Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 639

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Oheidia2011-08-11 01:01
Antall innlegg: 175

Synes faktisk at prisen for en halv pannekake var veldig drøy!

SommerNorge er dyrt!!! På tusenfryd koster det kroner 375 kroner pr person over 120 cm. Jeg og min mann og to barn blir 1500 kroner og så må vi parkere (det koster 50 kroner) og vil man ha en pølse i brød så koster dette kr 69,- (derfor blir det matpakker). Er det rart vi ikke har tatt turen dit enda i år???

plaskefanten - Ikke medlem lenger2011-08-11 01:32
Antall innlegg: 16

Ave: Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe maten til barna dine på Baroniet. Det er sikkert dyrt der, men hva så?

Oheidia: Nei, SommerNorge er ikke dyrt. Vi har bedre råd til sommeraktiviteter enn folk i Albania og Paraguay. Prisene følger naturlig deretter. Dersom du synes Tusenfryd er for dyrt kan du gjøre noe annet.

bearo2011-08-11 01:39
Antall innlegg: 888

Eg skulle helst fått den gratis eg også, men du har då tydeligvis meir enn råd til den. Poenget var ikkje at det ikkje var dyrt, men at det er ein grunn til at det er dyrt.

Om eg hadde laga meg ei pannekake så hadde eg ikkje solgt dei to halvdelande for tjue kroner om eg kunne selge dei for femti kroner. Men så er eg vel kanskje sjuk. Utropstegn, utropstegn, utropstegn.

Eg var i Thorpe Park i Engerland overforleden månad. Der kosta det 360 kroner. Eg veit ikkje centimetergrensa, men eg veit eg var over. Det er nok hakket verre å få til for gjennomsnittsbriten enn det er med 375 kroner for gjernnomsnittsnorsken. Tenke seg til, at luksusparkar der ein går for å fornøye seg gjennom ein heil dag med multimillions leikety kostar ein del.

plaskefanten - Ikke medlem lenger2011-08-11 01:59
Antall innlegg: 16

Ja, det er grusomt, Bearo. Jeg krever at regjeringen kutter i U-hjelpen slik at vi kan subsidiere Tusenfrydbillettene med 90% av prisen.

50 kroner? Ikke bare er du sjuk. Du er en mann totalt blottet for skammavit (sic).

ave - Administrator2011-08-11 10:39
Antall innlegg: 4987

Ikke vet jeg om bearo og plaskefanten har barn eller ikke, men når man først har barn så har de lyst til å gjøre det som andre gjør, samt at man som forelder ønsker å gi dem muligheten.

For en familie blir det da skammelig dyrt å ta seg en tur på Tusenfryd. Andre steder i verden er det i det minste mulig å få kjøpt en rabattert familiebillett til lignende attraksjoner.

Og hva slags argument er det vedrørende aktiviteter; gjør noe annet? Hvis barna ønsker seg en tur på Tusenfryd så er det det da virkelig ikke et alternativ med f.eks en skogstur.

meisa2011-08-11 18:17
Antall innlegg: 443

På Kiwi har de nå bær (ikke bare godterier) strategisk plassert ved kassen. De er ikke priset. Noen få moreller (eller kanskje 1-2 hg) kostet over 50 kr, jeg spurte ikke om det var før eller etter momsrabatt.

berrum2011-08-11 19:39
Antall innlegg: 322

Ikke rart at sommernorge er dyrt. Sommeren er jo så ekstremt kort. Omsetningen skal i stor grad dekke løpende utgifter for resten av året.

Glory2011-08-11 21:08
Antall innlegg: 388

Her var det visst flere med enten fryktelig god råd og/eller liten forståelse for de med dårlig råd og barn. Synes flere og flere priser er rett og slett umoralske og helt håpløse, jeg.

Som ave sier er det slett ikke ok å måtte si til ungene "Vi går en tur i skogen i stedet, vi!" dersom det er Tusenfryd de drømmer om.

Det er heller ikke bare å si at dersom nok av oss nekter å betale slike priser så må prisene kuttes. Man kan ikke ofre sine barn på prinsippets alter på den måten. Det vet jeg bl. a. fra min egen oppvekst i slunkne kår. Det er altfor mange som betaler, uansett. Man oppnår trolig kun stigmatiserte, skuffede unger som føler at "alle andre..." og at de selv ikke er verd utskeielsen.

