Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 410 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
gompedyret | 2009-04-19 12:47 | |
![]() | Det er forstemmende å se at våre yngste spillverter skal få brukt alderen som argument mot seg. På de andre siden: -argumentet blir dårligere for hver dag som går. :) -jeg kan ikke huske å ha sett _noe som helst_ argument som går på den faktiske spillvertgjerningen, hvilket skulle antyde at de tross alt gjør jobben sin svært så bra! | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 12:47 | |
![]() | Kan hende du har rett scapegoat, for vettet har ikke ankommet hodet mitt enda, håper heller aldri det kommer!! | |
scapegoat - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 12:56 | |
![]() | Til den som måtte ønske å tolke min kommentar om Alfa negativt: hun er tydeligvis en svært klok og fornuftig ung dame :) Ikke tull med spillvertene! | |
Sydsklie | 2009-04-19 13:27 | |
![]() | Nice Alfa. Du er drit flink. Hadde aldri trodd du hadde vært så ung hvis du ikke opplyste om det. Jeg støtter innlegget ti Majel 110% | |
Ø N | 2009-04-19 14:06 | |
![]() | Hva er egentlig problemet som noen hisser seg opp om. Ytringsfrihet eller tema på tråden. Ytringsfrihet betyr ikke at dette skal skje. Det startes en tråd om Engelske ord i Norsk språk. Vips så handler tråden om nynorsk kontra bokmål. Det startes en tråd om snoking av ikke medlemmer i profilene til medlemmer av ordspill. Vips så handler tråden om kvaliteten på profilbildene til medlemmene. Det startes en uskyldig tråd om bilde til en av Spillvertene/ Forumvertene. Vips så handler denne tråden om Islam og religion. Jeg kunne sittet å ramset opp tråd etter tråd i forumet men det gidder jeg ikke da jeg regner med at de fleste her inne skjønner tegningen. Ytringsfrihet handler om at mennesker skal få ytre sine meninger fritt i Norge. Denne retten til frie ytringer fratas dette mennesket i det øyeblikket noen andre saboterer og avsporer startet tråd over til et tema som ikke hører hjemme i denne tråden. Spillvert / Forumvert sin jobb her inne handler om å sikre alle medlemmer like rettigheter så når de går inn i trådene å sletter disse innleggene så sikrer de trådstarters rettigget til ytringsfrihet. Men så kommer det mest komiske av alt i debatten om ytringsfrihet. Dvs at de som skriker om at Spillverter/ Forumverter griper inn i ytringsfriheten på ordspill.no er av for lav alder. Hallo er ytringsfriheten i Norge begrenset til å gjelde over en viss alder eller er det opp til hvert enkelt menneske å bestemme hvem som har ytringsfrihet i Norge. Logikken for slike meninger blir dette. Ytringsfrihet passer meg utmerket bare hvis jeg selv får ytre meg fritt mens de jeg ikke er enig meg fratas denne retten. Oppfordringen min til Spillverter / Forumverter blir at de i langt større grad enn det som er tilfelle i dag griper inn i debattene å sletter å rydder opp i de trådene som startes slik at de i størst mulig grad holder seg til tema til trådstarter slik at ytringsfriheten til hvert enkel menneske i størst mulig grad ivaretas på ordspill.no | |
twiver | 2009-04-19 14:16 | |
![]() | Jeg støtter Ø N 's innlegg fullt ut. Spesielt siste avsnitt. Synd at ikke alle kan holde seg til det temaet som trådstarter ønsker. Og en liten oppfordring : la oss holde innleggene til det som "tråden" handler om, og så kan vi jo la være å la oss provosere. Dvs noen skriver sikkert her for å provosere, så hvis vi ikke følger opp så "dør" den tråden ut av seg selv. Ha en fin dag !!! Nå går jeg ut i solen og hører på litt fuglekvitter !! | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 14:54 | |
![]() | Hehe. Styrke ytringsfriheten ved å slette fler innlegg / økt sensur blir nesten så dumt at det ikke fortjener svar. Hvor i all verden kommer det fra at man fratar trådstarter ytringsfrihet ved å komme med et innlegg som kanskje ikke passer 100 % inn i debatten??? Noe så bak mål har jeg aldri hørt. Og hvem skal avgjøre nøyaktig hvor grensen går for hva som er relevant, og hva som ikke er relevant?? Ytringsfriheten blir fratatt ved gjentatt sletting / sensurering av ytringer, noe som vi bør strekke oss meget langt for å unngå. Unntak blir ved direkte ondskapsfulle personangrep, brudd på norsk lov og eller lignende. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 14:58 | |
