Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 13 |
Mobilspill
Pågående | 8 447 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
gompedyret | 2010-05-09 22:07 | |
![]() | Valpen: Men det er jo ikke pc'en som er motparten. Det er andre mennesker. Selv er jeg ikke på noen måte avhengig av at noen sier tfs, grt eller tilsvarende ved passende anledninger, men jeg forstår godt logikken i at det blir oppfattet som uhøflig. | |
Valpen | 2010-05-09 22:33 | |
![]() | Jeg har ikke brukt betegnelsen uhøflig . De bare lirer av seg en innholdsløs frase. | |
Galois | 2010-05-09 22:48 | |
![]() | Jeg sier hei, men bare for å forstyrre motspilleren mens han tenker. På panikk er det særlig effektivit dersom man kan få folk til å svare på sin egen tid fordi de ønsker å være høflige. Jeg er sikker på at ingen andre tenker på samme måten. | |
innocenta | 2010-05-09 22:50 | |
![]() | Du er helt unik, Galois. | |
gompedyret | 2010-05-09 23:12 | |
![]() | Men frasen er ikke innholdsløs, Valpen. Frasen er tilknyttet en svært bestemt og entydig konnotasjon som har oppstått fordi et stort flertall av gruppen (i dette tilfelle ordspills brukere) benytter den for å anerkjenne motstanderen etter endt kamp. På akkurat samme måte har den vilkårlige norske ordlyden TAKK blitt tilført mening og en felles forståelse i den aktuelle gruppen (brukere av norsk språk), selv om enkelte rebeller prøver å hevde at det bare er en meningsløs frase man lirer av seg. Galois: Smart triks! Av samme grunn bruker jeg alltid å spørre hva motspilleren har på seg. | |
Kirsti | 2010-05-09 23:33 | |
![]() | Fillern, gompedyret. Jeg trodde det var flørting, jeg. | |
Galois | 2010-05-09 23:38 | |
![]() | Takk Innocenta! Det var veldig hyggelig sagt :) | |
gompedyret | 2010-05-09 23:40 | |
![]() | Kirsti: To fluer i en smekk, vettu. | |
Valpen | 2010-05-09 23:50 | |
![]() | Tåpelig sammenlikning. Dem du takker har du gjerne en relasjon til - mine motspillere har jeg ingen relasjon til . Kun ett mål - å slå dem i spillet | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-05-10 00:12 | |
![]() | Jeg er enig med valpen i denne tråden ja. Jeg sier hei av og til, men gidder ikke si tfs, det finnes ingen glede i å skrive de tre små bokstavene.. Det er en patetisk forkortning som viser at man bryr seg midt oppi enkelte kropshull om motspilleren. Det er som på msn når folk svarer "Dd" "Ok" "ja" og "nei" og stiller spørsmål uten å skrive hverken ei hel setning eller ha med spørsmålstegnet, f.eks "skjer"... De bryr seg ikke om praten eller å være høffelig.. Det er kun fordi det er forventa av de og det er slik tig har blitt.. Det er jo mye hyggeligere om de skriver fulle setninger.. Akkurat som det ville vært mye hyggeligere om man skriver "Takk for spillet" her inne.. da bruker man i allefall LITT tid og energi på å forsøke på å være hyggelig med mening bak ordene. | |
gompedyret | 2010-05-10 00:13 | |
![]() | Skal man kun takke de man har en relasjon til? Med forbehold om at du har en original definisjon av "relasjon": Hvis det var en regel for de fleste av oss så ville både butikker, tbaner og andre arenaer for offentlig samkvem bli adskillig mindre takknemlige affærer. | |
Galois | 2010-05-10 00:28 | |
![]() | Jeg synes det er nok utenpåklistret høflighet i verden. Det er for eksempel fint å kunne gå inn i en klesbutikk og se hva de har å selge uten å måtte svare på en "heisann hoppsan" fra en innpåsliten selger jeg ikke ønsker noen relasjon til. Jeg går også i butikken for å kjøpe melk og brød og pottitgull og øl og andre livsnødvendigheter. Jeg trenger ikke en "hei" fra en fyr bak kassen jeg ikke kjenner. Jeg er i grunnen glad for å slippe. | |
myst2 - Ikke medlem lenger | 2010-05-10 01:04 | |
![]() | Mange uhøflige nordmenn. Det er synd. Hvorfor er vi så sure, tro? Her må forskerne snart trå til med et godt svar! | |
jwpede | 2010-05-10 01:12 | |
![]() | Noen skriver tfk til meg når jeg vinner. Det betyr sikkert "tøff kar". Det er overhodet ingen frase, for det er helt riktig i dette tilfellet. Å takke for kampen sjøl om jeg har tapt, føles imidleritd både bortkasta og ikke minst blytungt. Men jeg gjør det likevel. Da er det fint å kunne bruke noen intetsigende fraser. Deggeprat kalles det visst. Bobvar | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-05-10 01:17 | |
