Spillrom
Sjiraffen16
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede18
Mobilspill
Pågående8 456

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
sovi2009-02-07 19:54
Antall innlegg: 58

Nei, tror det er motsatt: hvis du blir forfordelt, får du mindre enn du skulle hatt. (Men det høres jo egentlig mest logisk ut at man blir forfordelt hvis man får for mye, og jeg tror mange bruker det sånn.)

awi2009-02-07 20:05
Antall innlegg: 2531

Et kjapt oppslag i Tanums forteller at å forfordele betyr å "gi en mindre enn han/hun har krav på". Jeg må ærlig innrømme at jeg har brukt det med motsatt betydning...

Waltie2009-02-07 20:15
Antall innlegg: 146

Jeg har og brukt forfordele feil... bare nylig jeg ble klar over at det var omvendt... har vel bare hørt det brukt feil, regner jeg med. Men det er vel slik, at hvis et ord blir brukt/skrevet feil mange nok ganger, blir det godtatt i sin nye form. Det er vel ikke lenge før NITIDIG blir godkjent, siden nesten ingen vet at det heter NITID (grundig) arbeid. Forskjellen på ET og ETT er jo også helt i det blå for de fleste - i hvert fall i de blogger og debattinnlegg jeg leser på nettet.

Kirsti2009-02-07 20:15
Antall innlegg: 1946

Ifølge Bokmålsordboka (som utarbeides av blant andre Språkrådet) betyr å forfordele "å gi en mindre enn en har rett på ved fordeling". Ordet har endret betydning på folkemunne, som det heter, fordi mange bruker det slik mcsnurp sier hun gjør, men det er altså ikke den korrekte (og heller ikke den opprinnelige) betydningen av ordet.

Men så er det jo slik at språket bestandig er i utvikling og ord endrer innhold og betydning, slik denne tråden viser, så om noen år vil kanskje ordbokdefinisjonen være at å forfordele betyr å få mer enn en har rett på ...

Kirsti2009-02-07 20:16
Antall innlegg: 1946

Oops, her var vi flere som svarte samtidig og skrev omtrent det samme ... Jaja.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?