Spillrom
| Sjiraffen | 6 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 6 |
Mobilspill
| Pågående | 8 610 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| LilleLaila | 2019-09-20 22:46 | |
![]() | Spør ikke meg, hestlægg! Takk Cygnus, jeg begynte virkelig å lure her :) | |
| LilleLaila | 2019-09-20 22:46 | |
![]() | Hestlægg jeg har ikke nevnt det begrepet, og er ikke så veldig interessert i det!! | |
| Cygnus | 2019-09-20 23:11 | |
![]() | Nei rett skal være rett - det var pelargonia som hadde teorien om sakte, sakte...! Mens Laila mente at hun ikke ville ha sharialover og shariakvinnesyn - og det vil vel de færreste og meg bekjent har ingen forsøkt innføre det her. | |
| LilleLaila | 2019-09-21 00:01 | |
![]() | Takk og lov åog pris for det, men om enkelte imamer her til lands ønsker seg det og drømmer om det, er vel ikke utenkelig. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-09-21 01:05 | |
![]() | Man sier at Norge ligger omtrent 15-20 år bak Sverige i denne samfunnsutviklingen. Og når jeg kjører innom mine barndoms trakter i det som i dag er to av Sveriges «särskilt utsatta områden», og holder meg oppdatert om utviklingen i disse områdene, så kjenner jeg en ganske sterk avsky mot folk som bruker ord som «paranoide undermålere» i denne saken. Det er helt uforståelig for meg at det i 2019 fortsatt kan sitte folk og skrive «JEG merker INGENTING til dette» mens man avfeier hele problematikken som et ledd i de villeste konspirasjonsteorier. Jeg synes det vitner om en helt grenseløs mangel på empati ovenfor noen av våre mest sårbare grupper i samfunnet. I Sverige i dag har vi titusener av svenske jenter som lever under religiøst betinget æreskultur, hvor mishandling og vold er en del av trusselbildet om man ikke følger normene. Hvor vi har muslimske skoler hvor jenter får dårligere undervisning enn gutter, og er forvist til de bakre delene av bussen. Hvor hjemvendte IS-krigere får jobbe som lærere på barneskoler under dekke av «religionsfriheten». Hvor nesten samtlige av landets barnehager i de «utsatta områderna» sier ja til å sørge for at jentebarna ikke tar av seg hijaben i løpet av dagen, og hvor mange av de som forsøker å ta av seg hijaben på vei til eller fra skolen blir regelrett banket opp. Hvor landets sykehus har felles bønne- og stillerom for alle religionene…..unntatt muslimene, som har sine egne rom. Hvor man har egne halalretter på skoler og institusjoner, og egne bestikk og tallerkener til dette. Hvor man nå også har et eget muslimsk parti som i all hovedsak bare jobber for egne særrettigheter for muslimer. Hvor det er helt normalt at muslimske ansatte får bønnepauser i løpet av arbeidsdagen i tillegg til ordinære pauser. Hvor lettkledde kvinner i sommervarmen blir nektet å få komme på bussen fordi det kan virke støtende for de andre passasjerene. Hvor menigheter med statsstøtte gang på gang avsløres med skjult kamera for å oppfordre til å motarbeide integreringen. Hvor imamer gang på gang, i full offentlighet, og uten det minste tilsnakk, får stemple jøder som svin, lettkledte kvinner som horer, og unge jenter uten hijab som sjokolade uten papiret på. Hvor «moralpoliti» patruljerer uteområder og håndhever strenge kleskoder for kvinnene. Hvor man i stadig flere områder har moskéer i hver eneste felleskjeller i blokkene, som fungerer som de rene radikaliseringsinstitusjo ner. Hvor man har tusenvis av voldsforherligende jihadister som overvåkes av Säpo døgnet rundt. Hvor man har utallige rapporter om hvordan kvinner hindres i å leve sine normale liv i stadig flere områder, hvor bruk av bikini, drikking av alkohol, eller bare hundehold straffes med sjikane og trusler fra de religiøse gjengene. Hvor kvinner som har flyktet fra religiøs undertrykkelse i sine hjemland opplever å igjen måtte flytte fordi de samme miljøene de flyktet fra har etablert seg på nytt i deres nabolag. Hvor muslimske bønnerop kringkastes på 120db i flere byer. Og hvor det allerede siden mange år tilbake er etablert praksis at muslimske menn håndhilser ikke på kvinner, og omvendt. Jeg forstår virkelig ikke de som klarer å opparbeide et sånt enormt sinne og engasjement mot valg av «ord». Mens de samtidig er knyst stille om en samfunnsutvikling som går med stormskritt bakover i tid over hele Europa. For er det en ting jeg er 100% sikker på, så er det at hvis noen hadde spådd de samfunnsforholdene vi faktisk har i stadig flere områder i Sverige i dag for 30 år siden, så hadde nok også vedkommende blitt stemplet som en «paranoid undermåler». Det er ingen grunn til å trekke inn «Eurabia»-teorier og annet sprøyt i denne debatten. Det er bare å se på den virkeligheten som utspiller seg i store deler av vår nærmeste naboland. | |
