Spillrom
Sjiraffen | 5 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 5 |
Mobilspill
Pågående | 8 167 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
korsa1957 | 2009-09-29 17:40 | |
![]() | Dere er heldige som har tog. Her er det knapt bussavganger. | |
korsa1957 | 2009-09-29 17:43 | |
![]() | Hei Duppedingser, hva med oss som MÅ bruke bil for å komme oss til jobb, barnehage, butikk osv. pga. ELENDIG kollektivtilbud. Nå er du urettferdig og egoistisk. | |
Duppedingser | 2009-09-29 18:16 | |
![]() | Jeg skjønner jo selvsagt at mange er avhengige av bil i dette utstrakte landet. At du skal ha dårlig samvittighet for å kjøre barna i barnehagen er ikke det jeg mener. Hovedproblemet er jo at det er for dårlige kollektive tilbud nesten over hele landet. Politikere som bare snakker om motorveier tenker kortsiktig og har ingen helhetlige visjoner. Jeg vil jo understreke at vi har hatt velfungerende samfunn før bilen fikk sitt inntog også. Egoismen går litt på det at det er ikke gjennomførbart at alle i voksende økonomier som Kina og India skaffer seg en bil pr husholdning. Det er uansett lov å tenke igjennom hva slags bil man har. Mange som bur i by har svære biler, gjerne med drift på alle fire hjula, for å kjøre på hytta noen ganger i året. Så de må jo være de første til å ta imot litt kritikk. | |
meisa | 2009-09-29 18:23 | |
![]() | Har du sjekket hva buss kosster? | |
korsa1957 | 2009-09-29 18:54 | |
![]() | skjønner at du bor på østlandet og ikke i nordnorge når du mener at man kun har behov for 4-hjulsdrift kun for å kjøre til hytta. Og når det gjelder det velfungerende samfunnet før bilen fikk sitt inntog så var det en skole, butikk og arbeidsplasser i nesten alle små avholl rundt i landet. Slik er det ikke lenger, butikker, skoler og arbeidsplasser blir nedlagt over en lav sko og man må lengre og lengre for å komme til de nevnte tilbud. så det utsagnet var direkte skivebom. Du kan dessuten ikke sammenligne Norge med India og Kina. | |
Torill | 2009-09-29 19:32 | |
![]() | De fleste bilturer i Norge er på under 1 km. Av disse igjen vil jeg anta de aller fleste er unødvendige. | |
Duppedingser | 2009-09-29 19:43 | |
![]() | Du snakker om skivebom. SKal vi se hvor mange rette du får? 1 Jeg bur i Bergen -0 poeng 2 Nei jeg mener ikke at man kun har behov for 4-hjulsdrift for å kjøre bil til hytta, man har behov for å kjøre over noen fartsdumper i byen også samt å bruke den til statussymbol. Poenget mitt var jo at ikke alle har en bil med 4-hjulsdrift for å kjøre i terrenget - 0 poeng 3 Du er jo enig i at det var ett velfungerende samfunn før bilen og at samfunnet er forandret er vi vel enig om også? For meg virker det som du ser på det samfunnet vi har i dag som noe evigvarende. -0 poeng 4 Man kan ikke sammenligne Norge med India og Kina fordi...? Saken er jo at man er nødt til å tenke globalt. Norge er en del av verden og vi blir absolutt påvirket av hva som foregår både i India og Kina. Norge er faktisk ikke inne i en boble, beskyttet mot resten av verden. -0 poeng Men du skal få 1 poeng for å være kverulant. (Håper jeg klarte å provosere deg litt nå for det klarte du med det svaret du ga korsa1957.) | |
ajnor | 2009-09-29 19:43 | |
![]() | Hehe... Nå bor jeg forholdsvis sentralt på Østlandet, på flateste Hedmarken, og jeg lurer egentlig på hvordan jeg skulle fått kabalen til å gå ihop uten bil. Levere barn i barnehage og så komme meg til jobben til 1. time, og så hjemover etter jobb og rekke barnehage OG komme derfra og hjem... Det ville bli lange dager, gitt - hvis jeg skulle stole på off. transport... | |
korsa1957 | 2009-09-29 19:52 | |
![]() | Da var vel dagen berga for deg? For du var vel ute etter å kverluere selv regner jeg med ;) | |
korsa1957 | 2009-09-29 19:53 | |
![]() | Unnskyld, mente kverulere ... | |
Duppedingser | 2009-09-29 20:09 | |
![]() | Kan ikke si at det er mitt mål å kverulere. Kan i så fall møtes på midten og si at dette er en dårlig plass for å diskutere tyngre emner. Har iallefall erfart at oppfattelsen av det jeg skriver i dette forumet spriker i alle retninger der også forsiktige uttalelser fort blir møtt en knyttneve. NÅr det gjelder deg korsa så hadde jeg forventet at en 57-modell hadde kommet med litt flere innspill selv istedet for (som i dette tilfelelt) å bare plukke i mitt innlegg. På den måten har jeg ingenting å ta deg for, men blir nødt til å forsvare meg selv om du skjønner hva jeg mener. | |
Cygnus | 2009-09-29 23:16 | |
