Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 554

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
trud2017-09-06 01:24
Antall innlegg: 7388

Picasa: Jeg bor litt i Norge og litt i Spania- men det er ikke det avgjørende. Mennesker liker å bli sett og akseptert - uansett status og verdi - man må begynne der - vi er inne på noe av det samme.
Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg er min leveregel - det koster så lite å gi et smil, litt varme og omtanke - nok egoister i denne så kalde verdenen - ensomhet er trist uansett status og levekår !!

kuami2017-09-06 01:46
Antall innlegg: 586

Jeg mener faktisk samfunnet er blitt bedre/varmere - det er lettere å foreta klassereiser og fattigdom er ikke lenger et gjemt problem, men satt på dagsorden og med mange hjelpetiltak.

abelon - Ikke medlem lenger2017-09-06 02:25
Antall innlegg: 1807

Her i Asker , i et "finere" strøk , har mine venner fra Romania fått merke den norske kulda . Jeg har vært flau på nordmenns vegne .
En nabo her sa til samboeren min : Er du sikker på at de ikke er sigøynere ?!
En mann rett oppi veien tok bilde av min venn Catalin da han gikk på vegen . Catalin ble skremt , og lurte på hvorfor ; vi gikk for å snakke med denne mannen , og fortelle ham at Catalin ikke "er farlig" ! Og skuling fra flere av de andre naboene . Jeg skammer meg på nordmenns vegne .

GreteSB2017-09-06 06:08
Antall innlegg: 7777

Huff, abolon. Det er bare å lese kommentarfeltene i nettaviser og diverse grupper for å se at vi har blitt mere hatefulle.

Det er ikke bare i Norge, vi ser det her også. Vi bor i et strøk av Larnaka der det bor for det meste gresk-kyprioter. Nå har det flyttet hit noen studenter fra India/Sri Lanka og de blir nøye overvåket. De kan jo være kriminelle...

Erik75 - Ikke medlem lenger2017-09-06 09:11
Antall innlegg: 11608

Jeg for min blir flau over hvordan venstresiden i norsk politikk har senket seg ned i samme retorikk og lettvinte forhold til faktiske forhold og dokumentasjon som den bruneste kommentarfeltgørra de siste årene.
Det er rett og slett skammelig hvordan særlig Arbeiderpartiet har gjort hele valgkampen til en endeløs rekke personangrep fremfor å snakke om egen politikk.
Og at de da er kanskje den fremste eksponenten for hvor "kaldt" samfunnet har blitt, det er mer tragikomisk enn ironisk.

bris12017-09-06 09:50
Antall innlegg: 2601

Kaldt og kynisk, det er mitt inntrykk av valgkampen. Synes det er en økende tendens til å appellere til det verste i oss. Siste grelle eksempel så jeg i går kveld hvor Lysbakken gjentok i nesten hver setning at regjeringen ble styrt av Trump mht soldater i Afghanistan. Han vet jo godt at det er en Natoallianse som gjør at vi er der, men han har tydeligvis lært av Trumps opptreden i den amerikanske valgkampen - gjenta en løgn til den fester seg i hodet på tilhøreren som en sannhet.
Mantraet om et varmere samfunn et nå tynnslitt.
La oss alle gjøre en innsats i det små og i egen hverdag. Løser ikke alle problemer, men litt omtanke kan bety stor forskjell for den som møter det.

Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-09-06 12:26
Antall innlegg: 1984

Det er all denne eksponeringen for den elektromagnetiske strålingen fra pc-er, rutere, mobiltelefoner, basestasjoner, ams-målere, alle ulike trådløse systemer som gjør folk sykere og mer tverre og mer krangleaktige. Unngå dette og bli friskere og få et lystigere liv. Husk at slik stråling går gjennom vegger og tak og også gjennom menneskekropper . Og dette er ikke bra. Se bare her:

einarflydal.com/2017...fo rutsatt/

Cygnus2017-09-06 16:28
Antall innlegg: 44845

Jeg er flau over all politikk ig det var ikke hvem som var kaldest/forårsaket kulde som var et poeng. Men at økonomisk ulikhet øker, er et faktum (og ikke bare regjeringens skyld, dog godt hjulpet!!), og mange andre 'isfaktorer' også. Rasisme er en forferdelig ting og ikke noe en bør ta lett på - noe 'alminnelige' hvite nordmenn/kvinner lett kan glemme!

picassa2017-09-08 01:12
Antall innlegg: 596

Erik75 enig med deg.De som maser mest om kaldt samfunn,er de som gjoer mye for aa faa det evnt.Det har blitt et moteord fra venstresida.

