Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 836

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-27 20:37
Antall innlegg: 115

Fint hvis du kunne presisere hvem "vi nazier" er. Vanlige mennesker som stemmer Kr.F eller Frp?

Mange som har mye blod på hendene ja, både fra venstre- og høyresiden. Svært begrenset historiekunnskaper vil være mer enn tilstrekkelig for å kunne slå fast det.

Pinochet er et eksempel fra høyresiden. Han var også svært delaktig i å legge grunnlaget for at Chile for øyeblikket nyter Sør-Amerikas beste levekår.

Føler forresten at jeg har svært lite hat i meg. Muligens har andre avslørt å ha mye av dette i et senere innlegg.

Å fortelle om jeg tar avstand fra terrorisme eller ikke bør være høyst unødvendig.

Synes både Rabiaz og seierherren- skal få ha sine meninger i fred, samme hvor forskrudde de er. Foreslår også at de burde boikotte amerikanske og israelske varer. Da blir det nok en spennende hverdag kjære barn!

Rabiaz2010-10-27 20:48
Antall innlegg: 897

Det er morsommere å være barn, enn å være en gammel bitter gubbe :)
Hurra for at det finnes forskrudde mennesker på denne jord!!!!

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-27 21:01
Antall innlegg: 168

Så dette unnskylder Pinochet, mener du?

Det blir det samme som at jeg unnskylder de millioner av drapene til Stalin fordi kommunistene bygde opp et fattig jordbruksland til å bli verdens nest største supermakt. Men det gjør jeg ikke.

DER har du forskjellen på deg og meg, blant annet. Så får du kalle meg forskrudd om du vil.

"Nazi" i overført betydning brukte jeg her om deg fordi du oppfordrer folk til å verve seg og støtte en ulovlig og folkerettsstridig okkupasjon. Kan sammenliknes med frontkjemperne i 1940, bare bytt ut kommunisme med Islam.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-27 21:02

Du kan forresten bytte ut "Islam" med vanlige palestinere som kun ønsker å leve livene sine.

AaseB2010-10-27 21:23
Antall innlegg: 8147

Interessant diskusjon!
Det hjelper lite å kalle motstanderen forskrudd, når problemet er at du manglar gode argument, Rikard.
Sorry, men her tapar du voldsomt..

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-27 21:57
Antall innlegg: 115

Uff ja, AaseB. Helt tom for argumenter allerede dessverre.

Skal vi starte med norskkurset først da: Det står ettertrykkelig at meningene er forskrudde, og ikke personene. Det som heller ikke hjelper er å kalle motstanderen "nazi".

Og til seierherren-: Det er også veldig greit å ha kontroll på når man bruker stor forbokstav, og når man ikke gjør det.

Videre er det ingen som forsvarer Pinochet sine handlinger, i alle fall ikke såvidt jeg kan se. At mennesker ble drept for sine meninger under hans regime er forferdelig. Heldigvis dreide det seg stort sett om kommunister som ønsket å ødelegge Chile.

Greit å understreke at jeg aldri har vært, er, eller kommer til å være nazist. Å Sammenligne Israels politikk med nazistenes sin er ekstrem mangel på historiekunnskap, og ikke noe annet.

Når det gjelder hva som er ulovlig og folkerettsstridig og slikt, er det en veldig kompleks problemstilling. Hovedpoenget spør du meg, bør vel være at alle skal ha rett til å leve i fred, noe som også bør gjelde jøder. Kan virke som venstresiden stort sett ikke er enig dette. Triste saker.

Følger man for eksempel Genevekonvensjonene, gir disse Israel rett på enorme landområder som tilhører Egypt og Syria idag. Dette har Israel frivillig, dog unødvendig, gitt tilbake til nevnte nasjoner. Det kalles storsinnet politikk.

ChubbaBubba - Ikke medlem lenger2010-10-27 22:08
Antall innlegg: 1

Jeg inntar denne diskusjonen med en knusende objektivitet, men ønsker å belyse et par diskusjonsrelevante momenter.

Seierherren, din provoserende tilnærming og framferd er mer enn tankevekkende. Det er mye mulig du inntar en radikal innfallsvinkel for å vekke reaksjoner og få respons på innleggene dine. Likevel håper jeg ikke jeg snakker bare for meg selv når jeg sier at din bruk av språkelig manipulasjon, som f.eks. nedsettende analogier, analogiske feilslutninger og din gjentatte vane av å vifte med "vitenskapen", for å nevne noen korte eksempler, er usaklig, smakløst og vil virke frastøtende på den intelligente leser. Du er ikke den eneste som bedriver språklig manipulasjon her inne, men du stikker deg helt klart ut.

