Spillrom
Sjiraffen | 3 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 3 |
Mobilspill
Pågående | 8 206 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Stigende | 2010-02-02 23:53 | |
![]() | De fleste dyr oppsøker mennesker hvis det er lettere tilgang til mat der, inkludert rovdyr. Gaupe har drept katter på trappa til folk, ulv og bjørn har tatt sau og kalver mellom husene til folk. Dyr er ikke naturlig redde for noe som ikke er farlig for dem, og de siste tretti årene eller så er rovdyr ikke blitt jaktet nok på til å lære dem at mennesker er farlige. Mange hundre års arbeid ødelagt, spør du meg. Jeg ble plutselig for jakt på rovdyr da vi oppdaget at gaupa lå tjue meter fra lekeplassen og fulgte med på treåringene som var ute og lekte. Det er på samme sted hvor sanda under huskene må byttes ut pga ungenes sikkerhet. Helst hadde jeg sett at ulv, jerv, bjørn og gaupe ble utryddet. | |
randi85 | 2010-02-02 23:56 | |
![]() | men vis du mener at de skulle blitt mer jaktet på at de skulle ha blitt mer redde da? er elgen dum da eller? den blir jo jakta på hvert eneste år. hehe | |
Stigende | 2010-02-03 00:09 | |
![]() | Elgen blir også jakta for lite på. Det er jo for mye elg, så den må beite nært folk selv om den er redd. I skogen er det ikke beite nok på vinteren. Hvilket også er et problem for ulv og jerv. Når sauene står på fjøset lever katter, hunder og unger farlig. | |
Mcmajor | 2010-02-03 07:39 | |
![]() | Randi85: elgen angriper ikke mennesker med mindre den blir provosert. Det tar ca 4-5 stk ulv for å ta en elg. Den er forøvrig fargeblind. Bestanden må holdes på et bestemt nivå via jakt noe som gjøres. Ulven derimot går bare til angrep. | |
randi85 | 2010-02-03 07:57 | |
![]() | ulven angriper ikke mennesker, men det gjør elgen. Men begge to har like mye rett til å leve. | |
Maisen | 2010-02-03 10:03 | |
![]() | Stat eller ikke stat, JamesO, du driver et uforsvarligt dyrehold i mine øjne. Jeg ville aldrig kunne eje et dyr, hvis jeg vidste at jeg ikke kunne passe godt nok på det. Specielt ikke for at tjene penge på det. | |
liselotta | 2010-02-03 10:14 | |
![]() | Enig med maisen! | |
diabolo - Ikke medlem lenger | 2010-02-03 10:16 | |
![]() | Haha, Stigende hadde dagens. :) Jeg synes vi bør drepe alle dyr jeg, for jeg har observert både okse og røyskatt i nærheten av barnehagen. Og så må vi asfaltere all skog, slik at ingen snubler i en grein og slår seg (slik at de begynner å blø). Videre må vi selvfølgelig forby all ferdsel til lands og vanns (for ikke å snakke om i lufta) og alle verdens aktiviterer. Helst hadde jeg sett at livet ble utryddet. | |
Bratland | 2010-02-03 10:20 | |
![]() | "ulven angriper ikke mennesker, men det gjør elgen." La meg bare slå fast at mennesker som er blitt angrepet av elg, har enten vært fullstendig tilbakestående, og da mener jeg på grensen til det ubegripelige, ELLER som har prestert kunstykket å komme mellom ku og kalv. Ulven er et tapsprosjekt å ha i norsk fauna, men det er bøndene også. Å blande inn elgen, bjørnen, jerven og gaupa(!!!), fire relativt harmløse dyr, er tankeløst. | |
randi85 | 2010-02-03 10:40 | |
![]() | for jeg tenker at ulven tar selfølgelig sau fordi den er enkel og angripe. og så er det jo god mat og :D Det er sant som du sier diabolo. vi mennesker begynner og mislike og leve farlig. så fort det er noe som skjer så må vi fjerne den tingen/dyret. Vi klager for en stakkar ulv, tenk i afrika der har dem tiger og løver og det som er. mange plasser i verden er det kjempe giftige slanger. så vi har egenltig ikke så mye og klage over. Må le av bøndene, det kan da umulig være så vanskelig å få sauene bedre inngjerdet?? | |
Sydsklie | 2010-02-03 11:10 | |