Også boligprisene er jo på et skammelig nivå som gjør at enkelte, undertegnede inkludert, må ta barn og eiendeler og flytte fra hjemsted, familie, venner, skole, osv for å gi plass til mer bemidlede innflyttere.

Happy4You2011-08-11 21:15
Antall innlegg: 2020

broren min jobber i butikkavdelingen på tusenfryd og han tjener 80 kroner timen... når man jobber fra 13.15 - 19.30/20.00 :)..

ellers så er jeg enig i at det er litt dyrt på tusenfryd... men de tjener bra :)

Stigende2011-08-11 23:49
Antall innlegg: 285

Turistfeller er dyrt, det er ikke noe nytt i det.
At halve pannekaker er dyrt kan man kanskje kalle sjokkerende, men at det er dyrere å kjøpe pannekaker på turiststeder enn å lage dem selv, burde ikke være mer sjokkerende enn at folk med timelønn rundt 250 kroner rynker på nesen over prisen på halve pannekaker...

Nok om det. Det jeg egentlig ville kommentere er forestillingen om at man KAN ikke nekte barna livsnødvendigheter som ferieturer, tusenfryd og svindyre pannekaker.
Jeg mener, har man ikke råd til å bruke flere tusen på EN dag med hjernedøde fornøyelser for ungene, så er det sannelig noe feil med samfunnet! Det minste man kan gjøre er å senke prisene på ting jeg har lyst på, som pannekaker feks.

Vi kan jo ikke ofre ungene på prinsippets alter og nekte dem ting vi ikke har råd til, eller som ikke er bra for dem, hvis det er ting de vil ha. Jeg mener, de vil jo føle seg lite verdt hvis de ikke får alle de dyre tingene som de ønsker seg. Man KAN jo ikke si nei til ungene hvis de ønsker seg noe, og påpeke at det går an å gjøre noe annet, gratis, i stedet. Ikke uten å stigmatisere dem!

Og bare TANKEN på å steke nesten gratis pannekaker selv for å ta med på tur (såkalt "nistemat")!
Grøss.

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-12 00:16
Antall innlegg: 2369

Nalo: Kvinnheringer er tydligvis noen griske luringer som tyner pengene av folk. På Husnes skulle de ha 79 kr for en lyseblå og yndig sommerplante. Tilsvarende koster halve prisen i Haugesund. Hm! Men lot jeg meg lure? Nei. Jeg lot plante være plante. Ikke tale om jeg sponser rurale strøk!

ave - Administrator2011-08-12 00:22
Antall innlegg: 4987

Barnekulturen i dag inkluderer f.eks en felles historie om besøk på Tusenfryd. Tiden med Pernille og Mr. Nelson er over, det meste av det som skjer av felles interesse for våre barn er kommerialisert, enten man liker det eller ikke.

Å la barna være fanebærere for en en 2-prosents-eller-deromkri ng- motkulturell foreldregruppe er nærmest for overgrep å regne, i den gapestokken har ikke jeg lyst å plassere barna mine.

Men at aktiviteter som Tusenfryd i utgangspunktet er overpriset, der er det ikke rom for diskusjon. Har man riktig arbeidsgiver, bankforbindelse, fordelskunde, medlemsskap i etellerannet etc etc, så får man rabatter opptil 50 prosent. Hvorfor kan da ikke det være utgangsprisen?

Det er jo her lureriet og "bedraget" foregår, slik at prisen er kunstig forhøyet og rammer kanskje dem som trenger lav pris mest....

wstine - Ikke medlem lenger2011-08-12 00:42
Antall innlegg: 2369

Her skulle jeg til med en avsporing, men det holder jeg meg for god til. Jeg oppretter straks en ny tråd. Den handler om Pernille og Mr Nelson og de andre 70-talls heltene. Aldersgrense 40 år.
Sees i Perniiille!

