Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 471

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-09-01 23:34
Antall innlegg: 11608

Hva så?
Det viktigste vi kan gjøre for å motvirke disse reaksjonære miljøene er å si klart og tydelig i fra at dette ikke er akseptabel oppførsel i Norge.
Hvorfor i all verden vi skal akseptere å forskjellsbehandle folk på bakgrunn av kjønn, etnisitet eller religion, det er hinsides min fatteevne.

Det er akkurat de samme religiøse dogmene som ligger bak håndhilsingsdebatten, som også ligger til grunn for hijabdebatten.

Og som denne modige kvinnelige reporteren sier i Iran :

- Det er ingenting viktigere vi feminister kan gjøre nå enn å støtte våre søstre i Iran
(som med livet som innsats tar av seg sine hijaber i protest mot hijabpåbudet, min.anm).

www.facebook.com/min...46 7116126/

trud2019-09-02 01:19
Antall innlegg: 7388

Helt enig, Erik!!

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-09-02 09:21
Antall innlegg: 987

Jepp!

Angina2019-09-02 11:48
Antall innlegg: 265

Wow!

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-09-02 15:34

..og etter min mening den beste kronikken som har blitt skrevet om det : www.nrk.no/ytring/ha...1. 14680106

For min egen del vil jeg også legge til at det er en skam å se utviklingen på dette området i partier som SV og Rødt.
To partier som alltid gjennom historien har kjempet mot konservative religiøse krefter, og for likestilling, likebehandling og sekularisering.
Men, som i dag virker mer opptatt av å forsvare kjønnsegregering og kvinneundertrykkelse som valgfrihet og mangfold, mens de tillater sentrale partifolk å stemple motdebattanter som femonasjonalister og kulturkrigere i sosiale medier.

Det er vanskelig å se for seg at disse partiene hadde forsvart svovelpredikanter fra sørlandet og stemplet deres kritikere på samme måte for 30 år siden.

kuami2019-09-02 20:47
Antall innlegg: 586

When in Rome, do as the Romans. Altså: I Norge håndhilser vi. Da jeg var i Egypt, ville en lege ikke håndhilse. Han om det, der.

Ordputter - Ikke medlem lenger2019-09-02 20:50
Antall innlegg: 4429

Håndhilse eller ei; that is the question. I Norge i dag. Ikke så mange av oss som personlig kommer i dette "dilemmaet" kanskje. Skal vi som innfødte nordmenn påtvinge muslimene håndhilsing? Nei, hvorfor det egentlig. De har så mange underlige ritualer og forbud/påbud som ikke gir noen mening. De må selv som norske borgere ta tak i det som er et problem; hvis de evner.

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-09-02 21:16

Du ser ikke kjønnsproblematikken her, Ordputter?

Ordputter - Ikke medlem lenger2019-09-03 00:11
Antall innlegg: 4429

Det er jo ofte problemet; at problemet ikke blir tatt ved rota, men som i dette tilfellet "diagnostisert" som "kjønnsproblematikk". Som om det SKAL være motpoler. Problemet ligger et helt annet sted enn i kjønn. Hvordan løse et problem når fokuset blir så ensidig? Man låser seg fast i tanker/mønster som gjør at det bare går i ring. Fokuset blir feil.

Angina2019-09-03 00:38
Antall innlegg: 265

I alle dager.
Skjønner du virkelig ikke hva som ligger bak her, Ordputter?
Er du helt ukjent med hvilke forhold mange muslimske jenter vokser opp under i dag, og hvordan dette brer om seg i en enorm hastighet?
Det virker i alle fall sånn på det du skriver her.

Dette er veldig enkelt.
Holdninger som dette har ingenting i et moderne samfunn å gjøre. Dette bunner i reaksjonære mørkemannsholdninger fra steinalderen som står stikk i strid med alt vi har lært barna våre om likestilling og likebehandling!

AaseB2019-09-03 16:17
Antall innlegg: 8147

Det er vanskelig å ikke være enig med Frp her, ja:
I Norge håndhilser vi på hverandre. Og vi drikker også vin og spiser svinekjøtt. For en enklere hverdag.
Lik og del!

