Spillrom
Sjiraffen | 15 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 15 |
Mobilspill
Pågående | 8 540 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
indolent | 2010-07-21 14:49 | |
![]() | nei, tror ikke heller på noen gud.. har vel aldri skjedd så mye fælt i verden, som i religionens navn. min bestefar, orker Ikke tanken engang, på å blir plassert på et gamle/sykehjem.. noe av grunnen er påtvungne "møter" av alle slag. hvorfor skal det være synonymt med kristendom, å bli gammel? | |
Duppedingser | 2010-07-21 15:09 | |
![]() | Jeg trur vil ikke på en Gud, men religion handler ikke bare om det. Man kan ikke endre historien, statskirke er helt nødvendig. Det handler om identitet, kultur, tradisjoner og mange andre ting. Rokker du ved statskirka rokker du også ved det å være norsk. Man er født inn i et kristent land, og hvorfor kan man ikke bare akseptere det, godta historien og være stolt? | |
kasikalli | 2010-07-21 15:21 | |
![]() | Jeg er kristen, liker ikke banning og følger de ti bud best mulig :) | |
Vattnisse | 2010-07-21 16:24 | |
![]() | Duppedingser sier: "Rokker du ved statskirka, rokker du ved det å være norsk" Jeg ler så jeg dør... Jeg har aldri vært kristen, men respekterer de som er det, som jeg også respekterer andre religioner. Kristendom/statskirke er historisk forankret i Norge, det tror jeg langt de fleste aksepterer, men det betyr likevel ikke at det ikke er galt. Jeg mener det er galt. Jeg er også født inn i en verden hvor det har vært krig etter krig, skal jeg akseptere det og være stolt også? Nei, du...Den går ikke. Statskirke handler i grunn om overformynderi. Det er religionsfrihet i Norge, det forbinder jeg med at jeg selv foretar valget og ikke blir født til å være kristen. Skill kirke og stat... | |
Duppedingser | 2010-07-21 19:59 | |
![]() | Også har vi en norsk lov, altså er ikke alt helt fritt. Nå har ikke kirka samme makt som før, ei heller kongen. Krig ligger i menneskenaturen og vil alltid være tilstede uavhengig av religion. Hva med alle godene som konfirmasjon, brullup og gravferd? Du vil kanskje gi slipp på de og gå for enklere køsninger? | |
Cygnus | 2010-07-21 20:02 | |
![]() | Hva har egentlig gravferd (eller bryllup) spesifikt med kristendom å gjøre? | |
Duppedingser | 2010-07-21 20:22 | |
![]() | Det spesifikke er at store deler av norges befolkning gifter seg i guds hus og ligger og råtner på en kirkegård ved livets slutt. Og ritualene er jo utformet av kristendommen, og vi er vel alle takknemlige for dette uavhengig av om vi er tvers igjennom kristne eller ikke? | |
miamaria | 2010-07-21 20:56 | |
![]() | kjempeflott, kasikalli! | |
Glory | 2010-07-21 21:24 | |
![]() | Hm... Glemte vel forsåvidt å svare deg, Potet, på ditt spørsmål (nysgjerrigheten tok helt overhånd): Jeg tror nok også at stat og kirke burde være adskilt. Og Gud klarer seg aldeles utmerket uten støtte fra den norske stat. Kanskje ville det riste "grunnvollene" i den norske kirken litte grann, men den kan vel ikke ses som noe annet enn positivt og påkrevd? | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 21:40 | |
![]() | Humanetikerne har nå en viss sans for kirkelige ritualer da. Eks dåp - navnefest, konfirmasjon - borgerlig variant. | |
ave - Administrator | 2010-07-21 22:44 | |
![]() | Nå er vel verken fødsel, samliv, død med løpende overganger gjennom livet noe som er spesielt for kristendommen, men mer det som er spesielt med det å være menneske.... Det har vært ritualer for alle disse fenomenene uavhengig av kristendommen eller andre religioner. Gitt et tidsperspektiv for menneskehetens eksistens så er kristendommen knapt kommet ut av bleiene ennå. Så tillegg ikke denne religionen fasiten på hva som er overgangsritualer i menneskelivet... Og nå sier jeg virkelig "herregud"! | |
Cygnus | 2010-07-21 22:52 | |
![]() | ja det var akkurat det jeg mente, ave - og jeg legger til: OH MY GAWD!!! - det er jo helt utrolig at ritualene anses som noe som tilhører kristendommen - selv om det her i Norge ser slik ut!!! et noe snevert perspektiv, spør du meg! | |
Duppedingser | 2010-07-21 22:55 | |
![]() | Jeg sier også herregud til deg ave. For det er vel ingen som sier at kristendomen er fasiten, men situasjonen i dag er at vi har fortsatt kristendomen over hele riket, og i praksis er det den som tar seg av alle store overganger i livet. Religion handler om det å være menneske og hvordan mange ting fungerer i samfunnet, så ja, den handler så absolutt om fødsel, samliv, død. | |
ave - Administrator | 2010-07-21 23:11 | |
