Spillrom
Sjiraffen19
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede19
Mobilspill
Pågående8 277

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
stimmelimm2009-05-16 01:24
Antall innlegg: 39

Uffda, dumt en ikke kan slette innleggene sine..går litt fort i svingen her..Jeg gjorde mye annet i Italia enn å lese bøker. Fikk med mye av både Pisa, Roma, Firenze og to små badebyer på togturen vår:-) Anbefaler det til alle!!!

AaseB2009-05-16 01:46
Antall innlegg: 8147

Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer er ei fantastisk fin historie.

scapegoat - Ikke medlem lenger2009-05-16 01:47
Antall innlegg: 225

Harstad: Erik F hansen er en av våre bedre for tiden her til lands. Anbefales :)

ensommerfugl2009-05-16 01:50
Antall innlegg: 5

For de som liker krim er absolutt Camilla Läckberg å anbefale! Begynn med den første boka fra stedet Fjällbacka (er gitt ut seks så langt): Isprinsessen, så får du de to neste i en dobbeltbok som er kjekk å ta med seg (selv om den er tung) (Predikanten og Steinhuggeren). Man må ikke lese de i rekkefølge for sakene har ingen sammenheng, men da de handler om de samme personene rundt mordgåtene er det best å begynne i riktig ende :-)

Ellers finnes det en engelskspråklig forfatter som heter Karin Slaughter, hun skriver sinnsykt spennende bøker, men er usikker på om hun er oversatt til norsk.

Det finnes jo et hav av gode bøker i alle sjangre, men for de som kaster seg i støvet av Tusen Strålende Soler osv; gå inn på Amazon.com og bestill Portrait of a Turkish family... Da kan vi snakke nydelig historie som er til å grine av. Dessverre ikke hauset opp på samme måte som ovennevnte, men så ble den da også gitt ut første gang i 1950 og er skrevet av Irfan Orga.

God lesing, og god ferie!!!

Sjøløve2009-05-16 13:31
Antall innlegg: 11

Dette er ikke krimbøker, men det er i alle fall mine favoritter:
- Beatles av Lars Saabye Christensen
- Drageløperen og Tusen Strålende Soler av Khaled Hosseini
- The Da Vinci Code av Dan Brown (den er best på engelsk)
- Boktyven av Markus Zusak
- Doppler, Volvo Lastvagnar, Naiv Super og Muleum av Erlend Loe.
Og så klart alle Harry Potter-bøkene.

Anja832009-05-16 13:54
Antall innlegg: 148

Åå, nå kom jeg på en fantastisk og sær bok som kan passe bra til alle ord-nerder. :-)

Boka heter "De beste blant oss" og er skrevet av språkforsker og forfatter Helene Uri.

Alfa932009-05-16 14:06
Antall innlegg: 7771

Bra, Sjøløve!

-Harry Potter er virkelig tidenes beste bøker. Ikke bare for ungdom, men også for barn og voksne. Hele min familie har lest alle sammen noen ganger (vi har tre eksemplarer av Harry Potter and the Deathly Hallows, ett hver til meg, mamma og pappa).
Det er mange voksne som ikke vil prøve Harry Potter (Det er da en barnebokserie?!?), men det er bare tull, Harry Potter passer for alle! (Fantasy)

-Du sier du ikke liker Anne Holt, men jeg har nylig begynt å lese en av hennes serier ("Det som er mitt", "Det som aldri skjer" osv.), og de bøkene liker jeg veldig godt. Ikke nødvendig å lese dem i rekkefølge, men absolutt det beste. (Krim)

-Da Vincikoden er utrolig bra, og også flere av de andre bøkene til Dan Brown. (thriller)

-De Åtte av Katherine Neville likte jeg godt. (thriller)

-Blodføre av Eskil Aasmul (alias LoboTommy) er også å anbefale;) (thriller)

Sjøløve2009-05-16 14:39
Antall innlegg: 11

Helt enig ang. Harry Potter-bøkene, Alfa93. De er kjempespennende og er veldig vanskelige å legge fra seg.
Som du sa, de passer for alle! :)

