Spillrom
Sjiraffen | 8 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 8 |
Mobilspill
Pågående | 8 515 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Reet | 2010-09-09 10:21 | |
![]() | Det er tydelig at norskopplæringen har vært slett over lengre tid. | |
Ruschne | 2010-09-09 10:40 | |
![]() | Prøv å stanse den stadig oftere bruken av - i forhold til - Du greier det ikke. Hør på noen av statsådene: Justisminster + han med gigantmastene. de bruker - I forhold til - ørten ganger i erhvert intervju. Det har blitt en epidemisk bruk av uttrykket. | |
Ruschne | 2010-09-09 10:41 | |
![]() | statsrådene. De.......... Ethvert Jeg fant frem rødblyanten selv | |
janickeb | 2010-09-09 12:47 | |
![]() | Sats på hjemmeundervisning.. | |
Fru Pigalopp | 2010-09-09 12:58 | |
![]() | Jeg er lærer og jeg får helt vondt når det blir skrevet feil på lekseplaner, ukeinfoer osv. De fleste lærere er dyktige i rettskriving, men det hender at enhver kan feile. Må ikke glemme at vi har en del ufaglærte i skolen også. Tidligere ble det med skriveglede vektlagt, og det er fortsatt viktig, men skolene har nok sett at fokus på rettskriving er må tillegges mer vekt enn tidligere. Jeg er en godt voksen og nyutdannet lærere og må si at lærerutdanningen ikke var god nok i forhold til rettskriving. De forventet nok at alle skulle kunne dette fra før. | |
Reet | 2010-09-09 13:03 | |
![]() | Godt å høre, fru Pigalopp! Alt i alt har jeg veldig stor tro på de lærerne jeg har møtt hittil, og på skolen totalt sett. Skolen er nok ganske annerledes enn da jeg gikk der, og mye av det ser ut til å være utvikling i riktig retning! | |
Ruschne | 2010-09-09 14:08 | |
![]() | Fru Pigalopp Hva med å gå sammen for å få redusert bruken av - i forhold til ? lærerutdanningen ikke var god nok i forhold til rettskriving, skriver du I forhold til! Når det gjelder - er en mye bedre og riktigere bruk for å få sagt at du synes rettskrivningen ikke ble / blir prioritert høyt nok i lærerutdanningen. Synes nok at lærere skal gå foran og begynne å bruke - I FORHOLD TIL - på en korrekt måte. | |
Reet | 2010-09-09 14:50 | |
![]() | Hør, hør!! | |
hildebbb - Ikke medlem lenger | 2010-09-09 15:00 | |
![]() | Norsklærere som ikke behersker norsk er nok ganske vanlig. Det har vi jo blant annet utallige eksempler på her i dette forum, uten å nevne navn. | |
Cygnus | 2010-09-09 15:20 | |
![]() | Hjelp - er det norsklærere her i forumet? Da er de veldig stille i akurat denne debatten! Men spøk til side, jeg tror at rettskriving som sådan er noe som ikke tillegges stor vekt for tiden, av noen! Jeg sitter og har sittet i diverse utvalg og komiteer, og det er helt utrolig hva selv høyt utdannete folk kan skrive - det virker rett pg slett pirkete, kan jeg se, når en forsøker å rette litt i skriv og rapporter! Dette kan en like (eller mislike, som selvsagt jeg gjør det), men det er et faktum! Sukk! | |
sølvsøyle - Ikke medlem lenger | 2010-09-09 15:20 | |
![]() | De feilene trådstarter assosiererte til, er gjerne av langt mer elementær art enn de vi finner i dette forumets innlegg - slike som lett kan lukes ut ved å slå opp i en ordbok. Mange av de feiltypene det gjelder, er helt vanlige hos middels flinke elever i videregående skole og ellers i befolkningen. Det handler om å skape og/eller vedlikeholde en kultur for at det er formålstjenlig og faktisk respektfullt å uttrykke seg så presist og korrekt som en kan. At ikke alle har like godt språkøre - eller har fått like god grunnopplæring - må vi kunne takle. | |
Ruschne | 2010-09-09 15:22 | |
![]() | Nevn alle norsklærere her i Forum du vet om hildebbb Gi dem betgnelsen A, B, C osv Nå er jeg spent | |
