Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 389

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
akric2011-05-26 13:06
Antall innlegg: 455

Enig i alt! Spesielt glad for at VeldiGlad tok opp min kjepphest "i forhold til", et uttrykk som blir brukt i ett sett, og brukt feil i 90% av tilfellene. Minst!
Jeg er norsklærer i ungdomsskolen, og kan heller ikke forstå at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på og og å i løpet av sju år på barneskolen. Men må også forsvare min yrkesstand med at vi HAR rettskriving som en viktig del av norskfaget! Men med alle skrivefeilene i aviser, på nett, i menyer, på skilt - ja, overalt rundt oss, er det vanskelig å opparbeide et øye for hva som er riktig. Spesielt brer særskriving om seg, og personlig er dette noe av det jeg irriterer meg aller mest over. Prøver å prente inn hos elevene at sammensatte ord skrives i ett, men dette er jammen vanskelig å få til å feste seg! Får stadig inn "Norsk lekse" og oppgave i språk historie" ... Sukk.

akric2011-05-26 13:07

Her skulle det vært anførselstegn før "språk historie" ;)

Reet2011-05-26 13:16
Antall innlegg: 249

Den enkle huskeregelen på og og å som jeg fant på var å tenke på hva du ville sagt på engelsk. Der er det litt lettere å høre forskjell.
Hvilket bringer meg raskt over på noe annet jeg har lurt på lenge: hvorfor sier mange "try and ..." på engelsk? Jeg hører det stadig. "I’ll try and understand", "try and catch up!", osv. Der skal det jo brukes å!?

akric2011-05-26 13:21

Ja, da er det jo ikke lenger særlig hjelp i den huskeregelen ... Kanskje heller tenke på dansk, da? Bruke å der du ville brukt at på dansk. Men nå er kanskje ikke norske elever så bevandret i dansk heller, så vet ikke hvor nyttig det vil være heller!

snubi2011-05-26 13:26
Antall innlegg: 500