Å dominere "opponenter" gjennom språklig manipulasjon og sleipe "triks", er ikke måten å gjøre det på. Hvis du ønsker å bli tatt på alvor av folk som vet hva de driver med, hold deg til sak. ;)

grønnmann2010-10-27 22:08
Antall innlegg: 17

Kjære vene Rabiaz... Hvor skal man starte? Du anklager Rikard for å uttrykke bastante meninger samtidig som du applauderer Seierherren når han gjør det samme, bare på en usannsynlig mer unyansert måte... vet ikke om jeg skal gråte eller le. I tillegg topper du det hele med stusselige hersketeknikker... gå ta banen.. :)

Har ingen av dere forblindede venstrevridde fjompenisser lurt på hvorfor det kun er dere som stadig "diskuterer" slike saker?

Seierherren: Du må gjerne eie dine "egne" sannheter og være "tøff i trynet", men det gjør deg ikke mer interessant i denne sammenhengen allikevel.

Aase B: Rikard kaller motstanderens meninger forskrudde, men du skal ikke se bort fra at det henger sammen likevel.. :)

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-27 22:49

Rikard23: Skal du prøve å ta meg på skrivefeil nå? Lykke til, sier jeg bare. Jeg har ingen problemer med verken store eller små bokstaver.

Ser du er i gang med vanlig naziretorikk. Utsagnet "Heldigvis dreide det seg stort sett om kommunister som ønsket å ødelegge Chile" kan like gjerne være: "Heldigvis dreide det seg stort sett om jøder som ønsket å ødelegge Tyskland". Dette ser du ikke ut til å forstå.

Selvfølgelig skal jøder få leve i fred. De overgrepene som er gjort mot jødene før og under 2. verdenskrig er noe av det grusomste som har skjedd i historien, noe en samlet venstreside stiller seg bak. Men det forsvarer ikke overgrep som Israel gjør i dag.

At Israel gjør krav på områder i Egypt rokker ikke ved at deres okkupasjon av Palestina er folkerettsstridig og at deres behandling av palestinerne er inhuman.

Chubbabubba: Ok, så liker du ikke måten jeg sier ting på. Whatever. Men hva står du for?

Grønnmann: Du går i dine egne feller.

tombola2010-10-28 01:57
Antall innlegg: 232

Dessverre tror jeg ikke krig og ondskap lar seg utrydde.

Ikke bare menneskene - men dyr, fisk, bakterier, virus - har en iboende aggresjon. Vi mennesker har imidlertid en velutviklet hjerne og kan gjøre alt så mye verre, men heldigvis åpner forstanden og følelseslivet også for å fremme det gode og positive.
Gruppesolidariteten får det enkelte ganger til å gå helt galt. I dagliglivet spiller den sikkert også en betydningsfull rolle for våre oppfatninger og holdninger. Den skygger nok for klarsyn i mange tilfeller, og man er vel ikke alltid så "glup" som man selv tror.

heidihv2010-10-28 09:10
Antall innlegg: 90

Burde vel holde munn og ikke uttrykke meninger om temaet siden det er eksplosivt, men ....

Da mine foreldre for fire år siden sa de skulle til Israel visste jeg ikke helt åssen jeg skulle reagere. De som aldri hadde vært lengre enn Sverige skulle til et land fullt av terror og galskap -i følge norske medier. Ofte kjente jeg irritasjon over deres interesse siden de stadig prata om temaet. Så for å vite mer, ba jeg om visdom og lånte bøker om antisemetisme og konfliktene i Midtøsten og begynte å se nyheter på flere kanaler enn de norske.
OG i dag er jeg Israelsvenn og sionist! :)

I Israel er ca 20% av befolkningen arabere, det sitter arabere i Knesset og disse vil være israelere! Tror du meg ikke? Reis til Israel og ta deg tid til å snakke med araberne!

Les hva Taysir Saada sier om palestinerne på Gaza, finn ut hvem som undertrykker dem! Sjekk ut videoer lagt ut av arabere på youtube om hva Hamas gjør mot sine egne. (Visste du at Norge årlig gir 700 millioner til Hamas? Og det finnes ingen kontroll med eller oversikt over hva disse pengene går til. I Hamas' charter står det at alle jøder skal drepes og landet Israel skal utslettes. Hamas anses av resten av den vestlige verden for å være en terroristorganisasjon. )

Når sist så du i nyhetene at en jøde surret seg eller sitt barn inn i sprengstoff for å sprenge opp andre mennesker? Når så du sist lignende fra den "andre siden"?

Er det ikke litt rart at de som vil boikotte israelske varer henger seg opp i jaffa appelsiner? Det er jo arabiske landarbeidere de da rammer! Skal du ramme Israel må du slutte å bruke mobil, data, mikrosoft, antivirusprogrammer, moderne hjertemedisin, mammografi, ...lista er lang over nyere ting og tang som israelere har vært med på å finne opp. Merkelig greier det derre; israelerne utgjør 1.2% av verdens befolkning, men har fått 24% av alle nobellpriser som er utdelt...