![]() | Jeg har for eksempel hatt mine store overganger i livet uten "hjelp" av kristendommen. Jeg er blitt født, er blitt voksen, har inngått relasjoner til viktige andre i mitt liv, har født mine barn og feiret dem, holder på å markere den ene ungdommen etter andre, og snart er de i ferd med å repetere det jeg har gjort. Og alt dette fungerer absolutt helt utmerket uten innblanding av religiøsitet eller religiøse symboler; verre er det altså ikke. Dessuten er min overbevisning at kristne er en utdøende rase.... | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 23:23 | |
![]() | Kjære vakre vene Duppe. Vi er i dag under en statskirke og følger di tradisjonene for det ble tredd ned over hodet på oss for ca 1000 år sia. Det er mange måter å få ett folk/ land til å holde seg i ro og betale skatter osv, religion er en av dem. Vi Nordmenn er i ferd med å miste/ glemme våre røtter fra urgamle tider. Amrikanisering, reklame, religioner osv. Les, religioner i flertall. Vi ble slakta hvis vi ikke ville tru på en gud og en jesus som drev sitt virke i midtøsten for 1000 år sia, når vi sjøl strevde med å få inn nok forråd til vinteren. Husk folkens, vi er ett folkeslag som fikk kjøpe av arabere, tyrkere og russere på krita for 1000- 1200 år sia. Når en nordmann sa han kom tilbake om 2 år med varer som inngikk i handelen, så stolte mann på det. Vi er det eneste folket i værden som har muntlig avtale gjeldende i en rett den dag i dag. Det sier noe om hvor viktig det har vært for oss å holde ord og være til å stole på. Så vi er ikke født inn i ett kristent land overhodet sett i ett historisk perspektiv, men vi er i ferd med å bli rimelig hjernevasket på at vi er det. Derfor døper folk unga sine uten å stille sp.mål. Konfirmeres osv. Dette kommer garantert til å snu, for det finnes utrolig mange jordnære folk i byer og på bygda som har det urgamle norske i seg. Jeg ler så jeg blir matt når en kristen sier at de ti bud var viktig for oss, når vi ble kristnet og fremover til i dag. Hallo, vi hadde "lover/regler" lenge før vi ble kristnet. En var att det var påbudt å ha mat og godt drikke på gården sin, om det skulle komme besøk. uansett hvem som var på gjennomreise. Man skulle ikke slå ihjel osv. Vi hadde aldri i værden klart oss her oppe om vi ikke hadde hatt vår karakter og styrke. En hyllest til oss mørketidvinterhardføre folkeslag. Det er en grunn til at vi er nå er, etter siste undersøkelse, motstandere av EU med 66% Der det er hjerte rom er det husrom:)) Urgammelt ordtak, men ikke missbruk det:)) | |
evanma | 2010-07-21 23:34 | |
![]() | Jeg har problemer med å forstå meg på humanetikerer selv om jeg ikke er personlig kristen. Jeg forstår ikke hvorfor humanetikere må herme de kristne ritualene med navne fest og konfirmasjon. Humanetikerer er mer opptatt av kristendom enn hva vanlige mennesker som ikke er religiøse er. Humanetikk har jo på den måten også blitt en famatisk religion. Men det er aldri noen humanetikerer som bemøter slike uttalelser. Hvorfor? Men la oss hellre spille ordspill en å diskutere dette! Herre gud min venninne er prest og hun sier herre gud oftere enn mig! | |
ave - Administrator | 2010-07-21 23:45 | |
![]() | Javel, så du tror at de kristne har sugd overgangsritualene ut av eget bryst? | |
evanma | 2010-07-22 00:25 | |
![]() | Neida overgangsritualer har nok funnets i alle tider og i alle kulturer og tar seg forskjellige utrykk i forskjellige religioner, men hvis man ikke vil tilhøre en religion, hvorfor skal man da organiserer seg rundt akkurtat overgangsritualer? Hvorfor kalles f eks ungdomsovergangsritualen i humanetikernes variant for konfirmasjon ? Vil man stå utenfor religioner så kan man vel la vær å etterligne religiøse ritualer mener jeg. Ellers blir det jo enda en ny form for en ekskluderende og fanatisk religion. | |
ave - Administrator | 2010-07-22 00:39 | |
![]() | Kanskje fordi det tilhører MENNESKEHETEN å markere overganger som er viktige i det MENNESKLIGE livet; jeg nevner (igjen) i fleng: fødsel, barndom, ungdom, voksen, samliv, reproduksjon, død. Hva har dette med religion å gjøre? | |
Duppedingser | 2010-07-22 01:06 | |
![]() | Det er helt greit å mene at man ikke trenger religion, men vi blir altså alle invitert i konfirmasjoner og brylluper som foregår med ritualer preget av kristendommen. Hva er galt med det? Virker temmelig merkelig om man bruker energi på å unngå religiøsiteten i samfunnet, for særlig plagsom er den ikke. De aller fleste blir unge i dag blir fortsatt konfirmert i kirka, selv om bare en liten del kaller seg kristne. Det er sunt med tradisjoner. For 1000 år siden skjedde svært mange ting med tvang Tedh. Hadde vi ikke blitt tvunget til å bli kristne så hadde en annen religion fått fotfeste, med makt. Religion er nok ikke utdøende, for det dekker et grunnleggende behov hos mennesket. | |