Spillrom
Sjiraffen16
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede16
Mobilspill
Pågående8 403

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Sqz2010-04-15 21:35
Antall innlegg: 73

May Lene - språket er jo et kreativt redskap for mange. Ordspill er dessverre litt kjedelig i så henseende... Kjekt at noen gidder å bruke forumet her for å bidra med nyord:D

Duppedingser2010-04-15 22:32
Antall innlegg: 467

Det er skriftspråket vi snakker om, noe annet er hvordan folk snakker. Skriftlig skal det være hundre prosent korrekt, ellers blir det feil. Man har rett og slett bare med å respektere ordboka og alle rettskrivingsregler. Kritikk av skrivefeil er veldig positivt for skriftspråket. Det er ikke fritt slik som tale, men et diktatur!

kroko2010-04-15 23:04
Antall innlegg: 42

Jeg synes jonpiversen har et valid poeng og takker ham for det!

Samtidig noterer jeg at jeg nå bare er 78 innlegg unna ny medalje! tihi

kroko2010-04-15 23:04
Antall innlegg: 42

eller 77? :)))

May Lene - Ikke medlem lenger2010-04-15 23:20
Antall innlegg: 614

Det var en tull da, for de som ikke tok den :P

mymlen2010-04-16 09:19
Antall innlegg: 701

Jeg oppfatter ganske MYE humor i innleggene her, jeg. Som f.eks. May Lenes første innlegg i denne tråden. Så mye kan nok avskrives på den kontoen!
Har ellers tenkt at mange av de som pirker på hverandres rettskriving kjenner hverandre utenfor ordspill, ELLER har så mye kontakt her inne at de kan "plage" hverandre litt med den slags pirk uten at det tas ille opp.
Men selvsagt mulig jeg tar feil. Det hender....

kjell-t-ring - Ikke medlem lenger2010-04-16 09:55
Antall innlegg: 109

Klart man kan sette sammen de ordene man vil. For eksempel kan man sette sammen ordet "forum" og ordet "klovner" til det sammensatte ordet "forumklovner".

For eksempel kan man si: "For en gjeng med uintelligente forumklovner dere er!"

I jonpiversens tilfelle er det ikke sammensetningen i seg selv som er problemet, men snarere at han setter sammen ord som ikke gir mening i sin kontekst.

Det blir som om man skulle si: "For en imponerende samling kompetente forumhelter dere er!"

jonpiversen - Ikke medlem lenger2010-04-16 10:11
Antall innlegg: 108

Ampus: Forskjell på strupeflying,"GOD" og ond kritikk.

jonpiversen - Ikke medlem lenger2010-04-16 10:15

kjell-t-ring: Er du en superfenomalistisk filolog ?

jonpiversen - Ikke medlem lenger2010-04-16 10:57

Det skulle vært 2 fora (hvor er det blitt av et KOLLO-heter det nå virkelig et kolli)? Et forum for KVASIINTELLIGENTORDKLØVER TERRORISERENDE , og et for de andre som er optatt av en god diskusjon. Værsågod kjell-t-ring (jeg skjønner at du sitter der og humrer ,håper jeg)), ordet er ditt :

gerdmarie2010-04-16 11:36
Antall innlegg: 265

Nei, det heter et kollo og flere kolli. Jeg har et annet problem som jeg gjerne ser drøftet, nemlig objektformen av pronomenet DE. Jeg trodde det het DE - DEM. (jeg - meg, du - deg, han- han/ham, hun - henne, vi - oss, de -dem, dere - dere) Både skriftlig og muntlig hører jeg utsagn som: Jeg har sagt til de... Overført til 2. person entall skulle det bli: jeg har sagt til du..
Blir det vulgærspråk å si:
jeg har sagt til dem.. eller jeg har møtt dem..?
Kan noen svare meg på dette?

jonpiversen - Ikke medlem lenger2010-04-16 11:42

har prøvd KOLLO = ikke godkjent.

Torill2010-04-16 12:09
Antall innlegg: 3664

Gerdmarie, jeg reagerer også på det samme. Synes det er rart når noen sier sånn til jeg. Ikke bare du som irriterer du over dette.

Kan ikke bare noen si det til de at det er noe som heter objekt!

Seriøst så kan det virke som om "dem" er i ferd med å forsvinne fra språket, nesten ingen yngre folk som sier "dem" lenger. Og stadig flere bruker "de" som objektsform også i skriftlig.

"Ham" forsvant jo først. Det er ikke så rart, siden dette ordet meg bekjent ikke forekommer i noen norske dialekter.

"Ham" er kanskje tapt, ikke så stort savn, men jeg skal tviholde på "dem" til jeg dør.

gerdmarie2010-04-16 12:24
Antall innlegg: 265

Torill: utrolig morsomt påfunn å bruke subjektformen som du gjorde. Kanskje det er måten? eller gå via engelsk? Ex: I told them....Ingen vil vel si: I told they..??
Kanskje et skoleansvar? Når elevene stadig får RØDE streker ved bruk av subjektsformen på objektet i 2. person flertall, kan det kanskje hende det smitter over på foreldrene? Miljøbevissthet hos voksne har vel kommet via skolens påvirkning?
I mellomtiden får vi holde på dem til vi dør..
jonpiversen: Slo opp på KOLLO i synonymordboka til Grøndahl Dreyer, og der står ordet definert som gods, sending.

Ola-la2010-04-16 13:23
Antall innlegg: 71

Det heter galimatias

Alfa932010-04-16 14:41
Antall innlegg: 7771

Jeg liker å se på meg selv som ung, likevel bruker jeg flittig både ham og dem. Håper da virkelig jeg får lov til å fortsette til det :)

Mølby2010-04-16 18:09
Antall innlegg: 7

Kollo står da tydeligvis IKKE i fullformsordboka siden det ikke godkjennes i ordspill- prøvd det jeg også.

Sydsklie2010-04-16 19:34
Antall innlegg: 703

Pizza med ham og møsjromser - nydelig.

Nordavind2010-04-16 21:15
Antall innlegg: 167

Jeg bruker enda ham.

kness - Ikke medlem lenger2010-04-16 21:35
Antall innlegg: 1134

Enda "enda" og "ennå" er likestilt som tidsadverb, bruker jeg ennå "ennå" om tid og "enda" om grad, for det synes jeg er enda bedre.

Angående "kollo": Ifølge Tanums rettskrivningsbok m.fl. heter det "kolli, kolliet, kollier, kollia/kolliene".

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?