![]() | Et unntak til da: sletting av 1.aprilspøk-avsløringer, for å glede / lure flere!!!! | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 15:12 | |
![]() | Dere hadde vell egentlig en egen tråd om emnet ytringsfrihet? Ta det der da. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 15:17 | |
![]() | Hehe.....2 personer klager over at temaene blir endret i trådene. Ved å legge ut disse 2 klagene, er det akkurat det de gjør.....det er jo litt artig i seg selv...! | |
gompedyret | 2009-04-19 17:04 | |
![]() | Baltez, jeg må nesten spørre deg: Er dette trolling* for trollingens skyld, slik som tilfellet var med raljeringen din over nynorsk? Man skulle nesten tro det, så mange ladete begreper som du strør rundt deg. Motstander av ytringsfrihet! Nazisme! Ekstremisme! Åkkesom, du berører et par potensielt viktige problemstillinger, og jeg ser at det jeg har skrevet KAN gi grobunn for misforståelser og -tanker, så jeg har tatt meg bryet med å redegjøre litt. En ting kan like gjerne oppklares med en gang: Det er IKKE ytringsfrihet, i formell forstand, på ordspill.no. Dette netstedet er i privat eie, og således er det helt opp til eieren (Aftenposten) å bestemme hva de vil tillate på forum. I praksis betyr dette svært lite for en oppegående ordspilldebattant, for retningslinjene som er nedfelt (og praktiseringen av dem) baserer seg i stor grad på sunn fornuft. Når man er fristet til å "dra en ytrings"* kan det imidlertid være greit å ha i bakhodet at det faktisk ER forskjeller. En av forskjellene går på grov avsporing av tråder. Du vil ikke få besøk av politiet, men ikke desto mindre risikerer innlegget ditt å bli moderert. Vi har dessverre ikke muligheten til å skille ut avvikende innlegg i egne tråder, så inntil det eventuelt blir mulig har vi faktisk veldig få alternativer til sletting og stenging hvis det blir begått overtramp. Så til "røyk og alkohol", tråden du åpenbart har som utgangspunkt. Noen begikk den logiske kortslutning å tro at Rabiaz' uskyldige og humoristiske åpningsinnlegg skulle være en passende bakgrunn for å sveive fram en porsjon flammende religionskritikk. Jeg gjorde det klart at "hit, men ikke lenger" og at flere innlegg i samme gate ville bli slettet. Jeg minnet også på om at det er fullt mulig å ta uenigheten i privat melding. Dette ble ikke tatt til følge, for i tiden like etterpå KOM det flere innlegg i akkurat samme gata, tre i tallet. De ble slettet, slik jeg på forhånd sa fra om. (En liten digresjon: Jeg skjønner at det er provoserende å bli sensurert, men trusler og personkarakteristikker er heller lusne virkemidler om man ønsker å oppnå noe. ARGUMENTER, derimot, det kan gjøre susen.) Jeg ser i etterkant at formuleringen ble uheldig, siden det ble en samrøre mellom korreksen i den aktuelle tråden og min personlige mening om at dette forumet generelt egner seg dårlig for slike tunge emner. Det burde blitt presisert at det var min mening og at temaet du tok opp _kunne_ fungert i en egen tråd i stedet. HER KOMMER VI endelig til det viktige poenget: Jeg opptrådte som jeg gjorde fordi jeg anså det som utidig, upassende og rett og slett uhøflig å kuppe tråden på den måten vedkommende gjorde. IKKE fordi jeg ikke likte meningen hans. Min personlige sympati/antipati for saken er faktisk moderatorgjerningen komplett likegyldig. Slik må det nødvendigvis være for alle moderatorer. Igjen, dette er viktig å presisere. Ingen ønsker et forum der brukerne føler at bestemte meninger (eller personer) blir sensurert, bare _fordi_. Imidlertid ber jeg om forståelse for at vi reagerer når kontroversielle temaer og såkalte "sterke meninger" blir forsøkt paradert helt utenfor sammenheng. Dette handler mer enn noe annet om respekt for sine med-debattanter. *Trolling: Å komme med betente påstander/meninger/virkem idler kun i den hensikt å fremprovosere svar, gjerne negative. *Dra en "ytrings": Argumentere med eller påstå at ytringsfriheten er truet på en eller annen måte. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 17:42 | |
