Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 443

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Stig_752010-06-01 12:06
Antall innlegg: 218

Ajnor: Du mener vi skal regulere hvor mye hver enkelt får betalt ut fra hvor lang utdanning vedkommende har? Skal dette kun gjelde fra nå og fremover i tid, eller skal alle som allerede har yrket tilpasses denne malen? Skal vi ordne det ved å sette en minimumslønn for et visst antall års utdannelse, eller skal man løse det ved å sette et tak på hvor mye man kan tjene? Hva hvis det kommer inn noen i videregående skole med mer utdanning enn deg - skal vedkommende ha høyere lønn for likt arbeid?

May Lene - Ikke medlem lenger2010-06-01 14:49
Antall innlegg: 614

Ja det blir jo himla fumt å kreve at lønna skal gå etter anntall år med utdanning. Kjipern viss du jobber som lærer etter tre års utdanning, så kommer det inn en med mange ekstra år med utdanning og får doble lønna for det samme arbeidet.

Det her må være tidenes dummeste streik.

kjell-t-ring - Ikke medlem lenger2010-06-01 15:33
Antall innlegg: 109

Det er mye som er fumt her i verden, May Lene.

heidihi2010-06-01 15:54
Antall innlegg: 134

Det har jo faktisk alltid vært ulik lønn for lærere med ulik mengde utdanning. Lærer 3år, adjunkt 4år og adjunkt med såkalt opprykk 5år. Har ikke kronebelåpet i hodet...

tante g2010-06-01 15:55
Antall innlegg: 94

Jeg har støttet streik helt til jeg var tom for kattemat og butikken ikke hadde mer igjen på grunn av transportstreik. Fortvilet situasjon, null kattemat, null hundemat. Også påstår de at det ikke rammer de svake i samfunnet? Det må jo sørges for at det rammer noen som har innflytelse. Det hjelper ingen til høyere lønn og bedre arbeidsforhold at mine katter er sultne og til slutt får diare på grunn av brått bytte til elendig mat. Hmpf!

ajnor2010-06-01 16:53
Antall innlegg: 958

Stig: Nei, vi snakker om grupper, ikke internt i en og samme gruppe. Men hva er rimeligheten i at f.eks. ingeniører tjener mye mer enn f.eks. lærere? Er ingeniørens jobb viktigere enn lærerens? Eller sykepleierens eller politiets, for den del.

meisa2010-06-01 17:39
Antall innlegg: 443

Jeg jobber i det private næringsliv. Har inntrykk av at sivilingeniørene som veldig ofte er menn (selv om jentene nå kommer etter) tjener veldig mye mer enn siviløkonomene, som har minst like lang utdanning.

Jobbet en kort periode i kommune, og syntes ikke det var så stor forskjell der på stillinger innen teknisk etat og økonomi.

Nordavind2010-06-01 17:44
Antall innlegg: 167

Skal en streike får en gjøre det 100%, ikke gjøre unntak. Da blir det fort over enten ene eller andre veien. Hvor stor oppmerksomhet ville det ikke fått om transportarbeiderne holdt på utstyre som skulle til ESC?

meisa2010-06-01 17:44
Antall innlegg: 443

Når det gjerner transportstreiken, ser hyllene hos oss forholdsvis fylle ut. Vet ikke hvem som kjører varer til butikken.

På jobb får vi ikke sende noe med godsbil (Bring), men post, DHL, TNT flyfrakt og varetaxi går som normalt. Vi merket mye mer til transportstreiken som var for ganske mange år siden. Nå drukner den liksom i kommunestreikn; de nevner nesten ikke transportstreiken i aviser, radio og TV.

Har så vidt prøvd å streike jeg også (Handel og Kontor). Det var ikke noe vi ønsket, men det ble påtvunget oss fra sentralt hold.

Stig_752010-06-01 18:11

heidih: I videregående skole kan det for eksempel komme inn noen med doktorgrad og PPU. Tviler på at vedkommende får dobbelt så høy lønn som noen med halve utdanningen av den grunn.

myst2 - Ikke medlem lenger2010-06-01 18:19
Antall innlegg: 95

Stig: de kan tuske til seg litt ekstra i lokale forhandlinger. Om de er flinke til å skrive søknad og er på godfot med skoleleder og fagforeningslederne...

Stig_752010-06-01 18:20

ajnor: Det er helt legitimt å kjempe for høyere lønn, til tross for at jeg mener timingen er feil. Men jeg er uenig i at det er en likelønnskamp. Det man nå streiker for er lik lønn for ulikt arbeid. I det private styres lønn hovedsakelig etter hva man som arbeidstager kan tilby arbeidsgiver i form av kompetanse.