| LilleLaila | 2019-09-21 09:24 | |
![]() | Tusen takk, Erik, for at du tok deg tid til å svare så grundig. Det var vel noe av dette jeg prøvde forsiktig å ymte om da jeg ble klubbet ned her. Har selv bodd i Sverige i mange år, og takker i dag min skaper for at Norge ligger litt etter i denne utviklingen. Men det er alltid ubehagelig å bli kalt brunskjorte bare man prøver å sette sykelyset på et problem som er ganske stort. | |
| Darrang | 2019-09-21 15:58 | |
![]() | Du virker ikke særlig opplyst, Hestlægg, bare ensporet! | |
| Taliaenxx - Ikke medlem lenger | 2019-09-22 09:30 | |
![]() | www.nrk.no/urix/nei-...1. 14711569 Från Sverige ;-) | |
| Vannmann | 2019-09-22 09:57 | |
![]() | Jeg tror alle foreldre som har hatt barn i klasse med barn av konservative muslimer kjenner så alt for godt til den lange rekken med krav om det ene og det andre av tilrettelegging for islamsk tankegang. Enten det skal være kjønnsdelt svømmeundervisning, uten mannlig lærer engang, hvor døtrene deres pakkes inn i burkini (de fikk heldigvis ikke gjennomslag for det, men gud vet om de jentene hår fått lære seg å svømme på egenhånd), ingen overnattingsturer, eller at det er en selvfølge at det skal være kyllingpølser på alle barnebursdagene rundt omkring nå, o.s.v. Kanskje dette bare er små filleting for mange. Men, det er uansett en tilpasning som bare går en vei. | |
| Angina | 2019-09-22 10:25 | |
![]() | Enig, Vannmann. Vi fjerner også kunstverk som er støtende fra kunstutstillinger, slutter å tegne karikaturer, og fjerner selv malerier av glade griser fra barneavdelingen på sykehuset for at muslimene ikke skal bli støtt. Javel, så kanskje «snikislamisering» ikke er det beste ordet, men hvilket ord skal vi bruke, da? Tilpasningen (enveis) er jo helt reell. | |
| AaseB | 2019-09-22 10:56 | |
![]() | "Jeg tror alle foreldre..." Dette er bare vas, "Vannmann". Du og dine kompiser her inne trenger litt motstand for at det ikke skal ta helt av her. ;) Jeg har hatt barn på skole med muslimske barn og de har vært med på aktiviteter og foreldrene har ikke krevd noe spesialbehandling så lenge de har fått forklaring på hva som foregår på klasseturer oa. Vil de ikke at ungene skal delta på aktiviteter, krever de ikke at aktiviteten forandres, de holder heller barnet unna. Og i de tilfellene mener jeg at det er fordi de ikke forstår hvorfor og hva. Jeg hadde også holdt mine unger unna aktiviteter der jeg ikke forsto hvorfor og hva da de var yngre, for å si det sånn. Og ingen problem for meg som foreldre å koke en kjele med kyllingpølser i tillegg i bursdagsfeiringer heller. Litt raushet kan jeg by på for å inkludere. Og jeg tror ikke at det er fordi jeg har blitt snikislamisert at jeg som oftest velger kyllingpølser selv når jeg kan det. Jeg kan opplyse om at det dessuten ikke kun er muslimer som ikke spiser svin, det gjør heller ikke kristne fra Midt-Østen. Her forsøkes det å konstruere opp problemer som er omtrent ikke-eksisterende igjen. Trodde vi var ferdige med den metoden en stund nå som valget er over, men. Igjen, jeg skulle ønske vi hadde hatt nøytrale admin i forumet her som la til rette for åpen debatt og ikke styrte debatten etter sin egen agenda. For dem som skulle ønske mer presis info om "snikislamisering" skrevet av en som kan litt om temaet, her er en link: www.aftenposten.no/m...or kel-brek For balansens skyld. | |
| Cygnus | 2019-09-22 12:11 | |
![]() | Bravo, Aase! Veldig bra skrevet! PS Jøder spiser heller ikke svin! Så da er de sikkert ikke ekte norske likevel! ;) siden alle vet at å spise svinekjøtt er selve testen på norskhet! | |
