Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 722

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2014-10-09 17:25
Antall innlegg: 44845

I hvert fall ett av de demokratiske landene du nevner, JamesO, har en ganske gedigen hang til kriger!
Og demokratier gjør mye rart - mener du at Israel er et demokrati? Hvorfor får da en person (Vanunu)som har sonet 1sin 8års lange straff ikke forlate landet og ikke snakke med utlendinger, osv. osv.

JamesO - Ikke medlem lenger2014-10-09 18:43
Antall innlegg: 2649

Uten USA har verdensfreden vært betydelig redusert. Flott at USA bruker av egne midler for å sikre stabile forhold humanitært og mellom nasjoner.

Cygnus2014-10-09 18:51

Ja i 2 verdenskrig. Men den suppen vi sitter i nå - IS osv - er det god grunn til å tro at USAs krig i Irak har forårsaket.

bearo2014-10-09 19:52
Antall innlegg: 888

Eg ser framleis ikkje korleis Snowden har bidratt til FRED, og ønsker derfor folks personlige meining om det - og då opplagt fortrinnsvis frå dei som meiner han skal få prisen. Det er ein (altfor utvanna) fredspris, ikkje en "du gjorde det rette"-pris.

Å insinuere at USA er meir destabiliserande enn stabiliserande for verdensfreden meiner eg er ekstremt sneversynt. Eg er veldig glad for at USA er ein alliert, og veldig glad for deira bidrag til den ekstremt stabile freden vi har i eit land med kjempestore ressursar og så godt som intet forsvar.

Korleis Snowden skiller seg fra Ossietzky? Korleis er dei like, med unntak av at dei viste cajones og avslørte forhold ein stornasjon ville holde for seg sjølv? Eine varsla om ein krigshissar som rusta opp mot ny verdskrig. Andre opprørte allierte og gjorde motstandarar forbanna. Ein kan godt meine at det var bra det blei gjort, men at det har skapt ei særlig mykje fredligare atmosfære kan eg ikkje sjå.

Fredspris til ein og folkeopplysningspris til den andre. Det er ikkje gull alt som glimrar, og det er ikkje fred alt som er rett.

GreteSB2014-10-09 20:06
Antall innlegg: 7777

Jeg ser heller ikke noen grunn til at Snowden skal få fredsprisen. Jeg syns nobelkomiteen bør bestrebe seg på å finne kandidater som faktisk jobber for det beste for menneskeheten.

Når det er sagt, jeg er enig med Cygnus i at USA har medvirket til den ustabile situasjonen som er i verden. At Obama fikk fredsprisen gir meg fortsatt vond smak i munnen.

Cygnus2014-10-09 20:40

Jeg ser at det kan misforståes men jeg har ingen dærlig interesse i Sniwdon for fredsprisen. Derimot mener jeg at komiteen med rette har blitt anklaget for å velge dissidenter fra 'fiendeland' - og da kunne de jo balansere dette med Snowdon. Men han er jo persona non grata i USA, som Liu i Kina- og da blir det noe helt annet.

Cygnus2014-10-09 20:41

Ingen SÆRLIG interesse og SNOWDON skulle det stå!

AaseB2014-10-09 20:58
Antall innlegg: 8147

Det ville vel vært litt i pussigste laget om de ga prisen til Snowdon nå mens Obama regjerer, vel? Det hadde vel virket som at kommiteen angret på hvem som fikk den i 2009, og ville gjøre det godt igjen. Og sånt gjør vel ikke en så nobel gjeng. ;-)

Cygnus2014-10-09 21:03

:)

Tej2014-10-09 22:09
Antall innlegg: 2

" som under det förlupna året hafva gjort menskligheten den största nytta."
"åt den som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser.

Oddsen er ganske lav for at Nobelkomiteen heller ikke i år tar hensyn til Alfred Nobels testamente. Gjetter Malala som prisvinner da hun kan knyttes til kampen mot Taliban i Afghanistan/Pakistan og for jenter og skolegang.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-09 22:11
Antall innlegg: 11608

Det verste er vel at det var ingen i hele verden som syntes fredsprisen til Obama var mer pinlig enn Obama selv...
Første gang en fredsprisvinner har kommet og reist igjen samme dag?

Ellers får vi være enige om å være uenige, bearo.
Jeg ser mange likhetstrekk mellom Snowdon og tidligere prisvinnere, og hvis man skal se på det rene FREDsarbeidet, så kan man jo stille spørsmålet om prisen var utvannet etter dine begreper allerede fra starten av.
no.wikipedia.org/wik..._f redspris

Cygnus2014-10-09 23:51

Ja Obamautnevnelsen opplevde jeg som pinlig - og forferdelig for Obama, tror jeg - han tapte mye på hjemmebane! Hørte forresten en interessant forelesning av Aarebrot - han argumenterte at Obamautnevnelsen ikke skilte seg ut fra tidligere utnevnelser! Men tenk dere, imorhen får vi vite det! Jeg tipper den russiske avisen!

1896 - Ikke medlem lenger2014-10-10 00:03
Antall innlegg: 3

Fredsprisen har kanskje mistet litt av sin opprinnelige mening. Han i Grameen bank jobbet med mikrokreditt, Obama vant fordi han var Obama og første president som ikke var hvit, Liu Xiaobo jobber for voldelig revolusjon i Kina... Sånn sett kvalifiserer Snowden, og jeg håper litt på han, men egentlig bør de velge en som virkelig jobber for fred. Ikke demokrati, ikke økonomisk vekst, ikke likestilling, men fred.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 00:10

..men har ikke selve fredsbegrepet blitt utviklet i takt med samfunnet siden 1901 også da, 1896?

1896 - Ikke medlem lenger2014-10-10 08:29

Joda det kan du si, men allikevel. Obama som var øverste leder for 2 kriger, KAN simpelthen ikke få en fredspris.

1896 - Ikke medlem lenger2014-10-10 08:32

Hadde vært rått med Snowden, men blir nok Malala.

Cygnus2014-10-10 10:23

1/2 time igjen, så vet vi!

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 11:03

Nei, jeg er helt enig med deg ang. Obama, 1896.
Personlig synes jeg vel prisen til Kissinger er like kontroversiell m.t.p. hans roller i CIAs operasjoner rundt omkring på 60- og 70-tallet, med det USA-støttede (dog i alle hemmelighet, selvsagt) militærkuppet i Chile som det absolutte bunnpunktet.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-10 11:05

Ble Malala, gitt!
Da er det bare å gratulere!

www.aftenposten.no/n...38 132.html

Nixita2014-10-10 11:08
Antall innlegg: 4724

Da ble det Malala da sammen med Kailash. Gratulerer!

Alltid gøy å høre Jagland snakke engelsk og da :P

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?