For øvrig kan jeg ikke se at graden av viktighet på jobben din har noen umiddelbar sammenheng med hverken lengden på utdannelsen din eller lønnen du får.

May Lene - Ikke medlem lenger2010-06-01 18:23
Antall innlegg: 614

Dere har valgt yrkene deres selv da. Og dere var sikkert klar over at det finnes yrker som tjener mer. Så slytt å syt og velg den linja som gir dere mest lønn og omskoler dere om det så er nødvendig.

Skjønner ikke hvorfor det skal være sånn oppstyr fordi at noen tjener bedre enn andre. Barnslig sjalusi fordi de andre har råd til en "leke" mer enn andre vil jeg si!
Og måten å løse det på en enda barnsligere, sette seg på ræva med hælene i bakken å nekte å gjøre noe selv, og vente på at noen skal ordne opp for dem.. Når de fint kunne ha omskolert seg, om en sjukepleier er missunnelig på en ingeniørs lønn.

Inmari - Ikke medlem lenger2010-06-01 18:49
Antall innlegg: 17

Her hører vi lite fra folk som ikke jobber i offentlig sektor...For en del år tilbake (4-5 år siden) uttalte en sykepleier på tv at en lønn på 340 000 ikke var til å leve av...på den tiden jobba jeg som industriarbeider...privat sektor må vite...og hadde 220 00 i 100 % stilling. Nå har jeg forsåvidt ingenting imot at lærere,sykepleiere og andre får lønnsøkning,men det går an å sette ting i perspektiv...Streik for lik lønn for likt arbeid, støttes!

Duppedingser2010-06-01 19:58
Antall innlegg: 467

Jeg kjenner folk med doktorgrad på universitetet som tjener mindre enn lærere på videregående skoler, de aller fleste lærere i videregående tjener faktisk bra. At ingeniører tjener bedre enn mange er helt naturlig, hvor mange lærere er det som starter eget firma f. eks. Ingeniører jobber og ofte med store prosjekt med stort ansvar, masse overtid etc. Lærere er selvsagt viktige, men når folk kan bli lærere med middelmådige karakter, sier jo det også litt...

Inmari - Ikke medlem lenger2010-06-01 20:09

"ingeniører jobber ofte med store prosjekt med stort ansvar"...for noe sprøyt!....Har du kjent på kroppen hvordan det er å jobbe kroppen av deg for å få tak over hodet og mat på bordet... for ikke å snakke om når kontigenten til veslejenta som spiller fotball skal betales..med kr 1000 oppå en anstrengt økonomi...DEt kaller jeg å føle ansvaret...

mcsnurp2010-06-01 20:13
Antall innlegg: 88

Jeg må bare slå fast den barnelærdommen jeg har banket inn i barna mine siden de ble født: Livet er urettferdig, hardt og brutalt.
Jeg lurer også på - er det rettferdig å fa samme lønn for samme utdannelse hvis en utfører jobben ulikt, eller har jobber med ulikt ansvar? Jeg ville synes DET var urettferdig.
Men som bestemoren min alltid sa: Alle tenker på seg, det er bare jeg som tenker på meg...

Inmari - Ikke medlem lenger2010-06-01 20:18

Har du en stillingsinstruks som medfører mer ansvar i jobben enn andre du jobber sammen med,er det rimelig at du får mer i lønn...selv med lik utanning...det er ikke det det er snakk om her..

Duppedingser2010-06-01 20:21
Antall innlegg: 467

Er fullstendig klar over hvordan det er med trang økonomi og ansvar for sin familie, men nå er det ikke det vi diskuterer. At det finnest ingeniører som sitter i åpent kontorlandskap og halvsover halve dagen for full lønn skal vi ikke se bort ifra, men det er nå en gang slik at stillinger med ansvar gir god lønn. Det er fakta, ikke sprøyt.

Inmari - Ikke medlem lenger2010-06-01 20:34

Hva dreier basisen seg om for de fleste av oss? Jo ,først må vi ha mat på bordet.tak over hodet...derfor er lønnskamp nettopp det det dreier seg om...så,jo...det er varierende grader av dette vi diskuterer...Har jobbet såpass mye som representant for utallige arbeidsfolk at dette kan jeg stå inne for...Noe helt annet er hva diverse mennesker med 3-5 års utdanning SYNES DE FORTJENER idet de utarbeider mer eller mindre lønnsomme og gode løsninger for sine arbeidsgivere...basert på at de har laaang utdanning og et mulig livsvarig forhold til Satans Lånekasse for Utdanning..

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?