Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 389

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
akric2011-05-26 13:06
Antall innlegg: 455

Enig i alt! Spesielt glad for at VeldiGlad tok opp min kjepphest "i forhold til", et uttrykk som blir brukt i ett sett, og brukt feil i 90% av tilfellene. Minst!
Jeg er norsklærer i ungdomsskolen, og kan heller ikke forstå at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på og og å i løpet av sju år på barneskolen. Men må også forsvare min yrkesstand med at vi HAR rettskriving som en viktig del av norskfaget! Men med alle skrivefeilene i aviser, på nett, i menyer, på skilt - ja, overalt rundt oss, er det vanskelig å opparbeide et øye for hva som er riktig. Spesielt brer særskriving om seg, og personlig er dette noe av det jeg irriterer meg aller mest over. Prøver å prente inn hos elevene at sammensatte ord skrives i ett, men dette er jammen vanskelig å få til å feste seg! Får stadig inn "Norsk lekse" og oppgave i språk historie" ... Sukk.

akric2011-05-26 13:07

Her skulle det vært anførselstegn før "språk historie" ;)

Reet2011-05-26 13:16
Antall innlegg: 249

Den enkle huskeregelen på og og å som jeg fant på var å tenke på hva du ville sagt på engelsk. Der er det litt lettere å høre forskjell.
Hvilket bringer meg raskt over på noe annet jeg har lurt på lenge: hvorfor sier mange "try and ..." på engelsk? Jeg hører det stadig. "I’ll try and understand", "try and catch up!", osv. Der skal det jo brukes å!?

akric2011-05-26 13:21

Ja, da er det jo ikke lenger særlig hjelp i den huskeregelen ... Kanskje heller tenke på dansk, da? Bruke å der du ville brukt at på dansk. Men nå er kanskje ikke norske elever så bevandret i dansk heller, så vet ikke hvor nyttig det vil være heller!

snubi2011-05-26 13:26
Antall innlegg: 500

Veldig godt å høre at det er flere som er opptatt av dette! Enig med VeldiGlad i at mange av feilene også gjenspeiler seg i det muntlige språket vårt. Mange vet ikke forskjellen på ovenfor og overfor f.eks. Mange tror det heter interju og ikke intervju. Riktignok heter det vaffel i entall, men det betyr ikke at det heter vaffler i flertal (vafler takk!). Huff, kunne holdt på i endingen...

Glory2011-05-26 13:52
Antall innlegg: 388

Uansett hvor en leser nå for tiden virker det som kampen for lengst er tapt. Helt enig med snubi. Riktignok har dette emnet blitt behørig diskutert opp og ned i mente i tidligere innlegg her i forumet. Men for en så viktig sak er det bare å holde det gående!

Chablis2011-05-26 13:55
Antall innlegg: 34

"I forhold til" misbrukes av de fleste, det betyr da vitterlig "sammenlignet med". Orddeling er også en av mine kjepphester, som "Små dyr klinikk". Er klinikken smådyr eller for smådyr, tro? Er det noen grunn til å skrive "språkhistorie" og "norsklekse" annerledes? Håper også at ungdommen snart legger av seg "og jeg, bare". Bare!?

Pettern912011-05-26 14:07
Antall innlegg: 1

Referer til det en viss Reet skrev tidligere her på forumet:
"Absolutt 100 % enig (bortsett fra at du brukte bindestrek der du skulle brukt tankestrek)! Jeg har en sønn i 1. klasse, og han får stadig med seg bøker der det kryr av skrivefeil. Særlig da/når. Jeg er redd dette er en tapt kamp når man ikke engang syns det er viktig med disse tingene i skolen. Ellers er jeg også overbevist om at folk ER dummere nå enn før."

Jeg ble ordentlig provosert da jeg leste innlegget ditt. På hvilket grunnlag er det du trekker disse konklusjonene? "Jeg er redd dette er en tapt kamp når man ikke engang syns det er viktig med disse tingene i skolen?" Hva skal det bety? For det første har du selv en da/når-feil, noe som svekker ethosen din fra første stund. For det andre er det du skriver om tankestrek og bindestrek bare tull. For det tredje er det vel nettopp slik man jobber med i skolen?

Norskfaget tør jeg påstå har hevet sin standard betraktelig. Jeg er overbevist om at problemet ligger hos late og umotiverte elever som ikke får nok oppfølging hjemmefra, noe som begynner allerede fra førsteklasse og utover. Det er ikke kun lærerens ansvar å passe på at eleven lærer seg det en skal. Barneskolen, som er et viktig fundament læringen, er ikke skolebarna selv kompatible til å passe på at de lærer det de skal. Her er det FORELDRENE som må ta grep å følge opp barna sine.

Videre skriver du at: "Ellers er jeg også overbevist om at folk ER dummere nå enn før." Dette er udokumentert snikksnakk. Igjen; hva slags informasjon er det du besitter siden du har mulighet til å hevde noe sånt?

Jeg tror neppe folk er dummere nå enn før. Tvert imot! Nivået i realfagene og den generelle allmennkunnskapen har økt betraktelig. Elevene lærer mye mer nyttig i skolen til dags dato enn de gjorde før. Norskkunnskapene vil jeg også hevde at er betraktelig hevet. Du kan ikke føre alle inn under samme tak. Det finnes faktisk et flertall av dyktige norskkjennere der ute.

Takk for meg!

Reet2011-05-26 15:15

Kjære Pettern, jeg uttrykker en personlig mening om folks dumskap. Du mener tvert i mot! Hva slags informasjon er det DU besitter siden DU har mulighet til å hevde noe sånt?
Tipper du er en av dem som heller ikke liker smilefjes, så du får det heller ikke. Selv om jeg skjønner at jeg burde brukt det tidligere.
Resten av vrøvlet ditt gidder jeg ikke å bry meg med.

