Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 596

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-03-20 00:28
Antall innlegg: 710

Hippo , kornsirkler mener jeg er menneskelagde...

Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-03-20 08:12

Ja man skulle tro dette var easy money for Snåsamannen. Han trengte jo bare å samle all sin kraft, legge hånda på den jevngamle Randi, og la kraften strømme gjennom den skeptiske kroppen .......

Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-03-20 17:21

Kanskje Randi og andre skeptikere skulle følge med på TV-norge programmet som begynner kl 20.30 i kveld søndag, Jakten på den 6.sans, her vil man garantert få oppleve paranormale fenomener (og en god del misslykkede forsøk på å oppnå klare paranormale fenomener)

Selv har jeg FB-venner som har deltatt i dette programmet og FB-venner som ikke vil delta fordi de mener utfordringen ikke er stor nok eller de som mener at hele konseptet er for komersialisert og så er det de som bor for langt unna der programmet arrangeres og at det dermed også er for upraktisk for dem å delta.

mammakristin2011-03-20 23:29
Antall innlegg: 203

Noen som har opplevd vardøger?

Kokodrillen2011-03-22 23:19
Antall innlegg: 149

Jeg tror de pengene er helt trygge. Ingen har noen gang klart å påvise paranormale fenomener og det er neppe noen som kommer til å klare det.

Niillas2011-03-23 00:07
Antall innlegg: 6024

Visse ting eignar seg dårleg for naturvitskapleg testing. Det er t.d. like uråd å prove at Gud eksisterer som å prove at englane som Märtha meiner ho har inne i seg, er årsak til at gode ting skjer - her eller i Japan. Vitskaplege testar har berre meining på ting som kan mælast og vegast - og slike indre mentale krefter er i ein annan kategori- i alle fall enno.

Dessutan seier gansker mange som meiner dei har krefter til t.d. å lækje, t.d. Snåsamannen, at dei misser kreftene dersom dei tek betaling. Det er altså fritt fram for alle å utfordre han - ettersom me veit at han aldri vil ta imot ei slik utfordring. Det korkje provar eller motprovar noko som helst

seier Nils som ikkje har noka tru på slike krefter - men det er altså MI tru - ho kan heller ikkje provast.

Kokodrillen2011-03-23 00:19

Vitenskapen kan utmerket godt forholde seg til paranormale fenomen. Man stiller akkurat de samme krav til dem som til alt annet. Skal de anses for å være sanne må man påvise at de eksisterer og at de ikke strider mot tidligere viten. Dette er trolig Randis poeng.

piaf2011-03-23 00:41
Antall innlegg: 995

På 70-tallet satt jeg ringside da "Alex the Faith healer" helbredet fattige, dødssyke mennesker (som betalte "etter evne") ved å stikke hull på dem med bare fingrene, og dra ut infiserte innvoller. Det hele foregikk i en svett liten landsbykirke på Filippinene, og Alex hadde en staselig pavehatt på hodet og skinnende hvit kjortel, og han måtte be lenge og vel på flere språk og gjøre korsets tegn og en masse andre fakter både før, under og etter hver "operasjon" for å få kraft og styrke til å gjennomføre den hellige gjerning Gud hadde satt ham til.

Denne fyrens paranormale evner har plaget meg i alle år, siden jeg ikke tror på denslags (men måtte innrømme at det kanskje fins likevel, ettersom jeg så det med egne øyne på en snau meters avstand).

Men så: Ved en tilfeldighet var jeg på Samfundet i Trondheim i går kveld, og så illusjonisten James Randi utføre nøyaktig samme operasjon på en frisk og velstående "pasient" - helt uten å tro på en eneste gud, og helt uten pavehatt eller ritualer av noe slag. Riktignok gjorde Randi det gratis, men likevel ... Den pasienten kan umulig ha mange innvoller igjen.

Kan det bli mer paranormalt?

Håper dere gidder å bruke ti minutter på Tim Minchins "Storm":
www.youtube.com/watc...0W 7Jbc_Vhw

sinecera2011-03-23 06:35
Antall innlegg: 285

Piaf: fantastisk - Tim Minchin får sagt det. 10 vel anvendte minutter.

Kokodrillen2011-03-23 07:24

Jeg tror nok man skal kunne tro på en gud eller være tilhenger av en religion uten at man dermed må bli tatt til inntekt for alle mulige former for spiritualitet.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-03-23 09:05

piaf du bør vite at alle som er litt inne på dette med paranormale fenomener er fullstendig klar over at slike "psykiske" operasjoner du refererer til bare er juks og fanteri og er overhodet ikke noe paranormalt fenomen.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-03-23 11:21

Bra at du tok opp dette temaet piaf.

Det er mye lureri som foregår i alternativbransjen. Noen få har f.eks. ingen skrupler med å kalle seg healer, synsk, alternativ rådgiver mm, mens de på urettmessig vis mottar trygd og tjener store summer svart på sine "alternative" inntektskilder og deres paranormale kvaliteter er av en slik art at de heller gjør folk mer ille enn å hjelpe dem positivt.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2011-03-23 11:23

ordet "få" var vel ganske undøvendig i 2.linje i innlegget foran. :-)

gompedyret2011-03-23 12:23
Antall innlegg: 4381

Vips, der ble Tim Minchin min nye helt. Takk, Pjaff!

Niillas2011-03-23 13:29

Eg vil tru at både ein del såkalla parapsykologiske fenomen og religiøs tru er mentale konstrukajsonar som er inne i eit menneske- Til dømes er englane til Märtha ei skapande kraft ho meiner ligg attom alt godt. Korleis nokon skal kunne prove at ho tek feil, skjønar ikkje eg. Like lite som eg skjønar korleis nokon kan prove at Gud ikkje finst - eller altså at han finst. Subjektive kjensler og opplevingar kan ikkje provast ut frå natur vitskaplege metodar, og at nokon trur er like reeltr som at andre ikkje trur.

At ein kan prove reint juks med bankeåndar osb. osb., er ei anna sak.

gompedyret2011-03-23 13:52

Manglande eksistens kan ikkje provast, berre sannsynleggjerast. Eg vil tru det er dei færraste som faktisk set seg fore å prove at Gud eller englar ikkje finst, av same årsak.

Ei tru kan sjølvsagt vere reell, men det tyder ikkje nødvendigvis på at det reflekterer nokon slags fysisk røyndom.

gompedyret2011-03-23 13:57

(korriger meg gjerne om nynorsken gikk over stokk og stein!)

Kokodrillen2011-03-23 15:25

Man trenger ikke bevise at engleskoler og homøopater og healere og hagenisser tar feil. Bevisvbyrden ligger hos de som tror at slikt er likestilt med vitenskap.

Det Randi viser er at dersom man går slikt tøv etter i sømmene fungerer det ikke. Dette i motsetning til alminnelig vitenskap som viser at den fungerer hele tiden.

Niillas2011-03-23 18:14

gompedyret: du skriv nynorsk som du aldri skulle ha gjort anna - flott

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?