Spillrom
Sjiraffen22
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede22
Mobilspill
Pågående8 845

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Vattnisse2010-07-21 22:10
Antall innlegg: 83

Jeg er selv syklist. Når jeg sykler hater jeg bilister. Når jeg kjører bil hater jeg syklister. Er det det man kaller selvmotsigende?

shan072010-07-21 22:31
Antall innlegg: 3

Jeg er syklist og jeg sykler mye. Har syklet i Spania, Italia, Frankrike, England. Over alt er det enkeltsituasjoner som kan være skumle.
Forskjellen er at Norge så eier hver mann sin bit av alt. Vi eier veien, vi eier gangstien, vi eier hver skjær ved sjøen.... Dette er mitt og de andre skal ta hensyn til hva jeg gjør akkurat nå.
Dette er vårmentalitet og vår natur. Det har ikke med biler, sykler eller eiendom å gjøre. Det er oss det er snakk om....

Sqz2010-07-22 09:04
Antall innlegg: 73

Tror shan07 har et poeng her:) Det er jo ikke bare bilister som skal ta hensyn til syklister. Kan sikkert være lurt av syklister å ta hensyn til bilistene også noen ganger... Forøvrig så sykler jeg også veldig mye:) - og kan nok kjenne meg igjen i beskrivelsen av de rurale nordmennene som sitter på hvert sitt nes og eier hele verden...

Mira7 - Ikke medlem lenger2010-07-22 11:31
Antall innlegg: 2459

Det verste med sommeren er faktisk ikke syklistene, men alle de ekle insektene!!:o)

Rydningen2010-07-22 11:50
Antall innlegg: 166

Jeg synes en del har gode argumenter her, og jeg kommenterer nok litt i vilden sky.

Det første poenget, som etter hvert har utviklet seg til å bli litt uvesentlig for debatten, må være at alternativet er dukket opp i det hele tatt. Når avstemningen skal handle om hva som er verst med sommeren, synes jeg som syklist at alternativet burde vært "ahh - bilfolket som ikke respekterer at vi syklister er en del av veibildet", "ahh - de tulldustene som parkerer som om de eide hele verden" eller lignende. Men ulempen med å ha ansvaret for spørsmålene er naturlig nok at noen sikkert kan finne noe galt med mange spørsmål, og deres alternativer.

Og når debatten er tilstede synes jeg jo det finnes flere poeng her: For å starte på bilistenes side så er jeg jo enig i at hvis det finnes sykkellag med sykler til 30 000 og klær til mye penger også, så burde de jo kanskje ha tenkt på muligheten: "Skal vi kjøpe ett kommunikasjonssett som gjør at vi kan kommunisere uten å måtte sykle ved siden av hverandre hele tiden?" Men… slike sett veier jo sikkert 15 gram de også - uten at batterier da står i.

Når det kommer til argument som at syklister "må sykle så fort som skiltene sier", så er jo dette tilløp til svada. Fartsgrensene er en maksimumsfart. På mine sykkelturer har jeg noen ganger syklet ned veier, og kommet i så god fart at jeg må bremse ned for en traktor som ligger foran meg og sperrer veibanen. Dette kan jo muligens si noe om bønder i innlandet. Men det sier vel like mye om at man av og til møter på trafikanter, som av (u)forståelige grunner kjører saktere, må vi ta hensyn til disse også.

Til de bilistene som alltid ser en superkjempemegaflott sykkelsti ved siden av, så vil jeg ha tipsene. Hvor er alle disse stiene? Mitt råtips er at disse stiene av og til er vurdert, men funnet for lette. Jeg, som syklist, velger til tider bort slike gang- og sykkelstier på grunn av deres forfatning. Enten fordi det er veldig mange gående der, fordi sprengkulda har ødelagt dem, eller fordi det ikke er drenert der, og vannet fosser i kraftig regnvær.

Som ett avsluttende (lingvistisk) poeng synes jeg det er verdt å trekke fram hvordan en del personer "hater", eller bruker lignende formuleringer. Når dere må bruke så sterk mental energi på gående/kjørende/syklende som ikke har gjort noe annet enn å være litt i veien for dere - så er nå det ett ganske godt tegn på hvordan livets (mot)gang arter seg ellers.

Mira7 - Ikke medlem lenger2010-07-22 12:00
Antall innlegg: 2459

Nevø Rydningen, du glemte helt de ekle insektene i innlegget ditt:o)

Torill2010-07-22 12:04
Antall innlegg: 3668

jeg synes Rydningens innlegg var så godt at jeg ikke tenkte på innsekter!

wstine - Ikke medlem lenger2010-07-22 12:46
Antall innlegg: 2369

nu ja, det verste med sommeren er tross alt regnvær og bitende kuling

Sqz2010-07-22 12:49

Vel er de ekle, men himmel så nyttige:) Hva skulle vel fuglene gjort uten all myggen?
Syns ikke det er svada at syklister som er tre i bredden må holde fartsgrensen. Hvis de ikke vil holde fartsgrensen, så kan de sykle en og en! Basta! Husk at "hattemenn" og "søndagskjørere" regnes som en risikofaktor i trafikken! Og tre syklister i bredden under fartsgrensen er vel omtrent det samme?

ka-ramella - Ikke medlem lenger2010-07-22 13:02
Antall innlegg: 388

Jeg er for sykling, syklister og sykkestier. Særlig om sommeren! Men i Oslo er sykkelveinettet så ufullstendig og lite sammenhengende at det er farlig å sykle. I tillegg er det så mange sykkeltyverier her at å henstille syklen i byen f eks, innebærer en ikke helt ubetydelig risiko for å bli fotgjenger. Unntak muligens for bysyklene, men de stjeles, de også.

