Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 13 |
Mobilspill
Pågående | 8 580 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
1976kjell | 2016-10-23 16:53 | |
![]() | Har ikke noe med dialekt å gjøre, men pleier vel ikke å si akkurat "det lynes ute", var bare et eksempel. Verbene som f.eks "ligge, sitte, bevege og vurdere" kan jo skrives med "s" til slutt, hvorfor ikke lyne (s)? | |
Torill | 2016-10-23 16:54 | |
![]() | Cygnus, bøyningsformene i Bokmålsordboka er dessverre ikke til å stole på, fordi de er datagenererte. 1976kjell, LYNES er passivform av å lyne. For at dette skal være en gyldig bøyningsform, må verbet være viljestyrt. Ingen lyner med vilje! | |
Cygnus | 2016-10-23 18:19 | |
![]() | Hvor besynderlig, Torill, Bokmålsordboken skal jo liksom være den definitive kilden for norsk så hvis dette ikke er tilfelle, bør en jo få opplysninger om det! I alle tilfeller er støyete ganske vanlig brukt i både aviser og andre kilder så det er vel et ord som mange anser som OK. | |
ave - Administrator | 2016-10-23 22:47 | |
![]() | Bokmålsordboka på nett sier: "Bokmålsordboka er under oppgradering. Feil kan forekomme i opprettingsperioden. | |
Cygnus | 2016-10-23 23:52 | |
![]() | Jo ave, det har den sagt en stund - og det har vært krøll mens de ble overført til Univ i Bergen - men de grammatiske formene har ligget der hele tiden, skjønner du!!! | |
1976kjell | 2016-10-24 00:34 | |
![]() | Tror det må ha skjedd en feil nå, ordet "joda" ble ikke godtatt. Men det ordner seg vel etterhvert :-) Sikkert ikke feil at "Jodid" og "jodida" ble godtatt, men vertfal skjeldne ord | |
GreteSB | 2016-10-24 05:52 | |
![]() | Jeg leste et sted at jada skal skrives ja da og at det derfor er tatt ut av ordlisten. Det samme gjelder da sikkert jo da. | |
Torill | 2016-10-24 12:48 | |
![]() | Ord opp til 5 bokstaver er kvalitetssikret av Norsk Scrabbleforunds språkkomite. Når det gjelder ord på 6 bokstaver og over, er det rettet opp mange feil, men mye arbeid gjenstår. | |
Cygnus | 2016-10-24 14:48 | |
![]() | Det var som jeg trodde: Bokmålsordboken informerer meg at (rimeligvis) er formene datagenererte men at mennesker redigerer disse. Støyete som partisipp er oppført blant disse mens adjektivet ikke står - de mener dog at det 'ikke finnes grunn til ikke å bruke det' og at det jo er dannet regulært på linje med bråkete, osv. | |
Torill | 2016-10-24 15:06 | |
![]() | Cygnus, kan du bruke STØYEDE i en setning? | |
GreteSB | 2016-10-24 15:13 | |
![]() | Støyete har jeg brukt hittil ihvertfall. Støyete musikk f.eks. Aksepterer at jeg ikke kan nok om dette da... | |
Cygnus | 2016-10-24 15:15 | |
![]() | Nei ikke støyede - men støyete bruker jeg ofte. | |
Cygnus | 2016-10-24 15:16 | |
![]() | Det var støyete trådstarter spurte om. | |
Torill | 2016-10-24 15:22 | |
![]() | Ja, jeg skjønner. Jeg mener også at det kan være et adjektiv, men det står ikke som det i noen ordbøker. Det eneste stedet det står, er i Bokmålsordboka som en partisippform. Og da også med STØYEDE. Kom gjerne med forslag om at STØYETE tas med i NSF-ordlista ved neste oppdatering, det kan jo bli tatt inn der, selv om det ikke står i noen ordbøker. Men det forutsettes at det har en viss utbredelse skriftlig. Og det har det absolutt! | |
Torill | 2016-10-24 15:24 | |
![]() | Jeg var vel ltt kjapp når jeg sa at det ikke står i noen ordbøker. Det står ikke i noen ordbøker jeg vet noe om og det er heller ikke å finne på Ordnett.no. | |
akric | 2016-10-24 18:29 | |
![]() | Tenkte litt på det du skrev om "å lynes", Torill, og det var jo en grei forklaring du ga der. Nemlig at et passivverb må være viljestyrt. Men. Det heter jo at "det våres" ute - og det er det da ingen som gjør med vilje? Selv om det hadde vært fint å kunne, altså;) Er dette et unntak, da kanskje ...? For forklaringen din holder jo vann mht alle andre verb jeg kommer på! | |
Matsine | 2016-10-24 22:28 | |
