Spillrom
Sjiraffen | 8 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 8 |
Mobilspill
Pågående | 8 288 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Isobel | 2008-05-25 15:13 | |
![]() | "Det tror jeg kanskje stemmer i teorien, men da i vanlig standard Scrabble med lang tenketid. Taktikken i ordspill har jo ikke bare med ord- og språkkunnskaper å gjøre, så da blir forutsetningene annerledes." Det var jo nettopp det jeg sa: "Men dette balanseres nok ut av den taktiske/poengmessige delen av spillet. Sånt er menn bedre på fra naturens side." | |
psychogard | 2008-05-26 14:20 | |
![]() | Kvinner er - som nevtnt over - på et gruppenivå verbalt sterkere enn menn. På den andre siden er menn -igjen på et gruppenivå- sterkere visuospatialt, altså å bedre på å orientere seg visuelt. Dette er jo et viktig poeng i Scrabble, da man ikke bare skal stokke på ord, men også plassere dem strategisk riktig på brettet for å oppnå høyest mulig poengsum. Dette er generelle tester, og er ikke Srabbleorientert, men det kan vel tenkes at menn har et lite fortrinn visuospatialt sett. Det er viktig å poengtere at dette er på et gruppenivå, dvs at man registrerer statistisk signifikante forskjeller mellom grupper av kjønn, men at forskjellene er så små at de ikke kan brukes til å predikere i enkelttilfeller. Dette kan altså ikke alene forklare de store kjønnsforskjellene man finner her på ordspill.no | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-05-26 14:48 | |
![]() | Tror ofte at jeg spiller mot en mann når jeg spiller mot en kvinne og omvendt. | |
Torill | 2008-05-26 16:20 | |
![]() | Philologicus - spiller du mot en som har 4000 eller mer i ranking, da er det sannsynligveis en mann! | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-05-26 17:14 | |
![]() | Vi får skjerpe oss da.... | |
Torill | 2008-05-26 18:02 | |
![]() | Tror ikke det nytter å skjerpe seg, det ligger i genene.... | |
Torill | 2008-05-26 18:03 | |
![]() | ..... og oppdragelsen | |
Torill | 2008-06-06 00:45 | |
![]() | Er det noen som har sjekket hvilket kjønn semifinalistene har? Ingen bombe, spør du meg | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-06-06 00:51 | |
![]() | Hvor mange kvinner tror du heftet mens de satt og spilte? | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-06-06 01:04 | |
![]() | "ble" heftet - kanskje noen menn også? | |
rik007 - Ikke medlem lenger | 2008-06-06 07:38 | |
![]() | "ble" heftet - kansje noen menn også? | |
LoboTommy - Ikke medlem lenger | 2008-06-16 11:25 | |
![]() | "kanskje"... ;) Jeg så selv nettopp på den merkelige effekten at det er nesten bare menn i poengtoppen og nesten bare kvinner i kamptoppen. Tanken som slo meg var at en del av kvinnene kanskje spiller for mye til å være skjerpet. Det er en kjent sak fra konsentrasjonsidrett at det ikke lønner seg å konkurrere for mye hvis man ønsker å konkurrere godt. Det er ikke bare fysiske årsaker som gjør at lag som allerede er videre i fotball-EM akkurat nå hviler de beste spillerne sine, og lar de nest beste spille den siste gruppespillkampen. Jeg husker fra orienteringsidrett at de beste løperne konkurrerte mye mindre enn jeg selv gjorde. Skyttere lar være å konkurrere særlig i perioder før mesterskap, skihoppere i form kan til og med kutte ut prøvehoppet, etc. | |
LoboTommy - Ikke medlem lenger | 2008-06-16 11:27 | |
![]() | ... men de aller fleste av mennene her inne (også jeg) har mange kvinner foran seg også på poenglisten, så vi skal kanskje ikke være for store i kjeften når vi kommer med forklaringer ... | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-06-16 11:46 | |
![]() | Tror noe av årsaken ligger i det du sier LoboTommy. Jeg selv spiller videre, selv om jeg ser at jeg har en dårlig periode. Har jeg lyst til å spille, så gjør jeg det selv om rankingen går nedover flere spill på rad. Da burde man nok tatt en pause. Lørdag kveld f.eks gikk det veldig dårlig, da ble jeg "reddet" av noen som ønsket seg turnering:) | |
torillhs | 2008-06-16 13:57 | |
![]() | ..Jeg gjør som Nate; lager meg kaffe - noe å spise.. rydder litt, sjekker mail osv osv.. samtidig som jeg koser meg STORT med å spille ordspill.. Jeg spiller så og si alltid tilfeldig brett og aldri lynspill.. For min egen del synes jeg det tar vekk "kosen" ved å spill raskt .. (jeg liker ikke stress..) ..og så kan jeg fundere over brikkene og legge bingoer :-) .. som jeg har endel av.. (over 400 tror jeg..) .. og ikke har jeg så værst ranking heller.. selv om det ikke er det som driver meg.. Ha en fortsatt flott dag - alle sammen (",) | |
kness - Ikke medlem lenger | 2008-06-16 14:58 | |
![]() | Jo dårligere det går, jo mer besatt blir jeg..... Igår tapte jeg hver eneste kamp (sånn føltes det ihvertfall), men fortsatte til sola sto opp og skinte på Macen så jeg ikke lenger kunne se hvor mange hundre poeng rankingen hadde rast med. Men selvfølgelig var det verdt det, når man har som mål i livet å komme på pallen i kampligaen! Den eneste pallen jeg ser som oppnåelig for min egen del:) | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-06-16 18:15 | |
![]() | Vet ikke om flere har oppdaget at det er veldig hardt for øynene å sitte lenge ved det fargerike, med bokstaver løpende spillbrettet. Å komme på pallen bare i KAMPligaen.....er det så mye å trakte etter forresten? Det kan jo føre til at en kommer til å se i sikksakk.... | |
trymare | 2008-10-14 14:58 | |
![]() | Ja... det er nesten bare menn på topp hundre når det gjelder ranking, men det er nok kvinnene som må innrømme spilleavhengiheten sin. | |
Torill | 2008-10-14 15:18 | |
![]() | Avhengig jeg? dummeste jeg ahr hørt | |
kness - Ikke medlem lenger | 2008-10-14 16:02 | |
![]() | Ikke jeg heller:) | |