Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 500 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Duppedingser | 2009-10-20 18:54 | |
![]() | Jeg har ikke gått god for denne siden om du lurte på det, den er bare en del av den totale mengen informasjon på nettet. Her har vi på en måte ytterkantene med nyhetsspeilet i den ene enden og folkehelseinstitutten i den andre. Jeg var jo inne på det i første innlegget. Hvilken informasjon kan man virkelig stole på i forbindelsen med svine-influensaen? Media har som vanlig sprikende opplysninger, og til dels mangelfulle og motstridende. Folkehelseinstituttet har pr. i dag IKKE hele befolkningen med seg i alle deres uttaleser nettopp fordi det ligger så mye mer bak. Sannheten finnest nok en plass i midten. | |
miamaria | 2009-10-20 21:01 | |
![]() | skal ikke, enda jeg har astma. måtte vært flott å dø som svinepels da! | |
lillemy001 | 2009-10-20 22:28 | |
![]() | Jeg skal ikke ta den og det anbefaler jeg heller ikke oss som er friske ellers.. men dei som har dårligt imunforsvar burde vel ha tatt den.. | |
Lynge | 2009-10-20 22:35 | |
![]() | Jeg skal ikke ta vaksinen! Har godt imunnforsvar og jobber i en bakterie bombe | |
ave - Administrator | 2009-10-21 01:01 | |
![]() | Dette er skikkelig skremmende lesing; her er det mange som ikke har skjønt hvor alvorlig situasjonen egentlig er. La meg ta utgangspunkt i uttalelsen til Darksome om at ungen hennes ikke har deltatt i det vanlige vaksineprogrammet for barn her i landet, og han har heller ikke vært syk noen gang. Denne uttalelsen forstår jeg som at han ikke har hatt noen av sykdommene som vaksinen vaksinerer MOT. Betyr det da at Darksome sin unge er en spesielt frisk unge med et ekstremt godt immunforsvar? Nei, det betyr nok bare at han ikke møter smittekilder i sine omgivelser, antakelig fordi ALLE DE ANDRE følger vaksinasjonsprogrammet slik at det ikke blir smittespredning. Sett at det er MANGE som tenker som Darksome og lar være å vaksinere ungene sine. Hva skjer da? Jo, da åpnes det opp for flere mulige smittekilder og smitteveier. Det betyr tilbakekomst av mange av de sykdommene vi nå er vaksinert mot; meslinger, kusma, røde hunder, kikhoste, polio og tuberkulose. Vi som er gamle nok har hatt disse sykdommene og kan huske hvor ille det var. Det hendte at noen døde eller fikk ettersykdommer med varige mèn. I tillegg kunne voksne smittes slik at mennene ble infertile pga kusma eller at gravide kvinner fikk skader på fosteret som resultat av smitte av noe så "uskyldig" som røde hunder... Gjennom massevaksinasjon er dette problemert redusert betydelig. Men så skjer det vanlige, historieløsheten får fotfeste. Folk (mødre spesielt) vet ikke lenger hvorfor man satte i gang vaksinasjonsprogrammet fordi de selv er en del av det. Det betyr kort fortalt at sykdommene nå bare er et begrep; en tanke, og ikke noe konkret som innebærer sykdom, lidelse og død. Derfor får tullete tanker som at "ungen min skal ikke få noen kunstige ting inn i kroppen sin via en sprøyte etc etc" fotfeste i et ellers oppegående folk. Denne misforståtte omsorgen overfor egen unge betyr i praksis at man åpner smitteveiene som har vært stengt i 3-4 tiår pga vaksinasjonene som de aller fleste mødrene opptil 40-årene har vært gjennom. Mest sannsynlig har de ikke ofret en tanke på dette heller, før de får spørsmålet om vaksinasjon på helsestasjonen. Så over til svineinfluensaen med dertil hørende vaksine. Hensikten er akkurat den samme her som ved massevaksineringen av barn som nevnt ovenfor. Målet er å lage mange nok "blokker" mot smittespredningen generelt i befolkningen. Egotanken om at "jeg tåler denne influensaen så derfor vaksinerer jeg meg ikke" er et dårlig styringsredskap. For det første vet man ikke om det er tilfelle, siste studier viser at presumptivt friske, ikkesyke mennesker har dødd av influensaen. Det er også slik at pandemien kun er i starten av forløpet; sjekk f.eks prosentvis økning i smittetilfeller i Oslo-skolene siste uke... Andre