Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 664

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Sydsklie2009-04-19 13:36
Antall innlegg: 703

Takk Holger - godt sagt.

Jerry1: Jeg var ikke på jakt å diskutere relgion. Hvis du vil det får du starte en egen tråd.

Kattibuskan: Godt sagt - er helt enig. "Mørkemenn" som bruker religion til å gjemme seg bak er skummelt.

Jeg ønsker å høre folks mening om hvor langt en kan strekke grensene innenfor det som har med ytringsfrihet å gjøre.

Jeg mener å huske at Otto Jespersen har dom mot seg for å ha tråkket over streken. Usikker på om jeg er enig eller ikke - men morsom synes jeg den monologen var.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2009-04-19 13:45
Antall innlegg: 710

Du tar feil fullstendig feil Holger !

En noe så uskyldig sak som å trykke ironiske tegninger av en religionsgrunnlegger må være en hver borger i et hvert fritt samfunn sin frie rett. Denne påvirkningen fra Islam er kommet så langt at folk ikke tør stå frem med sine meninger i aviser. Bokstavtro tolkning av Islam har allerede innskrenket yttringsfriheten mye i Norge i dag. men det finnes unntak. Se artikkel i Dagbladet lørdag av Hege Storhaug side 66.

For menneskehetens frihet og utvikling vil jeg ALLTID tale frihetens sak.

Om du ikke kan se all den urettmessighet og skade på mennesker som en bokstavtro samfunnspolitikk basert på Islam har gjort gjennom mange år så er det tragisk. Du må bryte igjennom den tankeverden som godtar at mennesker den dag i dag blir utsatt for stor ufrihet.

Ø N2009-04-19 13:59
Antall innlegg: 725

Hva er egentlig problemet som noen hisser seg opp om.
Ytringsfrihet eller tema på tråden.

Ytringsfrihet betyr ikke at dette skal skje.

Det startes en tråd om Engelske ord i Norsk språk. Vips så handler tråden om nynorsk kontra bokmål. Det startes en tråd om snoking av ikke medlemmer i profilene til medlemmer av ordspill. Vips så handler tråden om kvaliteten på profilbildene til medlemmene. Det startes en uskyldig tråd om bilde til en av Spillvertene/ Forumvertene. Vips så handler denne tråden om Islam og religion.

Jeg kunne sittet å ramset opp tråd etter tråd i forumet men det gidder jeg ikke da jeg regner med at de fleste her inne skjønner tegningen.

Ytringsfrihet handler om at mennesker skal få ytre sine meninger fritt i Norge. Denne retten til frie ytringer fratas dette mennesket i det øyeblikket noen andre saboterer og avsporer startet tråd over til et tema som ikke hører hjemme i denne tråden.

Spillvert / Forumvert sin jobb her inne handler om å sikre alle medlemmer like rettigheter så når de går inn i trådene å sletter disse innleggene så sikrer de trådstarters rettigget til ytringsfrihet.

Oppfordringen min til Spillverter / Forumverter blir at de i langt større grad enn det som er tilfelle i dag griper inn i debattene å sletter å rydder opp i de trådene som startes slik at de i størst mulig grad holder seg til tema til trådstarter slik at ytringsfriheten til hvert enkel menneske i størst mulig grad ivaretas på ordspill.no

Holger2009-04-19 14:24
Antall innlegg: 230

Alle bør få ytre sine meninger fritt, men ytringsfriheten bør forvaltes med fintfølelse, og man bør utvise respekt nok til ikke å tråkke andre på tærne.

At du ikke nevner noe av dette, Jerry1, synes jeg er direkte merkelig. Uten dette tillegget står du for en like bokstavtro tolkning av ytringsfriheten som enkelte tolkninger av islam.

Og med ditt siste avsnitt, som et delvis angrep på meg, basert på meninger/kunnskap jeg ikke har ytret, har du effektivt plassert deg selv på sidelinjen i denne diskusjonen.

maranello2009-04-19 14:27
Antall innlegg: 305

Hehe... Ytringsfrihet!!! det kan man skrive en del bøker om, uten å komme til enighet....Hver og en har sin mening om forskjellige tema som berører verden...det viktigste er å respektere hverandres kultur, tradisjon og tro... uten å legge vekt på hva som er rett eller galt... for da finner vi en hel haug.... hvem har rett???.... Islam er en religion, sant for noen usant for andre... så hva er problemet? Aksepterer dette, har man redusert mange uenigheter....allikevel, man har rett til å beskytte det som er hellig, for Deg og for De... uten å skade følelser eller komme til å krenke noen, men å forklare på en forståelig måte hva, hvordan og hvorfor....forstår du dette også, har du redusert enda mange uenighet... uten å tro at noen er over andre... vi er alle laget på samme "ingredienser"....Hvis noen bruker, kultur, tradisjon eller tro for å skape forviring eller rabalder, TA de og ikke hva de bruker for å oppnå sine skumle mål.....Til slutt vil jeg gjerne påminne at Ordspill er et sted der man skal møte hverandre med gode hensikter, blant annet å spille for å ha det gøy, og trives i et flott selskap med folk som er veldig greie..... nytt været og livet....

