Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 841

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Rabiaz2010-11-19 18:47
Antall innlegg: 897

Jeg kan forstå ditt synspunkt VG. Men hvis vi ser oss litt omkring i verden, så er det fortsatt mange som trenger moralveiledning.
Menneskehjernet er ikke alltid tilsrekkelig for å kunne forstå hva som er rett og hva som er galt. Enkelte ganger må vi ha litt veiledning.

Jeg personig syns koranen fungerer fortsatt godt i dagens samfunn. Men det er viktig å vite hensikten bak alle reglene som står der. Er enig i at alt er ikke kompatibelt med dagens samfunn. Men mye kan fortsatt brukes uten problemer.

Stigende2010-11-19 18:49
Antall innlegg: 285

Jeg går ut ifra at Rabiaz som muslim vet hva hennes religion tillater og ikke tillater, så da er jo saken klar neste gang noen vil ha ungene fritatt for svømming, overnattingsturer eller hva som helst: Det er ikke religion, det er kultur. Og kultur gis det ikke fritak for!

Jeg kan skjønne at folk med annen kultur og religion setter pris på den og ønsker at ungene skal fortsette med de viktigste delene. Selvsagt!
Feks ville knapt noen prøve å tvinge muslimske barn til å spise skinkestek i skolekjøkken-timene. Det er når kravene fra den fremmedkulturelle (eller hva som nå er politisk korrekt ord for øyeblikket) blir til en indirekte kritikk av den norske kulturen at vi reagerer negativt.

Å ikke tillate jentungene å være med på svømming eller overnattingsturer impliserer at der foregår umoral ved disse anledningene, slik at ungene ville blitt forurenset av å være med. Og videre at våre unger er dårlige, umoralske, forurensede.

Når dette også kommer fra "gjester" i vårt land, folk som frivillig har ønsket å flytte hit, blir det ekstra nedvurderende. Sammenlign med om svigermor kommer på besøk til deg, og utbryter "Nei, her var det skittent", bretter opp ermene og begynner å vaske badekaret.
Blir du fornærmet?

Jada, jeg skjønner at den fremmedkulturelle ikke mener det slik. Men det kan lett oppfattes slik, og det hjelper ikke om de sier at det ikke var ment slik, men at det bare er slik de ønsker å leve. (Neida, det er bare det at jeg liker at det er rent rundt meg.)

Rabiaz2010-11-19 18:57

Stigende.

Når noen hindrer sine barn i å delta i svømmingen, så er det nok helt sikkert fordi de har lært av sin religion at kvinner ikke skal vise hud/kropp. Denne regelen gjelder faktisk for menn også. At noen foreldre velger å bare hindre sine jenter, og ikke gutter, kommer nok av kulturelle årsaker, eller misforståelse av Islam.

Personlig syns jeg ikke barn skal hindres i slike aktiviteter. Jeg syns svømming er en viktig del av undervisningen (kunne faktisk ønske det ble undervist oftere gjennom skoleåret). Dette er BARN vi snakker om. Det å hindre dem i å svømme/bade sammen, vil bidra til å gjøre dem mer bevisst på at det er noe "galt/tabu". Og det er absolutt ikke det barns tanker skal tynges med.

Ellers vil jeg bemerke at din sammenligning er urimelig (jmf svigermor). Det å hindre sine barn i å delta i diverse aktiviteter er ikke det samme som å påstå at norsk kultur ikke er godt nok. Det betyr bare: Vi ønsker å gjøre ting litt annerledes.

VeldiGlad2010-11-19 19:03
Antall innlegg: 1077

Hvis noen tilbyr seg å vaske dusjen min skal jeg ikke klage..
Men altså, veldig godt skrevet stigende! :)

Rabiaz: Selvsagt kan verden trenge moralsk veiledning. Men jeg er veldig uenig i at religiøse skrifter gir den beste veiledninge som kan brukes i vår tid. Det finnes en temmelig bredt utvalg av eksempler på at nettopp denne overføringen av da til nå skaper problemer. Moralsk veiledning kan man finne mange steder. Personlig syns jeg det er nyttig å sette meg inn i litt ulik filosofi, også syns jeg det er viktig å ha en skvett "sunn fornuft" (som det så vagt heter.) Man kan ikke på noen måte si at noe er bedre enn det andre, men jeg tror det fort blir vanskelig å skulle sjonglere hele bibelen eller koranen inn i gjennomsnittslivene til folk i f.eks norge.