![]() | Picassa - jeg lurer virkelig på om jeg har glemt noe? var det billigere busspriser i Bondevik-tiden? som så, med den rød(halv)grønne regjeringen, ble dyrere? Men det er klart at det er kjempemange ting som er billigere i Spania - jeg skjønner bare ikke hva det beviser. Likevel - det som er viktig er at bilisme reduseres - det er bare så forbasket vrient i et land som vårt, langstrakt, grisgrendt (ja selv det å bygge veier og jernbaner er virkelig dyrt og vanskelig i fjell-landet) og tanken på samme bilismenivå i Kina og India og andre folkerike land burde få enhver til å tenke litt over saken! (jeg var i Kina for noen måneder siden og det er allerede forurenset og overfylt trafikalt sett!) | |
korsa1957 | 2009-09-30 08:08 | |
![]() | trenger ikke komme med flere innspill, du har egentlig dekket de fleste. Slutte fred nå :) Ha en fin dag. | |
ninka1 | 2009-09-30 23:40 | |
![]() | tja, kollektiv transport er i alle fall bedre enn laaange bilkøer ;D men, det er litt dyrt. skulle at bussen ett eller to busstopp videre, og det kostet 13 kroner! det var bybussen... ja, det er jo ikke så mye, men allikavel, 13 kroner! hadde jeg visst det, så hadde jeg heller gått. men venneina mi sa at jeg måtte. og, til de som eventuelt måtte lure. jeg er ett barn, og jeg syns 13 kroner er mye. | |
vyxir | 2009-09-30 23:58 | |
![]() | bussprisene i Spania forteller vel aller mest om hva spanske bussjåfører tjener...?? | |
picassa | 2009-10-02 00:00 | |
![]() | HVa med subsidiering av kollektivtransport.Norge er det landet i Europa som er daarligst paa det.Eller kommer veldig langt ned paa lista. Regjeringen loeser ikke miljoe spoersmaalene med aa forlange bompengeavgifter,de maa gi innbyggerne et alternativ til privatbilismen Fordi kollektivtransport er godt utbygd i her vi bor,blir det ogsaa brukt.Du vet at det alltid kommer en buss. Og bussene er fylt opp med folk. | |
vyxir | 2009-10-02 10:49 | |
![]() | Hmmm - sist jeg kjørte i Spania, måtte jeg betale ganske mye i bompenger. Hvis det var sammenligningen. Dessuten bor folk i Spania mye mer konsentrert, til og med på landsbygda bor de fleste i en landsby hvor det er greit å organisere en buss som når de fleste. I Norge er folk spredt for alle vinder, og vi kan ikke ha en buss til hver gård i hver bygd. Dessuten ligger nye boligfelt langt oppå heia siden alle skal ha utsikt, og det ikke er lov å bygge på dyrka mark. Et veldig godt forslag kom her for et par år siden: Bygg ut jernbanekapasiteten rundt Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og evt Kristiansand. Bygg så nye småbyer med 20-30 000 innbyggere med 10 km mellomrom langs jernbanen. Og ikke minst: godta at bygdene avfolkes. Da kan Norge sammenlignes med Spania. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-10-02 11:49 | |
![]() | Picassa: Hva menes egentlig med lyntog tur/retur Malaga-Sevilla 30 Euro?? Det går IKKE lyntog (AVE) mellom disse byene. Det går tog som stopper få ganger, og bruker 1 time og 55 minutter mellom disse byene. Lyn?? Man skal være godt opp i åra for å ikke gjøre strekningen raskere i bil, dessuten koster det i overkant av 60 Euro tur/retur. Du kan riktignok komme tur/retur for i overkant av 30 Euro, men da er det lokaltoget som stopper overalt, og bruker 2 timer 30 minutter - nesten så jeg kan jogge ved siden av toget da. Lyntoget i Spania er dog fantastisk, men grisedyrt!! Det koster jo stort sett dobbelt eller tre ganger så mye som det gjør å fly. Og den miljøgevinsten tror jeg jeg driter en ganske lang marsj i asså. | |
picassa | 2009-10-03 23:51 | |
![]() | beklager,jeg gjenga noe venner av meg fortalte meg.Jeg har ikke tatt lyntoget selv.Jeg skrev Málaga-Sevilla,mente Málaga-Madrid.Koster fra 22 € til 135€,eller Sevilla-Madrid som koster fra 22-130 €.Saa er det mulig aa reise fra malaga til Sevilla for 44€.Barcalona -Madrid koster fra 40€ til 215€ Toglinjene er utbygd for 350 km.i timen,men av sikkerhetsmessige hensyn kjoeres det bare i 300km.i timen :) Både til Málaga og Barcelona er raskeste reistid med AVE i overkant av 2,5 timer. Det betyr mer enn en halvering av reisetiden i forhold til bilen og omtrent like raskt som flyet. For reiser du med fly må du først ut til flyplassen, sjekke inn i god tid, gjennom sikkerhetskontroller og beregne godt med ventetid. Med toget reiser du fra bysentrum til bysentrum. | |
Molly Mus - Ikke medlem lenger | 2009-10-04 15:08 | |
![]() | Nå er jeg tilbake fra Gol og turen kostet 1640 kr. tur/retur og i tillegg kr. 900 tur / retur fra Gol til hotellet. Å kjøre bil samme strekning ville koste ca 500 kr. så jeg syntes fortsatt det er dyrt å kjøre kollektivt. Beklager regnefeilen i begynnelsen, da jeg mente at toget kostet over 1800, men håper dere kan tilgi meg den. Jeg har ihvertfall klart å engasjere noen slik at det ble en diskusjon ! Ha en fortsatt fin dag ! | |