Spillrom
| Sjiraffen | 14 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 15 |
Mobilspill
| Pågående | 8 584 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| meisa | 2011-04-10 14:12 | |
![]() | Har hatt stastsminister fra minst 4 partier i min levetid, men kan ikke si jeg har merket noen særlig forskjell. Ønsker en regjering ugten FrP. Men det må være noe positivt med dem også, ettersom stadig flere stemmer på dem. I en diskusjon, som denne, skriver jo degt fleste at de ikkle ønsker FVrP, men folk stemmer jo på dem likevel. | |
| trymare | 2011-04-10 14:35 | |
![]() | Enig med Stig_75. Synes også sjiraffesen burde fokusert mer på saken, istedet for å rakke ned på meg og mine evner. Ser også problemstillingen til Sydsklie. Veldig vanskelig problemstilling dette med skoler osv. Jeg er ikke nødvendigvis for flere privatskoler, og at elever skal flyttes rundt på diverse skoler fra fag til fag. Jeg ser at dette blir rotete, og vanskelig å få til i praksis. Unntaket er de aller svakeste. De har strengt tatt ikke noe de skulle gjort i den svært så teoretiske skolen vi har idag. Disse burde blitt tatt ut i yrkesfagpraksis tidligere, kanskje i 8, 9, eller 10.klasse. Jeg har 3-4 stk. i min klasse som ikke gjør noen ting i klassen annet enn å bråke og forstyrre undervisningen. En dag i uka er de i arbeidspraksis på VGS. Tror det er bygg og anlegg de prøver seg på eller noe sånt. Knallbra! Sånt burde det vært mer av. Og oftere. De har null utbytte av den teoretiske skolen, da de nekter å lære. Så hvorfor skal vi la disse være i klassen så mye? De er der til ingen nytte, og forstyrrer resten av klassen som faktisk ønsker å lære... Kanskje tre-fire dager i uka i yrkesfak/arbeidspraksis? Jeg synes vi bør dele opp klassen i forskjellige nivåer i f.eks matte, norsk og engelsk. Det kan være så enkelt at vi deler klassen i to eller tre (1,2,3 og 4,5,6 eller 1,2 - 3,4 - 5,6) og at disse elevene får tilrettelagt undervisning på sitt nivå. Disse elevgruppene behøver langt i fra å flytte fra skole til skole - bare de får en lærer og et eget grupperom å være i. Vi har prøvd å dele klassen i to på min skole, men langt ifra etter nivåer... Det får ikke skolen lov til ifølge læreren jeg har spurt. Jeg lærte svært lite, da læreren bruke mye tid på å kjefte på de som ikke ville jobbe, og gjorde lagde masse uro i gruppa. Nesten all lærdommen jeg fikk i matte i 8, og 9. klasse fikk jeg hjemme av foreldrene mine. Det var altså i matte skolen forsøkte å dele klassen opp i. Eller vi kan gjøre det så enkelt at de som ønsker det, og skårer svært HØYT på prøver og tester får egen undervisning. Kanskje det er bedre. For idagens skole er det ikke lov å være VELDIG flink. Dette sa læreren min til meg i 7. klasse, da jeg spurte om ekstraoppgaver på ungdomsskolepensum(lå nesten to år foran resten av klassen i matematikk, og var ferdig med 7.klasse boken i sjette klasse; "Jeg forstår at du vil ha flere utfordringer, men nå er det stopp. Dette må du vente med til klassen har tatt deg igjen." Da ba han meg i stede om å tegne opp gangetabellen og fylle ut den. Dette provoserer meg veldig! Jeg ønsker så inderlig å lære mer, men fikk ikke lov. Jeg fikk aldri den oppfølgningen jeg trengte, og idag er jeg langt i fra like glad i matte slik jeg var den gangen, selv om jeg forstår det meste. Dette er sikkert rotete skrevet, men jeg har gjort mitt beste. Jeg vil egentlig bare få fram at alle skal styrkes etter egne evner og nivå. Og at også de flinke skal bli sett. Ikke bare de svake. (sjiraffesen, kommenter saken, ikke meg...) | |
| krini | 2011-04-10 16:22 | |
![]() | Slike nasjonale prøver er jo bare bullshit. De svakeste lurer klasseforstanderen unna... dermed høyere snitt. Har sett det selv. Trymare: du er en knakende kjekk kar ;) (ikke ta det feil, jeg er for gammel for deg) | |
| trymare | 2011-04-10 19:24 | |
![]() | Takk for det, Krini!!! :) | |
| Sydsklie | 2011-04-10 20:28 | |
![]() | Her treffer du spikeren på hue mener jeg Trymare. Dine neagative erfaringer viser hva jeg mener med at lærer ikke får dette med differensiering helt til. Du skulle fått oppgavger som gjorde at du fikk lært videre. Men å få boka for et høyere trinn hadde bare flyttet problemet på barneskolen, I 10ende kan en hospitere inn på VGS og fra 3, trinn VGS inn mot høyskole/universitet, En i ide for skole med flere klasser per trinn kan være å dele opp slik som du sier. | |
