Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 446 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-04-17 22:17 | |
![]() | Det er et eget valg om man velger å være empatisk eller ikke. Man kan skylde på ting, men det er ens eget valg. Så kan jeg tilføye at dyr mister livet i dyreforsøk også i medisinens tjeneste. | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-04-17 22:47 | |
![]() | Jeg har jo sett slike TV-serier om kriminalsaker der folk blir seriemordere. Man kan finne slike seriemordere både fra hjem preget av ingen empati eller vold, men også fra de mest velstående hjem, men ofte er det vel hjem uten mye empati. Så du har nok rett i det at hjem uten empati er overrepresentert i statistikken når det gjelder seriemordere. Men når det kommer til stykket så er det ens eget valg. Man har jo sett på TV flere slike historier der mennesker kommer fra forferdelige hjem, men som blir helt fine og greie mennesker selv. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-04-17 22:59 | |
![]() | Og "valget" om å være empatisk er lettere hvis man selv har opplevd å bli behandla med respekt. Empati er en egenskap som man "lærer" tidlig i livet. Blir man behandla med store mengder disrespekt i de første avgjørende årene, så er det vanskeligere å ha respekt for andre senere i livet. ABB var visstnok mer empatisk mot dyr enn mennesker. Han hadde nok "skrudd av" empatien for mennesker helt. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-04-17 23:03 | |
![]() | Innestengt sinne er ikke bra hvis empatien skal "blomstre". Har man for mye innestengt sinne, så er det liten plass til empatien. Så i de mest ekstreme tilfeller kan det gå som med ABB. | |
LilleLaila | 2020-04-19 10:01 | |
![]() | Det har du rett i, OP. Lurt å lufte ut jevnlig, kanskje helst med folk som står en nær. Hadde nettopp i går en forfriskende liten krangel med lillesøster. Etterpå var luften renset, og vi er de beste venner :) Som vanlig var det røykingen min som var tema :)) | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-04-19 12:41 | |
![]() | Ja, utlufting av sinne og av røyk! Lillesøster har rett LL. Drep røyken før den dreper deg. Hva skal til for at du slutter tror du? Problemer med pust og mistanke om kols kanskje? | |
LilleLaila | 2020-04-19 12:45 | |
![]() | Slapp av litt, da OP, har verken KOLS eller pustebesvær, men altfor tøff tid nå til å slutte med den ... det får bli når covid-19 er over! | |
Nixita | 2020-04-19 12:49 | |
![]() | Var selv storrøyker i mange år og var det noe som motiverte meg til å fortsette så var det malplasserte velmenende råd fra venner og bekjente. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-04-19 12:52 | |
![]() | Hehe- ok, så røyken er din venn. Tror nok lillesøster er mest bekymra? Nei, avhengighet til røyk har jeg jo ikke peiling på. Ingvar Ambjørnsen har visst fått kols på grunn av røyking. Først og fremst tenker jeg at den sykdommen jo er irreversibel; og det er ganske fælt. Så hvis jeg ser meg selv som røyker ville jeg vært mer redd for den enn kreft, rett og slett. | |
Cygnus | 2020-04-19 14:19 | |
![]() | Enig, Nixita, og i tillegg alle de som skulle fortelle deg hva konsekvensene av røking var - bare i tilfelle du ikke skulle fått det med deg! Himmel og hav!! :) | |
kda | 2020-04-19 17:35 | |
![]() | Enig: De fleste røykere er nok sørgelig klar over farene, og mas gjør ingen nytte! | |
GloriaM | 2020-04-22 00:44 | |
![]() | Takker Cygnus og Nixita for forståelsen. Det er slitsomt å være røyker, men enda mer slitsomt med alle som skal fortelle deg det du allerede vet. Dessuten har røyken mange gode aspekter, OP, særlig for en med ADHD og tendens til magesår! :) | |
auau | 2020-04-22 08:10 | |
![]() | Psykologitråd? Noen som kan gi råd ang spisevegring? Klienten veier nå 40 kg, 1,70 høy, 20 år, vil bli frisk, men fortsetter med småbiter med frukt som føde. | |
GloriaM | 2020-04-22 09:29 | |
![]() | Den var vrien, auau ... men du har kanskje noe ekspertise, siden du sier "klienten" | |
Darrang | 2020-04-22 13:19 | |
![]() | Hvordan gjenkjenner man en narcissist? Tror jeg har funnet en her inne ... | |
bris1 | 2020-04-22 13:26 | |
![]() | Følgende symptomer karaktereriserer en narsissistisk personlighetsforstyrrelse : Har en grandios oppfatning av egen betydning (f.eks. overdriver bedrifter og talenter, forventer å bli oppfattet som bedre enn andre uten at dette grunner seg på tilsvarende prestasjoner). Er opptatt av fantasier om ubegrenset berømmelse, suksess, makt, briljanse, skjønnhet eller ideell kjærlighet. Tror at han eller hun er "spesiell" og unik og og bare kan bli forstått av, eller bør være sammen med, spesielle eller høystatusfolk (eller institusjoner). Krever overdreven beundring. Har en følelse av å være særlig berettiget, f.eks. urimelige forventninger om særlig gunstig behandling, eller at andre uten videre skal oppfylle hans eller hennes forventninger. Er utnyttende i mellommenneskelige forhold, dvs. søker fordeler gjennom andre for å nå sine egne mål. Mangler empati; er ikke villig til å anerkjenne eller identifisere seg med andre menneskers følelser og behov. Er ofte misunnelig på andre eller tror at andre er misunnelige på ham eller henne. Viser arrogant, hovmodig atferd eller holdninger. | |
Cygnus | 2020-04-22 13:32 | |
![]() | På en prikk! ;) | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-04-22 13:53 | |
![]() | Ja sånn er det. | |
Darrang | 2020-04-22 21:22 | |
![]() | Interessant! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-04-22 22:32 | |
![]() | Trump er jo et kjent eksempel. Men vi har alle narsissistiske personlighetstrekk. Og mer fremtredende hos noen enn hos andre. MEN, for å oppfylle en sånn diagnose så er det ETT veldig viktig moment som ikke blir nevnt her. Evnen til å justere seg og til å ta kritikk. Og til å ha en viss forståelse av at andre kan oppfatte en som "noe spesiell". Så det skal veldig mye til for å fylle en sånn diagnose; og derfor vil jeg si, at nei, det er ingen her inne som fyller den. Absolutt i "det landskapet" til tider; men altså ikke en "fullverdig narsissist! | |