Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 460 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Per M | 2010-05-28 20:33 | |
![]() | Men ja, jeg skal ikke diskutere norskt EU medlemskap, men avskaffelsen av Monarkiet og innføringen av republikk! Beklager misledelsen... | |
Clint | 2010-05-28 21:08 | |
![]() | Republikk eller monarki, samme kan det være så lenge Norge fortsetter å ha en demokratisk statsforfatning i henhold til prinsippet om folkesuverenitet. Skål, og heia krompen! | |
Nordavind | 2010-05-28 21:45 | |
![]() | @kinelolie: Du sa "det som er viktig med kongelige, er at de har en makt til å gjøre det vi vanlige dødelige ikke kan". Jeg tar det som underforstått at du mener at andre mennesker valgt til makt, som ikke har arvet den som de kongelige, ikke kan gjøre de samme positive endringene for vår verden. La ikke mer i det enn det. @Per M: Jeg ser ikke helt hva du skal frem til med å sitere det du gjør. Du argumenterer først at en republikk vil endre grunnloven. Joda, vi må slutte å si at vi er et monarki og paragrafene med "Kongen...", men hvor ligger forskjellen mellom "Republikken Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige..." etc Om du får viljen, og gir kongen makt, vil jo du likeledes endre andre setning, og vi har ikke lengre et innskrenket monarki (et monarki der kongen kun er symbolsk overhode). Å bruke grunnloven og frykt for å endre denne som argumentasjon mot republikk, henger ikke på greip. Den har blitt endret og vil bli endret i fremtiden. Den er ikke ufeilbarlig, og den tar ikke høye for ny utvikling. Er forøvrig enig med grunnlov/EØS delen din, men den kan vi diskutere en annen plass :) | |
maranello | 2010-05-28 22:24 | |
![]() | MONARKI..... så slipper man ANARKI....... | |
VeldiGlad | 2010-05-28 22:38 | |
![]() | Jeg er i alle fall glad trådstarter ikke er konge! Hva er greia med å på død og liv markere seg og sin nasjon fra alle andre? Ser flere negative enn positive konsekvenser ved det. Jeg er først og fremst menneske, ikke først og fremst norsk. Blir etter min mening usmakelig å vifte med geitost og binders og nisseluer. | |
Per M | 2010-05-29 01:27 | |
![]() | - Jeg er i alle fall glad jeg ikke er veldiglad!! - | |
Per M | 2010-05-29 05:17 | |
![]() | Sitater er alltid fint vettu, finnes mange gode sitater der ute! ;) Jeg vil nok ikke tro at det bare er så enkelt å bytte ut Kongen med presidenten, i grunnloven... Eller Monarki med republikk, når hele grunnloven bygger på monarkiet... Det kan hende at jeg har et litt annet forhold til Kongen og slottet enn deg herr Nordavind! Som tjenestegjorde for Hans majestets Kongens Garde da jeg var yngre! Det fine med å ha en Konge, for det første måtte være at Norge har en person som kan si NEI! Det andre er også stabiliteten Kongen gir vårt land, ved at vi har den samme representanten hele tiden. Alltid. Det hadde vi ikke hatt hvis vi hadde hatt en president! Kongen samler folket og landet under ett!! Det tredje måtte være at Kongen representerer alle folk i Norge og Norge når han er utenfor landet. Det ville ikke en president gjort, han ville bare representert sine tilhengere og støttespillere (velgere) Du må jo også kanskje tenke over at det er mulig at politikere (for å ikke nevne navn) du helst ikke ville sett i en statsoverhode rolle kan bli innsatt som president.... Lenge leve Kongen og Monarkiet! Det er det som er Norge! Hva du vil ha vet ikke jeg, men det er ikke norskt i såfall.... Du kan jo henge deg sammen med veldiglad som ikke føler seg norsk i det hele tatt, men som et menneske... Kan dere ikke komme med et nytt forslag til flagg og da? Og kanskje dere kan redigere alle filmene til Ivo Caprino sammen i samme slengen, å bytte ut kongene med presidenter? Stakkars Askeladden, da får han jo ikke Kongsdatteren da jo! Hehe ;) Hva med å tenke at