Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 241

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Tredis - Ikke medlem lenger2010-01-08 14:54
Antall innlegg: 45

Celina Samartin har enda en bok...Drømmehjerter. Veldig god den også, en får innblikk i forholdene på Cuba i det Castro tok makte der.
Spennende lesing.

Tredis - Ikke medlem lenger2010-01-08 14:59
Antall innlegg: 45

Har også lest Stieg Larson og syns bøkene var bra, men såg første filmen og syns den var grusom....bare gørr og blod og vold.
Bedre å lese.
Likeså Bienes hemmelige liv, var supergod bok, men filmen likte jeg ikke.
Så BOK er best !
Flott med disse anbefalingene av bøker, takker for tips.

AaseB2010-01-08 15:37
Antall innlegg: 8147

Jonathan Safran Foer er ein ung, amerikansk forfattar. Etter å ha lest hans "Extremly Loud and Incredibly Close", klarte eg ikkje å starte på ei ny bok på ei god stund. Den handlar egentleg om ein gut som mista faren sin i tvillingtårna i september 2001. Historien er spekka med fantastiske personbeskrivelsar og er innimellom veldig humoristisk. Nå for litt sidan såg eg filmen "Everything is Illuminated" som er filmatiseringa av Safran Foers andre bok. Den er like fantastisk. Begge anbefalas på det varmaste. :-)

mcsnurp2010-01-08 15:39
Antall innlegg: 88

Hei HotLips - det sies at alle snobber på noe, og i så fall er det helt greit for meg å snobbe på bøker :) For meg er det 3 kategorier med bøker -
1. de dårlige
2. de spennende og underholdende (språket og det litterære kan her være middelmådig, men underholdningsverdien er god)
3. de gode, som gir en et løft både i som underholdning,men også i kraft av å lære nye måter å se ting på, gode beskrivelser, kort sagt, en følelse av at "dette ga meg noe"

Jeg vet en krimforfatter som klarer å forene kategori 2 og 3, og det er Karin Fossum. Hennes psykologiske beskrivelser er f.eks. supre.
Kategori 2 inneholder f.eks Dan Browns Da Vinci koden. Utrolig bra konspirasjonsteori, men platte beskrivelser, og hendelsesforløpet var relativt tynt. Det var konspirasjonsteorien som var verdt å få med seg.

Brottis2010-01-08 15:39
Antall innlegg: 77

"Min Kamp" er nok best skrevet av A.Hitler - anbefales som tids- og historiedokument, om ikke annet.

mor482010-01-08 15:52
Antall innlegg: 66

Mange gode tips her- takk for det:-)
Har nettopp lest "Elskede Poona" av Karin Fossum- veldig bra.

bris12010-01-08 16:35
Antall innlegg: 2601

Av alle bøker jeg har lest, står fortsatt Donna Tartt med boken 'Den hemmelige historien' i særstilling. Hennes bok nr to 'Den lille vennen' kan etter min mening ikke måle seg.

lindoha - Ikke medlem lenger2010-01-08 17:09
Antall innlegg: 23

Min absolutte favoritt: John Connolly The Book of Lost Things. Fantasy for oss som ikke liker fantasy...

akric2010-01-08 17:16
Antall innlegg: 455

Hamsuns landstryker-trilogi! Og så "Mysterier", da. Og Gunnar Staalesens 1900-trilogi (Morgenrød, High Noon og Aftensang). Alt av Henning Mankell, og selvfølgelig Saabye Christensens "Beatles".

Forresten, AaseB: Er Foer-boka du snakker om den som heter "Alt blir klart og betydelig" på norsk? Klarte aldri å komme helt inn i den, jeg ...

Marten2010-01-08 17:21
Antall innlegg: 46

Stiller meg bak den noe upopulære beskrivelsen til mcsnurp. Det er et betent tema som er mye diskutert, men for meg skal det rett og slett være mye ekstra med den for at en krimbok skal falle inn i kategorien der den både opplyser og berører meg, og dermed blir noe jeg tar med meg videre. "Who done it"-krim er for meg litt som en ettermiddags-tv3-serie. Jeg lar øynene og hjernen hvile på det mens jeg venter på energi til å gjøre (lese/se på) noe mer givende.

Angående orginaltemaet har jeg akkurat kjøpt Min Kamp. Det var en svært blandet følelse å sette den i hylla. Jeg er svært nysgjerrig på ny litteratur (og er en ivrig leser), og hadde bestemt meg for å kjøpe den da jeg hørte om prosjektet første gang. Hele dette hysteriet og den 'nesegruse beundringen' får meg derimot til å føle at omverdenen påtvinger meg den, noe som gjør at nysgjerrigheten går mer over i en generell skepsis. Det er synd for både boka og Knausgård - og Kjærstad har absolutt mansge gode poeng i sin artikkel om temaet. Et merkelig fenomen det der. Massiv PR og enestående anmeldelser - en våt drøm for de aller fleste, uansett yrke - virker altså mot sin hensikt. Det morsomme er at Kjærstad beskriver nøyaktig dette i sin siste bok "Jeg er brødrene Walker" (2008) som jeg leste i juleferien.

Dave2010-01-08 19:25
Antall innlegg: 2

Svermen – Frank Schätzing
Spennende og velskrevet økothriller. Balanserer fint mellom fakta og fiksjon.

Havets Katedral – Ildefonso Falcones
Årets bok i 2008?

Shantaram – Gregory David Roberts
Ser at det er flere som har anbefalt denne, tommelen opp!

stimmelimm2010-01-08 19:41
Antall innlegg: 39

Jeg er en av de få i Nore som ikke har sett Max Manus, og ikke lest Stieg Larsson-triologien.

For meg er Wassmos "Dinas bok" en av de beste. Resten av triologien er heller ikke dum. Victoria Hislop: Øya,
Haraki Murakami, Sigrid Undsets, Milan Kundera, John Irwing, Anne karin Elstad, Jane Austen og Marian Keyes er noen av mine favorittforfattere.

Selv leser jeg alt fra chic-lit til klassikere; alt til sin tid. Med unntak av de som kun leser se&hør og kioskromaner i ørti bind, syns jeg at alle som leser er litt heldigere mennesker enn de som ikke leser

Duppedingser2010-01-08 22:09
Antall innlegg: 467

Jeg har ikke hørt om Harry Potter & de syv dvergene, heller aldri Herrer med Ringer, en romatisk komedie av den finske Tolkäikkönen.

Men Min Kamp må jeg ha både til frokost og kvelds, venter spent på den intravenøse versjonen.

LuckEStar2010-01-08 22:19
Antall innlegg: 4

Michel Houellebecq, Muligheten av en øy.
Louis-Ferdinand Celine, Reisen til nattens ende.
Agnar Mykle, Lasso rundt fru Luna.

Tre bøker jeg anbefaler på det varmeste.

Ellers syns jeg at de som kun leser se&hør og kioskromaner er litt heldige de også.
Forresten, Carl-Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia, den er nydelig. Skulle brukt en del av tiden her inne til å lese litt mer merker jeg.... Bestialitetens histore gjorde et veldig inntrykk en gang for lenge siden også.
God kveld, les en bok!!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?