Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 540

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
maranello2010-10-10 15:17
Antall innlegg: 304

Rundt Bergen det er et sted som kalles..... Negerland..... wow... var det negere som bodde der mon tro???... En Neger er en neger.... å vaske de i vaskemaskin blir det hvit??? med Omo color...???? nei... helt ærlig.... vi nevner folk ved å kalle dem det de er.... hudfargen tilsier det....eller hvor de måte komme fra....

Rabiaz2010-10-10 15:21
Antall innlegg: 897

Det er helt greit at folk aldri har brukt ordet neger som et negativt ord, og derfor syns det er uforståelig at det nå plutselig skal være forbudt å bruke ordet. Men poenget er ikke hva DU (den det måtte gjelde) syns om ordet. Poenget er hva en svart afrikaner syns om ordet. Hvis en svart afrikaner syns det er et negativt ord, og ønsker at det ikke lenger skal brukes om dem, så må vi respektere det, og ikke lenger bruke det om dem.
Enkelt og greit. Det heter respekt!

tombola2010-10-10 15:44
Antall innlegg: 232

Hvor mange enkeltpersoners ønske kreves det for å forandre et språk, Rabiaz?

Ellers er nigger nedsettende for meg, men slett ikke neger.

sismoon2010-10-10 16:00
Antall innlegg: 21

Ekstremkåre; Det er synd at dette forumet ikke har prikkefunksjon (belønning i form av "poengprikker - ofte brukt på diskusjonsfora), for da skulle du ha fått en fin prikk fra meg for et fantastisk godt innlegg. :)

rbm2010-10-10 16:01
Antall innlegg: 859

Riktig..tombola..Nigger er virkelig et etablert nedsettende ord om det sies av andre enn "the Blacks" selv .I USA sier du aldri nigger..men de kaller gjerne hverandre det og da er det greit.

Kirsti2010-10-10 16:25
Antall innlegg: 1946

Vi har sluttet å kalle bevegelsehemmede for krøplinger og psykisk utviklingshemmede for idioter. Hvorfor skal det være så ufattelig vanskelig å slutte å bruke et ord som "neger" når det oppfattes som nedsettende av dem det blir brukt om? Er det fordi noen med en annen hudfarge og - grøss og gru - kanskje til og med en annen kultur tillater seg å antyde at vi, de deilige og feilfrie nordmenn, fra Verdens Beste Land, vi som vet at hvis alle bare var som oss, da ville alt bli bra, av og til bommer litt, vi også?

Rabiaz2010-10-10 16:36

Tombola, jeg har da ikke sagt at det hellige språget vårt skal forandres..??
Sier bare at når noen sier : "Hei, vær vennlig å ikke kall meg neger, fordi det er sårende!" Da må vi være voksne nok til å læ være å bruke det ordet.
Hvorfor er det så vanskelig å forstå det?
Hvis du ønsker at noen skal slutte å kalle deg "dust", da får vedkommende slutte å kalle deg dust, av respekt! Det er ganske enkelt.

cruella232010-10-10 16:39
Antall innlegg: 40

Bra innlegg, Kirsti! Verden forandrer seg og språket likeså. Heldigvis.

Lynge2010-10-10 16:43
Antall innlegg: 103

Er fra barnsben av vant med å si neger om folk med mørk hudfarge og krøller. Mener intet negativt.Men om nevnte folk tolker det negativt er det klart jeg skal slutte.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 16:45
Antall innlegg: 2649

Rabiaz , du tar fullstendig feil. Neger er ikke rasistisk begrep og folk som kommer til Norge må forholde seg til språkets betydning i det samfunnet der de er. Trist lesning synes jeg.

Det har pågått feilinformasjon om dette ordet o alt for lang tid nå.

tombola2010-10-10 16:48
Antall innlegg: 232

Rabiaz, enig med deg i det siste innlegget :)

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-10 16:53
Antall innlegg: 18

Folk som bruker ordet neger er for meg ekstremt lite opplyste og rett og slett dumme! At vi lever i 2010 og folk slenger rundt seg med det ordet er bare helt utrolig. Og du som legitimerer dette ordet,- dersom du hadde stått alene med 20 svarte personer rundt deg,- hadde du da turt og sagt,- "Her var det mange negere!"?? De fleste vil da her svare nei, så hvorfor skal man bruke det andre steder?

