Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 590

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2015-10-07 11:50
Antall innlegg: 44845

Asloco - skjønner jo selvsagt det med utløpsdato - og det er ikke bedre når en ser at den datoen er ganske my nærmere...

Cygnus2015-10-07 11:50

Asloco - skjønner jo selvsagt det med utløpsdato - og det er ikke bedre når en ser at den datoen er ganske my nærmere...

asloco2015-10-07 19:20
Antall innlegg: 41

JamesO -Hvorfor de skulle lyve? Jeg tror vi snakker om to alternativer her. 1. For å gjøre seg selv mer interessante. 2. De har hatt en opplevelse.

Så du på det klippet jeg linket til? Hvis ikke kan jeg fortelle deg litt om hva det inneholdt; et hus som programleder hadde vokst opp i, og som de hadde ganske god kontroll på historien til, fikk besøk av tre forskjellige "mediumer". Alle bortsett fra en fikk inn signaler i hytt og gevær, følte tilstedeværelse osv. En hadde googlet huset og fått inn en falsk historie som han siterte ganske direkte fra. Programleder hadde kjøpt inn en masseprodusert krukke som han presenterte for de synske, og den ene fikk en følelse av død og fordervelse, kremasjon osv, mens den andre fikk inn signaler om glede, fikk lyst til å danse etc.

Tilbake til hvorfor folk skulle lyve. Loch ness, ufobortføringer, seljordsormen, den avskyllige snømannen -lista er lang. Mysteriet er for meg mer hvorfor folk stresser så mye med å gjøre seg interessante.

asloco2015-10-07 19:21

Unnskyld, det var fire medium.

JamesO - Ikke medlem lenger2015-10-07 20:53
Antall innlegg: 2649

asloco jeg er svært sikker på at det de ulike familiene i tv-programmet åndenes makt forteller om og sier foran kamera , det er reelle opplevelser de har hatt av den paranormale verden som er sannheten.

Har selv opplevd litt av hvert og vet at slike paranormale ting eksisterer

Uansett det er veldig interessant for meg å lese dine meninger asloco. Har alltid hatt et ønske om å bedre forstå de som fornekter paranormale fenomener.

Den linken du sikter til angående dette skepsis-programmet på NRK er helt typisk for et slik skepsisprogram. Atmosfæren som rigges til av de som er skeptiske og står bak programmet er slik at det blir alt for vanskelig for de fleste synske å fremvise paranormale evner på kommando.

Når alt dette er sagt så vil jeg si at jeg selv alltid har hatt en skeptisk holdning til folk som påberoper seg selv paranormale evner av ulike slag selv om jeg vet at slike evner er reelle. Jeg har faktisk mye til felles med berømte James Randi bortsett fra det at jeg vet at paranormale evner og hendelser er reelle. Har selv faktisk vært mye aktiv med å "avsløre" folk som mener seg å selv inneha paranormale evner som disse mente de kunne frembringe omtrent når som helst, men som de da ikke lykkes med.

asloco2015-10-07 21:26

Skepsisprogrammet på NRK, som du kaller det, heter "Folkeopplysningen", og jeg har sett alle programmene. For meg framstår det som et ganske fornuftig program, og jeg syns de har en mer vitenskaplig tilnærming enn mange andre programmer jeg har sett om paranormale fenomener.

Jeg fornekter ikke paranormale fenomener, jeg vil heller si at ingenting jeg har sett har bevist paranormale fenomener. Du ser forskjellen?

Gøy at du nevner James Randi. Han har jo som kjent utlovet en dusør på 1 million dollar til den som kan bevise at h*n besitter paranormale evner. Dusøren begynte på 1000 $ i 1963, men har økt. Det er veldig underlig at ingen har innkassert denne premien på over 50 år, er det ikke?

Hjernen vår er lettere å manipulere enn vi liker selv. Kan det ikke tenkes at noe vi føler at vi opplever kan være at sansene våre blir lurt?

Jeg syns på min side at det er interessant å høre din side av saken JamesO, og jeg tviler ikke ett sekund på at du føler du har opplevd noe paranormalt. Jeg føler likevel at vi ikke kommer noen vei i diskusjonen. Det blir som folk fra to forskjellige religioner diskuterer hvilken religion som er sann, og det bærer sjelden frukter.

asloco2015-10-07 21:32

En liten ting til. Jeg har lest litt på nettet om hvordan Åndenes makt går frem. Du snakker om at Folkeopplysningen er "rigget til av skeptikere". Det jeg har lest om Åndenes makt er at de blir fortalt hva de skal si, altså at de har et manus. For meg er det rigging så det holder, men av "troende".

