Spillrom
Sjiraffen | 4 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 4 |
Mobilspill
Pågående | 8 296 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Smarten T | 2010-04-03 23:54 | |
![]() | (skrev på en evighet fordi hvis tiden er uendelig vil alle mulige ting skje en eller annen gang) :) | |
bertefin | 2010-04-04 00:27 | |
![]() | æ treng bestandig å kjøles ned, og æ ikke aleina om det her i forumet | |
regulus - Ikke medlem lenger | 2010-04-04 01:04 | |
![]() | Jeg har vann på radiatoren for å kjøle ned bilens motor, ikke for å varme vann | |
akeleie | 2010-04-04 01:45 | |
![]() | Jeg bader i sjøen for å kjøle meg ned, ikke for å varme opp sjøen ;.) | |
VeldiGlad | 2010-04-04 03:17 | |
![]() | Jeg tror sannelig jeg skal ta en tur ut å varme opp den friske vårlufta :) Når man sier at steinen kjøles ned betyr det jo ikke mer enn at blir kaldere. Og det blir den jo når den mister varme. Det er greit nok at steinen blir kaldere fordi den overfører varme (eller energi) og IKKE fordi den "får kald på seg" - men nettopp dette kaller man "avkjøling." Ser ikke helt problemet her. Men nå har ikke jeg så godt knivgrep. Hoho! | |
VeldiGlad | 2010-04-04 03:17 | |
![]() | Hjelp - gramatiske feil! Jaja, det er sent... | |
Sydsklie | 2010-04-04 09:40 | |
![]() | Her kan det kveruleres lenge. Heia. Men all fakta - fysiske lover er beskrevet i tråden. Varme(energi) går fra høy temperatur til lav temperatur. HUSK at varme og temperatur er to forskjellige ting. (Kan jeg bruke utropstegn her?) Energi kan ikke forsvinne - går over til andre energiformer. Så når et stoff kjøles ned avgir det varme til et annet stoff. | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-04-04 09:54 | |
![]() | Energi er masse. E= mc2 Men hva med masse som slukes av sorte hull sydsklie. Hvor blir denne energien av ? siden du sier at energi ikke kan forsvinne. Har du noe svar på dette ? | |
Sydsklie | 2010-04-04 10:19 | |
![]() | Nei det har jeg ikke :) Men en kan ikke bruke relativitets teorien på vanlige fysiske ting som skjer her på jorden. Den delen av fysikken ble for tøff for mitt hue. Håper noen andre kan komme med noen enkle forklaringer på Jerry1 sitt spørsmål | |
Scrabla | 2010-04-04 10:37 | |
![]() | Hva kom først av høna og egget Nordavind? | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-04-04 10:38 | |
![]() | Erv temmelig skker på at svaret på mitt spm gir Nobelpris Så om du kom med et riktig svar og ble oppdaget av Nobelkomiteen, så kunne du blitt 7 millioner kroner eller noe slikt , rikere :-) | |
Smarten T | 2010-04-04 11:12 | |
![]() | masse som "faller" inn i et sort hull vil slå seg sammen med den energien som allerede er der og forstørre det sorte hullets gravitasjonskraft ;) | |
Nordavind | 2010-04-04 11:36 | |
![]() | Sydsklie & Jerry1: Sorte hull er per dags dato kun teoretisk beskrevet, så ingen kan vel si noe som helst om hva som skjer der. For alt vi vet blir massen/energien til Smash fra Nidar. VeldigGlad: Det er ikke noe problem. Som jeg sa tidligere, er jeg ikke så interessert i hva som faktisk skjer, men hvordan mennesker reagerer på spørsmålet. Eksempler de kommer med, forutsetninger de lager, og hvordan man som oftest kan dele svarene i to, ikke de for og imot, men de med praktisk og de med teoretisk tilnærming. Scrabla: Egget, men det er off topic:) | |
bertefin | 2010-04-04 13:07 | |
![]() | Hvem kom først, høna eller egget. Det kan man saktens lure på. Kjerringa har akkurat sølt ut ei 1.5 liters cola. Utrulig hvor mye cola det går på ei halvanna liters flaske. Kullsyra føyk avgårde og søla til både vegg og golv og skap. Nuvel, Æ velge mæ april som han sa Hans Petter Asbjørnsen | |
Alfa93 | 2010-04-04 13:53 | |
![]() | Jeg er faktisk helt enig med trådstarter her, men det handler nok rett og slett om at ting fanktisk BLIR kaldere når de avgir varme, og det er tross alt enklere å si at "nå skal jeg skal gå og kjøle meg ned" enn å si "nå skal jeg gå og varme opp omgivelsene med min kroppstemperatur, slik at min egen kropp får lavere temperatur og jeg føler meg kaldere". Tror jeg fortsetter å bruke uttrykke "kjøle ned", jeg :P | |
Smarten T | 2010-04-04 14:40 | |
![]() | egget kom forøvrig flere millioner år før høna ;) | |
VeldiGlad | 2010-04-04 16:03 | |
![]() | Ser ikke helt motsetningen mellom den "praktiske" og den "teoretiske" tilnærmingen jeg. Det at ting avgir varme og dermed blir kaldere er jo det samme som at de kjøles ned. Det er jo nettopp det uttrykket "å kjøle ned" går ut på - ting mister varme. De aller fleste er nok inneforstått med at det er det som skjer og ikke at ting "får kald på seg." Føler dermed jeg blir sittende igjen med en tilnærming til "saken" som hverken er praktisk eller teoretisk, eller kanskje begge deler. | |
tombola | 2010-04-04 21:33 | |
![]() | Dette er neppe noen gordisk knute: Når noe kjøles ned (nedkjøles) får det en lavere temperatur. Slikt skjer. Håper ikke Harald Eia lar seg rive med i debatten. Selv om det er artig at ting vi "vet" blir gjenstand for nærmere ettersyn. Og til miamaria: Intet er som en kald avrivning ... | |
gompedyret | 2010-04-04 22:38 | |
![]() | Interessant tråd. Jeg er enig med trådstarter, det virkelig interessante er ikke (de relativt udiskutable) fysiske fakta, men de ulike tilnærmingene. Hva med en liten omformulering av påstanden til trådstarter? Se om dere finner hull denne, fellow flisespikkere: Det finnes ikke kulde, bare ulike temperaturer. Likeledes finnes det ikke mørke, bare ulike mengder lys. Sånn, da er det bare å vente på den første som kommer trekkende med absolutte nullpunkter, skikkelig, skikkelig kjempemørke potetkjellere og det som verre er. Smarten T: Du har åpenbart mye kunnskaper! Slik ungdom vil gamle Norge ha. Når det gjelder egget har du selvsagt rett, men hva, forsøker dåren seg med, om vi begrenser oss til hønseegg? :D Angående svarte hull: tyngdekraft er dødsens fascinerende saker. | |
Smarten T | 2010-04-04 22:52 | |
![]() | hønseeget vil uansett ha kommet før høna. en ny art oppstår når en gammel art har forandret seg såpass mye at de dyrene ikke lenger kan få barn med hverandre. ettersom høna stammer fra andre fugler vil de første fuglene som er blitt til høner ha klekket ut av et egg fra et mellomledd mellom den fuglenarten som hønene stammer fra og blitt til høner fra disse eggene, ergo kom høneegget minst en høneeggklekketid før høna kom ;) | |