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-10 16:54

JamesO,- dersom du er bonde langt ute på landet værsågod,- stå på! Men om du omgir deg med svarte personer til vanlig,- ikke bruk ordet. Det slår bare tilbake på deg selv.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:00

Kopi av mitt forrige innlegg vintermor nederrst. Du har etter mitt syn vært utsatt for feillæring. Ordet neger har aldri vært ment rasistisk, og jeg vil ikke nøle med å bruke det i nærheten av hvilken som helst neger om det falt seg naturlig. ingen har rett til å lomme å ta fra meg mitt språk eller endre mitt språks betydning. Det er en arv og en treadisjon som jeg er stolt av.

Da jeg vokste opp var neger betegnelsen på en mørkhudet person og ikke et rasistisk begrep. Og slik var det blant omtrent 100% av befolkningen. Å endre et språk i et land fordi det kommer flyktninger til landet og folk med andre kulturer vitner om en svært skadelig selvutsletting av egen kultur og an fullstendig feilaktig og naiv væremåte i forhold til nye landsmenn med annet morsmål og kultur.

Synes det er skammelig og utrolig at det faktisk diskuteres i dag at ordet neger skal kunne ha en rasistisk betydning i Norge. Selvsagt har det sikkert skjedd at unge barn av et fåtall naive foreldre og et fåtall forkvaklede naive lærere har lært at neger er resistisk ord, men det er altså fullstendig feillæring på verste nivå.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:02

Vintermor du kaller meg for dum, men jeg kan opplyse deg om at med mitt vitnemål fra vg.s. ville jeg kunne ha kommet inn på ethvert studium i hele Norge.

Vintermor79 - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:07

JamesO; Tidene forandre seg og folk blir mer opplyste. Når slavehandlerene brukte ordet neger, synes de selv dette var nedlatende? NEI,- det har blitt det i ettertid,- PGA hva de gjorde med personene de kalte negre.

Da du vokste opp var ikke ordet nedlatende,- guess what,- tidene forandrer seg! Det ER flere innvandrer i landet enn da du vokste opp. Sånn er det bare. og NEI,- du skal ikke forandre HELE ordforrådet ditt,- men kanskje begynne med å bytte ut ett enkelt ord? Men dersom du synes det er så ekstremt vanskelig og du oppfører deg mer barnslig enn min sønn på 2 år,- stå på.

Dersom en folkegruppe ikke ønsker å bli kalt negre respektere jeg det.

Respektløse og egoistiske personer kaller folk negre. Rett og slett.

VeldiGlad2010-10-10 17:07
Antall innlegg: 1077

JamesO - poenget er ikke hvorvidt DU mener det er rasistisk eller ikke. Skal vi ta det en gang til? Selv syns jeg ikke ordet "soper" er særlig stygt eller støtende, men jeg skjønner samtidig såpass at jeg ikke trenger å bruke dette ordet på noen jeg ikke kjenner fordi det KAN ofte oppfattes negativt. Det er bare snakk om vanlig respekt og fornuft her!

GreteSB2010-10-10 17:07
Antall innlegg: 7777

Det er forskjell på IQ og EQ.

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-10 17:11
Antall innlegg: 115

Det er også forskjell på norsk og alternativ norsk noen utenfra prøver å prakke på oss. Personlig holder jeg meg til norsk, og på det språket betyr "neger" en person med svart eller mørkebrun hud.

Hvis noen negere forsøker å nekte meg å snakke norsk fordi dem føler seg støtt av det, anser jeg det som diskriminering.

Rabiaz2010-10-10 17:13

James, jeg sa ALDRI at det er et rasistisk ord. Det eneste jeg sa, var at hvis noen ber deg slutte å bruke det ordet om noen, så må du klare å slutte å bruke det ordet om vedkommende.
Jeg hadde aldri kalt deg Hvit Viking igjen, hvis du hadde bedt meg å slutte med det. Selv om det er to vanlige norske ord.
Comprende??

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?