![]() | Så har dem ikke internett og ordspill i afrika så de fåkke klaga :P En bonde skrev i Dalane Tidende at han hadde mistet 42 sauer som antagelig var tatt av ørn. En ornitolog mente at dette var helt umulig maks 2 kunne ha blitt tatt av ørn. Jeg tror bøndene spiller veldig på dette med å få erstatning i stedet for å passe godt på dyre (Jeg sier tror, drar ikke alle over en kam). Hva med om staten og skattebetalerne sløtter å erstatte dyr og bøndene må forsikre dyre dyra sjøl. Så får de som ønsker norsk lam til jul heller betale for det, i stedet for at alle må bidra over skatteseddelen. Jeg sier ikke herved at vi ikke skal slutte å støtte landbruket, men slutte å betale for erstatning av dyr. Ja til mangfold i faunaen | |
randi85 | 2010-02-03 11:15 | |
![]() | Mens å kan det og være det at bønder ofte legger på litt for at vi skal syns mer synd på dem. For sau er jo ikke bare vår mat heller. Vi kan jo ikke være så egoistiske at vi tenker sånn. Men ja jeg syns at vi kan betale mer for sauekjøtt slik at bonden får mer penger inn, så den kan skaffe bedre plass til sauen. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2010-02-03 11:19 | |
![]() | Synd vi ikke har en Nobel Pris i filosofi, slik at jeg kunne fått nominert deg, Randi! | |
randi85 | 2010-02-03 11:37 | |
![]() | ja det bor en filosof inni meg, elsker og filosofere og diskutere om ting som skjer i hverdagen som folk ikke tenker så mye over, folk tar ting litt for gitt. at tinga er bare sånn og at det er sånn det skal være. sånt mener jeg er veldig feil. folk bør begynne og tenke over hva egentlig livet gir oss, og hva som skjer rundt oss. Det er vell egentlig dyra som er mest flinke på dette, siden de har samme leveregler enå. | |
gompedyret | 2010-02-03 12:58 | |
![]() | Vær snill nå, Baltez. :) Jeg er for ulv. Diversitet i skauen er en bra ting. Heia dyrene. Tanken på at man liksom skal sette en "nytteverdi" på dyrene tror jeg er en blindgate. | |
bris1 | 2010-02-03 15:00 | |
![]() | Stå på, Randi85! Man trenger ingen nobelpris i filosofi for å være opptatt av det som skjer rundt en. | |
randi85 | 2010-02-03 16:17 | |
![]() | takk for det bris1. Jeg er bare veldig opptatt av hva som skjer rundt meg og hvorfor folk misliker ting så sterkt, for jeg mener det at alt som er av liv, eks en edderkopp, mus elefant, menneske alle har like mye rett til å leve, alle har sin egen sjarm. | |
HotLips2 - Ikke medlem lenger | 2010-02-03 16:42 | |
![]() | Fin filosofi ,Randi! (Ps.Tigre finnes vel strengt tatt ikke i Afrika..Ds:)) | |
randi85 | 2010-02-03 16:54 | |
![]() | hehe. de lever vell mer i asia ja kanskje de tigrene. hehe. | |
rattata70 | 2010-02-03 18:14 | |
![]() | hvem gjør mest nytte for seg i faunaen vår? elg eller ulv? tror ikke verden har tatt skade av å IKKE å ha hatt ulv her på en stund, men dere vil se stor forskjell på jorden rundt om i skogen hvis ikke sauen og andre husdyr får spist og vært ute på sommeren.... holde sauen der hvor bonden kan passe på???? hva kommer til å skje? jo ulven kommer selvfølgelig dit hvor maten eller rettere sagt leketøyet er lett tilgjengelig!!!! lurer veldig på hva slags nytte gjør ulven i skogen? hadde den bare tatt det den spiste så, men nope den er ett rovdyr dreper for å more seg slik er det bare. hadde dere sett hva slags lidelser sauen feks sliter med etter ett ulveangrep så hadde dere skjønt lettere hva det er snakk om. har med egne øyne sett sau som har kommet drassende med tarmer etter seg, jur som er spist på osv å det må jeg innrømme ikke var noe trivelig syn....... men kjør ulven til dem som vil ha dem, feks nordmarka er fint, der er det heller ikke sau, så kan de som vil ha den passe på den der også kan saue eierne passe på sauen sin her....vet lett hvem som får det greiest med å holde dyrene sine der dem skal være;O) | |