Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 836

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
USA - Ikke medlem lenger2010-10-31 06:08
Antall innlegg: 1252

Det er vel tre typer folk som er opptatt av å bli mensamedlem. Det er de som er selvopptatte, de som har dårlig tro på seg selv og de som synes slikt kan være litt artig på linje med kryssordoppgaver og kaballegging og en kombinasjon av disse tre.

lindoha - Ikke medlem lenger2010-10-31 07:07
Antall innlegg: 23

Jeg nøyer meg med å sitere groucho marx - det kunne ikke falle meg inn å bli medlem av en klubb som vil ha meg som medlem.

snubi2010-10-31 09:55
Antall innlegg: 500

Hm det er visst fortsatt mye jantelov ute og lusker når det gjelder begavelse/høy iq/intelligens - kjært barn har mange navn. Uansett kommer vi ikke utenom at enkelte mennesker er smartere enn andre. Akkurat som noen er flinkere i sport enn andre. Er det så utrolig vanskelig å forholde seg til da, skulle tro det var tabu å være skarp haha ;D
Hvorvidt en test av det ene eller det andre slaget kan være saliggjørende for å gi et svar på hvor smart man er, kan sikkert diskuteres i det uendelige. Men som sagt så kommer vi ikke utenom at det er nivåforskjeller hos oss.
Min oppfatning av hva høy intelligens er, er at en person klarer å utnytte den kunnskapen han/hun er i besittelse av (være seg mye eller lite alt etter oppvekst, utdannelse osv) i en helt ny setting, altså hvor flink man er til å se sammenhengen mellom forskjellige ting i nye situasjoner.
Merker jeg er litt på sidelinja her nå, siden tråden egentlig handlet om organsiasjonen Mensa. Siden jeg ikke er medlem aner jeg jo ikke hva slags folk som er der og hva de driver med, men går ut fra at de er ganske normale og hyggelige folk. Tror ikke de er opptatt av å "vise" seg, men heller prøve å finne likesinnede. De smarteste i befolkningen kan ofte føle seg ensomme, og det kan være vanskelig å finne noen å kommunisere med på deres plan. Derfor er det sikkert bra å ha et sted man kan finne folk å omgås som er likere en selv i tankegang og som ikke dømmer...

ubestemt2010-10-31 10:27
Antall innlegg: 195

snubi, min mor ble IQ-testet til 159. At hun klarte den testen og løse de problemstillingene er forsåvidt godt nok, men hun er virkelig ikke smart i forhold til dagligdagse problemer. Hennes intelligens blir fullstendig overskygget av en total mangel på alminnelig erfaring, på total troskyldighet og sykdom.
Hun er så naiv at det gjør vondt, men hun er svært flink i å se mønstre når hun blir bedt om det. Mao, man måler ikke annet enn evnen til å knekke nøtter som man blir bedt om å knekke.

Mensatesten måler ikke det du definerer som intelligens, og det er poenget mitt også.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-31 10:28
Antall innlegg: 168

Er ikke uenig i dette, snubi. Selvfølgelig er folk på ulike intellektuelle nivåer.

Men jeg vil ikke si at IQ-tester er noe nøyaktig verktøy for å fastsette dette, selv om de naturligvis kan gi en pekepinn.

Og jeg er overbevist om at intellektuelle ferdigheter ved siden av det medfødte også er avhengig av oppvekst, trening og psykisk situasjon, etc.

snubi2010-10-31 10:53

Ubestemt:
Jeg kjenner ikke til detaljer i mensa-testen, siden det er en wais-test jeg selv har tatt. Eneste jeg vet er at Wais er en mere bredspektret test og måler ikke kun evnen til å løse "nøtter", men også hjernens hurtighet, even til å omstille seg, hukommelse, tallforståelse, ordforståelse, figurforståelse, stressmestring osv osv. Denne testen tas alene sammen med en overvåkningsperson og med stoppeklokke på hver enkelt oppgave.
Ja det finnes også mennesker som scorer høyt på iq-tester og som ikke nødvendigvis fungerer så bra ellers i samfunnet. Et eksempel kan være de som lider av Aspberger syndrom. De er ofte lynskarpe på sine spesieller områder, men fungerer ofte ikke så godt sosialt. Dette var kun et eksempel, ingen hentydning om at dette gjelder moren din! Ville bare poengtere at det finnes alltid unntak..