Visste du at landet Israel er akkurat like lite som Hedemark fylke? Har du sett på verdenskartet hvor lite det er i forhold til sine arabiske naboer? Israel (uten Gaza og Vestbredden) utgjør 0,18% av de arabiske områdene.

Visste du at det bodde ca en million jøder i den arabiske verden på 1940tallet og at det nå bare er ca ti tusen igjen. De har blitt drept og jaget fra sine hjem og eiendeler der som i Europa.

Visste du at det israelske millitær er under streng overvåkning og t.o.m. seniorforsker Cecilie Hellestveit v Norsk senter for menneskerettiheter sier Isreal under krigen i 2009, holdt seg "godt over gjennomsnittet" i forhold til hva som er vanlig i sammenlignbare konflikter de siste årene?!

Visste du at Israel hver uke sender inn 15 000 tonn varer (mat, medisinsk utstyr, skolemateriell, sement osv) til Gaza?

Og sist, men ikke minst! I løpet av de siste 20 årene er 7400 palestinere drept av israelske styrker i ulike sammenhenger. Dette tilsvarer omkring 1 person pr døgn. De er drept fordi Hamas og andre palestinske terrprgrupper forlanger å føre krig mot Israel. De siste 62 årene er omkring 11 millioner muslimer drept i kriger og terror på verdensbasis, de fleste i konflikt med andre muslimer. Dette tilsvarer 486 drepte per døgn! Tallene sier sitt om hvem som opprettholder krigshandlingene.

MEN jeg tror desverre ikke det kan bli fred i Midtøsten. Ikke så lenge det finnes en hellig bok som sier at jøder og kristne skal de drepe og ved å drepe dem kommer du til paradis, kan det vanskelig bli fred. (tror du meg ikke? Les Koranen! Det gjorde jeg.)

Jeg leser og leser og min støtte til Israel vokser hver dag basert på FAKTA og historie - og selvsagt også urfra hva Gud gjør med hjertet mitt :)

Cygnus2010-10-28 09:35
Antall innlegg: 44845

'Videre er det ingen som forsvarer Pinochet sine handlinger, i alle fall ikke såvidt jeg kan se. At mennesker ble drept for sine meninger under hans regime er forferdelig. Heldigvis dreide det seg stort sett om kommunister som ønsket å ødelegge Chile.'

Det nytter vel lite å diskutere med folk som kan få seg til å skrive slikt.

heidihv bør sjekke sine kilder bedre - dine fakta er stort sett ikke fakta, heidihv - og i tillegg til å lese koranen bør hun kansje også lese bibelen!
det som er virkelig interessant er denne merkelappen venstrevridd som spys ut. kjære ordspillere til høyre, tror dere glemmer hvor vår velferdsstat kommer fra - slike ting vi nå tar for gitt, ble kjempet frem med motstandere som ropte venstrevridd, kommunister, osv! skam dere!

heidihv2010-10-28 10:51

Kjære Cygnus.
Hvilke fakta sikter du til? Hvor er feilene? Hvor er dine kilder? Og ja, les Bibelen! Jeg er kristen og Bibel-tro, jeg leser Bibelen fra første bokstav til siste punktum og gjør mitt beste for å respektere Bibelens siste setninger. MEN fordi man ikke når frem hos folk som har vendt Gud ryggen søker jeg kunnskap i andre kilder også! Også i Koranen for å kunne forstå mer og for å vite hva som er sant når folk sier "at det står i Koranen" o.l.
Som unge vokste jeg opp i ei lita bygd hvor jeg av jevnaldringer ble regnet som rar fordi jeg bl.a. var medlem av Amnesty heller enn å bry meg om sminke og moter, jeg leste bøker for å finne en verden som aksepterte mennesker på tross av "rariteter" som f.eks tro. I lærerutdanningen fikk jeg alle argumenter mot kristendommen og årene har lært meg å ikke godta populære argumenter og propaganda ukritisk. OG jeg håper virkelig jeg har lært å uttrykke meg uten å ty til kallenavn og skjenneprekener bare fordi andre mener annet enn meg. Gud velsigne deg, ha en fin dag :)

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-28 11:07

Heidihv: Av norske soldater som har dratt ned til Libanon, Gaza og Jerusalem som fredsbevarende styrker, hvor mange tror du har blitt Israelvenner og sionister? Jeg kan fortelle deg at det er ikke mange. Tror du dette er tilfeldig?

At folk som baserer sin virkelighetsoppfatning på ting som står i bibelen deres støtter Israel uansett er vel ikke noe nytt.

