Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 841

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cheatah2010-11-15 19:57
Antall innlegg: 70

Jeg prøver å gjøre et forsøk på å forstå, men er litt usikker på hva du ikke forstår?

Er det norges styresett du ikke forstår?

Eller er det hvordan folk kan spise dravle? I så fall forstår ikke jeg heller.

AaseB2010-11-15 19:59
Antall innlegg: 8147

Eg tek sterk avstand frå at me på bygdene hører på Heidi Hauge, wstine.
Det er feil!

skoløs2010-11-15 20:58
Antall innlegg: 7

Kjære wstine!
Jeg velger å tro at det du skriver ikke er seriøst ment. Tror du virkelig at turister fra andre nasjoner kommer hit for å se på biltrafikk i byer? Avfolk bygdene og du vil nok oppdage noe annet. Eller kanskje vil du opprette flere kommunale eller statlige kontorer for å bevare bosettingen på landsbygda. Å flytte papir blir det penger av, ikke sant?

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-15 21:09
Antall innlegg: 2369

nei, turistene kommer nok for å se på pelsdyroppdrett.....

Går du god for pelsdyrnæringa pga bosettingsmønsteret?
Står bosetning i grisgrendte strøk og faller på denne ene næringa?
Nei! Selvsagt ikke!

JamesO - Ikke medlem lenger2010-11-15 22:08
Antall innlegg: 2649

Kort om regelverk for pelsdyrburet og antall pelsdyrfarmer i drift i Norge:

Det var 331 pelsdyrfarmer i drift i Norge i per juni 2009. Antall pelsdyrfarmer har falt fra 1200 i 1995 til 625 i 2005. Flertallet av farmene driver oppdrett av rev, mens mindretallet oppdretter mink. Noen farmer har både rev og mink i oppdrett. Både mink og rev i oppdrett lever hele sitt liv i et nettingbur med tilgang til vann og mat hver dag. Videre skal buret inneholde en kasse til å søke ly i og et aktivitetsobjekt. Rever skal i tillegg ha en liggehylle. Lovverket spesifiserer at en rev skal ha et fritt gulvareal på 0,8m2, mens en mink skal ha et fritt gulvareal på 0.255m2. Pelsdyr i oppdrett er svært følsomme for støy, spesielt i ammeperioden. Det finnes egne soner rundt pelsdyrfarmer hvor fly ikke kan passere, for ikke å forstyrre pelsdyrene. Krav til dyrehold for pelsdyrfarmer i Norge er fastsatt i «Forskrift om hold av pelsdyr». Pelsdyroppdretterne har gjennom de siste årene møtt mye kritikk for ikke å følge gjeldene regler og lover. Mattilsynet, underlagt Landbruks- og matdepartementet, er ansvarlig tilsynsmyndighet for pelsdyrnæringen.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-11-15 22:23

Om man skal mene noe om en sak i media så er det viktig at man setter seg inn i saken først. Når det gjelder pelsdyroppdrett så kan det være en god start å studere regelverket og drift bl.a..

Min mening er at pelsdyrburene er alt for små og at slike store dyr skal sitte i et bur hele deres liv er dyremishandling. Derfor mener jeg myndighetene bør forby pelsdyroppdrett.

Om noen overforvente skipsrederfruer absolutt skulle ha behov for pelskåpe så bør heller pelsen til dette jåleplagget skaffes fra ville frittgående rovdyr.

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-15 22:28

nå ble jeg litt glad i deg jamesO :-)

(men det tok himla lang tid før du kom til en konklusjon!)

Ruschne2010-11-16 08:00
Antall innlegg: 711

JAmesO der kom det jeg etterlyste

reinbrun2010-11-16 08:27
Antall innlegg: 11

Personlig tar jeg, som de fleste her i forumet sterk avstand til pelsproduksjon av oppdrettsdyr. Stiller meg undrende til hvorfor staten skal subsidiere en oppdrett vi ikke har det minste behov for. I tillegg, er heller ikke forholdene lagt til rette. At folk gikk med pels for en generasjon siden, kan jeg til dels forsvare (mindre opplyst, og ferre alternativer). I dag vet vi at fleece både er varmere, rimeligere lettere, og ellers alle andre fordeler. Pels har kun med utseende å gjøre, og at staten da skal være med på betalingen av en pels til "rike" og selvopptatte folk, har jeg vanskeligheter med å svelge. Det hadde vel heller ikke forundret meg om pelsbrukeren sa tyrefekting mitt i mot.

stabur - Ikke medlem lenger2010-11-16 09:49
Antall innlegg: 423

Ja til kupels, saueskinnsjakker, grisehårsfrakk, kyllingdunvotter og geitekillingsraggsokker.
Skal vi først ha hushold, kan vi liksågodt bruke hele dyret.