Seierherren:
Enig i det du skriver her, at iq-tester gir en pekepinn. De kan aldri være et 100% redskap til å kategorisere folk, men kan gi en idè om hvor "i landet man ligger".
Selve "grunn-iq'en" mener jeg fortsatt er en medfødt egenskap som til en viss grad derfor kan måles med en GOD iq-test, mens hvordan man fungerer i samfunnet også er sterkt påvirket av oppvekst, miljø, trening osv..

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-31 11:43
Antall innlegg: 115

Blir spennende å se hvor mange innlegg seierherren- kommer til å bruke på unnskyldninger over hvorfor han ikke har mental kapasitet til å forstå en IQ-test.

Cygnus2010-10-31 11:51
Antall innlegg: 44845

jeg har veldig høy iq, er ikke godtroende, men derimot taper jeg i ett sett på ordspill og farer opp og ned på rankingen! andre jeg kjenner er motsatt! so what, som min sønn ville sagt!

verb2010-10-31 11:59
Antall innlegg: 87

Er nullskatteyter noe som burde kvalifisere he he.

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-31 12:34
Antall innlegg: 2369

I likhet med cygnus og alle de andre ordspillerne har jeg uvanlig høy IQ.

Til tross for dette skriver jeg utallige teite, irriterende, frekke, freidige, repeterende innlegg i forum, - ikke spesielt godt formulerte heller. Oppretter nye tråder stadig vekk, om hva det måtte være. Gyver løs, totalt uten selvkritikk.

Oppnår max 2300 på rankingen, legger sjelden bingoer. Gratulerer ALDRI motspillerens suksess med sin bingolegging/-jag. Takker pent for spillet, uansett utfall.

Har aldri tatt meg tid til å fylle ut en IQ-test, og har heller aldri blitt utfordret til det. Og når sant skal sies.... flirer jeg godt av MENSA-gjengen som åpenbart har et behov for å ha et sted, et avlukke, hvor de kan lukke seg inne, bare de - ikke de andre må vite!, sånn at de får avklart det tydelige og ikke minst VIKTIGE skillet mellom OSS og DEM.

Men IQ-en min er på topp og vel så det!

snubi2010-10-31 12:49

Sarkasme og ironi er et tegn på høy iq hehe ;P

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-31 12:50

eventuelt et sikkert tegn på galskap :-)

snubi2010-10-31 12:52

Jepp....er ikke langt mellom galskap og geni ;D

AaseB2010-10-31 12:54
Antall innlegg: 8147

Ja, me ligg jo alle godt over gjennomsnittet på IQ-skalaen;-)

USA - Ikke medlem lenger2010-10-31 13:13
Antall innlegg: 1252

Selv er jeg ganske flink til å samle kongler når jeg går på tur i skogen og er fornøyd med det.

mysteria - Ikke medlem lenger2010-10-31 13:43
Antall innlegg: 1124

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt å være medlem i Mensa.
Det er bare en mulighet til å møte mennesker som 'snakker samme språk'.
Ordspill har samme funksjon for de scrabble-gale :)

anino2010-10-31 14:10
Antall innlegg: 196

Jeg setter stor pris på mennesker med høy sosialintelligens. Her på ordspill er det en blanding mennesker med veldig varierende grad av sosialintelligens ;) Akkurat som i RL og andre forum.
Jeg har selv ADHD og har tatt en del tester, vet hvor jeg selv ligger på IQ skalaen, men er ikke noe jeg går å roper ut om i tide og utide.

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-31 14:34

I likhet med ALLE andre ordspillere har jeg en veldig høy sosial intelligens!
Det setter jeg stor pris på.
Og jeg roper det ut både i tide og utide.

Jeg har derimot ikke ADHD.

VeldiGlad2010-10-31 16:56
Antall innlegg: 1077

Jeg har brukt opp nesten alle IQ-ene mine på å spille ordspill. Nå har jeg snart ikke mer igjen :(

Jeg er redd for at hvis jeg begynner å bli hyggeligere med folk her inne mister jeg alle EQ-ene mine også!

snubi2010-10-31 17:05

Tommel opp til mysteria! =)

....og wstine, flirer som alltid av dine innlegg ;D

VeldiGlad må passe seg så han ikke plutselig blir til VeldiDum eller VeldiSur hehe ;P

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?