Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 469

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
maranello2020-10-08 21:33
Antall innlegg: 303

Ingen grense er nær...all liv kommer til å ta slutt en gang...følelser er noe alle har og blandes ikke med hva som er realistisk i dette tilfelle. Det er ikke mennesker som har med det å gjøre uansett... og heller ikke den som lider og vil avslutte sitt eget liv. jeg led mye... mulig at man sier det... men til slutt kommer alltid en løsning... overhodet ikke selvmord i alle fall.

mailene2020-10-08 21:46
Antall innlegg: 3

Selvmord er lov i Norge, det er bare i enkelte muslimske land at det er dødsstraff for selvmord. Synes ikke noe om sammenligningen i det hele tatt. Har sittet på nok dødsleier til å vite at det er overhode ikke alltid man får smertestillende til å virke. Hvis det er snakk om dager eller uker til livet skal slutte likevel, så skjønner jeg ikke vitsen med å f.eks ikke kunne gi nok, og dersom det er det som avslutter livet så får det være, mener jeg.

Cygnus2020-10-08 22:29
Antall innlegg: 44845

Selvmord er faktisk ikke lov i flere land - f eks flere av USAs stater - men ikke dødsstraff da! Forøvrig er jo dødsstraff ingen straff for den som vil dø!!

Cygnus2020-10-08 22:32

Retting - de statene jeg visste om har omgjort den loven så å begå selvmord selv er ikke illegalt i USA.

trymare2020-10-08 23:19
Antall innlegg: 871

Men aktiv dødshjelp foregår kun ved giftsprøyte, og ikke ved metoder som henging, skyting? Det er jo sånn de gjør det i USA... og elektrisk stol. Jeg syns det er veldig uverdige måter å dø på.. Så håper at hvis aktiv dødshjelp blir lov, at det kun blir snakk om giftsprøyte, og at denne er helt smertefri.

Cygnus2020-10-08 23:58

Nei du blander inn dødsstraff, trymare

LilleLaila2020-10-09 00:05
Antall innlegg: 3144

Haha, Trymare, dødsstraff er noe annet, men jeg tror han tuller, Cygnus.
Er veldig enig i det du skriver Marinello

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-09 00:18
Antall innlegg: 4429

Så det er altså straffbart å begå/forsøke å begå selvmord i enkelte land/stater ? Helt absurd.
Men aktiv dødshjelp er jo ikke "aktivt selvmord".
Fryktelig trist når et menneske velger å avslutte livet for egen hånd; men det må jo ikke blandes med aktiv dødshjelp.
Kanskje mange av dem som har tatt sitt eget liv ville ha levd hvis de visste at de kunne fått hjelp til å avslutte livet når det ble totalt uutholdelig? At de fikk forståelse for den smerten de bar på; enten det var fysisk eller psykologisk; og kanskje ofte begge deler.
Nullvisjonen for selvmord er utopisk.
Man må ikke frykte det faktum at ethvert menneske kan komme i en situasjon hvor livet ikke føles levelig mer. Bedre da at det er hjelp å få til å avslutte det.

Cygnus2020-10-09 00:24

For egen del ville jeg ha store problem hvis en av mine led og ville avslutte livet - smerten de opplevde versus mitt tap, en fryktelug problemstilling. I utgangspunktet holder jeg liv ‘hellig’ - men spiser jo dyr. Vi synes det er ok å la kjæledyr ‘slippe’. Spørsmålet er så komplisert at vi nok aldri kan bli enige.

LilleLaila2020-10-09 00:51
Antall innlegg: 3144

Du har så rett, Cygnus - et sant etisk dilemma!

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-09 01:06
Antall innlegg: 4429

Ja, den følelsen jeg har når kjæledyret må "få slippe"; den er uutholdelig; men selvfølgelig går ansvaret for dyret foran egne følelser.
Men akkurat å finne "det riktige tidspunktet" for når livet deres skal avsluttes er jo ikke lett. Ikke for tidlig og ikke for sent...
Men med et menneske er det jo noe enklere, på den måten at man kan kommunisere. Ja, som du sier Cygnus, en fryktelig problemstilling. Da hjelper det kanskje å tenke at det er en selv som er i den situasjonen at man ønsker å avslutte livet. Jeg kan bare tenke meg at det å få aksept for sitt valg vil føles som en enorm lettelse. Som foreldrene til Torgeir; de satt seg selv til side, og ga sønnen full støtte. For en kjærlighetserklæring. Han kunne reise herfra med visshet om at de forsto ham og hans valg.

maranello2020-10-09 10:23
Antall innlegg: 303

Aldri hørt at selvmord er straffbar... mange tar sitt eget liv pga hendelser de ikke kan mestre... hvordan vil du straffe dem da?? å gjøre det, er allerede en straff i seg selv, uansett de har ikke rett til å avslutte livet. Dyr begår ikke selvmord, vi mennesker bestemmer over de...dilemma er noe alle må gjennom noen ganger i livet og å velge den rette (valg) er en av de vanskeligste som kan skje.

Krepsefrua2020-10-09 11:54
Antall innlegg: 2097

Begge mine katter ble avlivet, en fikk nyresvikt og den andre kreft, de ble 12 og 15 år. Dyrlegen anbefalte ikke operasjon eller behandling på så gamle dyr, så tung men riktig avgjørelse å la dem slippe , følte jeg da. Hvorfor skal ikke vi mennesker også kunne velge dette, som sagt, vi kan jo kommunisere og si fra? Når likevel livet er blitt så grusomt å holde ut og det er ingen vei tilbake, så går det på ens verdighet også, det å kunne si stopp, nå er det bra. Husker min farmor, hun lå bare å stirret i taket på det siste. Da hun var fremdeles "med" , sa hun at kunne hun bestemt selv, ville hun ha avsluttet livet før hun ble helt borte i hodet, for hun visste jo godt hvilken vei det bar. Hun ble 85 år, men det siste halvåret hennes, nei, det var ikke bra , uff .

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?