Du spør: "Når så du sist lignende fra den "andre siden"?"

Hva med dette:
www.youtube.com/watc...re =related

Men det er kanskje ikke så farlig, siden "det stort sett dreier seg om SKRIV DET SOM PASSER som ønsket å ødelegge SKRIV DET SOM PASSER".

heidihv2010-10-28 12:01

Har sett videoen før, den er fæl og jeg er helt enig, der dreit en representant for Israel på draget big time! Israel fortjener kritikk når de gjør noe galt, de som andre, men likevel; kritikken er svært ofte gjort på feilinformasjon og mangel på kunnskaper.
Din siste kommentar forsto jeg ikke helt... Opplys meg er du snill :)

AaseB2010-10-28 12:10
Antall innlegg: 8147

Her trengs ein diger kraftstasjon, er eg redd...
Når kristne "Israelvenner" slår i bordet med FAKTA, da veit eg ikkje om eg skal le eller grine...
Blir mest trist egentleg:-(

Cygnus2010-10-28 12:23

det jeg mente med at du kanskje bør sjekke bibelen for voldsomme og grusomme ting - fedre blir bedt om å ofre sønner (oops, bare en test, men han var villig!), ihjelslåing av egyptiske førstefødte og fiender en masse, og hugging av kroppsdeler osv osv - disse bøkene ble laget i veldig usnille tider og det bærer de jo preg av - dessverre er det mange fundamentalister av ymse troer som tror bokstavelig på dem (det ser ut til at en klarer takle selvmotsigelsnene ved å velge bort en del og velge frem det en vil - f eks er homofili som synd dratt frem i lyset i ett sett, mens andre ting ikke nevnes, som også står i bibelen!

heidihv2010-10-28 14:29

Ja ja kjære Cygnus, dine argumenter snubler i dine egne ord. Du velger jo ut det DU vil fra Bibelen. Du henter ting ut av sin sammenheng og presenterer dem slik du vil for å sette den kristne tro og kristne i et dårlig lys. Hvilket du gjerne må gjøre. Min tro er trygg.

Tør du gjøre et lite tankeeksperiment? Hvis det er feil det jeg tror på, hva har jeg da tapt? Hvis det jeg tror på er riktig, hva vinner jeg da?

Å være kristen gir meg sinnsro og styrke til å klare en hverdag med smerter og problemer, menigheta er mine venner og min familie, i Bibelen ser jeg at den norske folkesjelens tro på janteloven er bare tull; jeg er faktisk verdt noe - Jesus døde for at jeg skulle få frelse og har himmelen i vente. I bønn opplever jeg at Gud arbeider med meg og at han hjelper meg. Bibelen er min sjels forsikring, Gud elsker meg og himmelen venter. :)

Har du din livsforsikring i orden? :)

Cygnus2010-10-28 14:49

Jeg synes det er fint at du har det bra, heidihv, og ønsker ikke å sette deg eller andre i et dårlig lys. Men det er mange - deriblant meg - som føler ro og fred og styrke uten å hente det i bibler eller menigheter. Så akkurat det aspektet lar vi bare være, ok? Det jeg protesterer mot, er at noen - langt i fra alle - kristne på et vis lukker øynene for lidelsen i midtøsten og at de mener dagens politikk skal styres ut fra en bibelsk henvisning. israel er liksom hevet over alminnelige demokratiske spilleregler. Hva sier du f eks om at en demokratisk stat først straffer en person med 18 års fengsel - for å røpe hemmeligheter om atombomber som de aldri har innrømmet at de har - og så forbyr vedkommende, etter han har sonet sin straff, å snakke med utlendinger, å reise utenlands, osv. jeg snakker om Vanunu. Synes du dette er greit? Hva slags motiver tror du de har?

heidihv2010-10-28 15:02

Kjenner ikke til Vanunu, men skal selvfølgelig lese om vedkommede. Førøvrig vil jeg avslutte mitt forsvar av jødenes rett til landet Israel med å nevne at mine fakta og synspunkter vedrørende Israel kommer hovedsaklig fra historiebøker skrevet av IKKE-kristne og fra organisasjonen MIFF (Med Israel For Fred) som er en ikke politisk og ikke religiøs interesseorganisasjon.
Jeg ble rimelig skremt da mine foreldre var i Jerusalem for tre år siden og nrk meldte om terror i byen, så ringte jeg dem og det hele viste seg å bare være nrks vanlige "nyhetsformidling" -løgn og bedra. Alle saker har to sider og det er hvert enkelt menneskes oppgave å finne sannheten. Når det gjelder Midtøsten må man våge å gå utenfor "leiren" sin og høre på hva andre forteller og så sjekke fakta.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?