Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 590

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
lups - Ikke medlem lenger2015-10-25 00:35
Antall innlegg: 105

Legger meg klar for hugg....Jaaaaa!!!!!!! Barnepulere bør ikke ha livets rett...Meeeen det er ikke opp til meg og dømme noen :( Sorry men jeg mener det!!!!!

Niillas2015-10-25 01:17
Antall innlegg: 6024

Til trud: Det er vel ikkje heilt rett at det å vera bøddel var eit respektert yrke. I Tyskland vart slike yrke kalla 'unehrlich' - dvs. ærelause. Dersom ein bøddel kom inn på ei kro, måtte han sjølv ha med seg noko å drikke av elles fekk han ikkje servering ettersom ein som drakk av same krus som ein bøddel, sjølv vart rekna som 'unehlrich' -og 'ærlege'folk kunne ikkje ha omgang med slike. Borna deira måtte også ta eit 'unehrlich'tyrke - og dei dei gifta seg emd, vart ogsæ ærelause om dei ikkje alt var det. Det ser altså ut til at folk hadde ei djup kjensele av at avretting eigentleg ikkje var menneskeleg - og dei som gjord slikt arbeid, vart ståande utanfor fellesskapen. At dette seier ein del om dobbelmoral, er ei anna sak. Det fanst ganske mange ærelause yrke, men bøddelen og medhjelparen hans, rakkar eller nattmann vart han kalla, var vel dei som vart mest skydde.

akric2015-10-25 01:29
Antall innlegg: 455

Gjentar at ingen har rett til å ta menneskeliv. Det er en betingelse for et sivilisert samfunn. Vi kan mislike, avsky, til og med hate andre mennesker for handlinger de har begått, og det er menneskelig. Det er menneskelig å ønske alt mulig vondt for folk som Josef Fritzl, ABB og flere. Men når vi tar livet av dem, er vi ikke menneskelige lenger. Da synker vi ned i det samme barbariet som vi fordømmer. Verden går ikke videre da.

lups - Ikke medlem lenger2015-10-25 01:58

Det går ikke an og diskutere dette egentlig ...
Enkelte av oss er bare så til de grader misbrukt at vi er nesten som et monster og regne :( Så kommer de som har alt rent rundt seg :) Hva skal man egentlig mene ?????

akric2015-10-25 02:26
Antall innlegg: 455

Jo, akkurat dette går faktisk an å diskutere. Man har jo ulik ballast, rent og urent, om vi skal bruke lups sine betegnelser. Det å vi bare ta med oss.

Likevel må vi ha som utgangspunkt at livet er uangripelig. Alt annet vil dra oss ned i barbariet. Det hjelper ingen om vi oppfører oss like ille som forbryteren.Tvert i mot legitimerer det forbrytelsen.Vi må aldri komme dit!

lups - Ikke medlem lenger2015-10-25 02:55

Syntes og høre litt arroganse i ditt utsagn!!!!
Har du virkelig blitt misbrukt på det groveste ???
Ja!!!!! hos meg hvis det virkelig går an og diskutere dette emne?
Gud bevare meg ,,,men en barnepuler har IKKE livets rett spør du meg:(

GreteSB2015-10-25 11:10
Antall innlegg: 7777

Det er forferdelig om du har opplevd sånt, lups, men jeg opplever ikke akrics innlegg som arrogant.

Jeg er fortsatt motstander av dødsstraff og tenker at fengselsstraffer holder. Strafferammene kan nok diskuteres.

Cygnus2015-10-25 11:29
Antall innlegg: 44845

Jeg synes heller ikke det er et fnugg av arroganse i akrics innlegg - hun snakker om et prinsipp. Samtidig vil jeg gjerne si at det er fryktelig at du lider for ugjerninger mot deg, og regner med at alle forstår ditt sinne og sorg.

lups - Ikke medlem lenger2015-10-25 16:36

Cygnus!! Hvem har sakt at ugjerningen har blitt utført på meg???
Når det er sakt så må da jeg få lov og mene noe om dette akkurat som du og dere andre sant????
Dette er mitt siste ord her på denne tråden ....

kuami2015-10-25 19:30
Antall innlegg: 586

I jussen snakkes det om general(allmenn-)prevensj on og individualprevensjon mht straff. Dødsstraff forhindrer selvsagt at den dømte begår nye forbrytelser, men stater som har dette, har ikke blitt fri for udåder. Tenk på USA og Iran. Dødsstraffen skremmer ikke alle fra å begå ugjerninger. Som nevnt ovenfor må evt dødsstraff utføres av noen. Dessuten: Hva hvis det har skjedd et justismord? Er noen allerede drept, er det umulig å gjøre godt igjen. Mange dødsdømte i USA har vært utsatt for dårlig etterforskning og rettergang. Først senere har frivillige tatt opp saken og funnet nye spor. Flere er løslatt etter lang tids fengsling.

Cygnus2015-10-25 19:38
Antall innlegg: 44845

Ja det er det med justismord som er noe av det verste med dødsstraff.

Lups: selvsagt kan du mene og skrive det du vil, ingen har nektet deg det. Beklager hvis jeg misforstod det du nevnte om overgrep.

klunk - Ikke medlem lenger2015-10-25 20:27
Antall innlegg: 343

Vanskelig diskusjon dette her med dødsstraff. Jeg er egentlig imot (om ikke så prinsipielt som enkelte her), men samtidig syns jeg ikke alle har rett til å være på denne planeten, i hvert fall ikke i det fri. Vi hadde nokasaken i Stavanger, der jeg mener alle som var med burde vært dømt kollektivt for drap, nå begynner de slippe ut, en etter en. De er ansvarlige for i fellesskap å ha drept en politi på jobb, men kan nå etablere seg på ny i et samfunn med alle rettigheter, pengene etter ranet er ikke en gang funnet. Jeg syns nesten dette er mer galskap enn dødsstraff. Håper jeg klarer å ordlegge meg slik at dere forstår, konklusjon: er egentlig imot dødsstraff, men synes nesten dagens praksis blir verre (mer perverst) enn dødsstraff.

HeleneHP - Ikke medlem lenger2015-10-25 23:25
Antall innlegg: 82

Jeg er ganske enig i mye av det du skriver, Klunk, selv om jeg i utgangspunktet er helt enig i at alle fortjener å få en ny sjanse i livet.
Men er det egentlig så forskjellig å ta et liv som straff og det å ta et liv gjennom assistert selvmord?

kuami2015-10-25 23:38

HeleneHP: assistert selvmord er ikke lov i Norge.

HeleneHP - Ikke medlem lenger2015-10-25 23:56
Antall innlegg: 82

Kuami :

Nei, men det er heller ikke dødsstraff.
Men, i begge tilfeller er det jo noen som fysisk må ta livet.
Det var det jeg ville frem til.

kuami2015-10-26 00:36

Verken ass. selvmord el dødsstraff er tillatt i Norge. Derfor trenger ingen å ta liv. Den som tar liv, uansett formål, stiller ellers på samme linje som drapspersonen. Som akric har sagt foran, så har dette med hva slags samfunn man ønsker å gjøre. Og ja, jeg ser også at noen handlinger er så avskyelige at de står i en særklasse, men hvem skal utføre dødsstraffen?

klunk - Ikke medlem lenger2015-10-26 09:26
Antall innlegg: 343

Synes du er litt drøy HeleneHP når su sier at alle fortjener en ny sjanse, jeg klarer ikke svelge den, hva med Bering Breivik, fortjener han en ny sjanse?

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?