Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 836

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
tøtta2010-11-01 02:00
Antall innlegg: 251

Har vært et utrolig rush på nettet idag med tips for små og store i fht Halloween.

Fortsetter derfor med Halloween-tips for voksne, og de som kun drikker brus (ikke vin eller øl, som nevnt ovenfor):

Kle deg opp, ta med et glass, ring på og si: Brus eller knus... :-)

Ikke alle tips som er like festlige :)

innocenta2010-11-01 07:16
Antall innlegg: 186

Stigende: Haha, bra påfunn.

Jeg syns det er kjipt at det ikke er vanlig å gå julebukk lenger, og ser ingen motsetning mellom den tradisjonen og Halloween. Det må gå an å kle seg ut og ha det gøy uten at folk blir surmagete og klager på fremmede tradisjoner og kommersialisering. Vi har svært få helnorske tradisjoner, og kulturer utvikler seg ved påvirkning fra andre kulturer. Når det gjelder de negative sidene ved Halloween er det fullt mulig å oppdra barna sine til å være høftlige og greie, også denne dagen. De fleste jeg fikk på døra (og jeg var utkledd i min flotte parykk til 59,-) var takknemlige for det de fikk, og tydelig glade for at voksne også kan kle seg ut og tulle litt.

Man kan ta fremmede tradisjoner og gjøre dem til sine egne om man vil. Gud vet (pun intended) at vi har nok av tradisjoner som egentlig ikke gjelder meg personlig, men som jeg allikevel finner glede i. Jeg feirer for eksempel ikke jul fordi jeg er kristen og feirer Jesu fødsel, men bruker den høytiden som en feiring av familie. Halloween er for meg en morsom feiring sammen med sønnen min og vennene hans.

Reet2010-11-01 08:47
Antall innlegg: 249

Jeg syns det er kjempegøy å få besøk av små gærninger en gang i året! Vi setter alltid ut masse lykter og henger et stort selvlysende skjelett nederst i oppkjørselen, så skjønner tiggerne at her bor det vennligsinnende med en stor gryte godteri! Neste år skal jeg jammen ta med krapylene og ta en runde selv.

Boubou2010-11-01 11:12
Antall innlegg: 1210

Jeg kler opp og sminker mine egne, spikker til en jack o'lantern, setter ut "bestemor" (en plastdunk og noen gummistøvler som jeg kler opp med jakker, kåper, hetter og sjal - hodet lager jeg av en ridehjelm...) ved siden av inngangsdøra, og venter spent. Mannen får gresskarsuppe, ungene som kommer på døra får grilla gresskarkjerner - og er glad for litt salt i kurven sin - og vi koser oss som bare det.
Noen grådige unger er det, men langt de fleste er høflige og greie, og synes det er kjempegøy at vi voksne "er med", og skremmer tilbake. Så er det sant at jeg liker julebukker ennå bedre - kanskje aller mest fordi de kommer overraskende, ikke en million på en gang, og faktisk yter noe før de skal ha gjenytelsen sin ... men liker Halloween godt jeg!

miamaria2010-11-01 11:21
Antall innlegg: 1002

hurra for halloween.
en gang i året må unger få lov å "rampe" litt i voksnes påsyn.
her i bushen var det påfallende få ute i år. kan det skyldes at en halvt amerikanske lokal dame skrev masse i vår bittelille lokalavis om hvordan halloween er i amerika og hvor negativt forskjellig det er her på berget?
uansett - alle som banker på døra til barnas onkel to hus bortenfor her får forsyne seg med suppeøse fra deres ti-liters-bøtte med godter! samme til julebukker.
jeg må sannelig få spurt han om det var fullt kjør hos dem i går kveld!

GMC-girl2010-11-01 17:50
Antall innlegg: 79

Her var utelyset av, og det ble faktisk respektert. For de som ikke vet det, så betyr avslått utelys at man ikke feirer Halloween. Ungene går da forbi uten å ringe på eller finne på "triks".