kanskje dette er nok et skittent triks fra Europabevegelsen? Hvem vet hva som vil skje med landet vårt hvis vi skulle blitt en republikk! Hvem vet om det finnes smutthul som vi andre ikke vet om, for å få dette landet inn i EU? Jeg er nok redd for at det ligger noe mer bak her, enn å spare inn på budsjettet fordi Kongefamilien er for dyr for oss, eller ikke bidrar nok med å styre dette landet! Konge eller ikke konge, det er alltid en makt bak disse frontfigurene vettu, og pr. dags dato er nok grunnloven en trussel for mange av dem.... Jeg tenker at å avskaffe Kongefamilien er det samme som å knekke ryggen på dette langstrakte landet.... Og jeg er veldig glad for at det var 17 for og 125 i mot republikk på stortinget!! | |
VeldiGlad | 2010-05-29 06:57 | |
![]() | Du tar deg vann over hodet når du feilsiterer eller (forhåpentligvis, dog jeg ikke forstår hvordan) feiltolker. Vær forsiktig med å diktere hva andre føler seg som. Jeg skrev _først og fremst_ et menneske. Jeg er norsk også. Å påstå jeg ikke føler meg norsk i det hele tatt er som om jeg skulle si at du ikke føler deg som et menneske i det hele tatt fordi du er nordmann, noe som ville vært temmelig tåpelig. Jeg håper virkelig du føler deg som et menneske :) Det var det. Det er mye som ikke er enkelt. Grunnlover kan og har blitt endret. Om det er ønskelig eller ikke er jo selvsagt opp til folket. At du tjenestegjorde for kongen da du var yngre er egentlig svært irrelevant for diskusjonen for andre enn deg selv vil jeg tro. Jeg er ikke mer eller mindre skikket til å snakke om monarkiet selvom jeg skulle ha børstet prinsesse Märthas hest. Et NEI fra kongen har man ikke hørt siden 1905, og alvorlig talt, skulle det gå riktig ille der oppe i løvehuset ville nok folk og fe i samlet tropp si NEI. Kongen har ikke reell politisk makt. Hvem som "samler landet under ett" er for meg ganske likegyldig så lenge det er etter ønske fra flertallet. Demokrati krever ingen konge. Og at kongen representerer alle er jo bare bullshit. Hva med de som ikke er enige i kongens syn og holdninger? Eller de som ikke ønsker en konge i det hele tatt? Det blir jo på akkurat samme måte som om man ikke ønsker den og den presidenten. Du skriver: "Lenge leve Kongen og Monarkiet! Det er det som er Norge!" Flott! Der fikk du uttrykt _din_ personlige mening. For meg er Norge mange ting. Blant annet et relativt lite, avgrenset geografisk område nord på kloden. Og slik kan vi jo spørre rundt, og det ville selvsagt være ypperlig underholdning, men høyst subjektive meninger og ikke sterke innlegg i denne debatten. Og her velger du så å diktere hva jeg føler meg som, noe jeg synes var temmelig frekt, så det tok jeg først. Ivo Caprino har lagd noen helt fantastisk herlige filmer, og jeg ville blitt temmelig grinete hvis noen hadde tuklet med dem. Det fine med filmer er at de kan sees av alle etter ønske, norsk eller ei! Tenke det! Jeg ser Pippi Langstrømpe på film og elsker det, selvom det er svensk! Kall meg gjerne landssviker. Norge går inn i EU om flertallet ønsker det. Hittil i historien har ikke flertallet ønsket å gå inn i EU. Personlig syns jeg det er godt og vel utenfor. Norges ryggrad er heldigvis langt sterkere enn Haralds i den alderen, og det finnes 4 873 000 ryggrader i Norge per 1.4.2010. Personlig bærer jeg ikke noe nag mot kongelige personer her til lands som sådan, og uten å kjenne dem personlig har jeg inntrykk av at de er relativt oppegående (med mulige unntak) og snille. Dette henger kanskje sammen med at jeg ikke betaler skatt. Jeg kan samtidig godt forstå noen skattebetaleres spisse kommentarer om saken. Å beholde monarkiet "fordi det er norsk" blir for tynn argumentasjon for meg. En kunne like gjerne sagt "behold monarkiet fordi det er koselig" eller "fordi kronprins Håkon har fint skjegg". | |
Ennja | 2010-05-29 09:21 | |