Scrabla2009-04-19 14:32
Antall innlegg: 2275

Ytringsfrihet er vel ikke et mål i seg selv. Det er mer et veldig viktig virkemiddel for å få tilgang til all informasjon som er viktig for å gjøre seg opp en mening. Det er også en viktig del av det å kunne ha en demokratisk debatt. Målet er vel heller det store "En bedre verden for alle".
Ja, vi trenger ytringsfrihetens voktere, men må ikke bruke det som et våpen som sårer og krenker mennesker. Da går vi fella "målet helliggjør middelet"
Et annet eksempel: Din mor har gjort noe alvorlig galt og noen mener at vi må henge hennes bilde opp i alle butikker og på alle skoler. Du føler deg såret, krenket og stigmatisert. Livet blir mye vanskeligere for deg. Er det likevel greit, i ytringsfrihetens navn?

maranello2009-04-19 14:43
Antall innlegg: 305

Scrabla: Meget godt eksempel..... Det bør rammes og brukes på offentlige steder......

bearo2009-04-19 17:02
Antall innlegg: 888

I Norge ønsker under 10,000 muslimar inføring av sharia.

I USA ønsker nærmare tretti millionar ei lovgivning med Bibelen som einaste kjelde. (Det vil t.d sei svært utstrakt bruk av dødsstraff, fleirkoneri, og lemlestelsar over ein lav sko.)

bearo2009-04-19 17:06
Antall innlegg: 888

Men så klart. Terror i Nord-Irland, drap av abortlegar og kristeneuropas masseutrenskelse av muslimar kan ikkje måle seg med at muslimar har ei religiøs kledning som verkar å vere veldig lik beduinanes varmeisolerande kledning. Men kvifor stoppe der? Eg synst det verkar utruleg varmt å vere ortodoks jøde. Hatt og skjegg og musefletter. Eg svettar berre av tanken. Og lat meg ikkje begynne med dei misforstått kristne - dei amiske. Rett nok slipp dei bart, men huttemegtu! Og julenisseuniformen i ein varm skorstein?! Drep dei alle. No!

gompedyret2009-04-19 17:26
Antall innlegg: 4381

Jeg mener at nettopp _fordi_ ytringsfrihet er et så viktig virkemiddel blir det et mål i seg selv.

Retten til å kritisere en ideologi eller en religion med de virkemidler man måtte finne for godt er viktigere enn hensynet til de som måtte føle seg støtt fordi de identifiserer seg med religionen eller ideologien.

gerdmarie2009-04-19 17:48
Antall innlegg: 265

Jerry1 - gsbj påsto ikke noe om Muhammedtegningene. Hun stilte spørsmål om hva som var hensikten med å bruke dem. Det er viktig å lese grundig før man setter igang med å si din mening om en påstand som ingen har kommet med.

gerdmarie2009-04-19 17:49
Antall innlegg: 265

Rettelse: .. med å si sin mening om...

Cygnus2009-04-19 20:03
Antall innlegg: 44845

Når det gjelder Otto Jespersen, fant jeg det påfallende at han ble hysterisk da noen nevnte/skrev om hans kones (ufrivillige) abort - så det finnes altså grenser for ytringsfrihet i hans verden???? (la meg også si at jeg ikke synes OJ er særlig morsom for det meste og at jeg personlig ville prøve unngå det jeg trodde folk ble triste eller støtt av)

Jerry1 - Ikke medlem lenger2009-04-19 22:37
Antall innlegg: 710

Ja det er jo det som er det store problemet med å kritisere en religion. noen mennesker har religionen sin som en støtte i hverdagen og i livet og er gjerne oppvokst i og født i en religion. Da kan det virke destruerende og negativt for egenverdet og selvfølelsen at noen kritiserer religionen. Da jan det være det viktig at den som kritiserer nyanserer og nevner ting som bokstavtro tolkning, bakenforliggende budskap, og ulike former for praktisering av den enkelte religionen i ulike samfunner alt fra det positive, oppbyggende og inkluderende til det negative, nedbyggende og ekskluderende, og blandinger herimellom.

Imidlertid som innleggsskribent så kan man jo ikke skrive en hel bok for hvert innlegg man skal poste. Min generelle holdning er å være en representant som stiller kritiske spørsmål ved en religion eller samfunnssystem og påpeker dette på en sterk måte.

Sydsklie2009-04-20 15:48
Antall innlegg: 703

Mange fine meninger her. Mange forskjellige meninger om ytringsfrihet. Noen mener det ene og andre det stikk motsatte.

Noen drar inn relgion og har sterke meninger om det.

Jeg ønsket med denne tråd å se hvilke meninger folk har om ytringsfrihet og hva en kan tillate seg.

Synes temaet er debatert nok i denne sammenheng og på dette nettsted.
Håper fremtidens heftige debatter bør være om ordspill og andre vittige temaer.

Takk for Deres meninger
Sydsklie

Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?