Spillrom
Sjiraffen | 4 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 4 |
Mobilspill
Pågående | 8 296 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
indolent | 2010-04-06 22:24 | |
![]() | ang mitt lave kunnskapsnivå.... Bibelen, som du sier, ikke er omskrevet, er sammensatt av fortellinger gjenfortalt gjennom mange, mange generasjoner.. og vi vet jo alle at ei fjør lett blir til 5 høns.. og du mener vel ikke alvorlig at bibelen idag, er lik den første? | |
Alfa93 | 2010-04-06 22:45 | |
![]() | Religion er noe vi er forsiktige med å diskutere på Ordspill. Det er fint om diskusjonen holder seg til å diskutere hva man gjør med pågående Jehovas vitner, og prøver å unngå å diskutere religion i seg selv. | |
Torill | 2010-04-06 22:51 | |
![]() | Er det noen grunn til at religion ikke kan diskuteres? | |
Alfa93 | 2010-04-06 23:04 | |
![]() | Man skal være litt forsiktig med det fordi det er mange mennesker her, og det kan lett føre til konflikter og krangler. Kanskje har vi Jehovas vitner her? Det er vanskelig å diskutere religion på en god måte, det er mange forskjellige synspunkter, og noen vil antagelig føle seg støtt om det fortsetter. Det er derfor fint om vi holder oss til opprinnelig innlegg nå ;) | |
heidihv | 2010-04-07 00:58 | |
![]() | Kjære vene! Da jeg skrev mitt innlegg leste jeg det for min mann og sa at jeg fikk sikkert så ørene flagra og jeg fikk jammen rett :) Hvorfor noen er redd for å bli bedd for selv uten at de vet om det, vel... betyr det at du da tror det er noe i bønn? Eller er det bare irriterende at noen har en tro og ønsker det beste for deg? Beklager, jeg uttrykte meg sikkert ikke klart nok; når noen ber for deg så er det ikke for å tvinge noe på deg, men fordi den som ber ønsker deg alt godt. Beklager, jeg mente ikke å trege deg. Og så kjære Indolent, de historiske sidene av Bibelen blir stadig bevist av alt fra arkeologiske utgravninger, andre historiske dokumenter, gamle skrifter som er funnet viser et overraskende samsvar med dagens Bibel og til og med flere vitenskapsmenn som forsker på jordens utvikling, finner beviser for f.eks en storflom for 4000 år siden (Noa og arken historia). Du trenger ikke ta mitt ord for dette, oppsøk heller kunnskap hos offentlig anerkjente kilder. Det du IKKE finner bevis for er det den kristne tro er basert på; at Jesus er Guds Sønn og at Han stod opp fra de døde. DET handler om tro og kan ikke bevises, nettopp fordi ingen skal tvinges til tro! Du har en fri vilje og kan velge om du vil tro eller ikke. Jeg respekterer alle mine ikke-troende venner og venner av annen tro (deriblant en som tror på de norrøne gudene), men fordi jeg tror på Jesus ber jeg for dem fordi jeg er glad i dem og ønsker dem alt godt. Det handler om RESPEKT enkelt og greit. Respekt for hverandre, respekt for det andre bygger livet sitt på. Som kristen ber jeg om respekt for meg og alle andre som baserer livet sitt på sin tro. OG JO, jeg tror Bibelen er GUDS ord, skrevet ned på befaling av Gud! Og for all del, om du synes jeg er en tulling, så er det greit. Jeg har gått gjennom alt dette før, på gymnaset -da på et åpent nivå med gjensidig respekt, og på lærerskolen - i et høyst fiendtlig miljø og med en klar holdning om "stakkars lille venn, så naiv du er". Det som imponerer meg i ettertid er at ungdommer er åpne og viser respekt, kanskje fordi det er det de selv ønsker å bli møtt med..... Men i møte med voksne folk.... tja...hva skal jeg si uten å fornærme noen.... Jeg respekterer din tro, din atteisme eller om du er agnostiker! Jeg vil deg ikke noe vondt, jeg ber bare om RESPEKT! Og respekt bygges best opp av kunnskap. P.S. Kanskje du skulle lese Bibelen og for så vidt også Koranen (perm til perm!) og så gjøre deg opp en mening...... :) | |
Torill | 2010-04-07 01:18 | |
![]() | Skal vi eller skal vi ikke diskutere religion på ordspill no? Hvis noen kommer med sitt livssyn, at de tror på bibelen eller ufoer eller hva det nå skal være, så må jo andre få komme med sitt syn? | |
Kirsti | 2010-04-07 02:14 | |
![]() | Hoi. Hvis dette er å få så ørene flagrer, har du jammen ikke fått mye kjeft, heidihv. Jeg skal forklare hva jeg mener med hensyn til det å bli bedt for: Nei, jeg tror ikke bønn har noe som helst for seg. Jeg vet at andre tror det. Poenget er at det å tro på en gud er et valg. Det å IKKE tro er også et valg. Når de som tror at bønn har noe for seg, ber for noen som ikke vil bli bedt for, er det i mine øyne å ikke respektere det valget andre har tatt. Hvorfor? Fordi man med vitende og vilje inkluderer et annet menneske i noe han eller hun ikke kan stå for. Hvis man selv ønsker respekt for sin tro, må man respektere at andre ikke ønsker å inkluderes i den. Uansett hvor gode intensjonene er. | |
GreteSB | 2010-04-07 06:02 | |