Ann Merete2010-11-01 18:05
Antall innlegg: 49

Samme her, lyset var av (hadde vel egentlig bare glemt å slå det på), jeg så mange barn som løp utenfor her og skjønte ikke hvorfor ingen ringte på hos oss. Da jeg skulle lufte hunden senere på kvelden fant jeg ut at lyset ikke var på. Måtte spise alt snopet selv :s

heidihv2010-11-01 18:21
Antall innlegg: 90

De første årene syntes jeg dette var kjempe gøy og bunkret opp med snop og hadde kamera klart, men etterhvert som halloween har gått over til fæle monstre, blod og gørr og dårlig oppførsel, droppet vi det hele og slukket lyset. Desverre er det ikke alle ungene som respekterer et slukket lys - her må vi foreldre ta ansvar og lære våre søte små. Ungene våre godtar faktisk dette fordi vi har vår egen variant :) Vi kjøper masse snop og har familiekveld med mørk stue og en god film, så er det slutt på snopet frem til julaften (kun popkorn er tillat) :) Gleder meg allerede til julaften!! :)

spurven2010-11-01 19:58
Antall innlegg: 103

Nei du GMC-girl - her blei ikke slukket utelys respektert. Hva som er flott med å lære opp barn å gå ut som djevler o.l. ... ? Syns heidihv tar flott tak i saken - for når en blir truet med ramponering - er det neimen ikke moro lenger. Huff og huff så negativ gamle bestemor er - hvordan skal det ende - både den ene enden og den andre - - -

GMC-girl2010-11-01 21:30
Antall innlegg: 79

Hmmm... Å gå Halloween til folk som har slukket utelyset blir litt som å gå julebukk til muslimer eller Jehovas vitner synes jeg.

Irwa2010-11-01 21:45
Antall innlegg: 64

For noen år siden bestemte jeg og tre venninner at vi skulle gå julebukk. Vi kledde oss ut som nisser og nissekoner, og hang et snapsglass i sløyfe foran. Så begynte vi turen rundt til folk vi kjenner. Vi ringte på, og med masker var det ingen som kjente oss igjen med en gang. Vi sang:"På låven sitter nissen med sin juledram, så god og stram, så god og stram......." Etterhvert ga vi oss til kjenne og alle fikk seg en god latter. Et par steder ble vi også bedt med inn. Dette var bare kjempegøy.....og ekstra moro etter at vi begynte å nærme oss slutten på runden, for å si det sånn......

tøtta2010-11-01 23:09
Antall innlegg: 251

Irwa:
Hehe ;-) Morsomt påfunn, og jeg tviler ikke på at de dere kom til hadde det minst like artig som dere!
Var noen naboer som gjorde noe lignende for er par år siden, og dette ble pratet om i lang tid etterpå! Morsomt når folk gjør noe nytt, uventet og som sprer glede :-D

Selv savner jeg også julebukkene, dette var det mye mer av tidligere.
Vi gikk julebukk flere år på rad når jeg var liten, og det var noe de fleste ungene rundt her gjorde i romjula.
Men, da er det vår oppgave å fortelle ungene om denne tradisjonen, og hjelpe de med å videreføre den. Julebukker sprer glede med sang, og de aller fleste setter jo pris på dette.

Ang. Halloween, så har vi hatt noe besøk her i helgen også .
Men, det var ferre enn tidligere år, så sitter igjen med et lass med godteri.
Ingen stygge knep her i nabolaget i år, bare blide og forventningsfull barn ;-)

Men, jeg synes det er en uting at noen går på feil dag.
Etter min mening bør barna lære hva Halloween egentlig er, og feire det med en runde i nabolaget den 31. oktober som er datoen dette skal feires!
Vi hadde besøk både fredag, lørdag og søndag her....

Julaften er 24. desember, nasjonaldagen vår er 17. mai og nyttårsaften er 31. desember. Til sammenligning....

Noen synspunkter på dette ?

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-01 23:47
Antall innlegg: 2369

Beviser vel bare at Halloween i Norge er tull og fjas. God butikk for handelsnæringen dog.

Irwa2010-11-02 15:20
Antall innlegg: 64

Halloween er 31.oktober. Ferdig med det! En uting at man går andre dager. Da hadde jeg ikke gitt noe.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?