| emmy | 2011-04-10 20:57 | |
![]() | Interessant debatt om hva som er en god skole - men hvor er skoleelevene i denne debatten? Jeg tror da at elevene selv må ha meninger om dette? Til høsten er det lokalvalg, og Stavanger en en av prøvekommunene som skal la 16 åringer få stemme. Det blir svært spennende hvordan valgresultatene blir - bryr 16-åringene seg om skolepolitikk? De er iallefall de som vet best hvordan skolen fungerer.... | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-04-10 21:51 | |
![]() | Tror nok det er en utbredt enighet om at ungdomskolen er for teoribasert. F.eks tilvalgsfag hvor en kun kan velge blant språkfag. De som ikke velger et tredje språk, f.eks fransk, tysk, spansk, ender opp med engelsk eller norsk fordypning. Ofte fag som de sliter med i utgangspunktet. Mao enda en dose av disse. Et annet punkt er elevsammensetningen i disse fordypningsgruppene. Erfaringsmessig; mye bråk/uro. I gamle dager, da jeg var ung....... Vel, på -80-tallet valgte vi fra en langt mer rikholdig meny, alt fra språkfag, idrett, heimkunnskap, håndarbeid, sløyd, hobby, maskinskriving. Ja til valgmuligheter og mindre teori for de teorisvake! | |
| Kokodrillen | 2011-04-10 22:05 | |
![]() | Tyskland gikk vekk fra DLD fordi de fant ut at kriminaliteten faktisk steg og at DLD ble misbrukt til veldig mye unødig snoking. Jeg synes selv det er grenser for hvor mye vi trenger å bli overvåket i et frdelig land som Norge. Om politiet i stedet kunne brukt litt mer ressurser på å være ute i gatene om natta tror jeg mange ville følt seg tryggere | |
| Sjiraffesen - Ikke medlem lenger | 2011-04-10 23:03 | |
![]() | Stig_75: Nå tok jeg vel BÅDE mann og ball, så innlegget ditt blir litt upresist. Når en åpner med "FrP,SV og Rødt suger" så bør en vel ha mage til å tåle å høre at en suger selv? Og uttalelsen "Jeg har ingenting imot å bli overvåket, har ingenting å skjule" fortjener da vitterligen å harserleres med ut over det rent saklige, etter mitt syn. Så får du være debattkulturens fyrtårn, davettu :) Ellers er jeg enig i det meste du skrev nå mot slutten, Trymare. Men jeg er neimen ikke sikker på at private eliteskoler vil gjøre dette bedre. Det er lettere å endre en offentlig skole, da den er underlagt borgernes demokratiske kontroll. Skolegangen bør absolutt skreddersys bedre for den enkelte, men en bred grunnballast er også viktig. Og alle må få tilgang på det samme tilbudet i utgangspunktet. | |
| Sjiraffesen - Ikke medlem lenger | 2011-04-10 23:06 | |
![]() | Beklager forresten den utilgivelige preposisjonsblunderen. Gamle Rektor Hans Næss snur seg sikkert i grava. | |
| Stig_75 | 2011-04-10 23:50 | |
![]() | @Sjiraffesen: Det kan godt være at du føler du samlet sett tok både mann og ball. Innsigelsen min var at du titt og ofte tok bare mannen. Hvis du mener at jeg, ved å kommentere dette, skal være "debattkulturens fyrtårn" sier det vel egentlig mest om deg, så jeg skal la det ligge. For å holde oss til tråden: Mantraet i skolepolitikken inntil de siste årene har vært å fange opp de svake, og det mener jeg har skapt en svakere skole. Det koster veldig lite å gi motiverte elever som vil lære mer noe å jobbe med. Jeg har ikke inntrykk av at det er venstresiden som har vært pådrivere her. Og man trenger ikke private eliteskoler, det holder lenge at man prioriterer ressurssterke elever litt mer enn i dag. | |
| Sjiraffesen - Ikke medlem lenger | 2011-04-11 09:06 | |
![]() | Tja, du holder deg nå verken til tråden eller lar det ligge ;) Jeg er da helt enig i at man skal prioritere ressurssterke elever. Behøver ikke være noen konflikt mellom dette og det å fange opp de svake. Dette er bare en av de konstruerte motsetningene som mange på høyresiden ynder å bruke. Samme gjelder i velferdsdebatten. | |
| Balle Clorin | 2011-04-11 11:32 | |