![]() | Hvis man ikke ønsker diskusjoner om religion på ordspill.no burde man vel heller ikke diskutere Jehovas Vitner? På Kypros, hvor jeg bodde i ti år, har J.V. en stor menighet med egne kirker og gravsted. Min samboers søster med familie er en del av den menigheten. Det er greit å huske at dette er en gruppe mennesker som er sammen i sin tro, men som er like forskjellige som andre. Jeg er dypt uenig i det meste de står for og, etter noen forsiktige forsøk på å få meg med uten å lykkes, har jeg blitt møtt med respekt for mine synspunkter. Det har til og med hendt jeg har hørt at det var interessant å diskutere med meg. Alle de som har ringt på min dør har godtatt at jeg sier jeg ikke er interessert. De har gitt meg sitt blad og gätt. Får håpe den mannen lillemy001 møtte hører til sjeldenhetene. | |
Woland | 2010-04-07 10:10 | |
![]() | Jeg ble selv født inn i, og vokste opp i, en ortodoks kristen sekt. Kunnskapsløs hva gjelder bibel og kristendom kan ingen kalle meg. Hvis man på død og liv er ute av stand til å leve sitt liv uten krykker, hvorfor skal man ubedt presse sin svakhet på sine omgivelser? Misjonering er etter min mening både respektløst og uhøflig. | |
USA - Ikke medlem lenger | 2010-04-07 10:28 | |
![]() | Synes vi absolutt må diskutere religion på ordspill. Skal vi ha et interessant forum eller ikke ? Jeg mener bønn absolutt har noe for seg for det kan skape en kontakt med det åndelige som jeg vet eksisterer. Jeg mener man overhodet ikke skal ta bibelen eller koranen bokstavlig og at det er delvis feil at det er Guds ord som står i disse bøkene. Er enig i at vi må vise respekt for folks sin tro og viderefølge positive relasjoner til alle. Denne respekten må imidlertid direkte/indirekte ikke medføre økt menneskelig lidelse. | |
Sydsklie | 2010-04-07 10:40 | |
![]() | Kirsti da. Og få som øra flgrer er ganske varierende i forskjellige kretser. Du, som har utalt at du bor på Tøyen, bor nok på et sted hvor gatas språk er det samme som å tilbe Satan i visse kretser langs kysten. Ellers er jeg veldig enig i hva du sier, men jeg synes også heidihv sier mye bra. Vi må respektere hverandre og andres syn. Vi må få lov til å diskutere relgion så øra flagrer så lenge en holder det på saks nivå. Å bli bedt for? Lurer på om noen har gjordt det for meg? Dette er vel en del av den kristne tro? Mener å huske fra skoletiden at presten ba for grupper av mennesker i kirken? Jeg som ikke relgiøs må vel respektere dette - hva som skjer innenfor kirkeveggen har jeg ikke noe med, så lenge det ikke skjer ulovligheter? Mange spørsmål - ingen svar - kun mine meninger i en debatt som jeg synes er viktig og som jeg synes bør få lov til å forgå på ordspill.no så lenge det holder seg på et nivå som dette og den forrige debatten om Muhammed karrikaturene. Jeg synes folka her inne blir dyktigere på nettiketten. Ha en glimrende dag folkens. Jeg skal snart levere ut en prøve så da får jeg nok så øra flagrer. | |
bentelille | 2010-04-07 14:42 | |
![]() | Kristne skal i følge Bibelen følge Jesu fotspor. En av de tingene Jesus gjorde fra han var ganske ung var å fortelle andre mennesker om sin Far og Hans hensikt. Ikke for å tvinge troen sin på folk, men for at alle skulle få kjennskap til God og hans hensikt. Tror man på Bibelen og vil følge den, så blir det vel litt feil å ikke fortelle andre om "det glade budskap"....(altså ikke det triste som noen her skrev...) | |
Alfa93 | 2010-04-07 17:34 | |
![]() | Prøv i alle fall å holde diskusjonen til sak og ikke person, da ;) | |
Anja83 | 2010-04-07 17:53 | |
![]() | Jeg så en film for litt siden som handler om Jehovas vitner ("To verdener"), og synes denne filmen var veldig bra. Den er ikke god reklame for Jehovas vitner, og hvis det virkelig er slik som i filmen (mener den var basert på en sann hendelse..), så synes jeg det er grusomt... Uansett, jeg synes filmen er verdt å se! Og det skulle være interessant å høre om noen som faktisk er Jehovas vitner har sett filmen, og kunne komme med noen kommentarer. Dette fant jeg skrevet om filmen: "Denne danske filmen handler om Sara og familien hennes, som er Jehovas Vitner. Alle som kjenner til denne trosretningen, vet hvor viktig det er for medlemmene å følge Jehovas bud til punkt og prikke. Så hva skjer når Sara forelsker seg i den litt eldre Teis? Jehovas Vitner tror på dommedag og evig frelse for Jehovas utvalgte, og slett ikke på kjærlighet mellom Vitner og ikke-medlemmer. Sara blir stilt overfor sitt livs valg, mellom kjærlighet og sin barnetro, fortid og familie." | |
Inger M | 2010-04-07 18:17 | |
![]() | I har hatt JV på besøk. Et eldre par som virka grei og kjekk, men da i ikkje orka meir diskusjon, satte mannen foten mellom karmen og døra, for å hindre at i lukka den. Innpåtrengende ja!!! Dessuten tar i det som en fornærmelse hvis nokken ber for meg!! | |
musical - Ikke medlem lenger | 2010-04-07 18:33 | |
![]() | Det er lov å be. Det er lov å føle ubehag ved å bli pådyttet forbønn. Religion er muligens fremdeles et tabuområde. Vi er ikke noe annet enn mennesker noen av oss - inkludert våre følelser. | |