MrGirlfrien2011-08-12 01:34
Antall innlegg: 2

Dette er ren inntjening for baroniets vedkommende, - de har omtrent ikke utgifter på sånt i det hele tatt. Røre nok til 300 vafler får du for et par hundringser og så fremt jenta i skranka selger mer enn en pannekake i timen (haha dvs betjener TO kunder) så er det plenty igjen til bedriften...

Glory2011-08-12 03:00

I og med at du går så i rette med mitt innlegg, Stigende, så vil jeg si at du har missforstått meg grundig.

Jeg er i aller høyeste grad av de foreldre som nekter ungene en hel masse, både pga pris, fordi vi mener det ikke er bra for dem, og andre årsaker. F.eks. ville det vært fullstendig uaktuelt å spandere halve pannekaker på mine barn. Vi tar heller med niste.

At man får sitt pass påskrevet til tider rokker ikke ved våre avgjørelser. Vi lever sparsom og til tider gjerrig, om du vil.

Men mitt poeng er fortsatt at slike ting er for dyre. Du synes vel f. eks. ikke det ville være så unaturlig å spandere is på barna en varm sommerdag innimellom? (Hvilke minner har du om iskrem fra barndommen?) Regn litt på hvor mye en runde med is til f. eks. en familie på 5 koster neste gang du er i butikken, kiosken, på bensinstasjonen, eller — skrekk og kru — et iskremsted med kuleis. I allefall én runde med iskrem pr sommer synes jeg barn bør få. (Og det er heller ikke spesielt morro som foreldre å oppleve at barna får is bare når de er sammen med venninner f. eks.)

Glory2011-08-12 03:04

PS: Mine barn har faktisk vært opptil flere ganger på Tusenfryd: de kommer inn gratis med skolekorpset ;o)

Stigende2011-08-12 16:39

Ave og Glory: Jeg beklager at jeg lot ironien ta overhånd, og vil forsøke å argumentere på folkelig vis i stedet.

Altså: HVEM er det som har bestemt at ungene faller utenfor fellesskapet dersom de mangler de rette opplevelsesparkene, og hvem har bestemt hvilke disse er?
Jeg kan ikke se noe direkte diskvalifiserende ved å feks spare (familien i fellesskap) til en ferieopplevelse, og i mellomtiden nyte de tingene som er gratis eller billige. Jeg tror nok også at ungene ville ha like stort utbytte av en tur til baroniet med medbrakt niste, som av en tur som koster 250 kr mer. Og ærlig talt, har man lønning i størrelsesorden 250 kr/timen så er vel en forfriskning for hele familien til prisen av en timeslønn en dråpe i havet. Selv om man sparer til ferietur.

Jeg stoler ikke helt på tanken om at ungene føler seg lite verdt hvis de ikke får alt det samme som "alle" andre unger får av materielle goder. Min erfaring er at en time udelt oppmerksomhet og anerkjennelse kan virke vel så bra på selvfølelsen som is og pannekaker. Misforstå meg ikke, jeg er like stor tilhenger av is og andre goder som de fleste andre, men det går da an å lage litt kos for unger uten at det skal koste skjorta.

Når familieøkonomien er sånn at man ALDRI har anlednig til å kjøpe is eller pannekaker, kan jeg være enig i at det kan virke negativt inn på ungene. Men da er både baroniet og tusenfryd det minste problemet, vil jeg tro.

Stigende2011-08-12 16:44

Mine unger har forresten aldri vært på tusenfryd. Det ville koste omtrent en månedslønn for min familie, inkludert reise osv, og det er det kanskje ikke verdt. (Kan jeg klage og påberope meg ødelagt oppvekst for ungene av den grunn, tro? Nei, tenkte meg det. :))

De har vært med på en hel del andre ting, inkludert fornøyelsesparker. Men ikke hvert år, mer to ggr pr oppvekst.

Lene T2011-08-12 18:25
Antall innlegg: 2931

Noen som har vært innom tanken at det er viss sammenheng mellom prisnivå og lønnsnivå i vårt dyre fedreland? - For ikke å snakke om de sosiale kostnadene rundt å ha ansatte som forventer godene et velferdssamfunn gir..

Bongo2011-08-12 18:34
Antall innlegg: 47

MrGirlfrien: Et godt råd. ALDRI start din egen bedrift. Du kommer til å gå konkurs

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?