Jeg ønsker bedre tilrettelegging for syklister ( med sykkelfelt som ikke plutselig opphører) og klarere grenser for hvor bilistiene kan kjøre og parkere (jf den lite vellykkede stengnngen av Torggata) og hvor fotgjengere skal gå. Var på Åland nettopp, og der var det uvant å innrette seg både som fotgjenger og syklist!

slaktern2010-07-22 13:15
Antall innlegg: 19

En alment kjent grunn til at syklister ofte sykler flere i bredden er for å tvinge bilister til å vente med å kjøre forbi til man kommer til et sted hvor det er forsvarlig å kjøre forbi. Det er ikke gøy å bli kjørt forbi med liten klaring.

I forgårs ble jeg kjørt forbi av ei kjerring, var ca 20cm klaring, fordi ho "måtte" kjøre forbi meg rett før svingen med elendig sikt for ev. motgående biler. Hadde jeg hatt noen å sykle ved siden av med kunne vi tvunget kjerringa til å vente til etter svingen hvor hun med enkelthet kunne kjørt forbi med god klaring.

Duppedingser2010-07-22 14:35
Antall innlegg: 467

Jeg har stor sans fot shan07 og slaktern sine innlegg. Saken med bilister er at alle trur de er dødsbra til å kjøre bil, for de har jo faktisk bevis på det. Førerkortet. Men om folk hadde måtte kjøre opp igjen med 10 års mellomrom så hadde jammen mange sertifikater røket. Det er svært mange bilister som tar unødige sjanser i trafikken. Stress er nok også mer utbredt blant bilister enn syklister. Alle burde iallefall prøve å være syklist en gang iblant for å se begge sider av saken. Lån en sykkel, det er tross alt sommer!

Galois2010-07-22 17:52
Antall innlegg: 86

Dette hadde vært fint med et skikkelig og sammenhengende sykkelveinett synes jeg. Men her i Oslo ser vi faktisk at helt nye veiløsninger bygges uten alternativer for de som sykler.

Jeg synes også det er rart at man ikke klarer å vedlikeholde hverken vei, fortau eller sykkelstier i Norge. Hvorfor skal det være slik ? De aller fleste byer, selv i U-land har en viss standard på veinettet. Her i Norge er det jo sprekker og høl overalt og gatene verken vaskes eller feies.

Mye av motsetningene mellom biler og sykler skyldes dårlige tilpassete trafikkale løsninger. Man lager et veinett uten å tenke på at det skal benyttes av andre enn de som kjører bil.

Sqz2010-07-22 17:53

Aha! Nå forstår jeg, slakteren! De syklende pedagoger! Da skal jeg jammen snarest se til å få syklet sammen med noen slik at jeg kan gjøre det samme! Og når jeg en sjelden gang er ute og kjører bil, så skal jeg feste på en duppedings på høyre side av bilen som er så lang at den feier ned syklister som er innenfor to meter hvis jeg MÅ kjøre forbi. Så kan jo de også få litt "oppdragelse"... Hei og hopp og hold dere på linje:D

mysteria - Ikke medlem lenger2010-07-22 18:59
Antall innlegg: 1124

Tja... syklister er så mangt. Store, små, unge og gamle.
Nå har jeg akkurat kjørt langs en ca 5 km sammenhengende, relativt nyasfaltert sykkelvei. Der var det noen barn og noen voksne.
I kjørebanen for biler syklet trikotkledde, middelaldrende menn.
Akkurat dette syns jeg er ganske typisk: "Vanlige" folk benytter seg av sykkelveiene, mens de middeladrende menn med dyre sykler og trikot har et større behov for å breie seg der bilene er. Lurer på om det er de samme som hisser seg opp over syklister når de selv sitter bak rattet?

bearo2010-07-22 19:31
Antall innlegg: 888

Om det er flaks at en ikkje kjøre ned seks syklistar i veibana så bør ein kanskje vurdere om bilkjøringa si egentlig er noko ein burde utsette omverdenen for.

Galois: Kva U-land med samanliknbar geografi og demografi kan samanlikne seg med Noreg på generell vegstandard?

søtestian2010-07-22 20:27
Antall innlegg: 128

forleden dag da jeg ruslet ned gaten, ble jeg tatt bakfra av en svensk syklist. Han gav ingen varsling og plutselig, bakfra, kom han.

miamaria2010-07-22 21:15
Antall innlegg: 1002

leste i sommer om "kampen" mellom bilister og syklister.
litt underholdende, dah.
som at bilister spruter vindusspylervæske på syklister.
lavmål?

Stig_752010-07-22 21:25
Antall innlegg: 218

mysteria: Kan det være så enkelt at de middelaldrende mennene i trikot sykler fortere enn dem som er på sykkelstien, slik at det faktisk er trafikkfarlig å sykle på gang- og sykkelstien? Og er virkelig kjørebanen kun for biler?

mysteria - Ikke medlem lenger2010-07-22 21:36
Antall innlegg: 1124

Hahaha :) Følte du deg truffet Stig? Jeg har ikke sagt annet enn at veien jeg beskrev var delt inn i soner: sykkel-/gangvei og bil/kjøretøy.
Det som er interessant er hvorvidt de trikotkledde er de samme som hisser seg opp over syklister som sperrer veien for dem når de selv sitter bak rattet.
De trikotkledde må gjerne sykle foran meg. Masse fine mannerumper og lår :)

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?