Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 635

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Scrabla2011-08-07 22:18
Antall innlegg: 2275

Jeg drikker gjerne te og spiser ofte middag sammen med min datter selv om hun er vegeterianer. Vi har det faktisk ganske hyggelig.

Happy4You2011-08-07 22:27
Antall innlegg: 2020

en jeg ikke drikker te med er Anders Beiring Breivik :o... kom bare på det :)

petra2011-08-07 22:28
Antall innlegg: 89

Det er ikke svinekjøtt i den vanligste Grandiosa heller.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-07 22:29
Antall innlegg: 2369

hahaha ;-). Du får sagt det Happy!

Marten2011-08-07 22:33
Antall innlegg: 46

wstine: Sant nok. Vi kan jo kanskje skrive et innvandringsvennlig leserinnlegg i en av de store avisene? Tipper det dukker opp et par te-kandidater i kommentarfeltet under vi kan invitere.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-07 22:39

men stadig under nick..... fjordmann og sånn. Eller kanskje fjordland

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-07 22:40

haram fjordland! Kun for nordmenn. Hahahaha, klarte ikke dy meg :-)))

Kirsti2011-08-07 23:09
Antall innlegg: 1946

For muslim = ikke nordmann og ikke-muslim = nordmann? Klarte ikke å dy meg, jeg heller. Men jeg ler ikke, dessverre.

Etter all hetsen norske muslimer ble utsatt for de første timene etter at bomben i Oslo smalt 22. juli, før det ble klart at gjerningsmannen var en blond og blåøyd og helt hjemmeavla terrorist, og etter å ha stått på Rådhusplassen med rose i hånden, omgitt av jenter med hijab, tårer i øynene og roser i hendene, jenter som kanskje ville ha blitt kjeppjaget derfra hvis terroristen hadde hett Muhammed, etter å ha lest 13 år gamle muslimske Sophias spørsmål om hvorvidt angrepet var hennes skyld fordi hun er her og om hun burde flytte fra Norge for å beskytte norske barn, har jeg enda mindre til overs for antydninger om at muslimene her i landet ikke er norske enn jeg hadde før.

Til trådens tema: Har drukket mye te med muslimer, jeg. Det er akkurat som å drikke te med ikke-muslimer, faktisk.

Happy4You2011-08-07 23:20
Antall innlegg: 2020

takk for et kjempefint innlegg kirsti :)... du fikk meg faktisk til å tro at muslimer og innvandrere er like mye verdt som en vanlig nordmann :)...

det var selfølgelig trist for muslimene og de andre innvandrerne som fandt sted i oslo og på Utøya da den forferdelige tragedien rammet oss...Mandagen etter, på blomsterseremonien så jeg flere folk som hadde Hijjab :)

kuami2011-08-07 23:20
Antall innlegg: 586

Inviter folk uansett hudfarge, religion, matvaner etc. De kan jo faktisk vise seg å være både hyggelige og interessante. Og kanskje har man felles interesser - som f eks matlaging. Det pussige er jo at når vi er i utlandet, synes vi ofte det er sååå spennende med andre kulturer/religioner og matvaner. Så hvorfor ikke her hjemme?

Unge Dame2011-08-07 23:22
Antall innlegg: 38

Kirsti, her satt du ord på mitt inntrykk av denne ordvekslingen.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-07 23:31

Nettopp kuami; men hvorfor denne enveiskjøringen? Nordmenn på tebesøk til muslimer. Hva med å invitere muslimene hjem til hva det måtte være av drikke/mat? Kanskje det ville vært naturlig i neste rekke?

Hvem er med på det?

Og jada, jeg må jo også fortelle om mine besøk i muslimske hjem. Kan ikke huske å ha drukket te, men hvem savner te når man blir vartet opp med et hav av spennende retter?

Og til Kirsti (nok en gang): misforstår du med vilje?

kuami2011-08-07 23:47
Antall innlegg: 586

Ja, det er jo det jeg mener - inviter muslimer og andre hjem til deg, gjerne med din favorittmat. Men når jeg får gjester, tar jeg hensyn til de som kjører bil/evt allergier/vegetarianere/a dventister mm. Som oftest er det ganske enkelt. Jeg vil jo at alle skal ha det hyggelig. Nå sommerstid er det lett å invitere uformelt utendørs, f eks. Start gjerne med barna, så kommer det naturlig å be foreldrene også.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-07 23:49

apropos anonymitet på nett:

www.vg.no/nyheter/in...d= 10097226

Uenighet om rett til anonymitet på nett. Kanskje på tide å stille strengere krav til innlegg også på nettet? Eller skal vi verne om ytringsfriheten for enhver pris, selv om ytringene skjer anonymt?

Kirsti2011-08-08 00:06

Wstine, du skrev følgende: "haram fjordland! Kun for nordmenn. Hahahaha, klarte ikke dy meg :-)))"

Kan ikke helt skjønne hva jeg misforsto her, jeg. Jeg skjønte at du syntes du var morsom. Men i den lille morsomheten din ligger det altså at det som er haram - altså forbudt for muslimer - er bare for nordmenn. Med andre ord: muslimer er ikke nordmenn. Ser du virkelig ikke at det var det du skrev? Skjønner du virkelig ikke at det går an å reagere på det?

Tror jeg du mente det sånn? Nei. Men jeg har lovet meg selv en ting etter 22. juli: Heretter skal jeg ikke holde kjeft når noen lefler med den slags holdninger. Jeg vil ikke ha på min samvittighet at noen får inntrykk av at det er greit.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 00:17

Hvis du leser innleggene jeg skrev over "haram fjordland" så tenker jeg at du skjønner at det var et spark til anonyme høyreekstremister, samt et ordspill (fjordman - fjordland, og at disse vil ha både landet og den ekte norske Fjordlandmaten sin for seg selv...... Derav "kun for nordmenn", hilsen de høyreekstreme...)

En himla tøvete spøk, og derav "klarte ikke dy meg". Men for all del, ta alt opp i verste mening.

Men mener jeg at muslimer ikke er nordmenn? Nei!

Ellers; enig i at ingen skal holde kjeft. Regner med at du tror meg på det.

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 00:27
Antall innlegg: 1252

Synes det er strevsomt med folk der religionen styrer for mye deres livsførsel enten det er muslimer eller kristne. Skal man liksom tenke på å spesialtillage mat til folk man får på besøk bare fordi en gammel patriakalsk gubbe for ca 2000 år siden rablet ned noen bokstaver på et pergament ?

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-08 00:30

Tja.... hva med respekt for andres tro?

Kirsti2011-08-08 00:47

Har man en allergiker på besøk, tar man hensyn til det når man lager mat. Har man en vegetarianer på besøk, tar man det i betraktning. Hvis middagsgjesten synes fisk er det verste som finnes, serverer man noe annet i stedet. Jeg klarer ikke helt å se at det skal være så mye vanskeligere å ta hensyn til religiøse forbud.

Med mindre man da insisterer på å servere vegetarianeren biff, dytte i fiskehateren torsk og synes en med cøliaki jaggu får tåle at sausen er jevnet med hvetemel. Men da er antagelig gjester noe man stadig sjeldnere plages med.

USA - Ikke medlem lenger2011-08-08 00:53
Antall innlegg: 1252

Ja sevfølgelog allergikere tar man hensyn til, vegetarianere får ta for seg av grønnsakene og unngå kjøttkakene, men folk som ikke spiser spesiell type mat pga a sin religion, kan ikke vente spesialoppvartning hos meg, dessverre...

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?