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-09-03 16:20

Ordputter, les Anginas innlegg et par ganger, please.

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-09-03 16:46

Aase : Jeg vet ikke om noen som i større grad oppfyller Hadia Tajiks bevingede ord som utgjør essensen i Espen Goffengs gode bok Vikeplikt for høyre.

"Når man har sett at Fremskrittspartiet har inntatt ett standpunkt, så har det vært alt for mange på venstresida som av ren refleks har inntatt det dimetralt motsatte standpunktet"

gyazo.com/36a6d5689e...d8 625d7553

Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du trekker inn FrP i dette.

De som først og fremst har løftet denne saken i mediene gjennom kronikker og innlegg har vært Trond Brækhus, Heidi Pedersen, Knut Yrvin og Mina Bai fra Oslo AP, Morten Guldberg og Shabana Rehman fra organisasjonen Født Fri, forfatteren og samfunnsdebattanten Lily Bandehy, Tobias Løvdal Myhre fra Troms SV og Rasjonalitet, og flere andre fra det brede sentrum av norsk politikk med mindre debattinnlegg i sosiale medier.

Jeg tror virkelig ikke noen av disse utviser et engasjement i denne saken for å støtte FrP.

AaseB2019-09-03 17:50

Jeg kjente en syrisk mann litt oppi åra som døde av kreft etter at han kom hit til landet. Måten han møtte meg på var å løfte opp og holde hånda si over hjertet da jeg kom på besøk til familien.
Siv Jensen og Jon Helgheim mener jo at håndhilsing er den eneste akseptable måten å møte folk med respekt på. Alt annet er snikislamisering.
Men utgangspunkt i mine erfaringer så mener jeg at dette utspillet viser helt klart hvor mye Frp ønsker å forenkle hverdagen vår.

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-09-03 18:12

Jeg synes du illustrerer Hadias poeng på fortreffelig vis nok en gang.

Du ser deg blind på FrP.
Og fordi de har argumentert for det ene, så må du argumentere for det motsatte.

Drit i at folk fra Arbeiderpartiet, moderate/sekuklære muslimer, og seriøse integreringsorganisasjone r alle argumenterer for at dette er en del av en større diskusjon om hvilke holdninger vi skal akseptere i samfunnet vårt, og at det å nekte å håndhilse på folk på bakgrunn av kjønn, hudfarge eller religon, har ingenting i vårt moderne samfunn å gjøre.

Og som Jan Bøhler skriver : gyazo.com/ad01b9f964...0a cf6caa8d

AaseB2019-09-03 18:54

Her er det et stort ønske om å mistolke som vanlig.

Det finnes nok noen du kan overbevise med linkene dine, så du får stå på videre!

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-09-03 19:15

Aase : Mistolke? Her var ikke FrP engang nevnt med et eneste ord, eller i/via en eneste link til kronikker/innlegg, før du valset inn i tråden med "LIK OG DEL!"-harseleringen din.

Da er det vanskelig å forstå hvorfor du reagerer så furtent som du gjør her når det påpekes at det er folk fra helt andre partier og organisasjoner som har stått bak den fremste kritikken her.

kuami2019-09-03 22:24

Det pussige er jo at da en mannlig skoleassistent ifjor ikke ville håndhilse på kvinner i skolesammenheng, så ble det buet over en lav sko og snakket om kvinnediskriminering. Nå, hvor det er kvinner som nekter å håndhilse, er det personlig frihet. Ja, hånden på hjertet kan være minst like respektfullt,men i Norge er skikken nå en gang

kuami2019-09-03 22:26

...håndhilsing i offentlige sammenhenger.

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-09-03 22:43

Nåja. Det var da nok av folk som forsvarte den vikarlæreren og hans rett til å følge religiøse dogmer i den saken, kuami.
Vårt kjære likestillingsombud Hanne Bjurstrøm inkludert.

Og jeg ville ikke hatt noe i mot at folk har ulike måter å hilse på.
Så lenge det gjøres konsekvent.

Problemet oppstår når man forskjellsbehandler folk på bakgrunn av kjønn, hudfarge eller religion.

For det kaller vi diskriminering i absolutt alle andre sammenhenger.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?