![]() | Ved et tidligere Stortingsvalg hadde jeg ennå ikke bestemt meg for parti da jeg endelig stod inne i avlukket. Det stod mellom to -nokså like- kandidater. Partiprogrammets punkt om avskaffelse av monarkiet ble utslagsgivende. Hvorfor avskaffe et system som fungerer?? | |
HanneH | 2010-05-29 10:51 | |
![]() | Svar til Cygnus, den biologiske rekken er nok den samme uansett kjønn. Men en konge er en konge, og kommer det en dronning i mellom så er rekken brutt. Enkelt svar men slik ser jeg på det uansett om det er likestilling :) Og så til Sydsklie, det har nok ikke noe med at Haakon 7 kom hit for ca. 100 år siden. All den tid Norge har hatt egen konge så har vi hatt en kongerekke. Alle de tidligere kongene i middelalderen var nok ikke biologisk i slekt de heller, de første var vel omtrent konger på hvert sitt nes og slost og kjempet om makten med nebb og klør frem til de fikk samlet Norge til ett rike som det sies. Men kongerekken er det uansett siden det har vært fortløpende konger uten avbrudd av dronninger i mellom. Og det mener jeg at det bør være så sant det er en gutt i slekten og muligheten er der. | |
starey | 2010-05-29 11:58 | |
![]() | HanneH: Jeg reagerer på flere ting du uttaler. Du kan ikke nevne likestilling i samme setning som du snakker om at en konge som monark alltid er bedre enn en dronning. Etter vikingtiden og frem til 1905 har ikke Norge hatt "egne" konger, denne nasjonalfølelsen du opplever er bare hundre år gammel. Under kalmarunionen hadde vi (sammen med Sverige og Danmark) kvinnelig regent, Margrete. Hvis du mener at Sverre Magnus ville ha blitt en bedre regent enn Ingrid Alexandra, kun basert på deres kjønn, mener du kanskje også at Gompedyret er en bedre moderator enn deg selv? | |
Nordavind | 2010-05-29 20:01 | |
![]() | @Per M: Denne nasjonalfølelsen din er på grensen til skremmende. Og mens du på den ene siden tror vi blir et USA, kommer du med argumenter som faktisk ikke er så helnorske som du tror. Kongerekken vår kommer fra Danmark. Flagget vårt er en hybrid av Danmark og Sveriges (Og ja, jeg vil ha det endret, på grunn av dette og korset som jeg avstår fra). Ivo Caprino var halvt italiensk. Å ha en Konge har ingenting å gjøre med å være eller føle seg Norsk. Det er ikke å ha en konge som definerer Norge. Det er et voksende og fritt demokrati som skal gjøre at man føler seg stolt over å være Norsk. Ikke noen utdatert styresett som ikke hører hjemme i det 21. århundre. Forøvrig, jeg var i Luftforsvaret har alltid sett på gardister som en bortkastet bataljon i Hæren. Da jeg avla eden på hva jeg skulle beskytte, hoppet jeg glatt over "konge". Jeg anser han som en del av fedrelandet, ikke en spesiell person. @Ennja: Vi er et innskrenket/konstitusjone lt monarki. Kongen har ikke makt. Det er etter min mening like tåpelig som parlamentarisk republikk. At overhodet i landet skal være en seremoniell festdeltager, men som til syvende og sist ikke har en døyt han skulle ha sagt, er tåpelig og bortkastet. | |
Sydsklie | 2010-05-29 21:25 | |
![]() | Hehe HanneH. Flott du har dine meninger og står for dem. :) Heftig at dette tema skapte så mye bra debatt. Noen har virkelig satt seg godt inn i dette. Mitt sentrale spørsmål i dette er: Er det riktig at noen skal kunne arve "makt"? (Kongen/drnningen er landets overhode, som kan overstyre et stortingsvedtak med sin veto rett inntil tre ganger). | |
HanneH | 2010-05-29 22:46 | |
![]() | Starey, jeg mener ikke at Ingrid Alexandra ikke kan gjøre en like bra som Sverre Magnus ville gjort. Men mener at kongeshuset bør ha en Konge så sant det finnes en i søskenflokken istedenfor en dronning. Det er kun ut fra Kongerekken. Og jeg vet alle de kongene som har vært ikke har vært for Norge alene, men likevel har de vært konge for dette landet og. At det har vært brudd i kongerekken før er jo mulig, kan jo ha vært arverekker før uten gutter i søskenflokken. Så da blir det jo det dronning, det er fullt forståelig. Og at Gompen er bedre spillvert enn meg er også veldig godt mulig, han er gutt og veldig mye flinkere med data og å ordlegge seg :) | |