AaseB2010-11-16 09:57
Antall innlegg: 8147

Ein grisehårsfrakk vil nok vera både varm, vakker og komfortabel...:-D

Reet2010-11-16 10:06
Antall innlegg: 249

Ja til bruk av HELE dyret!

...

Så flådde han kråka og lema ho sund,
ho vog innpå seksten og tjue pund.

Av skinnet så gjorde han tolv par skor,
det beste paret det gav han til mor.

Og kjøtet han salta i tunner og fat,
og tunga han hadde til julemat.

Av tarmane gjorde han tolv par reip,
og klørne han brukte til møka-greip.

Og nebben han brukte til kyrkje-båt,
som folk kunne sigla på frå og åt.

Og munnen han brukte te mala korn,
og øyro han gjorde til tutar-horn.

Av augo så gjorde han stoveglas
og nakken han sette på kyrkja til stas.

Og den som kje kråka han nytta så,
han er ikkje verd ei kråka å få.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-11-16 10:10

Antar at skinnet fra de typiske sorte og brune skinnjakkene folk går med i Norge i stor grad kommer storfe i Europa og USA.

Wikipedia: Skinn er et materiale laget av huden til en rekke ulike dyr, med eller uten hår. For å kunne brukes må skinnet gjennom en garvingsprosess. Skinn der håret fortsatt sitter på blir brukt som pels, mens garva skinn uten hår blir kalt lær.

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-16 10:32

reinbrun: sier selvsagt også NEI til tyrefekting! Og all "forlystelse" som er basert på dyrs lidelser. Sirkus inkludert.

Ruschne2010-11-16 13:03

James0

Skjønner ikke helt behovet ditt for å skolere oss andre!

Virker vi så kunnskapsløse?

JamesO - Ikke medlem lenger2010-11-16 13:19

Ruschne: Tenker at kanskje noen synes det er fint å lære litt om ting de kanskje er usikre på. Husk at her er det ordspillere i alle aldre. Videre leser jeg alt jeg kopierer fra Wikipedia nøye selv, slik at jeg lærer meg selv også noe i samme slengen (sel om jeg vet en del fra før om det jeg avkopierer) og dette er en delårsak til denne avkopieringen fra oppslagsverk på nettet.

Har alltid synes det er viktig, interessant og tilfredsstillende å lære det grunnleggende om mange ulike ting. For noen år siden kjøpte jeg noen fine og illustrerte historiebøker for vg.skole og hadde stor glede av å lese disse selv om man hadde dette faget som elev på skolen for mange år siden.

Ruschne2010-11-16 13:36

At du selv har interesse og glede av å oppdatere deg er flott.

Men at kopier fra Wikipedia har noe i trådene å gjøre er jeg mer usikker på for å skolere ordspillere i alle aldre som er her inne.

Du var jo en ivrig kunnskaps- og faktaleverandør til Tour de France også.

Jeg ser vel ikke helt behovet, men jeg kan selvfølgelig bare hoppe over å lese det.

Jeg sier det slik før noen forteller meg at jeg bare kan la være å lese det / kommentere det.

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-16 13:41

men hvem måtte oppgi kilden tror dere???

jo jeg!

Oheidia2010-11-16 13:46
Antall innlegg: 175

Jeg elsker pels! Tar gjerne pelsen med meg i senga og når jeg fryser om natten ligger den oppå føttene mine og holder meg varm. Pelsen har et navn - Petter pus og han er en levende pelsdott på 11 år!

Annen pels - nei takk! Dyreplageri kan man ikke støtte - og da må man faktisk si nei til pelshandelen som foregår! Vi har ull og andre ting - ingen som må ha pelskåpe for å ikke fryse! Ut og ribb ei høne i så fall - dunjakker er også varme har jeg hørt!!!

sommerfugl2010-11-16 14:07
Antall innlegg: 473

Thihi, helt enig med Oheidia! Og siden jeg fryser så fælt så har jeg to!

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?