steder i verden er nå inne i sin smittefase 2 og rammes enda kraftigere. Jeg vil påstå at man foretar en umoralsk handling ved ikke å vaksinere seg mot svineinfluensaen. Om man kun hadde valgt å gamble med egen helse så er det en privatsak, men når konsekvensen av å la være å vaksinere seg betyr at man blir smittebærer til andre så gir det en annen dimensjon på problemstillingen. Hvor mange av dere som vegrer dere mot vaksinasjon her i forum er i kontakt med ungdommer/unge voksne? Er dere klar over at denne gruppen er mest utsatt for de dødelige konsekvensene av influensaen? Selv uten at de har sykdommer på forhånd? Er det riktig at enkeltindividets ufaglige funderte synsinger skal bety liv eller død for andre? Har ikke alle et kollektivt ansvar for å redusere pandemien mest mulig? Vi er faktisk blitt opplyst om omfanget og konsekvensen av sykdommen, hvorfor ser det da ut til at folk "driter" i det? Må alle få et dødsfall i familien før man skjønner alvoret? Til slutt, ser at det er kommentarer på noen av innholdsstoffene i vaksinen. Interessant, med tanke på hvilke stoffer som folk fyller seg med av alkohol, nikotinholdige produkter, ferdigbearbeidet mat, andre medisiner og andre rusmidler. Hvor mange i dette landet er det egentlig som er økologiske sauebønder med potet og grønnsaker på si uten tilsetningstoffer av noen art? Dummeste argumentet som fins på hvorfor man ikke vil ta vaksinen, spør noen meg! Så min konklusjon og oppfordring til alle ordspillere; ta vare på , mann, kone, kjæreste, mor, far, søster, bror , barn, nevø, niese, søskenbarn, kollega, medelev, besteforeldre, nabo, læreren, butikkmannen og dama, treneren, fotballaget, korpset, håndballaget, revygruppa, kulturhuset, venner, kinobesøkende og alle andre; GÅ OG VAKSINER DEG MOT SVINEINFLUENSA | |
Glory | 2009-10-21 03:01 | |
![]() | Hm - takk for et godt innlegg ave. Har selv lurt veldig de siste dagene på om yngstejenta her (astmatiker) skal ta vaksinen slik sykehuset ønsker. Synes ikke det er gøy å sprøyte inn slike ting vi kanskje ikke vet effekten av på sikt. Dessuten virker det jo faktisk som det er de som ellers er friske som dør av dette, så da er det vel de to andre jentene som burde vaksineres, da? Selv er jeg heller ikke "norgesmester i immunforsvar" som en lege sa til meg for en tid siden… Mine barn har fulgt vaksinasjonsprogrammet forøvrig, med unntak av hvp-vaksinen yngste ble tilbudt i høst. Er enig med deg i at fordelene nok må sies og overvinne eventuelle ulemper ved disse vaksinene, og med resonnementet ditt forøvrig. Men, for å ta det fra en annen vinkel: Er det noen ordspillere her som er leger? I tilfelle; ville dere gitt deres egne barn denne vaksinen? | |
miamaria | 2009-10-21 09:20 | |
![]() | veldig bra, ave. du har trolig ikke noen vaksine-skadde/dødsfall i din nærhet. | |
slaraffen | 2009-10-21 10:14 | |
![]() | Ja, jeg skal ta den, både på meg og barna mine. Jeg har nær familie i risikogrupper som vil dø dersom de får denne sykdommen. Oppfordrer ALLE til å ta vaksinen!!! | |
GreteSB | 2009-10-21 10:36 | |
![]() | Jeg skal også ta denne vaksinen, dersom jeg får tak i den her! Jeg håper alle tar den selvfølgelig. Og jeg velger å stole på helsemyndighetene. | |
ave - Administrator | 2009-10-21 11:16 | |
![]() | miamaria; sannsynligheten for å dø eller få senskader av de sykdommene vi vaksineres mot er mye større enn skadeomfanget ved vaksinering. For enkeltindividene som rammes av sykdom og død vil det alltid være en traumatisk hendelse. | |
darksome | 2009-10-21 13:28 | |
![]() | jaja... jeg bare venta på at det kom et inlegg om at vaksinasjonen reddet jordkloden fra sykdommer... har hatt denne diskusjonen utallige ganger, så gidder faktisk ikke enda en... vet rimelig godt at jeg står nokså alene der. men ta en titt her og fortell meg en gang til at det er vaksinene som har gjort at disse sykdommene har blitt nærmest utryddet img291.imageshack.us...ks iner.gif | |
Avery | 2009-10-21 16:12 | |