Trud Jeg ogsaa flytter litt fram og tilbake mellom Norge og Spania.Sykdom tvang meg til aa tenke mer paa helsa for mange aar siden.Det er noen ganger en fordel aa se lille Norge utenfra tror jeg.

Erik75 - Ikke medlem lenger2017-09-08 04:24

En meget god kronikk om temaet, knyttet til årets valgkamp.
Lang, men definitivt verdt å lese.
www.dagbladet.no/kul...l/ 68671894

bris12017-09-08 14:14
Antall innlegg: 2601

Erik, det er det beste jeg har lest på lang tid. Virkelig noe til ettertanke.

Erik75 - Ikke medlem lenger2017-09-08 14:33

Så absolutt. Grundig og saklig til siste bokstav.

Men, jeg frykter vel at det går med denne kronikken som med de fleste andre av dette kaliberet. At det først og fremst er de som ikke trenger å lese den som faktisk gjør det, mens de som burde lest den glatt hopper over.

Cygnus2017-09-08 19:15

Jeg synes denne artikkelen er god og at den setter fingeren rett på pulsen, men regner med at noen vil si den polariserer!! So be it!
agendamagasin.no/kom...-r asister/

Erik75 - Ikke medlem lenger2017-09-08 20:30

Helt fin den, Cygnus.
Det jeg riktignok savner i den, som i så godt som alle andre tilsvarende kronikker (og de er det mange av), er et litt videre syn på hva som rører seg i ekstreme miljøer, enten det er kristne, muslimske, eller høyre- eller venstreekstreme.

Med familie i Sverige er jeg nok kanskje litt over gjennomsnittet informert om tingenes tilstand der, men svært mye av det er overførbart til Norge.
Og det synes jeg denne kronikken er et godt eksempel på.

Norske OG svenske nynazister klarer å samle 60-70 stykker til marsjering i Kristiansand, og sosiale medier, aviser og nyhetssendinger eksploderer i en shitstorm av episke dimensjoner.
Uten at noen egentlig reagerer på det, for de aller, aller, fleste av oss har avstanden til rasisme og nazisme i ryggmargen her til lands.

Men hvorfor kommer ikke de samme reaksjonene når muslimske imamer oppfordrer til drap på jøder (Borås i fjor sommer), en kaller jøder for sønner og døtre av svin og apekatter (Helsingborg i juni), når de gang på gang avsløres på skjult kamera ved å tale med to tunger henhv. offentlig og i moskeene (som dokumentert av både Dagbladet, SVT og Danmarks Radio) og der oppfordrer til å aktivt motarbeide integrering, at kvinnene skal la seg bli slått og tvunget til sengs mot sin vilje, etc., når Göteborgs største moske selv legger ut videoopptak hvor imamen befaler at kvinner ikke må få gå ut alene og ikke uten.tildekking etc.
Og hvor er reaksjonene når særs skrive- og taleføre minoritetskvinner som Mina Bai, Lily Bandehy m.fl. gang på gang roper ut om ekstreme tilfeller av sosial kontroll, kvinneundertrykkende æreskultur, kjønnslemlestelse av barn etc her hjemme?
Og hvor er reaksjonene når kunstnere, skribenter, journalister og andre religionskritikere over hele Skandinavia må leve i skjul på hemmelige adresser og med døgnkontinuerlig politiovervåkning, fordi de har fornærmet religiøse fanatikere?

Finnes det en eneste person her til lands som må finne seg i sånt p.g.a trusler fra rasister eller nazister?

Prikken over i'en kom for meg når Minhaj-bevegelsen hadde dette møtet sitt i Sarpsborg. En bevegelse hvis leder ved flere anledninger har skrevet i sine egne bøker om hvordan jøder, homofile, frafalne etc må "jages ned som de vantro hundene de er og drepes".
I tillegg til, som vel kjent er, være en av hovedarkitektene bak Pakistans mye omtalte blasfemilov, hvor apostasi skal straffes med døden.
Uten at noen, hverken blandt norske politikere eller medier finner det verdt å nevne.
Fokuset blir i stedet hvordan Listhaug (som jeg personlig misliker sterkt, bare så det er sagt) er "frekk" som våger å ta opp disse tingene fra talerstolen hun ble invitert til.
Og den sterkeste kritikken kommer fra Antirasistisk Senters spesialrådgiver, som i tillegg selv aldri har klart å ta avstand fra tidligere uttalelser om at homofili bør straffes med døden.
Det er antirasismen sin, det.