Rabiaz2010-11-19 19:07

Har ikke foreslått at koranen skal sjongleres inn i det norske samfunnet :P
Sier bare at på den tiden, for 1400 år siden, var det faktisk et stort behov for litt grunnleggende veiledning. Og jeg tror at det fortsatt finnes steder hvor det trengs litt veiledning.

Når det er sagt, vil jeg bastant påstå at det norske systemet, på mange måter, drives i tråd med essensen i Islam. Altså konseptet om å "ta vare på alle i samfunnet". Er derfor jeg trives så godt her :) Og fordi jeg er født her og anser Norge som mitt eget hjem :)

VeldiGlad2010-11-19 19:15

Nei, det var bare et tankeeksperiment for å illustrere at å overføre bibel-, koran-, annen streng religiøs-moral ikke lar seg gjøre. For å si det sånn; man trenger ikke koranen eller bibelen for å forstå at det er galt å drepe.

De store linjene i religionsmoral er flotte. Og her er jo også de fleste enige i mye på tvers av kultur og religion. Det er når detaljene i skriftene skal tolkes eller følges at problemene oppstår. Er homofili galt? Skal man jobbe på søndager/fredager? Skal man kle seg på en bestemt måte? Osv.

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-19 19:24
Antall innlegg: 2369

rabiaz: hvis klasseturen du var på i 6. klasse handlet mest om klining og smugdrikking så burde alle foreldre reagert....

Klasseturen jeg refererer til (ungdomstrinnet) gikk fint av stabelen, ingen uønsket adferd.....

Vel.. poenget: jeg blir provosert over at muslimske foreldre nekter jenta si å være med på en sosial tur (med noe faglig innhold). Stigmatiserende, ekskluderende. Og dette står foreldrene for selv. Samtidig ropes det opp om manglende/mislykket integrering. Har ikke innvandrere/nye landsmenn et ansvar selv?

Forskjellsbehandlingen av jenter og gutter er minst like provoserende, hjelper lite å omhandle et tema som likestilling når det sitter elever i klassen som lever i en helt annen verden....
Pensum norsk 10. trinn: Ibsen, Et dukkehjem. Spørsmål til klassen; har stykket aktualitet i dag? Ja, svarer ei muslimsk jente. Slik er det i vår kultur ennå.....

Religion eller kultur, det blir nå hipp som happ spør du meg.

Stigende2010-11-19 19:27

Rabiaz.

Jeg håper du ikke oppfatter dette som et angrep, verken på deg eller din religion. Jeg har bare grublet litt på mekanismene i hvordan vi agerer og reagerer. Mitt innlegg var ment mest som en mulig forklaring på den norske reaksjonen.

Så til svigermor: Jeg mener sammenligningen holder, fordi dette med omgang mellom kjønnene ER moral. Det er ingen absolutte forbud slik som feks svinekjøttet, men en glidende overgang mellom godt nok og ikke godt nok. Om den er religiøs eller kulturell går i grunn ut på det samme.

Når ungene ikke tillates å dra på overnattingstur med de samme ungene som de tilbringer seks timer daglig i samme rom som, må det være fordi norske unger på slike turer driver med ting som andre unger ikke skal gjøre. Altså en vurdering av moral.

Vaskingen er også en slik ting med en glidende overgang mellom godt nok og ikke godt nok. Vi selv vasker alltid godt nok for oss selv, og når da noen, feks svigermor, forteller at det ikke er godt nok, så blir det en fornærmelse. I hvertfall for de fleste kvinner, selv om begrepet husmorære er noe utvannet for tiden. :)

De fleste nordmenn (for å forenkle politisk-korrekt-probleme t) har ingen problemer med hva folk spiser til middag, hvordan de feirer høytider, hvordan de tilber, eller hvilken tv-kanal man ser på. Værsågod å gjøre ting annerledes, ingen bryr seg. Det er når min måte å gjøre ting på blir ansett som FOR DÅRLIG at jeg reagerer. Altså behøver ingen å like middagsmaten min, men hvis ikke ungene får lov å leke sammen fordi jeg har det for skittent hjemme, DA!

Jeg ser poenget med svømmehallen og ikke å vise hud. Er det kun kulturelt, eller er det ett av de tilfellene der man velger hvilke religiøse påbud man vil følge?
Jeg har sett omtalt en såkalt svømmehijab som dekker alt unntatt hender, ansikt og muligens føtter. Kan slikt være en løsning, eller er konturene av kroppen også problematisk?