![]() | Jeg har ikke lest alle innleggene her, så jeg vet ikke om det har kommet opp. Men har noen en link eller har det i hodet, hvilke bivirkninger man kan få av vaksinen? Jeg vil gjerne lese om de. Tidligere har jeg ikke brydd meg så mye om denne svineinfluensaen, men etter at jeg var hos legen i dag, og han rådet meg til å ta den, pluss at helt friske mennesker har dødd av den, så vil jeg vite mer om vaksinen. | |
Anja83 | 2009-10-21 16:36 | |
![]() | Veldig bra innlegg fra ave! Jeg har også vært skeptisk til å ta denne vaksinen, fordi jeg har lest så mye om at den ikke er godt nok testet ut. Men jeg er gravid, og vet at sjansene mine for å bli alvorlig syk av svineinfluensa er mye høyere enn hos friske mennesker/ikke-gravide. Etter mye tenking og lesing, heller jeg derfor veldig mot å ta vaksinen. Jeg tror at konsekvensene ved ikke å ta vaksinen er større enn konsekvensene ved å ta den. Selv om jeg er en smule skeptisk til å ta vaksine mens jeg er gravid.. Og som ave skriver; det er et veldig godt argument å ta vaksinen for å hindre spredning av en sykdom som enkelte mennesker kan dø av. | |
gompedyret | 2009-10-21 17:57 | |
![]() | darksome: den grafen du linker til er da temmelig unyttig som argument for det du påstår. Grafen viser tydelig at det er snakk om _dødstall_, mens det du snakker om er den generelle forekomsten av sykdommen. Det er ingen voldsom overraskelse at dødeligheten for infeksjonssykdommer var særdeles mye høyere for hundre år siden enn i dag, heller ikke at difteri fremdeles kan være en potensielt dødelig om du først får den, vaksine eller ikke. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-10-21 20:16 | |
![]() | Heia ave! | |
darksome | 2009-10-22 08:48 | |
![]() | men gompedyret, er det ikke innlysende at tilbakegangen på dødstall må ha noe med den mye lavere forekomsten av sykdommen å gjøre? bedre levevilkår/hygiene => mindre sykdom. og ave jeg siktet ikke bare til sykdommene det vaksineres mot, han er generell aldri syk, og ikke plaget med verken astma eller eksem eller allergi som nesten HALVPARTEN av barna på hans alder har nå om dagen. og ja, jeg er overbevist om at det er takket være ikke-vaksinasjon. en annen sak.. jeg verken røyker, drikker (en gang i halvåret kanskje), ikke noe kaffe eller brus.. og jeg leser faktisk etikettene på matvarene jeg ikke har kjøpt før for å se hva som er oppi maten! sier seg selv at vi ikke bruker halvfabrikata, hjemmelaga potetmos er mye bedre f.eks ;) og brød man lager selv smaker også hakket bedre... osv osv.. | |
Sanka | 2009-10-22 10:22 | |
![]() | Kjempe bra innlegg AVE! Jeg har ikke tenkt på å ta vaksinen i det hele tatt, men etter innlegget ditt har jeg begynt å tenke at jeg kanskje burde gjøre min plikt i samfunnet ved å ta den allikevel. Hvis alle ville tatt vaksinen, så ville forhåpentligvis smittekildene bli borte, og færre vil blir syke, og *bank i bordet* at ikke flere vil dø. Man får selv vurdere det forskjellige opp mot hverandre, men...helsemyndighetene og landets leger og forskere ville jo strengt talt ikke vaksinert oss med en vaksine som FØRER til død istedenfor immunitet og "friskhet". Ha en fin dag :) | |
Helhet1 - Ikke medlem lenger | 2009-10-22 15:49 | |
![]() | Sjelden jeg skriver her, men denne gangen kan jeg ikke la være. Er veldig enig med darksome, og dette er info for de som ønsker å begynne med å utvide sin horisont: www.falcktrading.com...am p;x=7648 | |
maritiren | 2009-10-22 16:02 | |
![]() | Hurra for ave's lange, fornuftige innlegg, vedder for at du er sykepleier! Det er som om jeg skulle ha sagt det selv :) Tenk på moralen oppi dette. Hadde lenge tenkt til å si nei, men forstår at det har en stor kollektiv betydning! | |
anino | 2009-10-22 16:07 | |
![]() | Regner med at det blir til at jeg tar den... Jeg har av-nodal så skal høre med hj.spes om jeg skal ta den... Jeg kjenner til flere som har blitt syke av vaksiner (eller de regner med det er pga vaksiner f.eks. ME) Men jeg er så "blond" at jeg følger saueflokken og unga mine er vaksinert ;) | |