![]() | Vil benytte sjansen til å presisere at jeg aldri har sendt inn noe innlegg i den tråden som du refererer til. Har heller aldri skrevet om eller diskutert religion på ordspill.no, da jeg er helt enig at det finnes vesentlig bedre kanaler til å diskutere dette. Er og meget enig at flere av innleggene som ble sent inn i tråden til Rabiaz var meget upassende, og helt tatt ut av løse luften. Likevel er litt i tvil om sensur er nødvendig (dog jeg har selvfølgelig ikke sett hva som ble slettet (som muligens kan ha vært grovere overtramp enn det jeg har sett)). Når det gjelder statistikk av oppførselen til spillverter, hadde jeg håpet og forventet at det skulle skape mer latter enn seriøsitet. Dessverre ble plutselig debatten blodseriøs, noe som kan være ganske underholdene for meg som for noen gode latterkramper mens jeg sitter på natten og kommer med friske påstander. Da jeg tusler ut av senga litt utpå dagen etter, blir det enda mer latter når man ser de blodseriøse tilbakemeldingene noen av mine innlegg har fått :D Og; hvis du ser mitt tidligere innlegg angående hva som bør sensureres, tror jeg Aftenpostens eget ståsted vil være ganske likt mitt ståsted der! Til slutt lurte jeg på om du tror uttrykket "dra en ytrings", er noe som har kommet for å bli?? | |
gompedyret | 2009-04-19 18:26 | |
![]() | Ironi og sarkasme kan være vanskelige øvelser. Jeg har sett adskillig mer pompøse innlegg enn dine blitt ytret i full alvor. Når det gjelder Aftenpostens "ståsted" for dette forumet er det best oppsummert her: www.ordspill.no/foru...th readid=8 Definitivt ikke forenelig med absolutt ytringsfrihet, men så går ønsket om høyest mulig kvalitet på forumet foran prinsippet om at alle skal kunne si det de vil når de vil. Det er opp til spillvertene å forvalte disse retningslinjene så godt de kan, og det krever ofte at man må kunne ha flere tanker i hodet på en gang. Angående å "dra en ytrings", så er det ikke mitt påfunn, men et minst 20 år gammelt uttrykk som iallefall jeg først kom over på Usenet. Du er neppe den siste til å bruke det heller. :) | |
mymlen | 2009-04-19 19:31 | |
![]() | Baltez: Du håpet innlegget ditt skulle skape latter, sier du. Men så var det altså ingen som lo. Kanskje var det vanskelig å få øye på humoren i utsagnene dine? Så: om ingen ler av en vits - er det da avsender eller mottaker det er noe galt med? Feil sted kanskje - eller til feil tid? Mulighetene er mange. Fordeling av "skyld" er forsåvidt ikke spesielt interessant. Men å gå til angrep på publikum (og spillverter), attpåtil skille ut den yngste i flokken og gå i strupen på henne synes jeg ikke var spesielt heltemodig gjort! Alfa93 framstår som en moden og reflektert jente, og fortjener neppe å bli beskyldt for å ha skjulte agendaer tuftet på hevngjerrighet... Det du kaller "friske påstander" lød mer ut som surmaget kritikk i mine ører - og antakelig i flere enn mine. Humor på trykk er nok en besværlig øvelse! | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-04-19 20:01 | |
![]() | Takk mymlen, da fikk jeg meg en god latter nok en gang. Herlig. Jeg har neppe kontroll over alderen til spillverter, og visste ikke hvem Alfa93 var, før jeg så svaret hennes. Det var et eksempel, og at jeg traff alderen og riktig kjønn til en av spillvertene var nok tilfeldig. Ikke noe mer syting nå da...det blir jo bare mer morsomt for meg, og irriterende for enkelte andre. | |
mymlen | 2009-04-19 20:17 | |
![]() | Fint å kunne bidra til sinnets munterhet :-D | |
MyRuin | 2009-04-19 21:21 | |
![]() | La oss fra nå av ikke ta noe av det baltez skriver som annet enn morsomheter da,- for da blir det vel slik han ønsker det??? | |
Valpen | 2009-04-19 22:20 | |
![]() | Vi tar ikke noen eller noe her inne på alvor heretter foreslår jeg. Vi ler av alt og alle. Forum for nisser er det blitt | |
ave - Administrator | 2009-04-19 22:29 | |
![]() | Ja, hans utsagn er mildt sagt latterlig lattervekkende........... . | |
liselotta | 2009-08-30 12:25 | |
![]() | tipper baltez og 1-A er samme person | |