Spillrom
| Sjiraffen | 7 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 7 |
Mobilspill
| Pågående | 8 870 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-11-27 10:46 | |
![]() | Ja dette var et interessant, nostalgisk og ettertenksomt innlegg. Lengter selv mye tilbake til den tida på 70-tallet da vi ikke hadde internett pc-spill og bare lensmannen hadde mobiltelefon. Skulle vi ungene finne på noe gøy var vi som oftest utendørs. Vi fikk trent og aktivisert kroppene noe som er et viktig grunnlag for god helse. Og paradokset er at vi nok hadde flere timer kroppsøving på skolen enn de har i dag. På tide at myndighetene begynner å forstå den samfunnsøkonomiske og samfunnsmedisinske verdien av kroppsøvingsfaget. Mine besteforeldre var gode venner med lensmannen med frue. Husker de kom på besøk og lensmannen pleide å prate mye om denne mobiltelefonen sin som sikkert veide flere kilo. Og så brukte presten komme innom et par ganger i måneden for å kjøpe egg som han fikk med seg i en brun papirpose. Min bestemor veide opp eggene i en skålvekt på kjøkkenet. Nå står denne skålvekta på mikrobølgeovnen. Selv har man valgt mye å gå tilbake til denne tida. F.eks. så bruker man skjelden klokke, fyrer med ved og bruker fremdeles av et diger lager med never som mine oldeforeldre samlet inn. Mobiltelefonen er sjelden i bruk og man kan ofte nås kun per brev. Har jobber med fleksibel arbeidstid, kan jobbe når man vil.......og reise hvor og når man vil.... | |
| Lynge | 2010-11-27 11:13 | |
![]() | Takk for innlegget Nina xxx. Satt og leste med et salig smil om munnen. Her var det mye nostalgi!! | |
| LaBarca | 2010-11-27 11:37 | |
![]() | Mine besteforeldre solgte også egg. Samme vekt ble brukt i alle år. På den sto det:Ikke tillatt for kjøp og salg. Det høres ut som om unger ikke leiker lenger. Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Vi har en eske med uteleker i låven og en med inneleker på boden. Disse blir hentet frem hver gang det kommer unger på besøk. NEI til tv blir akseptert. Det helt store nå, er klinkekuler jeg fant på et loppemarked. Ei stripe på gulvteppet er mållinjen og leken er i gang. Bestemor kan sette seg godt til rette med et parti ordspill eller et strikketøy i fanget mens "fillene fyker" i andre enden av stua. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-11-27 11:54 | |
![]() | men så ble alle disse som vokste opp på 40-70-tallet voksne og ansvarlige, og da ble det slutt på moroa.... | |
| verb | 2010-11-27 12:03 | |
![]() | Rørende innlegg. Det ble folk av oss også enda vi satt 2 barn i baksetet på bilen med 2 foreldre som satt foran og røykte intenst. | |
| LaBarca | 2010-11-27 12:30 | |
![]() | Jovisst ble det folk av oss, verb, men fy fader så mye bilsjuk jeg var! | |
| potet | 2010-11-27 12:55 | |
![]() | Herlig innlegg. Kjempebra! Jeg koste meg igjennom hele innlegget, veldig mange gode a-ha opplevelser. Det var sånn det var, kanskje enda mere sånn - jo lenger vi går tilbake. | |
| Sydsklie | 2010-11-27 13:00 | |