Per M | 2010-05-31 06:24 | |
![]() | Utrolig morsomt å lese at noen skriver at det er skremmende å ha en nasjonal følelse! Ja, ja.... Flagg er ikke bare flagg og det gir en sterk nasjonal følelse, og om det har et kors eller løve, spiller ingen rolle, så er det vel fargene du burde være stolt av! Frihetens farger, inspirert av det amerikanske og franske flagget. Du kan godt kalle det en hybrid, men det er heller en referanse til nabolandene - som har blått (sverige) og rødt (danmark) - de vi har vært i union med. Å endre flagget ville være det samme som å fornekte fortiden vår med Sverige og Danmark og snu ryggen til friheten... Det er ikke norskt å være fri å leve i et demokrati, tror ikke Norge har æren av å være oppfinneren av demokratiet, i såfall måtte vi kalle oss greske... Å hvis du tror at man er fri bare fordi man lever under et demokrati, tar du skrekkelig feil. Det har ingenting med frihet å gjøre, den friheten du sikter til måtte vel kalles Anarki! Et demokrati er en form for diktatur i følge marx, siden det er de øverste samfunsklasser som sitter med makten... Hva er norskt egentlig? Du som har et så sterkt hat mot nabolandene våre? Hvis man skal sette ting på spissen finnes det ikke noe som heter en etnisk nordmann (det måtte i såfall finnes noen i USA). Nordmenn stammer fra både svensker, dansker, tyskere og nederlendere, og før det igjen fra jegere og samlere fra Europas sørlige breddegrader, som vandret til skandinavia, til og med islendinger og folk fra færøyene kan kalles norske. Du ville vel enkelt sagt at vi stammet fra vikingene... En nasjon er en gruppe mennesker som har et felles språk, felles historie, felles levende tradisjoner, felles kultur, felles territoriet og som oftest felles religion, mens sistnevnte dog ikke er noen nødvendighet etter at vi innførte ytringsfrihet her i landet. Hvis du ikke kjenner deg igjen i noe av dette, må jeg desverre fortelle deg at du er uten nasjon... Altså uten nasjonal følelse. Å da anbefaler jeg deg å reise ut av landet ditt litt, å se andre kulturer og styre sett, slik at denne følelsen kan komme tilbake til deg igjen... Morsomt at du sier at du «hoppet» over Konge: da du var i millitæret å avla ed på hvem du skulle beskytte, som er kanskje noe av det viktigste en nasjon måtte beskytte, nemlig lederen sin. Kongen er også den øverste leder i millitæret, så ikke la han høre deg si dette... Når det gjelder Garden, så tror du vel at det å være Gardist handler om å stå foran slottet, marsjere og drive med gevær drill? Morsomt at du sier at infanterister ikke er viktige innenfor millitæret. Da har du jo skjønt det... Du som er i luften og ikke på bakken. Infanterister er en av de viktigste styrkene (bakkestyrker) og kanskje den viktigste innenfor millitæret. Flyvåpenet bare buser inn og dreper alt som er uten spørsmål, en infanterist har i hvert fall muligheten til å ta krigsfanger som kan stilles for retten... Og en annen ting, det finnes vel ikke et våpen i verden en infanterist ikke har tatt i igjennom tidene. Fra spydet til maskingeværet... Jeg skal ikke gå noe nærmere inn på soldater og krig og hvem som skal beskytte hvem, i dag er jeg passifist og ble det ikke så lenge etter at jeg hadde avtjent min plikt for Kongen... Men det har ingenting med Kongen vår å gjøre... Det har kanskje noe med våpen og krig å gjøre... Å den batajonen du snakker om er nemlig ansiktet utad for Hæren... | |
aura - Ikke medlem lenger | 2010-05-31 11:31 | |