Hvis du setter programmene opp mot hverandre, så har du Åndenes makt som blir styrt av folk som ikke ser ut som om de har et fnugg av skepsis mot Folkeopplysningen som har skeptiske folk, men som lar de troende komme til orde.

asloco2015-10-07 21:35

Lat som om det er et punktom etter "fnugg av skepsis" i andre avsnittet og stor bokstav i "mot" ;)

asloco2015-10-07 21:36

Aaaargh. Punktum. Går det ikke an å redigere?!?

abelon - Ikke medlem lenger2015-10-07 22:03
Antall innlegg: 1807

Paranormalt ja , hva er nå det ? Jeg har vel aldri (før nå) tatt ordet i min munn , som man sier . Etter de merkelige opplevelsene jeg hadde , tenkte jeg ikke plutselig : Nå har jeg fått paranormale evner ! Ja , Jippi !
Nei takk , helst ikke . Så jeg skjønner ikke helt folk som skal "kringkaste"
disse evnene som de påstår at de har . Jeg mistenker dem for "å bli litt
overgira på seg selv" , at de har fått evner som nesten gjør dem
guddommelige , litt "overmennesker" . jeg tror vel heller at vi alle kan
oppleve "uforklarlige" ting en gang i livet eller ti ...
Men den som bevis søker det , vil nok finne det ...

JamesO - Ikke medlem lenger2015-10-07 22:08

Ok, Har lest at for å få denne dusøren til James Randi så settes det frem veldig mange tester som deltakerne ikke forventer kommer og testene og miljøet rundt blir derfor for krevende for at folk skal kunne innfri.

Programmet het folkeopplysningen ja. Men jeg synes dette programmet var så dårlig og de som rigget til testene hadde alt for liten forståelse for hvordan paranormale evner kommer frem slik at jeg fant dette programmet svært uinteressant å se på.

Videre er det nok bare programlederen som har et løst manus å gå etter i programmet Åndenes makt. Håper virkelig ikke du tror at intervjuobjektene blir fortalt hva de skal si.

Cygnus2015-10-07 22:22

Det som er tilfellet, er at hjernene våre er ekstremt lettlurte og særdeles flinke til å lure seg selv også. Det er derfor lurt å se på program som Åndenes makt med en klype salt i hodet (for å si det sånn).

Men en vet aldri - kanskje det kryr av ånder der ute, og døde som gjerne vil snakke med oss, osv. (Skjønt litt merkelig at de døde liksom ikke gir oss ordentlig beskjed om hva som venter og at de 'taler i tunger' med vage hint )

JamesO - Ikke medlem lenger2015-10-07 23:20

Ja enig i det Cygnus at hjernene våre er lettlurte. Det er jo veldig mange TV-programmer om dette temaet på ulike kanaler. Men det er ikke noe lureri når folk samtidig hører skritt, samtidig ser gjennomsiktige skikkelser, samtidig ser gjenstander fly av seg selv gjennom lufta mm...Dette er paranormale opplevelser og må ikke forveksles med hjerneskapte illusjoner.

abelon - Ikke medlem lenger2015-10-08 21:25

JamesO , du sier at du har hatt uforklarlig opplevelser .
Kan du fortelle noe om det ? Nå har jo jeg vært så "tøff" og fortalt
om min underlige opplevelse , (ville nok ikke gjort det om jeg ikke var anonym...) . Må vel innrømme at jeg gjerne vil vite litt om hva du har opplevd .

JamesO - Ikke medlem lenger2015-10-09 09:02

Jada , har opplevd det meste. Hørt svært tydelig skritt i et hus sammen med andre fra loftet og andre steder der det ikke var noen. Ut av kroppen-opplevelser. Sett gjennomsiktige skikkelser. Sett en skapdør åpne seg av seg selv. Sett en bok fly ut av en bokhylle av seg selv på et bibliotek. Og mange andre ting. :)

pellkjell2015-10-09 11:33
Antall innlegg: 364

men har du levd før?

JamesO - Ikke medlem lenger2015-10-09 16:46

Ingen kommentar

abelon - Ikke medlem lenger2015-10-09 18:07

Ja , hva skal man si ?
Før hadde jeg lett for å latterliggjøre det når noen påsto at de hadde
opplevd noe "uforklarlig" . Jeg vil fremdeles gjerne latterliggjøre det ,
men etter at jeg har opplevd merkelige ting selv , så merker jeg at
det blir "vanskeligere og vanskeligere å latterliggjøre uforklarlige
opplevelser" ... For jeg har også prøvd å le av meg selv og det jeg har
opplevd , men det funka dårlig ... Hadde vel kanskje håpa at jeg
kunne le det bort .
Det sitter langt inne å ta sånne ting seriøst . Men det må man kanskje bare etter hvert ?
Og når du forteller om det du har opplevd JamesO , så tenker jeg :
Du er vel "noenlunde normal" du også . Eller ?
Så hva tenkte du da du hadde disse opplevelsene ? Ble du skremt ?
Det er vel ikke dagligdags kost for deg heller ?
Hmmm , merker at jeg ikke liker å befinne meg i dette merkelige
tankelandskapet , men jeg overlever det vel hvis jeg går ut av
komfortsonen innimellom ...

pellkjell2015-10-09 18:15
Antall innlegg: 364

jamesO: du har nok ikke, nei.

JamesO - Ikke medlem lenger2015-10-09 18:30

abelon: ca 99% av de paranormale opplevelsene mine er bare morsomme eller spennende for meg. Kan i farta huske bare et fåtall opplevelser som var ubehagelige.

Håper ikke jeg er normal. det høres så kjedelig ut.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?