![]() | Tror ikke det er at vi er sure gitt.. Handler litt om hva som passer seg til hver enkelt og til situasjonene.. For mye av det gode er ikke bra. Jeg er høffelig og sier hei til de i kassa på butikken om de gir meg øyekontakt, og jeg sier "nei takk" eller "ja takk" når de spør om pose.. Men jeg gidder ikke å få høre "hei og takk for handelen" fra hver eneste en ansatt i butikken.. Men så sier jeg ikke "tfp" og "hdb" når jeg er i butikken. Jeg sier takk for posen og hadetbra jeg.. Fulle ord, og til tider fulle setninger.. Ikke bare patetiske bokstaver fordi jeg ikke gidder å bruke 2 sekunder ekstra på å si det hele. Og ja det skal sies at jeg "dumpa" ei veninne fordi hu sa hei HELE f* tiden.. var sånn om du snudde deg i 2 sekund og så tilbake igjenn, så fikk du høre ett hei.. Når du hører Hei fra en og samme person 30-40 ganger i løpet av en skoledag så blir du ikke lykkelig skal jeg si deg.. Glede med måtehold. | |
Tino - Ikke medlem lenger | 2010-05-10 04:57 | |
![]() | Mitt ståsted er at høflighet bør kommuniseres i riktige sammenhenger og proporsjoner. Personlig syns jeg det er vanlig høflighet å si hei til kassadamen,det er på ett vis å si takk for at vedkommende gidder å gjøre deg en tjeneste.. De får selvfølgelig lønn for jobben som oftest,men å sitte i kassen i butikk er ikke noen drømmejobb og like greit å vise de den minste form for respekt for jobben de gjør. Å droppe å si hei når de har sagt hei først,er i mine øyne pur latskap. Tar ca to sekunder og man blir altså ikke særs sliten av det. Sivilisasjoner som har nådd ett teknologisk og tilsynelatende levestandardsmessig høyt nivå,har en tendens til å utvikle visse særheter:Likegyldighet,sø ppeldunkene nærmest inngangen i skuret ved siden av leiligheten der jeg bodde før,var ofte overfylt av søppel og fugler skapte ett griseri ved å trekke ut gammel mat o.l fra dunkene. Lenger inne i skuret sto det søppeldunker som var nesten tomme,men mange beboere gadd ikke gå den siste meteren med søpla si. Ellers kan nevnes andre biprodukter ved utviklede sivilisasjoner:Latskap,Ov erladiskhet,Underholdning hvor etikk og moral blir stadig mindre viktig og jeg vil legge til utvanning av høflighet. | |
potet | 2010-05-10 10:20 | |
![]() | Nå har jeg passert 6000 spill, og har ikke opplevd direkte uhøflighet en eneste gang. Så de fleste som er her inne oppfører seg eksemplarisk! | |
Valpen | 2010-05-10 11:37 | |
![]() | Jeg er verken sur, ufin eller uhøflig. Dersom noen henvender seg til meg i spillet og skriver ord og ikke forkortelser får de et hyggelig svar. Starter noen spillet med å si: Hei Valpen - ja da er jo hilsenen personlig og de får svar. Men hei, heisann, tfs og tfk fra totalt ukjente motspillere finner jeg lite formålstjenlig å svare på. Jeg har blitt kjent med noen få spillere og dem har jeg mye hygge med underveis i spillet. MIn konklusjon er : litt mer personlighet og mindre påklistrede hilsener. Det får bli opptil den enkelte, men kall ikke oss som ikke hilser som sure eller uhøflige. | |
bris1 | 2010-05-10 12:50 | |
![]() | Dersom forkortelsen tfs skal fungere som en høflig takk for spillet - og det må det gjerne - så hører det med å avvente svar fra motspiller, ikke å stikke av så fort som mulig. Dette er noe både jeg og andre trenger å ta inn over oss. Er tfs noe man bare slenger på fordi "det er noe man gjør", så er det ikke veldig koselig med en slik avslutning. | |
Oheidia | 2010-05-10 13:07 | |
![]() | De fleste her inne er hygelige og jeg har to ganger opplevd uhøflige motspillere. Noen uker siden sist noen kalte meg tufs, ja - og da vant jeg over vedkommende. Vel, bare å merke seg navnet og ikke gidde spille med vedkommende, tenker jeg. Jeg spiller ikke mot maskiner men mennesker. Jeg forbeholder meg retten til å si "hei" ved start og "takk for spillet" ved slutt. Siden noen medspillere er veldig kjapp å logge ut skriver jeg ofte tfs for å rekke å takke for spillet - og det gjør jeg selv om jeg taper og kjenner meg litt irritert på meg selv, på brikkene eller på en altfor flink motspiller. Det er mennesker vi spiller mot, Valpen, og ikke maskiner. | |