![]() | Republikk og president, så klart! En ganske alminnelig person - en godt kvalifisert "statsrådmann". Hvorfor må det bli så kostbart? - Det som irriterer meg mest ved monarkiet. er at jeg - med min beskjedne inntekt - er med på å betale apanasje til en familie som har ufattelige private rikdommer selv. DET ER SÅ MYE ANNET JEG HELLER VILLE STØTTE! Forøvrig ser det ikke ut til at kongefamilien liker jobben sin spesielt godt heller. - Hilsen republikaner og minstepensjonist. | |
ManU | 2010-05-31 12:52 | |
![]() | Harald er grei nok. Men sønnen? Hva skal vi med en konge som oppfører seg som Ole Brum, ja takk, begge deler, jeg vil både være kongelig, men samtidig vil jeg gjøre som jeg vil på fritiden! Min gode Håkon, en konge har ingen fritid! Og kona? Hvem vet om hun ikke begynner å være utaqerende igjen? En dronning kan vel gjøre som hun vil, eller? Mette Marit: Dronninga som aldri var sulten... Og søstra til Håkon, Mærra Louise, eller kanskje det er hesten hennes som heter det. Vi kan jo spørre hesten om meningen om monarkiet, den kan visstnok snakke. Eieren vil nok gjøre seg som horse whisperer. Og hun vil bli husket som Engledronningen. Og prinsgemal Ari! Prins Philip i UK vil jo fortone seg som den perfekte gemal i sammenligning. Håkon vil nok abdisere ganske fort, når han ikke får det som han vil- Nei, republikk vil nok bli ok, når prospektene er så tvilsomme. | |
VeldiGlad | 2010-05-31 15:31 | |
![]() | Per M, turte du ikke kommentere innlegget mitt? Du kan i alle fall beklage at du feilsiterer meg ;) Ps. Norge oppfant ikke monarkiet heller.. | |
Nordavind | 2010-05-31 19:52 | |
![]() | @Per M: Si meg, har du bred erfaring med diskusjons- og hersketeknikk, eller troller du bare? For å vri så mye på noe som stod 3 innlegg lengre opp tror jeg aldri jeg har sett. Det er jo unektelig vanskelig å ha en konstruktiv diskusjon om du ska vri på ting. 1) Det er ikke skremmende å være nasjonalist med måte, jeg viste til mengden av nasjonalisme du utstråler. 2) Flagget ER en hybrid, det ER laget som en bastard av Danmark og Sveriges flagg. Det var intensjonen Fredrik Meltzer hadde. Og hvilken historie vil man beholde fra unioner som undertrykket Norge? Ikke mye nasjonalisme i det. 3) Hvor ytrer jeg mitt hat mot nabolandende? Jeg har bare påpekt at du ønsker vi skal være Norske, men alle dine eksempler er ikke så særnorske som du tror. Og at jeg ikke ser noe poeng i å ha et flagg som reflekterer unionene vi hadde, uansett hvor mye jeg elsker våre naboer. 4) Hvordan kan du argumentere med at demokrati ikke er norsk, men det å ha en konge er norsk? Fant Norge opp kongen? 5) Og jeg har aldri nevnt noe om rase, et menneske er et menneske. Vi kommer alle fra Afrika/Midt-østen alle sammen. Det er du som vil vi skal beholde ting som ikke er særnorske, mens du roper høyt om nasjonalisme. Bestem deg! 6) Sist jeg sjekket hadde ikke Marx fasiten på noe som helst. Jeg ser på demokrati som toppen av frihet, anarki er galskap. 7) Hvis alt det må være på plass for at jeg skal føre tilhørighet, erklærer jeg meg herved nasjonsløs. Jeg snakker bastard av nordnorsk og østlandsk, jeg avskyr nynorsk og forstår ikke samisk. Tradisjoner er bra, men ikke så lenge de fastholdes bare fordi "det er noe vi alltid har gjort". Norsk "kultur" er for det meste en uting. Gud er død. 8) Jeg sa IKKE at infanterister er bortkastet, jeg sa gardister. Jeg trenger infanterister til å beskytte ræva mi mens jeg plaffer ned fly. Jeg trenger IKKE en bataljon av geværkompani og jegere som leker eskorte for noen jeg ser på som uviktig. Vi er ikke (unnskyld utrykket) "indianere" som overgir oss om høvdingen dør. Nuvel. Da har jeg sagt mitt om flagg, grunnlov og alt såkalt "særnorsk" som så langt er nevnt. Er det noen fler argumenter? | |
VeldiGlad | 2010-06-02 20:39 | |
![]() | Ser at du fortsatt ikke har svart meg, og heller ikke det siste innlegget til Nordavind. Regner med du ikke har flere såkalte argumenter å komme med? | |