Happy4You2011-05-26 15:16
Antall innlegg: 1990

Referer til det en viss Reet skrev tidligere her på forumet:
"Absolutt 100 % enig (bortsett fra at du brukte bindestrek der du skulle brukt tankestrek)! Jeg har en sønn i 1. klasse, og han får stadig med seg bøker der det kryr av skrivefeil. Særlig da/når. Jeg er redd dette er en tapt kamp når man ikke engang syns det er viktig med disse tingene i skolen. Ellers er jeg også overbevist om at folk ER dummere nå enn før."

Jeg ble ordentlig provosert da jeg leste innlegget ditt. På hvilket grunnlag er det du trekker disse konklusjonene? "Jeg er redd dette er en tapt kamp når man ikke engang syns det er viktig med disse tingene i skolen?" Hva skal det bety? For det første har du selv en da/når-feil, noe som svekker ethosen din fra første stund. For det andre er det du skriver om tankestrek og bindestrek bare tull. For det tredje er det vel nettopp slik man jobber med i skolen?

Norskfaget tør jeg påstå har hevet sin standard betraktelig. Jeg er overbevist om at problemet ligger hos late og umotiverte elever som ikke får nok oppfølging hjemmefra, noe som begynner allerede fra førsteklasse og utover. Det er ikke kun lærerens ansvar å passe på at eleven lærer seg det en skal. Barneskolen, som er et viktig fundament læringen, er ikke skolebarna selv kompatible til å passe på at de lærer det de skal. Her er det FORELDRENE som må ta grep å følge opp barna sine.

Videre skriver du at: "Ellers er jeg også overbevist om at folk ER dummere nå enn før." Dette er udokumentert snikksnakk. Igjen; hva slags informasjon er det du besitter siden du har mulighet til å hevde noe sånt?

Jeg tror neppe folk er dummere nå enn før. Tvert imot! Nivået i realfagene og den generelle allmennkunnskapen har økt betraktelig. Elevene lærer mye mer nyttig i skolen til dags dato enn de gjorde før. Norskkunnskapene vil jeg også hevde at er betraktelig hevet. Du kan ikke føre alle inn under samme tak. Det finnes faktisk et flertall av dyktige norskkjennere der ute.

Takk for meg!

Den enkle huskeregelen på og og å som jeg fant på var å tenke på hva du ville sagt på engelsk. Der er det litt lettere å høre forskjell.
Hvilket bringer meg raskt over på noe annet jeg har lurt på lenge: hvorfor sier mange "try and ..." på engelsk? Jeg hører det stadig. "I’ll try and understand", "try and catch up!", osv. Der skal det jo brukes å!?
Enig i alt! Spesielt glad for at VeldiGlad tok opp min kjepphest "i forhold til", et uttrykk som blir brukt i ett sett, og brukt feil i 90% av tilfellene. Minst!
Jeg er norsklærer i ungdomsskolen, og kan heller ikke forstå at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på og og å i løpet av sju år på barneskolen. Men må også forsvare min yrkesstand med at vi HAR rettskriving som en viktig del av norskfaget! Men med alle skrivefeilene i aviser, på nett, i menyer, på skilt - ja, overalt rundt oss, er det vanskelig å opparbeide et øye for hva som er riktig. Spesielt brer særskriving om seg, og personlig er dette noe av det jeg irriterer meg aller mest over. Prøver å prente inn hos elevene at sammensatte ord skrives i ett, men dette er jammen vanskelig å få til å feste seg! Får stadig inn "Norsk lekse" og oppgave i "språk historie" ... Sukk.

:P

jeg går på skolen nå, og har sett
M A N G E FEIL HER!

KJERP DERE MED SPRÅKBRUKEN trøtte folk :P

Happy4You2011-05-26 15:17

altså jeg har ikke 1 sønn i første klasse men han over meg har tydelig vis det :P

Reet2011-05-26 15:23

*Liker*

sommerfugl2011-05-26 16:09
Antall innlegg: 473

Snakk om å kaste stein i glasshus, Happy4You...

KJERP DEG!

akric2011-05-26 16:17

Tydelig vis ..;))

DULLE2011-05-26 16:47
Antall innlegg: 62

I dag står det i VG :........Østfoldmannen som er siktet for å ha SUNKET sin egen luksusyacht .......... !!!!
Har ikke journalister ganske god utdannelse?

Sqz2011-05-26 16:54
Antall innlegg: 73

Senke - sunke. Det kan jo være snakk om en vokalglidning:D Husk at språket er i stadig utvikling!

sommerfugl2011-05-26 17:05
Antall innlegg: 473

H*n skrev i det minste ikke luksusJÅT!

tante g2011-05-26 17:34
Antall innlegg: 94

En dag jeg har god tid skal jeg rette lokalavisa med rød penn og sende den i retur.

En dag skal jeg legge en rød tusj i veska mi slik at jeg kan ta den opp og rette plakater i f.eks. butikker.

En dag kommer jeg til å få magesår av alle som sier at de stiller spørsmålstegn ved ting. Enten stiller man et spørsmål, eller så setter man et spørsmålstegn.

Happy4You2011-05-26 17:38

unskyld ;o...

og slutt å mobb meg... jeg trudde det het JÅT men viste ikke at det het Yach :( :'(.. har blitt mobbet før :'(

snubi2011-05-26 18:10
Antall innlegg: 500

Vet du hva, skal du være med på leken, får du også tåle steken. Du tar en høy risk, Happy4You, når du stikker nesa frem i en tråd som denne og samtidig har så mange skrivefeil at jeg ikke orker begynne å rette på de engang... Dette er ikke mobbing, kun fakta.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?