For meg, som tidligere trofast SV-velger i alle år, så både kunne og burde Listhaug vært redusert til den marginale kristenfanatikeren jeg synes hun er.
Men, så lenge ingen andre politikere tar tak i disse tingene, så får hun all oppmerksomhet, all kontroll, og fullstendig eierskap til hele debatten.

Som min venn Mina Bai skrev i en kronikk for noen måneder siden (siterer etter hukommelsen) : "Vi er mange som har ropt og ropt om disse samme tingene i årevis, vi. Men, det er bare høyresiden som har villet lytte til oss."

Er det kanskje fordi venstresiden har vært travelt opptatt med å bekjempe de mellom 100-200 medlemmene i nynazistiske miljøer her til lands (TV2-nyhetene i går) ?

Til sammenligning slo Säpo-chefen i Sverige alarm i våres om at det finnes flere tusen radikale islamister i Sverige, og flere på vei tilbake fra Syria.

Ja, rasisme fra nordmenn er idiotisk og potensielt farlig.
Men, det er vel 99 av 100 nordmenn helt enige om.
Og ser man historisk på det, så tillater jeg meg å betvile om rasismen vi opplever i dag er noe mer utbredt enn den var for 30 år siden.

ritalina - Ikke medlem lenger2017-09-08 21:10
Antall innlegg: 1630

Veldig bra Erik! :-)

Erik75 - Ikke medlem lenger2017-09-08 22:39

..og apropos kommentarfelt og "nettkrigere".

Det som sjelden kommer frem i offentlighetens lys er all denne hetsen og truslene som mange av de kvinnelige samfunndebattantene fra det vi kan kalle den sekulære delen av minoritetsmiljøer utsettes for.
Mens jeg skrev det forrige innlegget har Mina nok en gang følt seg tvunget til å stenge bloggen sin etter nok en runde med hets og utilslørte trusler, både på mail og ute på gaten etter å ha kritisert reaksjonære religiøse miljøer.

Hvor er leserinnleggene og kronikkene fra venstresiden i disse sakene?

Det er helt ubegripelig for meg at en venstreside som både ideologisk og i praktisk politikk/retorikk, i alle år bekjempet reaksjonære religiøse miljøers sosiale kontroll over samfunnet, plutselig sluttet å snakke om dette, og i dag i realiteten fremstår som rene støttespillere for de mest konservative grupperingene innenfor enkelte religioner.

Ville man stilltiende godtatt holdninger som disse kvinnene har ropt så høyt om i så mange år dersom de kom fra svovelpredikanter i indremisjonsmiljøer fra sørlandet?

Jeg synes det er trist å oppleve at venstresiden jeg har vært en aktiv del av i 25 år splittes mer og mer p.g.a den ene delens tunellsyn mot kun én av "fiendene".

Og jeg gremmes over den unnfallenheten som så alt for ofte forsvares med at noen kan føle seg krenket.

Cygnus2017-09-08 23:16

Det siste du skrev er da bare feil - leser om det i dag og tid og klassekampen ganske ofte og er selv med på å kjempe mot akkurat det - vel, angrep på kvinner i det hele tatt!

Cygnus2017-09-08 23:18

Og mens vi er inne på det - jeg er selvsagt opptatt av ALL rasisme, og kjemper i mot det i på de måter jeg kan - men må innrømme at jeg kanskje dessverre er emosjonelt mer opptatt av rasisme mot svarte - av familiegrunner og familiehistorie.

kuami2017-09-08 23:36
Antall innlegg: 586

Interessante tanker fra en insider på venstresiden, Erik. Tunnelsynet minner meg om AKP-ml/SU og synet på menneskerettigheter på 70-tallet.

Erik75 - Ikke medlem lenger2017-09-08 23:40

Ja, heldigvis finnes det etterhvert mange modige kvinner som med betydelig kostnad tar til orde i samfunnsdebatten, og både Mina, Lily og Shu m.fl har vært flittige debattanter og kronikkforfattere i de blekkene.
Men, ingen av de tilhører lenger venstresiden i norsk politikk, ei heller er de aktive/profilerte medlemmer i partiene.
Og det er det jeg savner!

Heldigvis har jeg trua på de karene her, og får nøye meg med et "bedre sent enn aldri". (Og håper initiativet deres følges opp skikkelig)
www.aftenposten.no/m...pa -Holmlia

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?