![]() | Herlig innlegg Nina :) Kjente meg mye igjen. Fint innlegg Glory. Og så kom innlegg til westine og tankene begynte. Mange av oss som koser oss over nostalgien har vært med å forme det samfunnet vi har i dag. Hvor ofte er ikke det siste vi sier til ungen før de springer av gårde: "har du med mobilen?". Vi overengster oss og overbeskytter unga, selvom vi minnes får egen barndom med glede over friheten. Heldigvis erke unga så ulike i dag. De utforsker de og. Jeg ser mine i trær o.l. Bare at i dag er det så mye mer å utforske. I gamledager fant vi ut om hvordan en olabil virka ved å lage den og kræsje den. I dag bygger unga olabilen på pc-en og finner ut av ting der. Er det så ille? Men det må være en balanse. Jeg synes ikke det er noe galt at unga utvikler sine kunnskaper v.h.a. pc o.l. Om de legger puslespillet på nettet eller på gulvet er det samme. Vi foreldre må stimulere unga til å utforske. Ikke bare i den virituelle verden men i virkeligheten au. Men det er veldig greit at de kan finne ut at ting er farlig i den virituelle verden før de setter i gang i den virkelige. | |
| arctic - Ikke medlem lenger | 2010-11-27 13:08 | |
![]() | det er veldig mye her jeg savner nå, men det å lengte tilbake til tida før setebelter etc blir for meg helt uforståelig... mulig det er jeg som er for opptatt av sikkerhet, men har mista alt for mange venner til å klare å la være... hilsen ei som ikke hadde vært i livet om jeg ikke hadde hatt sykkelhjelm | |
| Hortensdame | 2010-11-27 13:20 | |
![]() | Innlegget ditt ble skikkelig minmring:-) Var mye kjent der... hos hadde vi ikke Tv vi gikk til en omgangsvenn som hadde og så på Barnetv, og pauseinnslaget med fiskene og televimsen var jo topp:-) Og vi kunne ake i gata uten å bli påkjørt........ Flott innlegg og som du og flere har skrevet, det ble folk av oss også:-) | |
| verb | 2010-11-27 16:16 | |
![]() | Ja televimsen var topp, men pernille og mr nelson var jaggu skumle... også med bjørner. takke faen for at d var frivillig å se på og at stolen hadde en bakside. ble ny inni meg nå, og lover aldri å klage på at mobilen står npå lydløs eller at cim-kortet er brukket. men facebook, msn og twitter er og blir en tidstyv. Ha en fin helg alle oldiser. | |
| meglertest | 2010-11-27 16:47 | |
![]() | Takk ninaxxx. Endelig en trådn for viderekomne. | |
| nalo | 2010-11-28 13:13 | |
![]() | ...og når Pernille og Mister Nelson sang: "ta tøyet ditt på deg og skynd deg hjem", ja så gjorde me det. Tok på oss jakker og huer og skjerf og heimaspøta vottar og sprang heim frå naboen i stummande vintermørke, var'kje mykje veglys den gongen. | |
| LaBarca | 2010-11-28 13:21 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Xh 0VkJYc3I Det er lompent, Pernille! | |
| Sydsklie | 2010-11-28 13:37 | |
![]() | Takk LaBarca :) En til: www.youtube.com/watc...E& amp;NR=1 | |
| LaBarca | 2010-11-28 14:14 | |
![]() | Flott, Sydsklie! "To reparatører er bedre enn ingen reparatører." Vaktmester'n har noen ord vi kunne ha nytte av i bingoøyemed, hehe. Dattersønnen min på 13 år er "Pompel og Pilt"-fan :-) | |
| Hortensdame | 2010-11-28 17:19 | |
![]() | Pompel og Pilt var litt skummle, var godt å ha ei sofapute å gjømme seg bak, Pernille og mr. Nelson de var bare koselige, og mr. Nelson snakket så rart:-) | |
| gemini - Ikke medlem lenger | 2010-11-28 18:16 | |
![]() | Flott innlegg av Ninaxxx. Unger som vokser opp i dag er overbeskyttet. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2010-11-28 18:23 | |
![]() | overbeskyttet av de som vokste opp under de nevnte forholdene...... | |
| Hortensdame | 2010-11-28 18:35 | |
![]() | wstine, det stemmer vel ikke helt for det må vel isåfall barnebarn av de som vokste opp på 50 og 60 tallet du sikter til? :-) | |