Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 870

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
VeldiGlad2010-12-05 17:39
Antall innlegg: 1077

Eller du kan komme på turnering med NSF ja, strålende ide! =)

Kirsti2010-12-05 17:49
Antall innlegg: 1946

Gode spørsmål, tombola ... Når har ikke jeg hatt noe som helst med utviklingen av denne ordlisten å gjøre, bare så det er sagt, så jeg vet ikke egentlig hva som var tanken bak den (og derom tier i grunnen nettsidene til Norsk Ordbank).

Men for de aller fleste ord er den jo helt korrekt og nyttig. Problemet er alle unntakene - substantiver som ikke kan bøyes i flertall, adjektiver som ikke kan gradbøyes på annen måte enn ved å sette mer og mest foran, verb som ikke kan ha partisippfomer eller bli verbalsubstantiver (som slutter på -ing) og så videre.

Slike unntak er det drøssevis av, og den slags pedanterier bryr ikke Fullformsordlisten seg om. Dermed får vi "flotte" former som luftene, sandene, tissede, ruteteste, alpinest, løpinger, sjøbeinet og så videre. Man kan jo bli grammatikalsk fordervet av mindre.

Men enn så lenge er Fullformsordlisten den beste vi har. Det finnes ingen andre ordlister der bøyninger er oppført på samme måte. Alternativet for Ordspill ville antagelig være å implementere en ordliste som kun inneholder grunnformer av ordene, og det hadde ikke holdt mål, det heller. Så vi må nok leve med former som homoseksuellere og føleria en stund til ...

For øvrig fikk jeg lyst til å ta med en lenke til språkreglementet til Norsk Scrabbleforbund. Det definerer hvilke bøyninger som kan brukes for hvilke ord. Reglementet finnes her:
www.scrabbleforbunde...no /node/76

LaBarca2010-12-05 21:08
Antall innlegg: 644

Snø er et ord vi nordmenn har et forhold til.
Snø og snøen, men ikke snøene.

Ikke langt fra der jeg oppholder meg frem til tirsdag finnes et sted som heter Las Nieves. Snøene. For de som kan spansk regner jeg med at det kom en liten rynke mellom brynene pga bøyeformen. Hunkjønn foran og hankjønn bak, lAs nievEs. Pussige greier, men sånn er det altså. Et androgynt ord :-)

En del av bøyningene jeg setter stor pris på når jeg spiller ordspill, er imperativ. Olala for noen ord! Sykl ville gitt rød strek i norsk stil på skolen, det ville også andre av samme slaget. Jeg husker ikke regelen i farta, men jeg husker huskeregelen jeg lagde meg. "Når det virker unaturlig, sleng på en E." Gikk som regel gjennom sensuren, det.

Det er med ordspill som med korrektur i word. Du kan få godkjent ord som betyr noe helt annet enn det du tror og mener. I ordspill gjør det ingenting, i et dokument, derimot, kan det bli ganske uforståelig til slutt.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?