Rabiaz2009-05-16 14:57
Antall innlegg: 897

EKTE SOMMERBOK:

MIRAKLENE I SANTO FICO,
aldri lest noe vakrere!!

eterem2009-05-16 16:50
Antall innlegg: 1882

Sommerfugl: Karin Slaughter oversatt til norsk, jeg tror jeg har lest alle av henne, hun skriver veldig bra!

harstad2009-05-16 21:39
Antall innlegg: 10

Helt enig Scapegoat. Erik Fosnes Hansen er en av de bedre! Der er Løvekvinnen min favoritt. Måten han klarer å beskrive ensomheten til denne jenta i barneårene ga meg stor respekt for ham som forfatter. Beretninger om beskyttelse og Salme ved reisens slutt var også vakre bøker. Den siste handler om handler om de syv musikerne som seilte med Titanic (ikke de virkelige personene), og som spilte salmer da skipet gikk under. Fosnes Hansen liker å skrive om tiden rundt 1900-tallet, og det er spennende å bli med ham tilbake til fortiden.

fredmol2009-05-17 01:33
Antall innlegg: 147

Støtter Rabiaz - særlig alle italofile vil like den.

mariroen - Ikke medlem lenger2009-05-17 16:44
Antall innlegg: 17

Anbefaler "Lykka er ein sjeldan fugl" av Anna Gavalda
"Et hav av valmuer" av Amitav Ghosh

liselotta2009-05-17 16:53
Antall innlegg: 564

Et tips til: Tove Nilsens triologi; Skyskraperengler/sommer og G for Georg er herlig sommerlektyre :-)

Edro2009-05-17 18:36
Antall innlegg: 331

Ny svensk krimskriver på trappene: Johan Teorin, har lest den første :Skumringstimen..anbefale s, nr 2 har også kommet :Nattefokk...

mymlen2009-05-18 08:22
Antall innlegg: 701

Da Vinci koden bør du få med deg, om ikke du allerede har lest den. Ellers ser jeg at ingen har anbefalt Marianne Larsson. Hun har noen fascinerende bøker hvor hun fabulerer over deler av bibelhistorien. Ikke krim - men spennende på sitt vis! Anbefaler særlig "Den som vandrer om natten" og "Maria Magdalena den elskede" (? LITT usikker på om ordlyden i siste tittel er helt korrekt). Og en triologi som jeg mener heter "Paradisets barn" Underfundige, vakre og engasjerende bøker, selv for en agnostiker... :)

mymlen2009-05-18 08:24
Antall innlegg: 701

Og PS: riktig god ferie! Fikk meg til å begynne å glede meg til min egen! Og nå har også jeg fått en del hete bok-tips :)))

fredmol2009-05-18 10:25
Antall innlegg: 147

For å svare på ønsket om krim/spenning/action: Robert Wilson! Særlig hans to fire-boks-serier om hhv Bruce Medway og Javier Falcon (står på venteliste for den siste Falcon-boka på biblioteket nå).

malleskuinor2009-05-18 11:57
Antall innlegg: 49

Du burde/må lese Camilla Làckenberg sine bøker. Det er krimbøker, og utrolig spennende og morsomme. Det er en svens forfatter. ANbefales på det sterkeste!

Rokiskis2009-05-18 12:32
Antall innlegg: 69

Ikke bare skjønnlitteratur må leses:

Hva med Antony Beevor ? Det meste er også i pocketutgave:

Stalingrad
Berlin. Nederlaget 1945
Kreta. Okkupasjon og motstand.
Kampen om Spania.

Nær og spennende historie.
Supplér gjerne med Tamelander/Zetterling, f.eks
"Det ariske idol" av Emberland/Roughtvedt

Simon Sebag Monterfiores biografier om Stalin er glimrende,
og reiselitteratur av Torbjørn Færøvik og i høyeste grad William Dalrymple.

Også - som skjønnlitteratur, selvsagt Patrick O´Brian´s herlige, ramsalte bøker.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?