I tilfellet overnattingstur mener jeg de religiøse foreldrene kunne gjort som de læstadianske og fulgt med på turen. Litt innsats fra en forelder med spesielle krav må man kunne forlange, mener jeg.

Rabiaz2010-11-19 19:29

Jeg forstår hva du mener, men det er overraskende STORE drapstall rundt omkring i verden. Beklageligvis. Ergo mennesket trenger visst noe/noen som kan fortelle at det er galt å drepe. Er du ikke enig? Siden det er så mange som dreper (og de fleste som dreper er faktisk friske og oppegående mennesker).

Å tolke detaljer er alltid en vanskelig oppgave. Det er ikke lett å forstå språket i religiøse skrifter, da det er fult av metaforer og bilder.

For å svare raskt på de tre tingene du nevner;
Det står ikke i koranen at homofile skal straffes eller at homofili skal forbys.
Det oppfordres å jobbe ALLE dager i uken.
Man skal kle seg anstendig, det står ingen spesifikasjoner om hva slags plagg man skal bruke.

:-)

Rabiaz2010-11-19 19:38

Jeg syns det er viktig å skille mellom religion og kultur. Er ikke hipp som happ nei.

Jeg blir også provosert av foreldre som ikke lar jenta si være med på svømmingen. Det bør ikke være sånn, er helt enig!

Jeg husker svært lite/ingenting av Et dukkehjem, så jeg vet ikke helt hva den muslimske jenta refererte til. Men uansett hva det var, så sa hun jo selv at det er fortsatt sånn i KULTUREN vår.

Stigende. Jeg oppfatter det absolutt ikke som no angep. Jeg har full forståelse for ditt synspunkt. Jeg er jo voskt opp i Norge og er 100% inneforstått med norsk tankegang.
Kunne ikke være mer enig i at utlandske foreldre må ta mer ansvar i forhold til integrering. For meg er det viktig å være en del av det norske samfunnet hvis man skal leve her. Men det er også viktig og fordelaktig å ta vare på sine opprinnelige gode verdier.

Igjen; jeg nekter å tro at majoriteten av utenlandske foreldre ser på nordmenn som "skitne eller mindre verdt eller ikke godt nok". Hvem er det du snakker om egentlig...?

VeldiGlad2010-11-19 19:56

Igjen. Tror vi snakker forbi hverandre. Moralsk veiledning, ok. Men at religiøse skrifter er den beste løsningen tror jeg slettes ikke. Tror det hadde vært mindre drap uten religion i verden f.eks. Men det får vi vel aldri vite, ikke i vår levetid i alle fall ;)

Et raskt overblikk over temaet islam og homofili gir meg det bestemte inntrykket at homofili slettes ikke er greit. At det ikke står at det skal være straff kan hende, men det er i alle fall et uønsket avvik og skal helst ikke praktiseres (rett meg hvis jeg tar feil og at islamsk lære har grønt lys her.) I noen muslimske land er det jo til og med dødsstraff for homofile handlinger.

Rabiaz2010-11-19 20:09

Mulig vi snakker forbi hvernadre. Men det er kun for å understreke behovet for veiledning. Men det er nå et annet kapittel.

Jeg skal ikke benekte for det faktum at homofili ikke er direkte oppmuntret i den islamske verden. I Iran straffes homofile med dødsstraff. Samme land som henretter kvinner for å ha guttevenner. Igjen noe som ikke kommer fra koranen!

Stigende2010-11-19 20:13

Rabiaz.

Jeg mente at grunnen til forbudet egentlig er hipp som happ for den som forbudet gjelder for. Forbudet er der like fullt.

Jeg tror heller ikke utenlandske foreldre flest anser nordmenn som skitne eller umoralske, for all del. Jeg prøver å tenke hva som kunne vært grunnen til at JEG hadde nektet mine unger å være med på ting, ut ifra min egen kulturelle ballast. Altså er det min reaksjon jeg prøver å forklare, ikke muslimske foreldre.

Som åpningsinlegget sier: Sist vi hadde en større gruppe religiøse i Norge som ikke lot ungene sine være med på vanlige aktiviteter var det Læstadianerne. Når de nektet juletre i kirken og dans på klassefesten var det fordi resten av ungene hadde for dårlig moral og drev med ting som læstadianerungene ikke skulle. Dans, feks. DET er den kulturelle ballasten vi har i Norge, i forhold til å nekte ungene saker og ting av religiøse årsaker.