| LilleLaila | 2019-09-22 12:26 | |
![]() | Mener du at man skal lukke øynene for fakta, da, Aase? Det Erik beskriver kan vel dokumenteres? Et uttrykk som "jeg tror alle" er derimot mer upresist og veldig subjektivt. Der er jeg enig med deg. Men hva i all verden har spising av svin eller ikke med dette å gjøre? Her blandes det så mange kort at jeg får lyst til å spille 52 pellopp! | |
| Nixita | 2019-09-22 12:48 | |
![]() | Admin må da kunne utrykke sin mening på lik linje med alle andre. | |
| LilleLaila | 2019-09-22 12:57 | |
![]() | Helt klart! Og hvorfor må man plasseres i en ekkel bås bare man tar i dette temaet? Finnes det ingen takhøyde for å drøfte tanker? | |
| Angina | 2019-09-22 12:59 | |
![]() | Aase : Fint at du ikke har opplevd det samme. Men, da har de kanskje ikke så konservative holdninger som de foreldrene som Vannmann har erfaring med? Og Brekke er en klok fyr, han. Men, han hopper jo fullstendig over selve kjernen av den uroen mange av oss opplever rundt dette med «islamisering» (av mangel på et bedre ord). Nemlig opplevelsen av at islamske verdier og kristensekulære verdier er to helt forskjellige verdisystemer. Vi strides mellom vårt ønske om å tilby andre stor privat frihet, og det faktum at mange av de verdiene- og normene som vi importerer står i sterk kontrast til våre egne. Selv om man forsøker å destillere ut kjernen av det aller mest positive, ender man opp med verdier som ikke harmonerer. Der prioritetene og vektingen av rett og galt er helt annerledes. Selv om velmenende og fredelige kristne og muslimer lever side om side med et ønske om å ville hverandre vel, ligger det her likevel en kime til uoverensstemmelser som bare forverres av ensidige innrømmelser og tilpasninger. Og dette er jo ingen anklage mot den enkelte individuelle velmenende muslim, men som en frustrasjon over at et konkurrerende og annerledes verdisystem gradvis innføres mer og mer, og ofte på bekostning av normene og verdiene som vi setter aller mest pris på. Og kyllingpølser er vel det minst viktige av alt her. Det handler jo ikke om å ville gjøre andre til fiender, men å ta uroen over byrdene ved våre egne norm- og verdiretretter på alvor. | |
| Darrang | 2019-09-22 13:17 | |
![]() | Dette var godt skrevet synes jeg. Det må gå an å balansere litt, og det må være lov å peke på problemer som bekymrer en, uten å bli kalt alt mulig fra lavmåls til brunskjorte? "Du og dine kompiser her inne" synes jeg var en nedlatende tiltalemåte, AaseB ... og hva er det du er så redd for skal ta helt av? Avdekkingen av realiteter? De aller fleste vil helst ikke bli forstyrret i sin lille behagelige verden, derfor setter de skylapper på. | |
| AaseB | 2019-09-22 13:34 | |
![]() | Jeg regna med at du eller en annen i "slekta di" ville dukke opp her nå, ja. Og med en selvtillit som tyder på at du sitter med fasiten, som vanlig. Først: Dine helt subjektive synspunkt har like stor/liten verdi som mine i forhold til hva en som har forsket på temaet har kommer fram til. Målet mitt er (som vanlig) å prøve å bryte opp den massive generaliseringen som foregår i forumet her nå igjen. Et lite (godt ment) tips: At du ikke tar kontakt med Brekke og opplyser ham om hvor han trår feil? Han er helt sikkert seriøs nok til å ønske konstruktiv kritikk. Det er jo helt bortkasta at du opplyser oss her om dette. Om dette er opplysninger som samfunnet har bruk for, hvorfor ikke heller prøve å påvirke de som har autoritet på området med bakgrunn i gjennomgang av store mengder innsamla materiale til å endre sine oppfatninger? | |
| Darrang | 2019-09-22 14:31 | |
![]() | Hvem er det du henvender deg til, AaseB og hvilke spørsmål er det du svarer på? Finner dem ikke i innleggene her... Hva mener du med uttrykket "slekta di" Hvem er i slekt her? Synes det virker som du skyter helt i blinde. | |
| Angina | 2019-09-22 14:37 | |
![]() | Virker på meg som om mye av problemet er at vi insisterer på å snakke om helt forskjellige ting, men bruker samme begrep for å beskrive det. Noen vil snakke om politiske konspirasjonsteorier, noen om pølser og klasseturer, andre igjen om utbredelsen av holdninger og verdier. | |