Holger | 2010-09-09 17:49 | |
![]() | Beskjeden eleven får med hjem, er til foreldrene, ikke til eleven selv, så h*n gidder ikke lese beskjeden. I verste fall får ikke foreldrene beskjeden, i nest verste fall ser de ikke skrivefeilene. Den pedagogiske genistreken ligger i at foreldrene påpeker feil fra selveste _Læreren_ og at foreldre og elev sammen kan le litt og tenke sitt om den som har skrevet beskjeden. Finnes bedre måte å lære på? | |
Summer77 | 2010-09-09 18:10 | |
![]() | Smart å legge inn en og annen skrivefeil i beskjeder til hjemmet - det vekker iallefall foreldres interesse for skolen. ;) | |
Wibef - Ikke medlem lenger | 2010-09-09 20:31 | |
![]() | Det skal nå sies at jeg driver og leser søknader til viktige posisjoner vi har ledighet i hos oss, og jeg kan melde om at det slett ikke bare er hos aktivitetsskoleansatte og lærere man finner folk som skriver dårlig norsk. Jeg lo stygt av ironien i følgende setning fra en av søkerne. "Min sterkeste side er kominikasjon." | |
Ruschne | 2010-09-09 20:39 | |
![]() | Det var ingen god setning Wibef. Driver og leser. Regner med at du bare leser | |
Wibef - Ikke medlem lenger | 2010-09-09 20:57 | |
![]() | Driver og leser er akseptabel og regelrett ytring i min dialekt, men du har rett at det ikke er godt bokmål. | |
gerdmarie | 2010-09-09 21:01 | |
![]() | Det kan jo være ulik måter å arbeide med faget norsk. Utvikle ordforrådet gjennom gode samtaler om bilder, trene rettskriving ved diktat,( her kan retteblyanten få kjørt seg)konsentrasjonsøvelser ved å bruke gjenfortellinger, oppøve fortellerglede gjennom skriving av frie tekster, her er det uttrykksevnen som måles , ikke rettskriving,( når h*n står i kommunestyresalen og holder innlegg om en sak, kan ingen vite om h*n har skrevet alltid med bare en l, det viktigste er å kunne gi uttrykk for egne meninger på en måte som får andre til å lytte.) Genrelære som viser at eleven vet forskjellen på de ulike teksttypene som vedk presenteres for. Norsk er sannelig ikke bare rettskriving, norsk er identitet for nordmenn. Dersom det blir viktigere å skrive ordene rett fremfor å skrive for å fortelle, da blir det magre tider i barnas og senere de voksnes skriftlige produksjon her til lands. | |
Reet | 2010-09-09 21:38 | |
![]() | Artig med den stjernen for u og a så det blir kjønnsnøytralt. Den har jeg faktisk ikke sett før. Hvordan gjør de det på nynorsk? Og til Holger: elsker din positive vinkling. | |
gompedyret | 2010-09-10 00:24 | |
![]() | Summer77: det som kunne være interessant var jo å faktisk legge inn som en liten oppgave i slutten av beskjeden, noe a la "I dette notatet er det noen skrivefeil. Klarer dere sammen å finne alle?" På den måten kunne man både vekket foreldrenes interesse for skolens verden, føre foreldre og elever sammen i en felles bevisstgjøring omkring skrivefeil OG unngå at læreren fremstår som en fullstendig ortografisk kløne og derved mister autoritet. Tre fluer i et smekk! Gerdmarie: Det er ikke det at rettskriving nødvendigvis er _viktigere_ enn eksempelvis fortellerglede og rikdom i uttrykket, det er heller det at rettskriving faktisk også er _viktig_. Jeg synes Sølvsøyle setter veldig bra ord på det jeg også tenker. Rettskriving er for tiden ukult, og ukulturen som kan oppsummeres med "ærresånøye'a?" har bredt seg i utrivelig store deler av befolkningen. Etterhvert har det blitt slik at mye av den daglige kommunikasjonen skjer i form av chat og sms. Norsk skriftlig har blitt mye mer forgjengelig enn for bare kort tid siden. Kanskje man bare må akseptere at skriftspråket blir ansett som et bruk- og kast-verktøy som det faktisk ikke er så nøye hvordan brukes og vedlikeholdes? | |