diskusjonen opplever jeg som et sidespor, dog. Viktigere synes jeg det er få å beholdt mest mulig av spillegleden selv om man underveis risikerer å møte noen med urent mel i posen. Noen ender tilsynelatende opp med å se jukseforsøk i hvert tredje legg de får mot seg, noe som umulig kan være særlig stas. Interessant nok tror jeg sjansen for å få "jukseparanoia" er større om du er tilbøyelig til å jukse selv. Tyv tror at hver mann stjeler, etc. Ergo: for mest mulig spilleglede, ikke juks. :) Cygnus: De gjør nok det. Det er faktisk blitt avslørt juks også i en live-turnering her i Oslo... | |
Cygnus | 2014-06-12 08:43 | |
![]() | Jeg er himmelfallen! | |
alone | 2014-06-12 11:16 | |
![]() | På seg selv kjenner man andre :) | |
berita | 2014-06-12 13:23 | |
![]() | Gompedyret, jeg syns du er drøy når du skriver «Leser man at vi bare har søkelys på folk med lav ranking ut fra denne tråden mistenker jeg at man er vrang med vilje». Det er jeg som er «man» her, og jeg prøvde ikke å være vrang da jeg tolket det Erik skrev: «Men, rent generelt kan man si at det er først når spillere plutselig spiller betydelig bedre enn rankingen deres tilsier at man kan begynne å se på saken» som at dere bare har «søkelys på folk med lav ranking som plutselig gjør det mye bedre». Erik motsa meg heller ikke da han svarte, men skrev «det er nå engang slik vi gjør det her.» Jeg syns slett ikke at man skal diskutere juks opp og ned og stadig vekk. Det gjøres da heller ikke her, etter min mening har det i for stor grad har vært et ikke-tema som «man» fikk følelsen av ikke burde nevnes. Det liker jeg ikke, jeg syns vi bør vite litt «om hvordan vi gjør det her». Jeg mener slett ikke at dere skal "patruljere rundt etter juksere", det tror jeg er en umulig oppgave og derfor bortkastet tid. Det er befriende at du sier det vi vel alle vet, at selvfølgelig jukses det, på ulike nivå og på ulike måter, og det er ikke så veldig mye dere kan gjøre med det. Å innrømme det er ikke å lage noe voldsomt nummer, det er bare ærlig. Jeg lar det ikke ødelegge spillegleden og er ikke så vrang at jeg tror du mener jeg har «jukseparanoia» og/eller «er tilbøyelig til å jukse selv». Det ville virkelig ødelegge spillegleden!! | |
gompedyret | 2014-06-12 13:57 | |
![]() | Det er fint, Berita. ;) | |
AnnikenN | 2014-06-12 15:06 | |
![]() | juksepave,pipelort tar igjen og gir det bort:) | |
pellkjell | 2014-06-12 20:04 | |
![]() | ukens rakett er en kjekk kåring | |
Bussvenn | 2015-01-01 03:43 | |
![]() | Til Jan Banan: Ordet "lukter" er et vanlig ord, det kommer fra verbet "å lukte". Bare for å ta kun et eksempel, man lukter på parfyme :-) | |