Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 827

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Scrabla2010-12-19 23:06
Antall innlegg: 2275

Juleblot
Midtvintersblot eller juleblot var en hedensk fest i førkristen tradisjon som pågikk rundt vintersolverv og varte i tre dager. Juleblot var derfor som regel på Midtvintersnatten den 12. januar. Juleblot var den mest høytidelige offerfesten av dem alle. Det er usikkert om man gjorde offer, dvs. blot, for fruktbarhet, for de døde eller som en sol- og lysfest som motsvar til den mørke vinteren.
På 900-tallet flyttet Håkon den Gode julefeiringen til den 25. desember, og festen ble deretter til ære for Kristus fødsel.

LaBarca2010-12-19 23:16
Antall innlegg: 644

Vår julefeiring avhenger av hvor vi er. Er vi på Tenerife er det bare julaften som kan minne så vidt om julefeiring. Ribbe, poteter og grønnsaker. Pakker og akevitt til dessert. En juleduk og en nisse.

Er vi hjemme i det kalde nord, blir det familiemiddager og juleverksted, gløgg med naboene og pynting av juletre. Juletreet kunne vi egentlig klart oss uten, men hvis vi ikke har det, nekter datra å komme på besøk :-)

LaBarca2010-12-19 23:19
Antall innlegg: 644

Skulle ønske jeg var modig nok til å gi "Julegave med mening", men enn så lenge går jeg for hjemmelagede gaver med omtanke.

miamaria2010-12-19 23:24
Antall innlegg: 1002

LaBarca: den datter-på-besøk-greia hørtes kjent ut.
jeg parerte med å si: men lille venn, er det meg eller et oppstaset grantre du kommer for å besøke??

stumpeguri2010-12-20 00:06
Antall innlegg: 366

i år skal æ feire jul sammen med katta mi og han jon bertelsen og 3 nøtter til askepott ...

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?