![]() | Hei! Det heter ikke "støyete", men bråkete. Støy er noe man lager, ikke noe man gjør. | |
Torill | 2016-10-25 00:22 | |
![]() | Våres og lynes er to ulike former av verbene, akric.Det heter å VÅRES og bøyes slik: VÅRES, VÅRTES, VÅRES. VÅRES er altså infinitiv.Men det heter å LYNE og bøyes LYNER, LYNTE, LYNT. Man kan jo sammenligne med et viljestyrt verb. Å SYNGE, det bøyes SYNGER SANG SUNGET. Men kan altså få den passive formen SYNGES i tillegg. Matsine, STØYE er også et verb, i tillegg til at STØY er et substantiv. Men det tar altså ikke objekt, det er forklaringen på at det ikke bøyes i perfektum partisipp (STØYETE/STØYEDE). | |
piaf | 2016-10-26 19:22 | |
![]() | Godt jobba, Torill! :-D STØYETE ble ganske riktig fjernet fordi det ikke er oppført som adjektiv i ordbøkene, men brukes tydeligvis av mange, så det kan godt hende det bør inn i ordlista som et adjektiv. Forslag til ord som savnes kan postes i denne tråden, www.ordspill.no/foru...di d=12237. Når det gjelder passiv-s, så er f.eks. LYNE et såkalt nullverdig verb, dvs. et verb som verken tar subjekt eller objekt, men som bare kan brukes sammen med det foreløpige subjektet "det" (som i "det lyner, ulmer, snør" o.l."). Man kan heller ikke lyne noe, slik man f.eks. kan vurdere og bevege noe (som dermed kan vurdereS og bevegeS og som brukes som eksempler av 1976kjell). Verb som ikke uttrykker en viljestyrt handling tar heller ikke passiv-s. Eksempler fra Scrabbleforbundets språkreglement er bl.a. BLØ, FLYTE, OMKOMME, OSE, SKJE, GJÆRE og SVELLE. Både LIGGE og SITTE (for å holde meg til 176kjells eksempler) er som regel frivillige handlinger og kan dermed bøyes sitteS og liggeS. Alle ord som kan bøyes med endelsen -ede tar forøvrig også endelsen -ete, men ikke nødvendigvis motsatt. Man kan f.eks. være en smiskete person, men man kan ikke smiske noen (man smisker MED eller FOR noen). "Smiskede" er dermed en ikke godkjent bøyning. For spesielt interesserte postes Kirstis utfyllende svar (i et annet forum) på spørsmål om hvorfor FEILEDE ikke lenger er tillatt. Den burde være oppklarende også når det gjelder andre verb av denne typen: "Perfektum partisipp er en verbform som bare brukes adjektivisk. Det vil si at på samme måte som vi f.eks. kan si at en kjole er ukledelig, rød eller trang (tre ord som er rene adjektiv), kan vi ta i bruk verbbøyninger og si at en kjole er strikket, heklet eller omsydd (tre ord som er adjektiviske former av verb). For at et verb skal kunne ha slike former, må det tilhøre en av to grupper av verb. Enten må det være transitivt, og ta direkte objekt. Eksempler på slike verb er KASTE, LESE, SPISE, KYSSE og MASSERE. Vi kan kaste, lese og spise noe, og vi kan kysse og massere noen. Denne gruppen er ganske grei å kjenne igjen. Hvis svaret på spørsmålet "Kan man /sett inn verbet her/ noe eller noen?" er ja, kan du regne med at verbet er transitivt, og da skal -EDE/-ETE-formene gå, så sant verbet slutter på -ET i preteritum. Den andre gruppen er intransitive overgangsverb. Det er verb som ikke kan ta direkte objekt og betegner en overgang fra en tilstand til en annen, eller verb som betegner en avsluttet handling hvor det er resultatet av handlingen som er i fokus. Til denne gruppen hører for eksempel verbene VISNE og FORSVINNE. FEILE tilhører ingen av disse gruppene. Vi sier riktignok at vi "feiler noe" hvis vi er syke, men det er ikke en transitiv betydning som tar direkte objekt, det beskriver en tilstand, ikke noe vi aktivt gjør. I den betydningen (mangle, være i veien med) er altså FEILE et intransitivt tilstandsverb. I den andre betydningen (begå et feiltrinn; handle uriktig) er det et intransitivt aktivitetsverb." | |
akric | 2016-10-27 20:29 | |
![]() | Oioi. Her var det litt å lære! :) Dette betyr vel at for eksempel "snøs" ikke går lenger. Greit å vite! Forsøkte meg forresten med "avstamme" i dag; en finfin bingo - dersom den hadde blitt godkjent, vel å merke. Hvorfor ble den ikke det, tro ...? | |