Den ballasten drar vi med oss nå som vi har en ny gruppe som nekter ungene sine ting, og da reagerer vi på forbudet ut ifra den ballasten. Altså når muslimske jenter ikke får være med på overnattingstur eller svømming så reagerer jeg på den forklaringen jeg kjenner (dårlig moral), siden jeg ikke har noen annen forklaring å bruke.

Mange av de trekkene ved kultur/religion hos fremmedkulturelle som vi nordmenn kritiserer, fantes i massevis i Norge så sent som på femtitallet. Eksempelvis kjenner jeg til eksempler på tvangsekteskap mellom etnisk norske for bare førti-femti år siden. Den friheten vi har i dag er hardt tilkjempet og nokså nylig oppnådd. Kanskje er det derfor vi er ekstra hårsåre når noen tilsynelatende kritiserer vår måte å gjøre ting på.

Det er nok mange av oss som har en bestemorstemme i hodet som forteller at skikkelige jenter gjør ikke ditt eller datt, og grunnen er alltid moral.

VeldiGlad2010-11-19 20:14

Selvom det ikke kommer fra koranen er det altså et punkt i religiøs moral i disse landene. At koranen ikke direkte sier det slik er jeg klar over. Men det må ha vært en fortolkning av religionen som har ført til at det har blitt slik, eller er dette regler tatt fra løse lufta?

Rabiaz2010-11-19 20:15

Men nå må jeg gå. Skal treffe noen av mine norske venner. Der er det faktsik endel gutter også. Og en av dem er homofil, en av mine nærmeste venner :) Når jeg kommer hjem, skal jeg be aftenbønn og legge meg mens jeg takker Allah for at jeg bor i et slikt fredelig og rettferdig land :)

Snakkes!

Rabiaz2010-11-19 20:18

Skal svare på disse innleggene imorgen. Må gå nå.
Syns forøvrig det er svært givene å diskutere et viktig punkt i livet mitt med mine medspillere. Så lenge det skjer med gjensidig respekt. Så for all del, fortsett :-)

Rabiaz2010-11-19 20:19

Givende*

Kirsti2010-11-19 20:58
Antall innlegg: 1946

Kanskje grunnen til at foreldrene det er snakk om her nekter datteren sin å bli med på tur, ganske enkelt er at de ikke helt vet hva som skjer på slike turer? Jeg kjenner i alle fall lærere på skoler med høy andel minoritetselever som har erfart at hvis man tar seg tid til å forklare grundig hvorfor man drar på for eksempel leirskole, hva det faglige og sosiale utbyttet er, endrer skeptiske foreldre ofte sin innstilling.

Jeg synes du overser noe viktig, Stigende: Mange foreldre med utenlandsk bakgrunn har erfaringer fra et skolevesen som er helt annerledes enn vårt. Mange andre har faktisk ikke erfaringer fra skolegang i det hele tatt - de er analfabeter. Det innebærer at møtet med den norske skolen kan være ganske komplisert. Og når vi mennesker står overfor noe som virker ukjent, fremmed og annerledes, er det lett å la skepsisen ta overhånd og holde seg til det trygge. "Vi vet ikke hva barnet vårt kommer til å oppleve på denne leirskolen, skoledansen, juleavslutningen ... Best at han/hun holder seg hjemme."

Det er slett ikke sikkert moral er den viktigste faktoren her. Det kan like gjerne dreie seg om manglende innsikt i og forståelse for hva det faktisk handler om. Og den slags avføder gjerne skepsis.

Snømannen: Du må gjerne kjøre på venstre side av veien hvis du vil det. Men sannsynligheten for at du kolliderer med noen blir nokså mye større enn om du holder deg på høyre side ... ;-)

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-19 21:59
Antall innlegg: 2369

Enig at informasjon er viktig, men det forandrer ikke det faktum at vi er tilskuere til forskjellsbehandling ut fra kjønn. I en og samme familie kan det være ulike regler og forbud for jenter enn for gutter. Det kan dreie seg om skolerelaterte aktiviteter, fritidsaktiviteter, hvor en kan få ferdes, tidspunkt osv...... Og ikke minst påkledning. En kjent sak det!

bearo2010-11-19 22:14
Antall innlegg: 888

Skulle ønske eg var på klassetur med Rabiaz i sjetteklasse :(

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?