Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 870

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-26 12:16
Antall innlegg: 90

Jeg har en forelder som er utenlandsk, og har et navn som hele tida trenger en forklaring. Jeg er kjempefornøyd med det, men har alltid vært fasinert av ideen om å hete noe helt vanlig som Kari f.eks, og slippe oppmerksomheten på navnet: )

miamaria2010-11-26 12:17
Antall innlegg: 1002

en ganske ung dame i familien bærer stolt navnet VENIL.

selv fikk jeg et populær-navn, slik at vi måtte sorteres etter første bokstav i etternavnet som tillegg, og det innad i klassen.

egen erfaring er at ethvert menneske "fyller" navnet sitt ganske snart.
en annen erfaring er at oppkalling innad i familien neppe kan overvurderes. selv forsto jeg ikke dette i tide og tråkket ikke til der før med nr tre.

toeren2010-11-26 12:55
Antall innlegg: 50

Glory: Jeg snakket jo ikke med denne tenåringen selv, fikk det bare referert, men det var nok kombinasjonen som utgjorde plasseringen godt utpå bondelandet ;-) Men til sjuende og sist har jo dette med navn også mye med assosiasjoner å gjøre....

Som vestlending på Østlandet ser jeg jo også visse trender i de to landsdelene... Mye moro med navn :-)

Og som MiaMaria skriver "et hvert menneske fyller navnet sitt ganske snart"! Kan være enig i det!

God helg til alle, både Kari og Per og Pål og hvem du nå enn er! :-)

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-26 14:01
Antall innlegg: 2369

Noen familier har det med å tviholde på enkelte navn som dette eks: far = kjell tor, sønn = tor kjell.....

Som lærer vet du at du vil stri med Glenn Roger, Kenneth (Kenta) og Kevin. Slår ikke feil!

Ellers: Bør ikke for- og etternavn harmonere noe?

På Karmøy, som har sterke bånd til USA både i navneskikker og valg av bilsorter, blir resultatet komisk. Gwendoline Ferkingstad, Dick Tjøsvoll, Stella Sandhåland osv osv. Amerikanske fornavn og norske stedsnavn til etternavn.... Du vet du har med en Sør-Karmøybu å gjøre med slike navn!

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-26 14:49

Synes det er litt spennende med slike navnkombinasjoner: )
Er kanskje litt mer bekymret over at en lærer klassifiserer barn etter navnet deres....

LaBarca2010-11-26 16:12
Antall innlegg: 644

Harry, det står deg fritt å skifte.
Simon Flem Devold het en gang i tiden Helge Flem Devold.

Hvorfor kan ikke menn skifte fornavn når kvinner skifter etternavn...

Boubou2010-11-26 16:22
Antall innlegg: 1210

Assistenten, hadde du hatt 48 elever å dele i to klasser, uten andre opplysninger enn navn, hadde du ikke brukt navnene for det de var verdt? Lærerne tar garantert feil for minst et barn hvert år. MEN, de har gjerne rett for resten, dette er ren statistikk.
Hva med foreldrene som faktisk velger å gi barna såkalt belastede navn? De vet kanskje ikke bedre, men de tar jo et valg som kan bli fatalt...En Kent-Willy Olsen STILLER IKKE MED DE BESTE KORTENE...

SandraLinn2010-11-26 16:28
Antall innlegg: 122

For 4- 5 år siden hørte jeg en statistikk på radioen.
Det navnet som gikk mest igjen i fengselet, var RONNY. Og blant alenemødre var MONICA en gjenganger....

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-26 16:38

Nei,har jobbet som lærer og liker å gi alle en fair sjanse til det motsatte er bevist. Statistikk er ikke noe jeg benytter meg av i møter med barn...

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-26 16:43

Kjenner en Monica,hun er sjef,gift med barn og hytte på landet....skjønner du hav jeg mener? : )

SandraLinn2010-11-26 16:46
Antall innlegg: 122

Assistenten: Mener ikke at jeg er enig i den statistikken altså. Bare fortalte hva den sa for en tid tilbake. Men ingen regel uten unntak :) Man skal ikke dra alle over en kam. Kjenner både gifte og skilte som heter Monica, og den Ronny jeg kjenner har ALDRI sittet inne.

Men kjenner noen som mener at Glenn er en typisk narkoman. Er ikke enig i den heller,jeg. Det er ikke navnet som er avgjørende om hvordan man blir som menneske.

Brottis2010-11-26 17:22
Antall innlegg: 77

Glenn er et typisk narkis-navn. Kombinasjoner med Glenn er heller ikke lovende for framtida...
Mekrlig at foreldre (eller: alenemødre ?) gir barna navn som nærmest predestinerer dem til et liv bak lås og slå !

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-26 17:30

SandraLinn: :))skjønte jo det. Jeg forventer meg bare en annen tilnærmingsmåte hos noen som skal undervise våre barn i skolen...
Brottis: med slike fordommer kan man jo spørre seg hva som kommer først, høna eller egget...blir Glenn en narkoman fordi han heter Glenn,eller fordi han møter mennesker som mener at Glenn er predestinert til bråk...Livet er ofte en selvoppfyllende profeti...Gi Glenn en sjanse a! ; ))

GreteSB2010-11-26 17:35
Antall innlegg: 7777

Etter 20 år i arbeide med rusavhengige har jeg aldri truffet en Glenn..

Brottis2010-11-26 17:43
Antall innlegg: 77

OK, jeg gir Glenn en sjanse ! Jeg mente selvsagt Tommy...

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-26 18:43

kanskje det går ad undas med glenner, kennether, ronnyer fordi lærerne og samfunnet rundt dem ikke gir dem en sjanse??? Du skal se det er der problemet ligger!

Not!

Selvsagt møter vi elever med åpent sinn, uansett navn, bakgrunn osv. Dette dreier seg om "navnepolitikk" i de tusen hjem, og statistikken forteller om "gjengangernavn" innen kriminalitet. Snodig!

Og akkurat i det jeg skriver dette, dukker Emla fra Tynset opp i tv2-nyhetene. Hun takla kulden godt. Emla = sjeldent og fint navn syns nå jeg da.... :-)

Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-26 18:58

Wow,du har en merkelig tendens til å vri på ting til de passer det du sier i øyeblikket. Jeg snakket ikke om lærere genrellt, men DIN holdning som du uttrykker ganske klart i denne tråden. Om du har glemt hva du skrev: "Som lærer vet du at du vil stri med Glenn Roger, Kenneth(Kenta) og Kevin. Slår ikke feil!" Dette er ikke hva jeg ville kalle åpent sinn,eller en holdning jeg ville valgt som lærer....

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-26 19:05

wow, du har en merkelig tendens til å ta alt bokstavlig!

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-11-26 19:20
Antall innlegg: 710

Vet om en person som fikk seg nytt mellomnavn og det ble rett og slett: Fintmellomnavn

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-11-26 19:43
Antall innlegg: 710

Ellers kan man jo ta seg hvilket som helst navn i dag. Så Jens Stoltenberg kunne jo kalle seg Jens Tarzan Stoltenberg.............. ...f.eks...

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?