![]() | Det behøver ikke å være konflikt i å ivareta både svake og sterke elever, men erfaringene fra skolen så langt har vel vist at fokuset ikke har ligget på de sterke? Trymare forteller sin historie her, og jeg tviler sterkt på at han er alene om den. Noen er sterke i enkelte fag, og blir/har blitt bremset av dagens skolesystem. Enhetstankegangen har dreid seg om å fange opp de svakeste, gjennom flere forskjellige tiltak. Noen har vært målrettet (som for eksempel spesialundervisning og PPT), mens andre har vært langt mer omfattende (for eksempel hele reformer hvor fokuset har vært å redusere antallet som dropper ut). Men selvsagt, hvis du mener at også sterke elever skal prioriteres er vi ikke uenige. Så gjenstår det bare å se at det faktisk blir gjort også. Dagens regjering har jo gjort det til sport å bryte løfter. | |
| krini | 2011-04-11 12:43 | |
![]() | Etter å ha jobbet mange år i skolen, kan jeg bekrefte Balle Clorins "fokuset ligger ikke på de sterke." Jeg har ikke tall på hvor mange timer som har blitt delvis eller helt spolert av skoletrette og teorisvake elever. Det sier seg selv at læreren ikke strekker til og kan hjelpe alle, de mangler rett og slett overskudd. Synes det var fryktelig å lese om mattelæreren til Trym. Dette kan jeg love deg at ikke hadde skjedd i mine timer, uansett klasse. Det må nok først og fremst penger inn i potten for å forbedre skolen. Da kan vi ha råd til å la elevene velge sitt felt slik at de alle kan føle mestring. | |
| lunefulle | 2011-04-11 20:37 | |
![]() | Jeg synes det er veldig positivt at du som snart får stemmerett, Trym, er så reflektert og interessert i politikk. Du har allerede tatt standpunkt i viktige og vanskelige saker, det er mer enn man kan si om veldig mange voksne jeg kjenner. Og det er plass til å være idealistisk! (mange kaller det gjerne naiv, og blander de to...) Jeg gleder meg til valg i 2013 hvis oppegående førstegangsvelgere som deg strømmer til valglokalene!! | |
| Sydsklie | 2011-04-11 23:33 | |
![]() | Spennende å la 16 åringe få stemmerett. Noen få er reflekterte og bryr seg om viktige saker (som trymare). Men veldig mange bryr seg døyten om viktige saker i kommunen. Har vært med på en del skoledebatter som tilskuer. Mange elever halvsover seg gjennom debatten men våkner til liv når det blir snakk om saker som billigere røyk, lavere aldersgrenser, trimming av mopeder o.l. Ikke for å se ned på disse, men de er veldig lette å lede med "billige valgtriks". Skolen har her, sammen med forldre, et ansvar å få disse elevene litt motiverte til å ta et standpunkt i saker som er viktigere enn om en moped har lov til å gå i 50 eller 70. Nok en gang trenger en motiverte lærere som greier å formidle budskap på en måte som gjør at elevene våkner opp fra dvalen. Et eksempel og stort pluss til en samf.fag lærer jeg kjenner. De skulle ha om hvordan det var å være funksjonshemmet. I stedet for masse babbel lot denne læreren elevene få prøve seg i rullestol. Hvordan det var å komme seg med bussen, handle, gå i banken etc. Slikt har jeg sansen for. | |
| krini | 2011-04-12 10:15 | |
![]() | Tror jeg hadde stemt som mine foreldre hvis jeg skulle gått til valg da jeg var 16, for da var jeg ca 12 i hodet. | |
| VeldiGlad | 2011-04-12 19:43 | |
![]() | Man kan være lite reflektert og bry seg meget om uviktige saker selvom man er langt over 18 også sydsklie ;) Har forresten litt samme erfaring som trymare når det gjelder å ligge foran faglig på skolen. Ble prakket på noen bøker med pensum i trinn over meg, men det var veldig varierende hvor mye utfordringer jeg fikk. Alt i alt er det mye opp til lærerne og deres tid og interesse. Heldigvis er jeg lat av natur og syns det var like greit å sove seg gjennom skolen med gode karakterer i behold :) | |
| trymare | 2011-04-12 21:46 | |
![]() | Haha, er akkurat som deg, VeldiGlad! Jeg gjør svært lite hjemmearbeid til å få så gode karakter som jeg får... hehe :-) Gjør det bra på prøver og generelt i timene, uten å øve veldig mye på hver prøve eller fremføring... jeg er rett og slett lat. Men jeg øver jo selvfølgelig! Bare ikke spesielt mye... vil heller spille ordspill. | |
| Scrabla | 2011-04-12 21:54 | |
![]() | krine; hvis du ser det fra en annen side, kan mange bli skoletrette og svake pga. fokuset på de teoristerke elevene. | |